Moet ik met mijn burn-out naar de huisarts: Soms heb je in je leven leuke tijden, tijden waarin alles vanzelf lijkt te gaan en alles mee zit. Maar soms is het leven veel minder leuk. Door verschillende oorzaken voelt het alsof het allemaal teveel is, je hebt een heftige gebeurtenis meegemaakt of je voelt je niet gesteund in je omgeving. Tijdens periodes waarin er steeds meer van je gevraagd wordt dan je aankan, kun je overbelast raken. Je hebt dan geen overzicht meer en hebt het gevoel de grip te verliezen. Bij langdurige stress kunnen klachten ontstaan waardoor je het dagelijks leven minder goed aan kan: we noemen dit overspanning of chronische stress. Als overspanningsklachten langer dan een half jaar aanhouden en je steeds vermoeider raakt, dan kan er sprake zijn van en burn-out.

Heb ik een burn-out?

Bij een langdurige overbelasting houden de klachten langer dan een half jaar aan en heb je last van de volgende dingen:

1: je hebt 3 of meer van de volgende symptomen of spanningsklachten:

– Onrustig slapen
– Prikkelbaar zijn (snel boos en geïrriteerd raken)
– Snel huilen
– Slecht tegen drukte of lawaai kunnen
– Veel piekeren
– Overspannenheid
– Een gejaagd gevoel
– Een lichamelijk gevoel van uitputting
– Een geestelijk gevoel vermoeidheid dat zich bijvoorbeeld uit in concentratieproblemen of geheugenproblemen.

2: Je hebt het gevoel dat je al die problemen in je leven niet meer aan kan. Je voelt je machteloos en alsof je geen grip op de problemen kan krijgen.

3: Je merkt dat je hierdoor de dagelijkse bezigheden in je leven niet goed meer kunt doen. Werk, sociale contacten of studie gaan moeizaam, vriendschappen verwateren en in het verkeer ben je snel overprikkeld.

Andere klachten / symptomen:

– Duizeligheid
– Pijn op de borst
– Hoofdpijn
– Maagklachten of buikpijn
– Hartkloppingen
– Je kunt je op den duur ernstig ziek gaan voelen

Hoe kan een burn-out ontstaan?

Een burn-out ontstaat doordat je te lang aan teveel spanning blootgesteld bent. Vaak heb je hierdoor al een paar keer signalen van je lichaam genegeerd en ben je niet goed met de spanning omgegaan.

Natuurlijk hoort spanning bij ons leven, het kan ons leven zelfs leuk en uitdagend maken. Een teveel aan spanning is alleen niet goed voor ons, vooral als een teveel aan spanning te lang duurt. Verschillende oorzaken die je in een burn-out test terug ziet komen:

– Er wordt gedurende een lange tijd teveel van je gevraagd, dat kan in een privésituatie zijn waarin u veel zorgtaken op zich moet nemen of op het werk waar de werkstress te hoog is.
– Er zijn vervelende omstandigheden ontstaan, zoals financiële problemen of een vervelende situatie in een relatie.
– Je wilt teveel tegelijk en kan slecht nee zeggen.
– Je ervaart weinig steun van je omgeving.

een burn-out negeren is geen optie

Wanneer je in zo’n situatie niet in staat bent om je omstandigheden te veranderen of om anders met de spanning om te gaan, dan loop je het risico op overspannenheid Als deze situatie te lang duurt, kan er uiteindelijk een burn-out ontstaan. Een burn-out door stress kan bij iedereen voorkomen, maar er zijn wel een aantal factoren waardoor je meer risico loopt:

– Je krijgt weinig steun van je omgeving
– Je weet niet zo goed hoe je dingen moet regelen en weet niet wie je daarbij kan helpen
– Je hebt veel gezondheidsproblemen (gehad)
– Je bent in het verleden al eens overspannen geweest of hebt al eens eerder een burn-out gehad
– Je hebt in je verleden veel spanning gehad
– Je vindt het moeilijk om problemen op te lossen die je stress geven en merkt dat je ze liever uit de weg gaat.
– Je kunt moeilijk nee zeggen en wil het altijd goed doen.
– Je ervaart veel werkstress

Waarom een burn-out negeren geen optie is

Vaak ontstaat een burn-out omdat je teveel stress hebt. Je vertelt jezelf dat het wel goed komt en dat je gewoon nog even door moet. Je blijft negeert de hoge werkdruk en blijft je hoop vestigen op een lang weekend of een weekje vakantie, voelt je ietsje beter en gaat daarna weer door waar je gebleven was. Het is een patroon dat we veel zien bij mensen die uiteindelijk een burn-out krijgen, en dat is ook niet gek. Vaak zijn er dingen aan de hand die je niet zomaar naast je neer kan leggen.

Toch is het enige dat helpt tegen een burn-out het doorbreken van dit patroon. Een burn-out ontstaat namelijk niet vanzelf en gaat ook niet vanzelf over. Doordat de burn-out zich over een langere periode opbouwt, is het vaak ook nodig om de tijd te nemen voor het herstel. Je zou kunnen zeggen dat het net zo lang duurt om een burn-out op te lopen, als dat het duurt om ervan te herstellen. Hoe langer je dus stress ervaart, hoe lastiger en chronischer de klachten worden. Zoek dus op tijd hulp en laat de spanning niet te lang oplopen.

Is er hoop op volledig herstel van mijn burn-out?

Gelukkig kunnen mensen goed herstellen van een burn-out, maar het herstel kan wel een hoop tijd in beslag nemen. Daarbij is het een proces waarin je actief op zoek moet naar oplossingen en manieren om met de spanning om te gaan en deze te verminderen. Wanneer het je lukt om de spanning af te bouwen, dan zul je op den duur weer normaal belastbaar zijn. Het is hierbij belangrijk om niet stil te gaan zitten of op de bank te gaan liggen, maar om op een rustige manier wat dagelijkse activiteiten te blijven doen. Door mild actief en stress te vermijden te blijven herstel je het beste.

Behandelingsfasen

Bij een passende behandeling van een burn-out kun je spreken van drie fasen:

Fase 1: Je erkent dat je overspannen bent en besluit actie te ondernemen

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar na een steeds hoger oplopende stress is het tijd dat je erkent dat je een burn-out hebt. Het is een goed idee om zo snel mogelijk een afspraak met de huisarts te maken en een plan te maken om met de burn-out om te gaan. Vaak is het fijn als iemand je hiermee helpt, omdat je zelf het idee kunt hebben dat je vast zit of dat alles moet blijven doordraaien. Bepaal samen met een arts wat het beste is: welke activiteiten blijf je doen? En welke bouw je voorlopig even af? Soms is het zelfs het beste om een korte tijd helemaal niet meer te werken of te studeren en eerst echt uit te rusten.

Fase 2: Je begint je problemen en symptomen op een rijtje te zetten en gaat kijken wat je op kunt lossen.

Bekijk objectief en zo rustig mogelijk welke dingen in je leven je op dit moment allemaal stress geven. Kijk ook naar hoe je met die spanning omgaat. Daarna onderzoek je of er oplossingen zijn die de spanning verminderen en misschien zelfs manieren om de problemen op te lossen.

Fase 3: Je begint de oplossingen te implementeren en onderzoekt welke voor jou werken.

In de laatst fase die we onderscheiden ga je de oplossingen toepassen. Je hebt een gesprek met je baas of een studiebegeleider, kijkt of familie wat meer kan helpen in de zorgtaken of hebt gesprekken met een psycholoog. Je zult merken dat het al rust geeft dat je met de problemen bezig bent en hopelijk vind je al dingen die je leven makkelijker maken. Het kan goed zijn dat je in het begin een beetje tussen deze fasen heen en weer schiet. Soms werkt een oplossing bijvoorbeeld niet omdat er net wat meer aan de hand was dan je dacht. Je kijkt dan weer rustig naar wat er aan de stress bijdraagt en kijkt of je hier een oplossing voor kunt vinden. Voordat je het weet krijg je meer rust en voel je weer dat je grip hebt op je leven.

Wie kan mij helpen met mijn burn-out klachten?

Als uit een burn-out test blijkt dat er iets met je aan de hand is, is het fijn om snel professionele hulp te zoeken.

Iemand anders kijkt van buitenaf mee naar je problemen en komt met oplossingen waar je zelf nog niet aan gedacht had. Vaak begeleidt een praktijkondersteuner van de huisartsen praktijk of een huisarts je bij het herstellen van een burn-out. Soms kan het fijn zijn om daarnaast ook gesprekken met een psycholoog te hebben om wat dieper op bepaalde dingen in te gaan.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Naast de huisarts of de geestelijke gezondheidszorg kan je omgeving ook een steentje bijdragen om je er weer bovenop te helpen. Het kan fijn zijn om met je baas of een bedrijfsarts te praten of een studiebegeleider om advies te vragen. Ook kunnen gesprekken met vrienden en familie helpen, bijvoorbeeld bij het zoeken naar een betere verdeling van zorgtaken. Als je veel problemen in je privésfeer hebt, zoals financiële problemen of problemen op het gebied van wonen, dan kan een maatschappelijk werker je verder helpen. Elke gemeente heeft als het goed is een wijkteam waar je een afspraak kan maken om het over je situatie te hebben.

Wat kan een huisarts dan voor mij doen bij burn-out?

Een huisarts zal samen met je naar je klachten kijken en een burn-out test met je afnemen om je situatie in kaart te brengen. Uit een gesprek en de resultaten van de burn-out test zal de huisarts concluderen wat de beste vervolgstappen zijn. De huisarts kan je bijvoorbeeld doorverwijzen naar een psycholoog of je adviezen geven over hoe je het beste met de situatie om kunt gaan.

Ook kan een huisarts medicatie voorschrijven. Maar bedenk goed dat medicatie niet helpt tegen overspanning. Het kan je wel helpen om angstklachten tijdelijk wat te verminderen of wat te helpen met de slaap, maar een huisarts zal nooit voor een lange termijn medicatie voorschrijven. De huisarts zal er in plaats daarvan altijd op aansturen om de werkelijke problemen boven tafel te krijgen en de problemen die bijdragen aan de spanning zo veel mogelijk op te lossen.

Wat kan nu al zelf doen aan mijn herstel?

– Geef aan jezelf toe dat je een probleem hebt en zoek professionele hulp.
– Zeg wat vaker ‘nee’ en kies voor rust
– Praat over je gevoelens met de huisarts, je vrienden of collega’s
– Blijf voldoende bewegen, minimaal een half uur per dag
– Zorg voor voldoende ontspanning en rust
– Beperk koffie, alcohol en roken
– Houdt een vast dag-en nachtritme aan

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen:

Als je de bovenstaande klachten herkent is het een goed idee om een afspraak met de huisarts te maken. Zo kun je in kaart gaan brengen hoe je je situatie weer onder controle krijgt. Hoe langer je blijft doorlopen met je klachten, hoe erger ze kunnen worden.

De behandeling valt niet meer onder de basisverzekering. De behandeling kan worden vergoed door een werkgever, door aanvullende pakketten of door jezelf. Een consult bij de huisarts wordt wel vergoed. Ga daarom wel naar een afspraak en bespreek met de huisarts wat de mogelijkheden zijn.

Deze burn-out test wordt veel gebruikt om klachten te meten. Het is een vragenlijst waarmee je in kaart kunt brengen waar je last van hebt en de mate van overspanning kunt meten.

Nee, hoewel er wel een aantal dingen zijn die je kunt doen om actief te gaan herstellen van je klachten, is het geen ‘eigen schuld, dikke bult’. De klachten ontstaan vaak doordat je veel druk voelt en constant je best aan het doen bent om alles in orde te hebben. Wees dus niet te streng voor jezelf!

Bronnen

  1. Thuisarts – Ik heb een burn-out – gevonden op 02-05-2022
    Link naar pagina op thuisarts
  2. Psyned – Burn-out – gevonden op 02-05-2022
    Link naar pagina op psyned
  3. Zorgwijzer – Zorgwijzer: burn-out – gevonden op 02-05-2022
    Link naar pagina op zorgwijzer
  4. Wikipedia – bedrijfsarts – gevonden op 02-05-2022
    Link naar wikipedia

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.