Persoonlijke effectiviteit: hoe hou je meer tijd over en geniet je meer?
Cookies
Wil je meer plezier en voldoening? Vergroot je persoonlijke effectiviteit!
11 september 2018 
in Geluk

Wil je meer plezier en voldoening? Vergroot je persoonlijke effectiviteit!

Persoonlijke effectiviteit: De gemiddelde persoon denkt op een dag doorgaans niet na over hoe effectief hij of zij is. Veel mensen zijn reactief en dit betekent dat ze zich laten leiden door hun omgeving of het werk. Bepaalde taken die ze moeten uitvoeren, voeren ze uit. En ook privé leven ze volgens regelmatige routines waarbij niet veel nagedacht wordt over hoe de dagelijkse activiteiten worden besteed. Uiteraard is dit jammer, want dat betekent dat mensen niet uit zich halen wat er allemaal inzit. Een mens heeft maar één leven en het is daarom ook belangrijk dat dit leven wordt gekoesterd en daar zoveel mogelijk uitgehaald wordt. Wanneer je nooit bewust bent van je eigen leven zal dit echter moeilijk gaan, omdat je brein je doorgaans automatisch aanstuurt om in de comfortzone te blijven.

Hoe kan ik efficienter werken

Waarom persoonlijk effectief zijn?

Een leven kan echter een stuk productiever en leuker zijn, wanneer je je bewust bent van wat je doet op een dag. Het bewustzijn is een van de belangrijkste eerste stappen, aangezien je daarna kunt tackelen waar mogelijke problemen liggen. Stel dat je ontevreden bent omdat je op een gemiddelde werkdag weinig tijd over hebt om leuke dingen te doen. Dan kun je in plaats van de situatie op de schuld geven, ook gaan kijken wat je er zelf aan kunt doen. Misschien ben je wel veel tijd kwijt aan reizen naar je baan toe. Als dat het geval is, kun je proberen in die reistijd leuke dingen te gaan doen, of activiteiten verrichten waar je niet aan toekomt. Wanneer dat niet mogelijk is, moet je misschien een andere baan zoeken, zodat dit probleem op die manier wordt opgelost.

Waar het op neerkomt: ieder mens heeft voor het grootste gedeelte de regie over zijn eigen bestaan in de individualistische westerse samenleving waarin we leven. Toch neemt het grootste deel van de mensen deze regie niet in handen, maar laat hij de maatschappij de regie voor hem bepalen. Dit is het verschil tussen reactief en proactief leven leiden. Wanneer je een proactief leven leidt, zul je uiteindelijk gelukkiger zijn en minder stress ervaren, omdat je autonoom bent over je eigen gedachtes en effectiviteit. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe je ervoor zorgt dat je effectiever kunt gaan leven. Daarvoor is persoonlijke effectiviteit belangrijk. Voor we gaan behandelen hoe je deze persoonlijke effectiviteit kunt vergroten, wordt er eerst uitgelegd wat persoonlijke effectiviteit precies.

Wat is persoonlijke effectiviteit?

Als je kijkt naar de twee woorden los van elkaar is het ongetwijfeld wel duidelijk wat ze betekenen. Persoonlijk betekent dat gericht op je zelf. Effectief betekent de mate waarin hetgeen doeltreffend is in hetgeen wat je doet. Persoonlijke effectiviteit betekent dus dat mate waarin de bezigheden die jij als persoon verricht doeltreffend zijn. En dan kun je je natuurlijk afvragen wanneer de persoonlijke bezigheden doeltreffend zijn. Dit is vrij makkelijk uit te leggen. De persoonlijke bezigheden van een persoon zijn doeltreffend als ze hem energie geven en de geestelijke gelukzaligheid vergroten.

Om die reden is persoonlijke effectiviteit ook iets wat per persoon verschillend ligt, vandaar ook het woord persoonlijk. Elk mens heeft bijvoorbeeld andere doelen. Iemand kan bijvoorbeeld als doel hebben 6 keer per week te sporten, ondanks het feit dat hij of zij het druk heeft. Deze persoon in kwestie heeft dan een hoge persoonlijke effectiviteit wanneer hij dit weet te bereiken en ervoor zorgt dat hij 6 keer per week kan sporten, ondanks het feit dat dit lastig is qua planning. Voor een ander persoon kan een doel echter zijn om drie boeken per week te lezen, ondanks een zeer drukke planning. Dit kunnen bijvoorbeeld zelfhulpboeken zijn of cursusboeken. Dit kan de persoonlijke effectiviteit drastisch verhogen en daarmee kun je een succesvol proactief bestaan leiden, ondanks je drukke leven.

Hoe vergroot ik mijn effectiviteit

Het druk hebben als smoes

Veel mensen hebben namelijk een druk leven, maar gebruiken dit als smoesje om niet de effectiviteit te behalen die ze nodig hebben om de doelen te bereiken. Ze geven de situatie op de schuld, hun jeugd of iets anders, waardoor ze de verantwoordelijkheid niet bij henzelf hoeven te leggen. Natuurlijk is dit begrijpelijk, maar als je echt iets wilt bereiken in het leven zal je toch uit de huidige ontevreden routine moeten stappen en iets gaan bewerkstellig in je bestaan. Het is natuurlijk niet makkelijk, maar weinig dingen zijn makkelijk in het leven.

Maar als je ergens veel moeite insteekt zal je uiteindelijk altijd beter af zijn dan wanneer je deze moeite er niet in hebt ingestoken. Beter aan iets werken dan erover gefrustreerd zijn, want uiteindelijk zijn gemiste kansen het ergste wat een mens kan overkomen. Kortom: een hoge persoonlijke effectiviteit is noodzakelijk om alles uit je leven te halen wat er inzit. Dit geldt niet alleen voor je privéleven, maar ook voor je werkleven. Je werkleven is namelijk een groot gedeelte van je bestaan. Toch verwaarlozen veel mensen dit, waardoor er juist problemen komen, zoals stress of een burn-out.

Lees ook: Het altijd druk hebben

Van hard werken naar effectief werken

In onze samenleving is het heel normaal dat mensen een fulltime baan hebben. Heel veel uren in je werk stoppen (of op kantoor doorbrengen) is echter niet hetzelfde als effectief werken. De kunst is om te leren de juiste dingen op het juiste tijdstip te doen en zo even goed, vaak zelfs beter werk, te leveren in minder uren.

Als je meer gedaan wilt krijgen op je werk is het belangrijk om een hoge productiviteit te hebben, zodat jij aan je leidinggevende kan laten zien dat je in minder tijd veel werk kunt verzetten. Je verhoogt je productiviteit door je tijd nauwlettend in de gaten te houden. Ieder mens heeft tijdverspillers, breng deze in beeld door een week een dagboekje bij te houden om te kijken wat je allemaal doet op een dag. Vervolgens kun je tijdverspillers, zoals onnodige vergaderingen, vervangen door een andere activiteit waarmee je je effectiviteit vervolgens verhoogt. Breng je tijd wel realistisch in beeld. Als je te veel wilt doen in te weinig tijd leidt dit tot stress, wat ons bij de volgende brengt: Wat is nou de echte oorzaak van het feit dat je zo hard werkt?

Waarom hard werken?

De kans is groot dat je hard werkt omdat je bang bent dat je in minder tijd je werk minder goed kunt doen. Onderzoek wijst echter uit dat hoe meer taken je aanneemt, hoe kleiner de kans wordt dat ook maar één ervan echt goed doet. Ook gaat je beoordelingsvermogen achteruit als je te weinig tijd vrijmaakt voor ontspanning. Niemand kan zich 8 uur lang concentreren en een kantoor biedt vele afleidingen, zoals praatjes met collega’s, ellenlange overleggen en een overvolle mailbox waarin je niets terug kunt vinden. Je kunt je dus afvragen of het niet zinvoller is om 6 uur per dag volledig gefocust te werken.

Angst voor verwijtbaarheid

Heb jij het idee dat je deadlines niet kunt halen door minder te werken? Of dat je meer fouten gaat maken als je op tijd naar huis gaat? Waarschijnlijk valt dit wel mee. Het is namelijk niet zo alsof je werk helemaal klaar is als je nog even een paar uur langer blijft zitten. Er staat altijd een nieuw project op je te wachten, vergaderingen om ingeplant te worden of klanten om binnen te halen klaar. Je werk is nooit helemaal af. Door dit te beseffen en je werk niet mee naar huis te nemen kan je genieten van je vrije tijd, zodat je op je werk de tijd, energie en creativiteit hebt om je taken goed te doen.

De bedrijfscultuur

In sommige bedrijven wordt hard werken gezien als dé weg naar succes. Als je dan minder wilt werken kun je het gevoel krijgen dat je collega’s vinden dat je de kantjes ervanaf loopt. In Nederland hebben vooral vrouwen vaak een deeltijdbaan, dit houd in dat ze minder dan 35 uur per week werken. Echter is dit niet in alle bedrijfstakken vanzelfsprekend en zal je je hoofd boven het maaiveld uit moeten steken om je functie in minder dagen uit te mogen oefenen.

waarom krijg ik mijn werk niet af?

Lage persoonlijke effectiviteit

Een lage persoonlijke effectiviteit is funest voor een mens. Een mens wil zich namelijk altijd blijven ontwikkelen, maar met een lage persoonlijke effectiviteit kan een mens moeizaam vooruit komen. Als je je herkent in het volgende voorbeeld, ben je waarschijnlijk een individu met een lage persoonlijke effectiviteit.

Voorbeeld:

Raoul heeft altijd al een passie gehad om beter te worden in het schrijven van fictieve verhalen. Zijn grootte doel is dan ook om een roman uit te brengen en daarvan te leven. Om dit te bewerkstelligen weet hij wat hij moet doen: hij moet veel goede boeken lezen, zodat hij daar van kan leren. Daarnaast moet hij veel schrijven, want schrijven is de beste training om beter te worden met schrijven. Ook weet hij dat hij bepaalde cursussen moet worden omdat hij wel een moeite heeft met zinnen actief construeren.

Raoul weet dat hij dit allemaal moet doen, maar ondertussen ploft hij na zijn kantoorbaan gewoon op de bank. Hij fantaseert over hetgeen hij wil bereiken, maar doet in principe niks. Hij weet ook dat hij het moet doen, maar alsnog doet hij niks om beter te worden in schrijven. En de roman ligt ook nog steeds in een kastje.

Wanneer je je herkent in dit voorbeeld weet je dat je lage persoonlijke effectiviteit hebt. Het voorbeeld is toevallig schrijven, maar het kan gemakkelijk vervangen worden met welke willekeurige passie dan ook. Vaak denken mensen: ach, dit komt nog wel Dit ga ik doen nadat ik dit of nadat ik dat heb gedaan. Maar uiteindelijk komt het er nooit van. Wanneer dit een probleem is, is het allereerst verstandig om de oorzaken te achterhalen waardoor het komt dat er niet aan die doelen wordt gewerkt.

Werk op tijd afkrijgen tips

Oorzaken lage persoonlijke effectiviteit 

De oorzaken van een lage persoonlijke effectiviteit kunnen per persoon verschillend zijn. Toch zijn er wel een paar hoofdpunten die vaak terugkomen en waar mensen over het algemeen tegenaan lopen als het persoonlijke effectiviteit betreft.

1: Geen goed Time-management

Een veelvoorkomend probleem van de gemiddelde persoon is dat hij niet aan time-management doen. Voor degenen die niet weten wat dit is: Time-Management is het inplannen van de tijd, zodat jij zo effectief mogelijk bent in elke 24 uur van de dag. Veel mensen zijn zich hier echter niet van bewust. Die leven, maar beseffen niet dat ze vaak veel tijd kwijt zijn aan futiele zaken. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld televisie kijken of Youtube-filmpjes kijken, puur uit verveling. Vaak slokt dit veel tijd op, in een dag. En zeker als je het dan druk hebt kom je er niet meer aan toe om je persoonlijke doelen na te streven. Dit resulteert dus in een lage persoonlijke effectiviteit.

2: Stress en chaos in het hoofd

Een andere oorzaak van een lage effectiviteit is stress in je hoofd. Wanneer je altijd stressvol bent, betekent dit dat je nooit gefocust bent en je hoofd alle kanten op springt. Stress en chaos zijn daarmee aan elkaar verwant. Wanneer je veel stress hebt, resulteert dit er automatisch in dat je niet kan werken aan doelen, omdat je totaal niet geconcentreerd bent. Ook dit is derhalve een belangrijke factor voor een lage persoonlijke effectiviteit.

3: Angst om je doel te bereiken

Een andere belangrijk factor om je doelen niet te bereiken is omdat angst dit bij je belemmert. Angst kan er namelijk voor zorgen dat je verlamt en uiteindelijk niet je doelen na gaat streven. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat iemand in je jeugd je heeft verteld dat je iets niet kon. Daardoor heb je wel doelen, maar ben je bang om actie te ondernemen omdat in je achterhoofd doorklinkt dat het eventueel wel kan falen. Dit kan er uiteraard ook voor zorgen dat de productiviteit een stuk lager wordt. Want dit resulteert er dan uiteindelijk in dat je het voor je uit gaat schuiven, of gaat vermijden. Het is dan gemakkelijker om in je comfortzone te blijven, waar het veilig is. Maar dit is natuurlijk niet goed voor je zelfvertrouwen en innerlijke geluk.

Lees ook: te succesvol zijn, kan dat?

Achter de feiten aanlopen werk

Hoge persoonlijke effectiviteit

Om de persoonlijke effectiviteit hoog te krijgen, is het natuurlijk belangrijk om de reeds besproken drie problemen te kunnen tackelen. Want wanneer de problemen zijn getackeld, betekent dit dat er ruimte is om je echt te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat de persoonlijke effectiviteit wordt verhoogd. De drie problemen kunnen op de volgende manier worden getackeld.

Goed Time-management

Een van de belangrijkste manieren om je productiviteit omhoog te krijgen is door je tijd nauwlettend in de gaten te houden. Een goed Time-management regelen gaat doorgaans in de volgende stappen. De eerste week houdt je bij wat je zoal doet op een reguliere dag. Dit is het bewustwordingsproces. Wanneer dit eenmaal gedaan is, weet je zoal wat je doet op een dag en kun je kijken welke aspecten tijdsverspillend zijn en vervangen kunnen worden door andere aspecten waardoor je effectiviteit vervolgens verhoogt. Let wel: zorg wel dat een Time-management realistisch is, aangezien het van belang is dat het op lange termijn realiseerbaar blijft. Als het te lastig is, is de kans klein dat je nieuwe schema behouden blijft. En in dat geval ben je weer terug bij af.

Omgaan met stress

Een andere manier om de effectiviteit te vergroten is door goed om te gaan met stress. Elk mens krijgt namelijk in zijn leven te maken met situaties die stressvol zijn, maar elk mens gaat daar dan ook weer anders mee om. Wanneer je vaak stress hebt, is het belangrijk om te achterhalen waar die stress nu precies vandaan komt en hoe dat is te tackelen. Wanneer je over het algemeen zorgeloos bent, zal dit resulteren in meer rust in je hoofd. Door deze rust in je hoofd ben je automatisch meer geconcentreerd en dit resulteert erin dat je persoonlijke effectiviteit ook zal vergroten.

Angsten overwinnen

Je angsten, om een bepaald doel te behalen, overwinnen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk kun je heel veel boeken lezen over de beste manier om angsten te overwinnen, maar dit is natuurlijk niet louter theoretisch en doorgaans niet praktisch. De beste manier om angsten te overwinnen is door het te gaan doen. Dit kan natuurlijk stapje voor stapje. Jezelf belonen voor elke stap die je hebt gemaakt is een goede manier om je angsten te overwinnen. De grootste stap is namelijk de eerste stap. Wanneer je deze stap eenmaal hebt gezet, zal het automatisch gemakkelijker worden om een volgende stap te zetten.

Efficient werken

Effectief werken zonder stress

Door goed om te kunnen gaan met stress kun je je effectiviteit vergroten. Er is namelijk minder ruis in je hoofd op het moment dat je ontspannen bent, wat ruimte geeft voor concentratie en creativiteit. Dit resulteert erin dat je persoonlijke effectiviteit ook zal vergroten. Er zijn vele manieren om stress te verminderen. Het belangrijkst is om goed voor je lichaam te zorgen zodat je lekker in je vel zit. Zorg voor voldoende beweging, eet gezond en vermijd waar mogelijk suiker, alcohol en cafeïne en zorg dat je voldoende slaapt.

Daadkrachtig zijn

Om de transitie te maken van hard werken naar effectief werken is het belangrijk om voor jezelf op te komen. Misschien is het binnen jouw bedrijf nog niet geaccepteerd om parttime te werken en vind je het eng om dit aan te stippen bij je leidinggevende. Bereid het gesprek goed voor, weet wat je wilt en verkoop het idee aan je werkgever. Ook kun je aansturen op een proefperiode, zodat je werkgever eerst met eigen ogen kan zien dat je jouw werk uitstekend kunt uitoefenen in minder uren. Uiteindelijk is het een win-win situatie. Door een betere balans tussen werk en privé wordt jij een gelukkige en productieve werknemer terwijl je werkgever bespaard op de extra loonkosten. Wie weet valt je voorstel wel zo goed in de smaak dat je een voorbeeld wordt voor anderen.

Tijd overhouden

 

Persoonlijke effectiviteit vergroten

Persoonlijke effectiviteit vergroten klinkt natuurlijk gemakkelijker dan het is. Als mens bouw je zoveel routines op en je lichaam en geest wennen daaraan. Vervolgens is het daarom lastig om daar weer vanaf te komen. Maar als dit eenmaal mogelijk is, dan heb je ook een grote stap in de goede richting gezet. De een kan dit uiteraard makkelijker dan de ander. Als je er echt problemen mee hebt, is het wellicht verstandig om een cursus te nemen of coaching. Dan word je echt geholpen door professionals en zal je uiteindelijk sneller resultaten zien. Gelukkig zijn er veel verschillende goede coaches in Nederland.

Ons motto is: “Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”Onze aanpak is gebaseerd op doen in plaats van zitten en luisteren. We zouden graag de hulp willen bieden die jij nodig hebt, zowel op korte als lange termijn. Scroll eens door ons aanbod: in onze WerkGelukAcademy gaan we hier uitgebreid op in:

 

Persoonlijke effectiviteit

Gerelateerd aan: ‘Persoonlijke effectiviteit’

Over de schrijver
Reactie plaatsen