arrow_drop_up arrow_drop_down

Futloosheid: wat is het en wat kun je er tegen doen?

Iedereen is wel eens moe en iedereen heeft weleens na een drukke periode een gevoel van moeheid en overmacht. Maar wanneer je dit gevoel op dagelijkse basis ervaart, is er toch wel reden om je zogen te maken. Futloosheid kan namelijk jouw dagelijkse taken flink in de weg staan. Futloosheid gooit roet in het eten.

Je kunt de puf niet meer hebben om alle taken te volbrengen en alles kan te veel lijken. Futloosheid kan een van de eerste tekenen zijn van een burn-out. Het is daarom belangrijk om wanneer je futloos voelt, niet door te blijven gaan. Het is jouw lichaam dat je zowel lichamelijk als mentaal een seintje geeft dat je te veel doet.

Futloosheid heeft zowel invloed op jouw lichamelijke capaciteit, als op jouw mentale vitaliteit. Je kunt je lichamelijk gesloopt voelen. Dit kenmerkt zich in een algeheel gevoel van malaise en vermoeidheid. Daarnaast kunnen fysieke kenmerken zoals duizeligheid, spierpijn en misselijkheid in combinatie met futloosheid ontstaan.

Maar niet alleen fysiek merk je iets van futloosheid. Je voelt je mentaal helemaal op. Je hebt niet de mentale vitaliteit en capaciteit om je energiek te voelen. Futloosheid kan daarom ook zorgen voor negatieve gevoelens en depressieve gedachten. Het is daarom belangrijk om tijdig aan de bel te trekken voor hulp wanneer je merkt dat je vaak futloos bent.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Futloosheid herkennen

Hoe herken je of je futloos bent? Iedereen kan natuurlijk weleens moe zijn. Het is ook niet vreemd om na een drukke periode moe te zijn. Maar normaal gesproken heb je na een tijd van rust en ontspanning weer genoeg energie om verder te gaan. Wanneer je futloos bent, komt dit gevoel niet. Je moet hard je best doen om genoeg energie te hebben om de dag door te komen.

Een aantal symptomen en kenmerken van futloosheid zijn als volgt:

  • Moeheid
  • Algeheel gevoel van malaise
  • Emotionele overspanning
  • Duizeligheid en misselijkheid
  • Depressieve gevoelens
  • Pijnklachten, zoals spierpijn

Daarnaast kan je persoonlijk ook flink veranderen wanneer je futloos bent. Ben je normaal eigenlijk vrij sociaal en geniet je van een feestje hier en daar? Wanneer je de kampen hebt met futloosheid, kun je hier helemaal geen zin meer in hebben. Dingen die je voorheen geluk en energie gaven, kunnen nu juist zorgen voor stress en extra vermoeidheid.

Hierdoor kan het lastig zijn voor mensen om je heen om je goed te kunnen helpen. Wanneer je futloos bent, heb je ook minder energie om juist om hulp te vragen. Dit is wat futloosheid funest maakt voor herstel en waarom futloosheid snel kan resulteren in een burn-out. Herken jij je in bovenstaande symptomen? Schroom dan niet om hulp te zoeken. Je kunt een burn-out namelijk beter voorkomen dan genezen.

Futloos na het sporten

Zoals al eerder beschreven, kunnen activiteiten, gelegenheden en taken die je voorheen energie gaven, nu juist zorgen voor uitputting. Is sporten een manier hoe jij normaliter kunt ontspannen? Wanneer je last hebt van futloosheid kan sporten juist een oorzaak zijn van een vermoeid gevoel. Door te hard te trainen, kun je juist futloos worden.

Je gaat te hard van stapel en traint meer dan jouw lichaam aankunt. Wanneer je al last hebt van vermoeidheidsklachten en stressgerelateerde klachten, kan overmatig veel sporten zorgen voor lichamelijke uitputting. Het is daarom dus raadzaam om op een gezonde manier om te gaan met jouw sportroutine. Sporten en bewegen is belangrijk voor een gezond lichaam en geest, maar voorkom dat je met overmatig sporten juist het tegenovergestelde resultaat behaalt.

Een goede manier om futloosheid te herkennen, is bijvoorbeeld door sporten. Je zult merken dat activiteiten waar je voorheen energie van kreeg, nu te veel worden. Merk je dat je jouw hardlooprondje niet meer volledig kunt volhouden of dat je minder presteert? Dit is een lichamelijk seintje dat je te veel doet. Leer te luisteren naar deze seintjes. Het kan voelen als falen, maar het is een seintje dat je rustiger aan moet doen.

Wat kun je doen aan futloos zijn?

Futloosheid kan een gelukkig leven flink in de weg staan. Het is daarom belangrijk om de juiste actie te ondernemen wanneer je futloos bent. Lees gauw verder welke manieren wij adviseren om futloosheid tegen te gaan:

Kom tot rust

Het allerbelangrijkste is om jouw rust weer te vinden. Kom tot rust en leer weer op adem te komen. Een natuurlijk reactie wanneer je futloos bent, is dat je juist door wilt gaan. Je wilt je niet futloos voelen en als je maar extra hard je best doen, zal het uiteindelijk beter gaan. Maar dit is onjuist. Wanneer je juist blijft doorrennen, loop je aan jezelf voorbij.

Het resultaat is dat je dan juist verder van huis bent. Wanneer je futloosheid niet de juiste aandacht geeft, kan het van kwaad tot erger gaan. Het kan resulteren in een burn-out of emotionele overspanning. Pak juist jouw rust. Neem meer tijd voor jezelf. Plan ontspanning in en zeg vaker nee. Durf eens een week vrij te vragen om echt tot rust te komen.

Ga dan niet halsoverkop op vakantie, maar blijf eens rustig thuis, lees een boek, ga in bad of wandel iedere dag door het bos. Wanneer je futloos bent, is het belangrijk om eens toe te geven aan de vermoeidheid. Zo kun je weer even helemaal opladen.

Wil je dat wij je helpen?

twijfelen aan jezelf

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Prioriteiten stellen

Heb jij het gevoel dat je altijd alle ballen in de lucht moet houden? Ren je van hot naar her, maar heb je nergens het gevoel bij dat je voldaan bent? Wanneer je futloos bent of last hebt van vermoeidheid, is het belangrijk om jouw prioriteiten eens goed op een rijtje te zetten. Wat is jouw energie echt waard?

Wat is nu echt belangrijk in het leven en wat zijn eigenlijk maar bijzaken? Maak een lijstje met prioriteiten. Dit kan bijvoorbeeld jouw gezinsleven zijn en/of jouw carrière en sociale leven. Wanneer je jouw weekplanning maakt, plan dan eerst jouw prioriteiten. Zorg dat je hier genoeg tijd voor hebt. De rest is eigenlijk bijzaak en dit is goed om te doen wanneer je goed in je vel zit.

Wanneer je futloos bent, kun je je beter alleen focussen op de zaken die er voor jou echt toe doen. Zo heb je uiteindelijk meer tijd voor jezelf en kun je beter tot ontspanning komen.

Dingen doen waar je blij van wordt

Ook is het belangrijk om dingen te ondernemen waar je blij van wordt, wanneer je futloos bent. Merk je dat jouw drukke gezinsleven en/of stress op de werkvloer zorgen voor een futloos gevoel? Zorg er dan voor dat je niet alleen maar onderuit op de bank gaat zitten aan het einde van de dag. Maar zorg dat je weer tijd neemt om dingen te doen waar je blij van wordt.

Deze dingen geven je namelijk weer nieuwe energie. Word je blij van de natuur? Start jouw dag dan met een wandeling door het bos om weer even helemaal op te laden. Heb jij tijd met jouw vrienden nodig om te kunnen relaxen? Vraag dan of jouw partner of een familielid kan oppassen en plan tijd in met jouw vrienden. Het is belangrijk om genoeg energie te krijgen om futloosheid tegen te gaan.

Wanneer hulp inschakelen?

Heb je vaker last van futloosheid of kamp je al lang met de klachten van futloosheid? Dan is het belangrijk om hulp in te schakelen. Je hoeft je niet te schamen voor dit gevoel en het is verstandig om een specialist in te schakelen voor hulp. Een coach kan jou helpen om alles weer op de rit te krijgen. Door de oorzaak van de futloosheid te achterhalen, kun je nieuwe technieken leren om met dit gevoel om te gaan.

Je leert de seintjes herkennen en leert hoe je het beste om kunt gaan met futloosheid. Merk dat futloosheid jouw succes en geluk in de weg staat? Wacht dan niet met hulp zoeken, maar zoek een professional die jou kan helpen.

Herken jij je in bovenstaande symptomen en kenmerken? Voel jij je ook vaak futloos? Blijf dan niet langer met dit gevoel rondlopen. Wanneer je jouw futloze gevoel niet aanpakt, heb je kans dat dit kan resulteren in een burn-out. Voorkom dat jouw futloosheid van kwaad tot erger wordt en neem contact op met een professional voor hulp bij futloosheid.

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies