Optimisme is een positieve leefstijl, waarbij je leeft met een positieve kijk op het leven. Als optimist zie je in elke tegenslag het goede. Je glas is halfvol in plaats van leeg. Vind je het alleen nog lastig om positief om te gaan met negatieve gebeurtenissen, zoals negativiteit op de werkvloer, in je familie of tijdens het afspreken met je vrienden? Gelukkig kan je leren optimistisch leven. Als je goedgemutst bent, bevordert dit namelijk je emotionele welzijn. Ideaal voor als je minder stress en meer rust in je hoofd wilt. In dit artikel ontdek je de voordelen, misverstanden en 4 stappen voor meer optimisme!

Wat is optimisme?

Optimisme is het geloof in positiviteit. Met vertrouwen kijk je vooruit naar de toekomst. Door je optimistische levenshouding beschik je over een gezonde dosis veerkracht, waardoor je het positieve blijft zien om je heen. In plaats van te focussen op negativiteit richt je je aandacht op wat er wel is of wat er goed gaat. Dit komt door de kracht van positieve gedachten, waardoor je meer positiviteit om je heen ziet en benadrukt. 

Een optimist in je omgeving kan je herkennen aan uitspraken als:

  • “Wat ben ik blij dat het regent, zodat het gras en de planten in de tuin voldoende water krijgen.”

  • “Ik vond het eigenlijk wel lekker dat er vanochtend file was, want nu had ik nog even tijd voor mezelf voordat ik direct weer aan het werk moest.”

  • “Het is alleen maar prettig dat niet alle neuzen op de werkvloer dezelfde kant op staan, want door verschillende visies kom je tot nieuwe verfrissende ideeën.”

  • “Ondanks dat er door mijn ontslag komende maand geen geld binnenkomt, ben ik opgelucht dat ik nu tijd heb voor een carrièreswitch.”

  • “De feedback tijdens het functioneringsgesprek was soms confronterend om te horen, maar ik vind het fijn dat ik nu weet waar ik meer tijd, energie en aandacht aan mag besteden om beter uit de verf te komen.” 
Optimistisch zijn: wat is optimisme?

De voordelen van optimisme

Optimisme gaat over het zien van de mogelijkheden zonder de realiteit te ontkennen. Zo is optimisme het tegenovergestelde van pessimisme, waarbij je juist leeft met een negatieve kijk op het leven. Pessimisme maakt je leven zwaar en donker, waardoor je meer stress voelt. Zowel fysiek, mentaal en emotioneel.

Door je pessimisme heb je de neiging om te focussen op de negatieve aspecten als het gaat om je werk, financiën, liefdesleven, relaties, gezondheid of woonsituatie. Niets is zoals je hoopt of verwacht. Sterker nog: door je pessimisme straal je continu negativiteit uit, omdat je je als een slachtoffer gedraagt. 

Daarom is juist zo fijn om als een optimist te leven, want dit zijn de grootste voordelen van een positieve levenshouding:

  • Minder piekeren, prikkelbaar en chagrijnig
  • Beter omgaan met stress, drukte, spanning en haast
  • Meer positieve gedachten leiden tot meer positieve emoties
  • Tegenslagen beschouw je als groeikansen en leermomenten
  • Negatieve emoties kan je makkelijker onder controle houden
  • Meer creativiteit en vindingrijkheid in het vinden van oplossingen
  • Hechte sociale relaties opbouwen en onderhouden is makkelijker
  • Sneller zet je een stap buiten je comfortzone om grenzen te verleggen
  • Minder vaak ben je vermoeid en laad je je batterij op voor meer energie
  • Het lukt je beter om het verleden en de toekomst te accepteren en los te laten 

Optimistisch zijn is soms een uitdaging

Zie je het soms niet meer zitten? Heb je nergens meer zin in? En wordt het je allemaal eventjes te veel? Optimistisch zijn is niet altijd makkelijk. In een wereld waarin negatief nieuws dagelijks op de voorpagina’s van kranten, nieuws websites en apps staat, is de kans groot dat je bewust of onbewust je omringt met negativiteit. Denk aan updates over corona, natuurrampen, oorlogen, politieke discussies, stijgende brandstof- en energieprijzen, aanslagen of economische recessies. 

Door een overload aan negatief nieuws kan je ‘s nachts wakker liggen door je kopzorgen. Alleen piekeren houdt je in een vicieuze cirkel van negatieve gedachten. Des te belangrijker om negatieve denk- en gedragspatronen te doorbreken om negativiteit van je af te laten glijden. Zo voorkom je dat je somber, neerslachtig of zelfs depressief wordt. 

Social media speelt ongemerkt ook een grote rol, want dit zorgt ervoor dat je ongezonde vergelijkingen maakt en rondloopt met onrealistische verwachtingen. Allerlei berichten op social media apps als LinkedIn, Facebook en Instagram maken je jaloers, omdat je continu in aanraking komt met wat je zelf nog niet bent, hebt, doet of kan. Dit kan leiden tot meer onzekerheid en twijfels.

Een gezonde en gelukkige leefstijl begint daarom juist met je focussen op het krijgen van meer energie. Simpelweg door telkens bij jezelf af te vragen: “Wie of wat geeft mij energie? En wie of wat kost mij energie?” Anders ben je door vermoeidheid mentaal minder scherp, want door meerdere ballen in de lucht te houden, verlies je overzicht, focus en concentratievermogen. Dan ga je sneller negatief denken, dus jezelf opladen is cruciaal voor een optimistisch leven. Hoe fitter en uitgerust je bent, des te meer positieve gedachten je op de been houden in uitdagende periodes en situaties. 

Wat is de link tussen optimisme en stress?

Optimistisch zijn heeft een sterke positieve invloed op je gemoedstoestand. Zo maakt je lichaam minder stresshormonen als cortisol, adrenaline en noradrenaline aan. Daardoor is het makkelijker om te presteren onder druk, want je kan meer de kalmte bewaren in stressvolle situaties. Je houdt je hoofd koel, terwijl je anders met een pessimistische levenshouding meer druk en onrust voelt. Dan voel je je sneller opgejaagd, maar gelukkig helpt optimisme je met de aanmaak van meer gelukshormonen in je lichaam: 

  • Dopamine zorgt voor een fysieke, mentale en emotionele energie-boost
  • Endorfine verzacht pijn en zorgt ervoor dat je je weerstand verhoogt
  • Serotonine beïnvloedt je humeur en stemming, waardoor je beter in je vel gaat zitten
  • Oxytocine verlaagt je stress en verhoogt je zelfvertrouwen door sociale interactie
Wat is optimisme? En helpt deze instelling tegen stress?

Misverstanden over optimisme

  • “Je wilt ervoor zorgen dat je altijd gelukkig bent.”
    Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Het is oké als het een keertje tegenzit. Niets mis mee. Juist als je minder in je vel zit, is acceptatie de eerste stap richting minder stress. Doorslaan in ‘optimistisch zijn’ is alleen niet altijd de beste oplossing, want dit kan leiden tot het onderdrukken en vermijden van emoties.

  • “Het is belangrijk dat je het onderste uit de kan haalt.”
    In hoeverre mag je ook van jezelf de lat lager leggen voor meer ontspanning? Jezelf vergelijken met de buitenwereld is anders een valkuil, omdat je dan vast blijft zitten in een ratrace waarin alles perfect hoort te zijn. Met als gevolg dat je de lat voor jezelf te hoog legt, waardoor je op je tenen moet lopen om aan verwachtingen te voldoen, ergens bij te horen en ambities waar te maken door sociale prestatiedruk.

  • “Het is niet verstandig om altijd een open boek te zijn.”
    Wat is je reactie als iemand aan je vraagt hoe het met je gaat? Reageer je met “Goed”, terwijl je eigenlijk weinig levensenergie, zingeving, plezier, gezondheid en vrijheid voelt? Jezelf anders of beter voordoen is niet authentiek. Daardoor krijgen mensen een verkeerd beeld van je, is dat wat je wilt? Een masker blijven dragen om anderen te laten geloven dat het fantastisch met je gaat, is een vorm van schone schijn ophouden. Terwijl hoe verbindend is het juist om jezelf kwetsbaar, open, eerlijk en imperfect op te stellen? Laat de perfecte versie van jezelf los. Je bent goed zoals je bent en mag juist zijn wie je wilt zijn. Zelfs als je minder optimisme voelt.

Hoe word ik meer optimistisch?

Ben je klaar met gedoe en gezeik? Wil je graag meer negativiteit loslaten om je neerwaartse spiraal te doorbreken? Er zijn twee manieren om meer optimisme in je leven te verwelkomen: verander je situatie wat leidt tot meer geluk of verander je kijk op een situatie voor meer geluk. Met andere woorden, verplaats je aandacht naar het positieve, want waar ben je dankbaar voor? 

Dankbaarheid is het medicijn voor een gelukkiger leven met meer positiviteit, want met dankbaarheidsoefeningen richt je je aandacht op het goede in het leven. Hoe vervelend en ongewenst je huidige situatie nu ook misschien is, er is altijd hoop. Je bent zelf in staat om je leven tot bloei te brengen. Dankbaarheid helpt je bij het herstellen van je burn-out of het verminderen van je stressniveau.

Falen bestaat niet, want er is alleen feedback voor optimisten. Zie alles als een les in plaats van dat je jezelf afwijst en iets kwalijk neemt, omdat je tekortschiet of niet goed genoeg bent. Besef vooral dat je zelfbeeld bepaalt wordt door je gedachten. Dus merk je bij jezelf op dat je jezelf pessimistisch in plaats van optimistisch vindt? Dit is het verhaal van je ego waar je in gelooft. Zodra je gelooft in een positief verhaal over wie je bent, des te meer optimisme je voelt. Het draait allemaal om jezelf herprogrammeren met affirmaties om een positief zelfbeeld te krijgen, waardoor je zelfliefde en zelfzorg ook toeneemt! 

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

De stappen van een pessimist naar een optimist

Een positieve mindset ontwikkelen is belangrijk om slachtoffergedrag los te laten en meer verantwoordelijkheid te nemen, want slachtofferschap is een vorm van zelfmedelijden. Dan geef je iets of iemand in de buitenwereld de schuld over wat jou overkomt, terwijl jij zelf achter het stuur zit van je eigen leven. Dit vraagt om meer verantwoordelijkheid over je gedachten, emoties en gedrag om van een pessimist een optimist te worden. 

#1: Leer pessimistische gedachten herkennen 

Bewustwording is de eerste stap richting meer optimisme, want zonder bewustzijn kan je je transformatie vergeten om stress te verminderen. Dus let eens op bij jezelf: wat denk en voel je als je je gestresst voelt? Wat gaat er door je heen bij hectiek en wat zijn je copingsmechanismen? Ben je geneigd om te bevriezen, vechten of vluchten bij stress?

#2: Vind je het belangrijk en heb je er invloed op? 

Jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk. Alleen als je ergens verantwoordelijk voor bent, maar je hebt er geen invloed op, dan is er sprake van een rechtstreekse route naar meer stress. Dus check bij jezelf continu: kan je 2x ‘ja’ antwoorden? Oftewel, is iets of iemand belangrijk voor je én heb je invloed op de situatie om er zorgvuldig mee om te gaan? Accepteer de omstandigheden zoals ze zijn of neem de verantwoordelijkheid om de omstandigheden te veranderen door actie te ondernemen. Maak je dus ook geen zorgen waar je geen invloed op hebt.

#3: Vraag om hulp bij mensen die je bewondert

Bewonder je familieleden, vrienden of collega’s die wél positief in het leven staan? Ga een diepgaand gesprek aan om te luisteren en doorvragen wat voor hem of haar werkt om positiever te denken. Hoe gaan ze om met drukte, stress en spanning? Wat doen ze als ze kritiek ontvangen, zichzelf afwijzen of het gevoel hebben dat ze door de mand vallen? En hoe blijven ze rustig en optimistisch om zichzelf niet te verliezen door de hectiek overdag?

Door jezelf kwetsbaar op te stellen en uit te spreken wat je soms lastig vindt, krijgt de ander meer begrip voor struggles. Wat ook werkt is dat je deelt waarom hij of zij inspirerend voor je is, want dan voel iemand zich gezien en gewaardeerd. Grote kans dat je vervolgens praktische tips ontvangt om te ontdekken voor jezelf hoe je beter kan omgaan met pessimisme en optimisme.

#4: Omring je met blije, energieke en optimistische mensen

Negativiteit trekt negativiteit aan en positiviteit trekt positiviteit aan. Verbinding met gelijkgestemde positivo’s geeft je een enorme energie-boost en meer zelfvertrouwen. Je gaat meer in jezelf geloven, omdat blije, energieke en optimistische mensen aanstekelijk zijn. Gewoontes neem je bewust of onbewust over, zoals dat je bereidwilliger wordt om risico’s te nemen en leert geloven in een goede afloop.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Optimistisch zijn leidt tot meer gelukshormonen, want je lichaam maakt meer dopamine, endorfine, serotonine en oxytocine aan. Het voordeel is dat je lichaam daardoor ook minder stresshormonen als cortisol, adrenaline en noradrenaline aanmaakt.

Optimisme is een positieve leefstijl, waarbij je leeft met een positieve kijk op het leven. Als optimist zie je in elke tegenslag het goede. Je glas is halfvol in plaats van leeg. Kortom: optimisme gaat over het zien van de mogelijkheden zonder de realiteit te ontkennen.

Ja, door het ontwikkelen van een positieve mindset kan je slachtoffergedrag loslaten en meer verantwoordelijkheid nemen over je leven voor meer optimisme.

Een pessimist is het tegenovergestelde van een optimist, waarbij je juist leeft met een negatieve kijk op het leven. Pessimisme maakt je leven zwaar en donker, waardoor je meer stress voelt. Zowel fysiek, mentaal en emotioneel.

Bronnen

  1. Universiteit Utrecht – De kracht van optimisme – Gevonden op 22-11-2022
    Link naar de pagina op Universiteit Utrecht
  2. Wikipedia – Optimisme – Gevonden op 22-11-2022
    Link naar de pagina op Wikipedia
  3. Foodsprings – Optimisme: in 7 stappen naar een positieve levenshouding – Gevonden op 22-11-2022
    Link naar de pagina op Foodsprings

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *