De rol van HR bij burnout. De mediator tussen alle partijen
De rol van HR bij burnout

De rol van HR bij burnout

De rol van HR bij burnout: Alweer laat thuis van werk. Ik kan niet zeggen dat het me verrast, het is eerder regel dan uitzondering geworden. Lange werkdagen. Ik weet dat ik het aankan, want ik ben toch zeker niet bang om hard te werken? Maar door pas zo laat thuis te komen, slaap ik slecht en weinig.

Het geeft me niet genoeg energie om de volgende dag weer goed uitgerust op werk te verschijnen. Ook al ben ik moe, ik doe echt mijn best. Mijn leidinggevende lijkt echter alleen problemen te zien en voert de werkdruk steeds verder op. Het gevoel van onderwaardering heeft negatief effect op mijn capaciteit en soms lijkt het wel of ik incapabel ben om ook maar iets van werk te kunnen verzetten. – Frank

Of de aanklachten nu terecht zijn of niet. Veel mensen zullen zo nu en dan het gevoel hebben dat ze niet gewaardeerd worden op werk. Mismanagement kan een factor zijn voor een burn-out maar is zelden de hoofdoorzaak.
Een medewerker kan echter te kampen hebben met hoge werkdruk, lange werkdagen en negatieve gevoelens en durft dit misschien niet ter sprake te brengen. Tel deze factoren bij elkaar op en je hebt aardig wat ingrediënten bij elkaar om een burn-out te kunnen krijgen.
Wanneer iemand een burn-out heeft kosten zelfs de kleine dingen in het leven ontzettend veel inspanning, waar je gewoonweg de energie niet meer voor hebt. Het innerlijke stemmetje dat je rust voorschreef is te lang genegeerd en nu weigert je lichaam en geest dienst. Bij jou als HR/ P&O-er ligt de taak als mediator tussen de werkgever, werknemer en bedrijfsarts. Door belangenverstrengelingen, kan dit een behoorlijk pittige taak zijn. Hoe pak je zoiets nou eigenlijk aan?

Psycholoog Freudenberger beschrijft 12 fases waarin een medewerker burnout raakt: Burnout preventie: Broodnodig voor menig medewerker!

De rol van HR bij burnout De rol van HR bij burnout

Begrijp dat degene met burn-out ze momenteel niet allemaal op een rijtje heeft. De persoon in kwestie heeft waarschijnlijk niet alleen gebrek aan werklust gekregen, maar ook gebrek aan levenslust. Een burn-out kan leiden tot neerslachtigheid, angst- en paniekklachten, en het simpelweg niet kunnen genieten van dingen waar normaal gesproken veel vreugde uit werd gehaald. Het is dus belangrijk dat dit bespreekbaar wordt gemaakt. Niet alleen met de leidinggevende, maar ook met naaste collega’s.

Wanneer wij als mensen ergens weinig van af weten ontstaat er onbegrip. Door onbegrip zouden de klachten van de werknemer kunnen worden gebagatelliseerd. ’We hebben allemaal wel eens last van stress. Neem een weekje vrij en je kan er weer tegenaan’, zou de gedachte kunnen zijn van de werkgever maar ook van de omringende collega’s. Een burn-out is echter geen griepje, dat binnen een week over is. Hierom is het dus belangrijk om kennis te delen wat een burn-out nu precies inhoudt. Het is geen onwil van de kant van de werknemer. Meestal zijn het juist de werknemers die veel hart voor de zaak hebben, en die zich ten volle in een project storten. Degenen die teveel hooi op hun vork nemen en eindigen met een burn-out. De werknemer wil wel, maar het gaat gewoon even niet meer.

Het traject niet willen versnellen. Druk zetten op medewerker met burnout

Help zowel de werkgever als de werknemer inzien dat een burn-out te boven komen tijd kost. De overspannen collega kampt hoogstwaarschijnlijk al met een zeker schuldgevoel door lang van werk weg te blijven. Een gevoel van machteloosheid, omdat hij of zij zelf ook graag meer zou willen doen, maar er de energie niet voor heeft. Een opgejaagd gevoel, omdat door al de zorgen en het piekeren het helingsproces alleen maar verder gestremd wordt. Natuurlijk is het wel fijn als de werkgever meedenkt en zo kan helpen om het helingsproces in goede banen te leiden.

Laat de werkgever bijvoorbeeld vragen wat de werknemer leuk vindt om te doen, zodat deze klusjes dan door hem of haar gedaan kunnen worden. Hierdoor zal het werk snel weer meer plezier geven. Als de werknemer normaal gesproken veel verantwoordelijkheden heeft op het werk, geef hem of haar dan iets leuks te doen waar geen haast of werkdruk bij om de hoek komt kijken. Bij een traject samenstellen is vertrouwen essentieel. Help de werkgever in te zien dat de werknemer waarschijnlijk hetzelfde doel heeft als hem of haar, namelijk: zo snel mogelijk weer gezond worden en mee kunnen komen in het bedrijf. De werknemer mag niet opgejut worden. Laat deze zijn of haar eigen tempo bepalen.

De medewerker vertrouwen geven

in plaats van zelf het traject samen te willen stellen als werkgever zijnde, is het goed te adviseren de werknemer zelf een traject te laten bepalen in samenwerking met de bedrijfsarts, om dit dan vervolgens weer terug te koppelen naar de werkgever. Op deze manier laat de werkgever zien dat hij de medewerker vertrouwt. Deze voelt zich op zijn of haar beurt waarschijnlijk meer op zijn gemak en voelt hopelijk een sprankje zelfvertrouwen en eigenwaarde terugkomen.

Help ook de werknemer met een burn-out meer vertrouwen te krijgen in de werkgever. Opnieuw: communicatie is hier de sleutel. Wanneer je werkgever zijn oprechte vertrouwen en waardering uitspreekt tegen de werknemer, en laat weten dat de werknemer waardevol is voor het bedrijf, zal de werknemer geen reden tot angst hebben om, zodra deze uit de ziektewet is, meteen ontslagen te worden. Om deze angst te voorkomen is oprechte interesse van belang. Let op: deze angst is zeer reëel en vaak aanwezig!

Regelmatig contact en vragen hoe het gaat

Dit hoeft in de eerste instantie niet op kantoor te zijn. Stel aan de werkgever voor of hij de overspannen werknemer misschien ergens anders zou kunnen ontmoeten, zoals een restaurant, of thuis. Dit kan het voor de werknemer makkelijker maken om over het probleem te praten. Wanneer de werknemer meteen naar kantoor geroepen wordt voor een gesprek, kan dit extra druk geven. Dit is namelijk de plek waar de ellende begon. Er heerst waarschijnlijk voor de werknemer een soort prestatiedruk waar hij of zij niet tegen opgewassen is. Ook kan er snel het gevoel ontstaan door op kantoor af te spreken dat er meer wordt verwacht dan de persoon in kwestie op dat moment aankan.

Laat de medewerker de kant van de leidinggevende zien wat mag je verwachten van een medewerker met burnout

Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen dat de leidinggevende ook voor een moeilijke situatie is komen te staan. De medewerker met een burn-out heeft waarschijnlijk veel voor het bedrijf gedaan, en zal gemist worden op de werkvloer. Het kan dus moeilijk zijn voor de leidinggevende om in deze situatie geduldig en begripvol te zijn. Er zou hierdoor zelfs een bepaalde wrok kunnen ontstaan. Gedachtes als: ‘ik wil ook wel zo’n lange doorbetaalde vakantie’ of ‘hoe kan het dan dat hij wel energie heeft om een terrasje te pakken’, zouden door het hoofd kunnen gaan spoken.

Goede communicatie is hier dus belangrijk. Houd dit met je rol als mediator in gedachte en wees dus niet alleen begripvol en geduldig jegens de medewerker, maar ook naar de werkgever toe.

Communicatie na een burn-out

Wanneer een medewerker hersteld is van burn-out zijn, help hem of haar dan om niet te hard van stapel te lopen. Ook de werkgever moet begrijpen dat er wat dingen zullen moeten veranderen. Anders is een nieuwe burn-out geen onwaarschijnlijkheid. Hamer er op bij beide partijen dat communicatie nog steeds belangrijk is. De werknemer moet zijn grenzen tijdig aan kunnen geven. Ook is het beter om eigen zwaktes toe te geven in plaats van deze proberen te overcompenseren en hij of zij moet leren om hulp te durven vragen.
De werkgever doet er goed aan aandacht te blijven besteden aan de medewerker, door zo nu en dan te vragen hoe het gaat. Je kunt de tip geven, om ook wat informelere gesprekken aan te gaan. Wanneer de werkgever hier het voortouw in neemt, zal de werknemer zich hoogstwaarschijnlijk vrijer voelen zich te uiten.

Voorkomen van een burn-out bij medewerkers Medewerker met burn out sneller laten reintegreren

Hoewel sommige mensen gevoeliger zijn voor burn-out raken dan anderen, zou het iedereen kunnen overkomen. Ook is het niet altijd mogelijk om een medewerker te behoeden voor een burnout. Help daarom de werkgever dit bespreekbaar te maken. Het is belangrijk dat er een veilige, goede sfeer is op de werkvloer/ Dit kan al door simpele dingen bereikt worden. Bijvoorbeeld een koffie-automaat en een schoon en opgeruimd kantoor. Zorg voor open communicatie. Laat de werkgever inzien hoe belangrijk het is zijn of haar werknemers zo goed mogelijk te helpen, te luisteren naar hun suggesties en ze hier ook naar te vragen.

Zo blijft of wordt de relatie tussen werkgever en werknemer laagdrempeliger. Hierdoor is er meer vertrouwen en meer ruimte om grenzen aan te geven, of problemen bespreekbaar te maken waar tegenaan gelopen wordt. Zorg dus voor een veilige sfeer waar over burnout gepraat kan worden. Zoals eerder genoemd zijn het vaak voornamelijk de harde werkers die zich sterk betrokken voelen bij hun werk, degenen die burn-out raken.

Help de medewerker te werken aan bepaalde punten. Bijvoorbeeld ‘nee’ leren zeggen, wanneer ergens geen tijd voor is of wanneer iets te zwaar is. Help de medewerker ook los te leren laten. Stel bijvoorbeeld voor dat de medewerker zijn telefoon of laptop na 19:00 uitzet, zodat hij of zij thuis niet stiekem nog even mailtjes gaat beantwoorden en de druk voelt om altijd beschikbaar te zijn voor werk. Laat hem of haar echt de tijd nemen om uit te rusten. Immers: morgen weer een dag!

De rol van HR bij burnout

De rol van HR bij burnout is dus best uitdagend. Je hebt soms het gevoel overal tussenin te zitten en er net niet de vinger achter te kunnen krijgen.

Wellicht kunnen we ondersteunen met een effectieve aanpak bij burnoutpreventie, of door 1 op 1 coaching bij burnout  

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Cookies