arrow_drop_up arrow_drop_down

Zo kun je dankbaar zijn voor alles wat je hebt: 4 super praktische tips

Dankbaarheid staat haaks op stress. Als je dankbaar bent, geniet je meer van positieve gevoelens en heb je door de dankbaarheid minder last van negatieve gevoelens zoals woede, schuld, angstig, boos of jaloezie. Een dankbaar persoon heeft meer eigenwaarde en kan beter omgaan met stress en de dagelijkse problemen en drukte.

Want als je bewust dankbaar bent, richt je je aandacht op wat je hebt, wat je gelukkig maakt en gebeurtenissen die je leuk vindt. Even goed om te weten: dat wil niet zeggen dat je nooit meer hoge verwachtingen mag hebben en altijd maar tevreden moet zijn. Het betekent dat dankbaarheid uiteindelijk tot meer geluk en succes leidt, waarbij je wordt wie je écht wilt.

Hoe je – zelfs als je een burn-out hebt of stress ervaart – je dankbaarheid en geluksgevoel vergroot, leg ik je in dit artikel uit. Aan de hand van X dankbaarheid tips laat ik je hoe je beter in je vel kan zitten en meer positieve energie gaat ervaren!

Dankbaar zijn maakt je gelukkiger

Ontdek alles wat je moet weten over dankbaarheid:

Waarom je vergeet dankbaar te zijn als je stress ervaart

Ambities hebben, niet genoegen nemen met, de lat hoog leggen kritische vragen stellen, ontwikkelingsmogelijkheden zien, naar die stip op de horizon toewerken. Het grootste deel van onze tijd zijn we bezig met datgene waar we naartoe willen en hoe het beter kan. Alsof het nooit goed genoeg is en dan pas echt gelukkig zijn.

Je streeft dan zo naar gebeurtenissen of prestaties in de toekomst, dat je te weinig stil staat en dankbaar bent voor wat er allemaal al is. En dat is juist zo jammer, want dankbare gevoelens beïnvloeden je geluksgevoel. Vooral als je je haastig of oververmoeid voelt, is het waardevol om je dankbaar te voelen. In een drukke wereld vol afleiding waarbij de lat misschien voor je gevoel altijd hoog ligt, maken we over het algemeen geen tijd voor dankbaarheid. En dat terwijl het zo intens belangrijk is om dankbaar te zijn en je waardering uit te spreken.

Maar nee, dat is zo vaak niet het geval. Kijk dagelijks maar eens om je heen. Mensen zijn drukker dan ooit. Alles moet snel, snel, snel. In de supermarkt vliegen de mensen om je heen en willen ze zo snel mogelijk de boodschappen doen. Eenmaal in de rij worden ze ongeduldig en zoeken ze al direct afleiding op hun telefoon door alsmaar te scrollen door social media.

Hierdoor vergeet je vaak te genieten en je dankbaar te voelen in het hier en nu. Want op het moment dat je je telefoon erbij pakt, word je al binnen no-time overspoeld met negativiteit. Via WhatsApp krijg je klagende berichtjes binnen, op de NOS of Nu.nl app lees je van alles over terroristische aanslagen, oorlogen en natuurrampen. Daarnaast leg je wellicht nog jezelf een hoge druk op met eindeloze to-do lijstjes. En ga zo nog maar door.

Dankbaar zijn voor wat je hebt (4 tips)

We hebben vier handige tips voor je op een rij gezet.

1: Train jezelf met een dankbaarheidsoefening

Het loont vooral om jezelf een beetje te trainen om dankbaar te zijn. Door jezelf regelmatig af te vragen: “Waar ben ik op dit moment dankbaar voor?”, kom je vanzelf meer in het hier en nu. Probeer het, pak dagelijks een moment hiervoor. Ook al is het maar een paar minuutjes. Het brengt als vanzelf meer positiviteit met zich mee.

“Dankbaarheid is hét medicijn voor een gelukkiger leven met meer positiviteit.”

Om het jezelf makkelijker en leuker te maken om dankbaarheid oefeningen te doen, is het aan te raden om je antwoorden op te schrijven in een dagboek. Zo kan je al jouw dankbare momentjes bundelen in één compleet overzicht. Dit is leuk voor later als je het terugleest, omdat je ineens inziet wat voor grote persoonlijke groei je in korte tijd gerealiseerd kan hebben. En dat terwijl je voor je gevoel misschien stilstaat in je ontwikkeling en dat er nog zoveel ontbreekt.

Vind je het moeilijk om op te schrijven waar je dankbaar voor bent? Voel wat je blij, trots en blij maakt. En schrijf vervolgens het op door te starten bij iedere zin met: ‘Ik ben oprecht dankbaar voor…’.

Dankbaarheid trainen

2: Omarm alle imperfecties in je leven zonder ermee in gevecht te gaan

Terwijl je in een burn-out zit of stress ervaart, is het oké dat niet alles perfect gaat. Perfectie bestaat niet. Kijk maar eens om je heen: grote kans dat er zoveel is wat beter kan. Dat het leven niet altijd loopt zoals je hoopt of verwacht, hoort erbij. Dat is helemaal oké. De kunst zit ‘m vooral in het accepteren van alle imperfecties. Dat je het omarmt en loslaat, zodat je dankbaar kan zijn voor alle tekortkomingen.

Als je keer op keer ergens de mist mee ingaat, is dat alleen maar zinvol. Blijkbaar heb je een les te leren die je nog niet onder knie hebt. Wees dus vooral dankbaar voor de les, zodat je eindelijk gaat inzien waarom het zo belangrijk én nuttig is dat je nogmaals ergens tegenaan loopt. Dit heeft een reden. Het wil je laten beseffen dat je dankbaar mag zijn op dit cadeau waar je hoogstwaarschijnlijk in eerste instantie niet op zit te wachten.

Zodra je dit niet doet, leef je vanuit weerstand. Dan ben eigenlijk in gevecht met de situatie, omdat je iets zo graag anders wilt zien of dat je je anders wilt voelen. Weet dat je altijd een keuze hebt en dat je altijd de touwtjes in handen kan nemen. Met dankbaarheid verleg je je focus automatisch op het positieve en dat is precies wat je nodig hebt. Ik zal in onderstaande alinea je uitleggen waarom.

“Met dankbaarheid richt je je aandacht op het goede in het leven.”

3: Word bewust van je eigen gedachtes

Dankbaar zijn heeft een reden. Over het algemeen zijn angst en woede de meest voorkomende emoties die ellende veroorzaken in je leven. Nu is het goed om te beseffen dat je niet tegelijkertijd zowel dankbaar als bang kan zijn voor iets. Dit kan niet samen. Je kan ook niet dankbaar én boos zijn, omdat het twee compleet tegenstrijdige emoties zijn.
Dus dit laat nogmaals krachtig inzien dat je door dankbaarheid negatieve emoties onschadelijk maakt.

Bewustwording is inzicht krijgen in een situatie. Beseffen dat iets je helpt, of niet. Beseffen dat bepaalde gedachtes nutteloos zijn om positiviteit te ervaren en dat je deze niet-helpende gedachtes maar beter gedag kunt zeggen. Kies voor positiviteit door dankbaar te zijn, dus vooral als je negatieve emoties en gevoelens hebt.

“Als je je niet proactief richt op het positieve, blijft het negatieve steeds door je hoofd spelen.”

Dankbaarheid trainen

4: Maak van dankbaar zijn een gewoonte

Iets weten en doen is nogal een verschil. Nu je weet hoe belangrijk dankbaarheid is in je leven, draait het vooral om consistentie zijn. Zonder consistentie behaal je geen duurzaam resultaat. Dus integreer je dankbaarheidsoefening in je ochtend- of avondritueel. Schrijf dagelijks op voor welke drie momenten, personen of spullen je dankbaar bent. Er is geen goed of fout. Het kan zo klein en groot zijn als je wilt.

Het gaat er vooral om dat je even de tijd voor jezelf neemt in een drukke wereld die alsmaar doorgaat alsof je in ‘the rat race’ zit. Gun jezelf de tijd om even een paar minuten na te denken en voelen waar je trots en blij om bent. Wanneer je dit in een ritme doet, dus bijvoorbeeld iedere dag, dan zul je na verloop van tijd een enorm verschil opmerken. Simpelweg omdat je je aandacht bewust richt op het positieve in iedere situatie. Hoe somber, irritant of ongewenst de situatie ook is.

Zo kan je je dankbaarheid tonen aan anderen

Dankbaar bevat vaak een externe focus, waarbij je dus je aandacht op het positieve legt buiten jezelf. Als je beseft dat je dankbaarheid afkomstig is via een externe gebeurtenis, dan kan je deze dankbaarheid tonen aan anderen. Je weerspiegelt als het ware je dankbaarheid in je gedrag tegenover de mensen om je heen. Zo kom je automatisch vriendelijker en oprechter over zonder dat je hier misschien direct bewust van bent. Familie, vrienden en collega’s indirect ook vanzelf vriendelijker en oprechter tegen jou. Het is één geheel wat elkaar versterkt.

“Je draagt je dankbaarheid over op anderen. Zij dragen die op hun beurt over op jou.”

Het tonen van je dankbaarheid kan op verschillende manieren. Dit kan je doen om je waardering uit te drukken aan de mensen om je heen:

  • Glimlach of geef een schouderklopje of knipoog
  • Schrijf een handgeschreven in deze digitale wereld
  • Stop je telefoon weg als je met iemand in gesprek bent
  • Zeg regelmatig ‘dankjewel’, want dit vergeet je anders al snel
  • Knuffel iemand die je lief hebt

Bewuste aandacht voor elkaar met het leven zoveel mooier, dus toon je dankbaarheid. Een klein gebaar doet wonderen en zo laat je zien dat je je familie, vrienden of collega’s waardeert. Dit is mooi om meer verbinding met elkaar te ervaren!

Dankbaarheid

Waar ben jij dankbaar voor?

Hoe vervelend en ongewenst je huidige situatie nu ook misschien is, er is altijd hoop. Je bent zelf in staat om je leven tot bloei te brengen. Dankbaarheid helpt je dan hierbij om bijvoorbeeld te herstellen van je burn-out en je stressniveau te verminderen.

Dus neem nu eens rustig de tijd om je omgeving rustig te bekijken. Zie de schoonheid in van alle kleine momenten, personen of spullen om je heen. Sta eens stil, bewonder en geniet!

Je kan namelijk dankbaar zijn voor letterlijk alles, zoals je:

  • Planten in huis
  • Een opgeruimde keuken
  • Lieve woorden van je partner
  • Complimenten van je collega’s
  • Het eten wat je thuis laat bezorgen
  • Een nieuw inspirerend boek
  • De glimlach van een onbekende op straat
  • Favoriete film of serie op Netflix
  • Het dagelijkse rondje dat je met de hond loopt
  • Een goedbedoelde tip van een vriend(in)
  • Dat iemand belangstellend naar je vraagt hoe het gaat met je
  • Een mooie kleurplaat van je dochter of zoon
  • De liefde die je voelt van je partner
  • Het fijne gesprek met je klant of collega
  • De geleide meditatie die je doet voor meer rust in je hoofd

“Sta eens stil, bewonder en geniet van de schoonheid om je heen!”

Waar ben jij dankbaar voor? Deel het in de reacties hieronder!

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies