arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe je met minimalisme een simpel leven zonder stress krijgt

Bij minimalisme draait alles om de essentie. Dat je bewust aandacht geeft aan datgene wat er voor jou écht toe doet in het leven. Alles wat dus niet écht bijdraagt aan jouw prioriteiten kun je schrappen om meer kalmte en eenvoud te creëren. Minimalisme staat niet voor niets in het teken van minimaliseren en consuminderen. Want hoe minder spullen je hebt, des te simpeler je leven is.

Juist door een minimalistisch en simpel leven te leiden, ga je minder stress ervaren. Soms ben je misschien geneigd om alsmaar te verlangen naar meer, meer en nog eens meer. Wanneer is het dan ooit genoeg? Wanneer ben je tevreden met wat je hebt en wie je bent?

In dit artikel wil ik je laten zien dat je met minimalisme meer betekenis aan je leven kan geven. Waarom? Het leven an sich heeft namelijk geen zin, behalve de zin die je er zelf aan geeft. Je hebt zelf betekenis aan je leven te geven om zingeving en levensgeluk te ervaren. Minimalisme helpt je daarbij om je minder druk te maken en meer innerlijke rust te ervaren!

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

Ebook: burnout en stress

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Belangrijkste voordelen van minimalisme 

Je kan met minimalisme jouw levenskwaliteit verbeteren. Hierbij richt je jouw aandacht namelijk niet meer op de kwantiteit, maar op de kwaliteit van alles wat je hebt en doet. Om je een beeld te schetsen wat de kracht van minimalisme is, heb ik de grootste voordelen hieronder voor je uitgewerkt.

Voel je vrijer 

Een minimalistische levensstijl draait erom dat je alleen spullen hebt die je ook écht nodig hebt. Waar je dus een emotionele waarde aan verbindt of dat het gewoon nuttig is om comfortabel te leven. Dit betekent ook tegelijk dat er letterlijk meer ruimte vrijkomt in je woonruimte. Je zal gaan merken dat je door minder rommel je vrijer gaat voelen. Misschien herkende je het al wel eens als je een kast, slaapkamer of keuken lade ging opruimen. Dit geeft je bevrijdend gevoel, omdat je zaken op orde brengt.

Een opgeruimd huis onderhoud je makkelijker 

Minder spullen zorgt er ook voor dat je huis sneller opgeruimd is. In minder tijd kan je meer gedaan krijgen en is je huis sneller schoon. Als je momenteel drukte ervaart en zoekende bent om meerdere ballen in de lucht te houden, kan dit een fijne uitkomst voor je zijn. Hierdoor ben je simpelweg minder tijd kwijt op het huishouden, zodat je meer tijd voor jezelf, partner, kinderen, familie en vrienden kan vrijmaken.

Rust in je hoofd 

Teveel spullen kunnen je afleiden. Hoe meer spullen je hebt, des te meer prikkels en irritatiefactoren je om je heen hebt. Ontspullen zorgt ervoor dat je niet eindeloos met je handen in je haar hoeft te zoeken naar dingen. Je kan productiever en efficiënter leven.

Meer overzicht en controle 

Heb je weleens last van een gehaast en overwhelmed gevoel? Als je even niet alles meer op een rijtje hebt staan, kan het zijn dat je behoefte aan structuur en orde. Denk maar eens aan een chaotisch bureau. Denk je dat je dan rustig aan het werk kan? Nee, waarschijnlijk niet. Hetzelfde geldt voor als je bijvoorbeeld wilt koken. In een overvolle keuken met 101 spullen kun je dan niet per se lekker mindful eten maken. Door te ontspullen creëer je meer overzicht en controle voor jezelf, zodat je minder zaken hebt om je druk over te maken.

Minder stress

Dankbaarheid is ook één van de meest bepalende factoren die bijdragen aan minder stress. Vaak ben je geneigd om je aandacht te richten op datgene wat je niet lukt of wat je niet hebt. Met minimalisme verleg je juist je aandacht naar alle spullen die wél jou plezier bezorgen. Dit met als doel dat je uiteindelijk je dankbaarheid kan uitspreken en tevreden kan zijn met wat je hebt om minder stress te ervaren. Simpelweg door genoegen te nemen met minder spullen die toch niet écht bijdragen een meer levensgeluk.

Wil je dat wij je helpen?

twijfelen aan jezelf

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Bewuster leven

Minimalisme zet je vooral aan het denken. Het vergroot je bewustzijn. Dat is maar goed ook, omdat je alles wat je afleidt minimaliseert. Zo kom je ook meer tot de kern van al je bezittingen, zodat je uiteindelijk het volgende kan zeggen…..

“Alles wat ik bezit, bezit ik met een reden. Het voegt waarde toe aan mijn mooiste leven.”

Meer tijd voor zingevende activiteiten 

Als je minder tijd hoeft te besteden aan je huishouden, maak je meer tijd vrij voor andere leuke bezigheden die je plezier opleveren: lezen, sporten, wandelen, naar de bioscoop, met vrienden of familie afspreken. Zo kan je meer in het hier en nu leven om meer voldoening te ervaren.

Meer financiële vrijheid 

Geldzorgen zijn vaak ook één van de bepalende factoren die stress op kunnen leveren. Door gedag te zeggen tegen materialisme en minder ballast te kopen, bespaar je geld. Als je meer geld per maand binnenkrijgt dan je uitgeeft, kan je stap voor stap werken aan een vrijheidsbuffer door je spaarrekening te blijven vullen.

3 tips voor een minimalistische levensstijl 

We hebben drie tips voor je op een rij gezet:

Ontspullen voor meer overzicht en rust 

Je huis ontspullen is de eerste belangrijke stap die je kan zetten om te minimaliseren. Ook consuminderen ligt in het verlengde hiervan. Het geeft je een bevrijdend gevoel en om dat te bereiken kun je jezelf enkele vragen stellen:

  • Is dit iets wat ik écht gebruik?
  • Voegt dit waarde aan mijn leven?

Met deze korte snelle check kun je stap voor stap je hoofd leegmaken door te ontspullen en consuminderen. Is het antwoord op beide vragen ‘JA’? Oké, dan weet je in hoeverre écht bij je past en bijdraagt aan een hogere levenskwaliteit.

Is het antwoord op één van beide in ieder geval ‘NEE’? Wees dan eerlijk naar jezelf. Koop het niet of geef het weg als het om iets gaat wat je nu al in huis hebt liggen.

Minimalisme is zo uiteindelijk een middel om meer rust, overzicht, helderheid en richting in je leven te creëren. Het maakt niet uit hoeveel spullen je hebt. Het gaat vooral om de denkwijze dat je er wél bewust bij stil staat wat je koopt en hebt in huis.

Aandachtsmanagement 

Het is goed om te weten dat minimalisme meer is dan alleen ontspullen. Een minimalistische levensstijl staat ook in het teken van aandachtsmanagement. De hoeveelheid informatie die tegenwoordig op je afkomt is afgelopen decennia enorm toegenomen.

Naast je werk wil je wellicht graag op de hoogte blijven van alles om je heen. Klopt dat? Je besteedt daarom een paar uur per dag ongemerkt op social media als WhatsApp, Facebook en Instagram. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar is dit ook allemaal even belangrijk?

Vast niet. Het zorgt alleen maar voor versnipperde aandacht. Je doet waarschijnlijk van alles en nog wat, maar doe je ook écht wat je diep van binnen wilt? Of laat je je nog teveel afleiden door social media, verplichtingen, de stemmetjes in je hoofd en alles waarvan je denkt dat het zo hoort?

“De enige persoon die jou kan tegenhouden om jouw doelen te behalen is jezelf.”

Om tot de kern te komen van wat je nu écht belangrijk vindt, nodig ik je uit om nu eens rustig de tijd te nemen om een paar korte schrijfoefeningen te doen. Dit helpt je om wat zaken voor jezelf op een rijtje zetten en je bewustzijn te vergroten.

Waar hecht je waarde aan? Wat geef je prioriteit en wat kan wel even wachten?

Een goede oefening die hierbij is dat je je agenda erbij pakt en de laatste vier weken gaat reflecteren. Waar kreeg je energie van? En wat kostte je juist energie? Dus pak en papier erbij, noteer het voor jezelf en maak een prioriteitenlijst. Dan weet je exact waar je het liefst de meeste aandacht wilt besteden. Denk bijvoorbeeld aan je kinderen, partner, familie en vrienden. En dat op de tweede plaats jouw hobby’s staan en op de derde plek je werk of onderneming.

Als je dit eenmaal helder voor jezelf in kaart hebt gebracht, voorkom je sneller dat je jezelf voorbij loopt en vergeet om goed voor jezelf te zorgen. Balans houden is uiteindelijk de sleutel tot minder stress en meer levensgeluk, energie, innerlijke rust en voldoening.

Minimalisme in relatie tot stress en burnout

Van materialisme naar ervaringen

Je zou kunnen denken dat spullen bij je identiteit horen, maar ze staan letterlijk en figuurlijk buiten jezelf. Bij ervaringen is dit juist andersom. Ieder mens is uiteindelijk een optelsom van al je ervaringen. Dat vormt je tot de persoon wie je wilt zijn.

Dus hoe wil je later terugkijken op je leven als je ouder bent? Op leuke plezierige activiteiten waar je voldoening uithaalt en onvergetelijke herinneringen aan overhoudt? Of kies je ervoor om je geld te investeren in materialisme, zoals dure aankopen als luxe telefoons, laptops, kleding, meubels, auto’s en huizen?

Geld uitgeven aan nieuwe kleding of nieuwe spullen voor in huis, geeft je misschien op korte termijn een dopamine kick. Op langere termijn dragen ervaringen meer bij aan meer geluk en minder stress.

In plaats van materialisme kan je er ook voor kiezen om regelmatig:

  • uit eten te gaan
  • naar de sauna te gaan
  • een ontspannen massage te nemen
  • een weekendje weg te gaan
  • op vakantie te gaan naar het buitenland
  • toffe festivals en concerten te bezoeken

Ervaar de rijkdom en schoonheid van minimalisme 

Samenvattend komt het erop neer dat je met een minimalistische levensstijl glashelder weet van jezelf wat je écht belangrijk vindt in het leven en dat je alle afleiding eromheen minimaliseert. Het is een middel om meer rust, overzicht, helderheid en richting te creëren. En het helpt je om in te zien waar je nu écht dankbaar voor bent in je leven.

Zo kan je ervoor zorgen dat je dichtbij je eigen identiteit blijft en keuzes maakt die écht bij je passen en aansluiten bij jouw diepste verlangens. Het is goed om te weten dat jij de enige bent die hier een verschil in kan maken in je eigen leven. Start met kleine stapjes en ervaar het verschil van een simpel leven met minder stress!

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies