Bezie jij jezelf als een emotioneel intelligent persoon? Emotionele intelligentie is belangrijk om succesvol in het leven te zijn. Wanneer je jezelf goed kent en emoties en gevoelens goed begrijpt, heb je automatisch ook meer zelfvertrouwen. Daarnaast is het in de omgang met anderen essentieel om je gevoelens goed onder worden te brengen en is het een groot voordeel in je omgang met anderen als je empathie kunt tonen.

Maar wat nu als je niet zo handig bent in het uiten van je gevoelens en niet over zoveel sociale vaardigheden beschikt? Kun je iets doen om je emotionele intelligentie op te krikken?

Wat is emotionele intelligentie?

Het begrip ‘emotionele intelligentie’ betekent het intelligent omgaan met je emoties. Je kunt emoties van jezelf en anderen waarnemen, interpreteren en reguleren. Wanneer je emotioneel vaardig bent, bezit je zelfkennis en kun je je gedrag aansturen. Je kunt emoties begrijpen en weet hoe je er goed mee om moet gaat. Daarnaast kun je je weg vinden in sociale situaties en kun je empathie tonen.

Emotionele intelligentie wordt ook wel je EQ (emotiequotiënt) [1] genoemd en is net als je IQ belangrijk om succesvol te zijn. Je EQ helpt je om goed met anderen te kunnen samenwerken en een prettige werkomgeving te creëren.

De vijf kerncomponenten van EQ

Bij emotionele intelligentie horen bepaalde vaardigheden, zoals intrapersoonlijke vaardigheden die gaan over emotioneel zelfbewustzijn en interpersoonlijke vaardigheden die gaan over de omgang met anderen. De vijf kerncomponenten zijn zelfbewustzijn, zelfregulatie, motivatie, empathie en sociale vaardigheden.

Zelfbewustzijn

Zelfbewustzijn gaat over in hoeverre je jezelf begrijpt. Weet je wat jouw sterke en zwakke punten zijn? Wat motiveert jou? Welke waarden zijn belangrijk voor je? Bewust op jezelf reflecteren helpt je je zelfbeeld te verbeteren en jezelf verder te ontwikkelen. En wanneer je jezelf goed kent, zul je ook meer zelfvertrouwen hebben.

Hoe kunnen wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland en zeer ervaren in het oplossen van stress en burn-out klachten.

Daarnaast helpt zelfbewustzijn je om je eigen emoties te begrijpen. Je kunt je emoties beter onder woorden brengen en je emoties reguleren. Dit is heel voordelig in je omgang met anderen, want iedereen ervaart emoties, maar het is niet voor iedereen even gemakkelijk die emoties te beschrijven.

Zelfregulatie

Zelfregulatie is het vermogen om grip te krijgen op je gedachten, emoties en gedrag. Als je deze vaardigheid bezit, kun je emoties die je in de weg zitten ombuigen door positieve emoties bewust in te zetten. Wanneer je met anderen moet samenwerken, is het van belang dat je je niet door negatieve emoties laat leiden.

Je moet af en toe irritatie, teleurstelling en boosheid onderdrukken, jezelf beheersen en deze gevoelens proberen om te buigen door bijvoorbeeld begrip en empathie te tonen. Daarnaast helpt zelfregulatie je om met veranderingen om te gaan en je gevoelens in lijn te brengen met je passies.

Motivatie

Motivatie is essentieel om je doelen te bereiken. Wanneer je gemotiveerd bent, heb je doorzettingsvermogen om door te gaan ondanks tegenslagen. In plaats van onnodig te piekeren over dingen waar je geen controle over hebt, focus jij je op je mogelijkheden. Motivatie geeft je de kracht om actie te ondernemen om het doel te bereiken. Je verricht je werk met passie en optimisme.

Motivatie kan van binnenuit of buitenaf komen. Emotionele intelligentie helpt je te begrijpen wat jou gelukkig maakt. Op zo’n moment kom de motivatie van binnenuit. Je weet wat je gelukkig maakt in het leven en daar ga je actief naar op zoek.

Empathie

Empathie is voelen wat de ander voelt. Je begrijpt de gevoelens, emoties en verlangens van anderen en daardoor kun je rekening met hun gevoelens houden. Emotioneel intelligente mensen zijn van nature nieuwsgierig naar iedereen om hen heen. Hierdoor is het makkelijker om belangstelling te tonen, je in de ander te verplaatsen en empathie te tonen.

De vijf kerncomponenten van EQ

Bovendien helpt emotionele intelligentie je om beter te begrijpen hoe anderen in elkaar zitten en wat ze drijft. Je kunt anderen beter inschatten. Anderen zullen zich daardoor beter begrepen voelen en zich sneller bij je op hun gemak voelen.

Sociale vaardigheden

Personen met een hoge emotionele intelligentie beschikken over sociale vaardigheden en kunnen goed omgaan met zowel bekenden als onbekenden. Emotionele intelligentie helpt je om je eigen emoties te reguleren, maar ook om goed om te gaan met de emoties van anderen.

Je emotionele intelligentie maakt je sterk in sociaal bewustzijn. Je begrijpt de gevoelens van anderen en hierdoor vind je snel aansluiting bij anderen. Je bent een goede luisteraar en een prettige gesprekspartner. Je kunt goed samenwerken, overleggen en onderhandelen. Deze vaardigheden maken je geliefd en daarom zijn velen met een hoge emotionele intelligentie goede leiders.

De relatie tussen EQ en stressmanagement

In elke organisatie is stressmanagement belangrijk om doelmatig negatieve stress aan te pakken. Er is een actieplan nodig om de oorzaken van spanning en stress te achterhalen en daar als organisatie goed mee om te gaan. Op die manier kan veel langdurig ziekteverzuim voorkomen worden.

Meestal is een te hoge werkdruk de grootste stressfactor op het werk. Soms is het arbeidsproces onduidelijk of krijgen collega’s onvoldoende tijd om een opdracht af te ronden. Een leidinggevende met een hoog EQ zal de werkdruk niet onderschatten, maar juist erkennen.

Gratis e-book:
zo herken je
een burn-out
(Inclusief checklist)

Voorkom dat je energiereserves definitief leeg raken en je in een ernstige burn-out belandt met alle gevolgen van dien. Met dit e-book leer je de symptomen tijdig herkennen.

e-book-symptomen-burnout

Een leidinggevende met een hoog EQ is ook eerder bereid een luisterend oor te bieden, mee te denken en naar oplossingen te zoeken. Hierdoor zal de spanning op het werk afnemen en voelen medewerkers zich meer gewaardeerd.

Daarnaast zorgt empathie voor vertrouwen en betrokkenheid. Je begrijpt de emoties en beweegredenen van je collega’s en daardoor kun je beter inspelen op hun capaciteiten. Je hebt sneller door wanneer verantwoordelijkheden te zwaar zijn of wanneer de kwaliteitseisen te hoog zijn. Door hier op tijd op in te spelen, kun je veel werkstress voorkomen.

Hoe EQ bijdraagt aan persoonlijk en professioneel succes

Succesvol zijn hangt niet alleen af van je intelligentie. De slimste mensen zijn niet per definitie het meest succesvol. Je kunt briljant zijn en tegelijkertijd sociaal onbekwaam zijn. Een hoog IQ is dus niet voldoende om successen te behalen. Je bent het meest succesvol wanneer IQ en EQ samengaan.

Aan de ene kant draagt je EQ bij aan persoonlijk succes. Mensen met een hoog EQ denken positief over zichzelf en hun eigen kunnen. Daardoor helpt je EQ je bijvoorbeeld om niet snel van je stuk gebracht te worden. Je hebt zelfvertrouwen dankzij je EQ en je zelfvertrouwen loopt niet snel een deuk op wanneer je beledigd wordt. Je bent je zelf namelijk volledig bewust van je positieve en negatieve eigenschappen.

Daarnaast kun je ‘nee’ zeggen als dat nodig is. Uit onderzoek blijkt dat personen die het lastig vinden om ‘nee’ te zeggen meer risico lopen stress te ervaren of zelfs burn-out te raken. Bovendien ben je flexibel en kun je beter met veranderingen omgaan. Voor sommigen is de angst voor verandering een sta in de weg voor succes en geluk.

Zelfs in het behalen van professioneel succes is emotionele intelligentie essentieel. Je EQ helpt je om doelgericht te werken en stress te beheersen. Ook kun je beter omgaan met druk en met tegenslagen. Deze vaardigheden geven je meer kans van slagen in je carrière.

Technieken om je emotionele intelligentie te verbeteren

In tegenstelling tot je IQ kun je een hoge emotionele intelligentie ontwikkelen. Natuurlijk zijn sommigen van nature emotioneel intelligenter dan anderen. Maar zelfs als je niet met deze vaardigheden geboren bent, kun je ze door oefening verwerven en verbeteren.

In contact komen met je emoties

De eerste stap om je EQ te vergroten is jezelf beter leren begrijpen. Probeer vaker stil te staan bij je emoties en probeer je emoties en gevoelens te benoemen. Je gevoelens hebben namelijk een grote impact op je instelling en gedrag. Vraag je daarom regelmatig af hoe je je voelt over iets wat gebeurd is. Wanneer je je meer bewust wordt van je emoties en je begrijpt waarom je je zo voelt, neemt je zelfkennis toe en groeit je EQ.

Grip krijgen op je emoties

De volgende stap is meer grip krijgen op je emoties. Hoe reageer jij als je je boos of verdrietig voelt? Probeer je zulke gevoelens weg te stoppen? Of mogen die emoties er ook zijn? Probeer jezelf niet te veroordelen vanwege je emoties. Je emoties kunnen je veel informatie geven van wat er om je heen gebeurt. Vervolgens is het aan jou om te beslissen hoe je op je emoties wilt reageren.

Meer belangstelling tonen voor anderen

Je kunt ook een hoger EQ krijgen door je empathisch vermogen te vergroten. Luister aandachtig naar anderen, wees nieuwsgierig en stel oprecht geïnteresseerde vragen. Probeer je in te leven door je af te vragen hoe jij je zou voelen in hun situatie.

Je interactie met anderen verbeteren

Je komt niet altijd over zoals je van jezelf denkt dat je overkomt. Vraag anderen daarom hoe zij de communicatie met jou ervaren. Voelen ze zich door jou begrepen? Wat vinden ze van jouw interactie met anderen? Op die manier kom je erachter waar je aan kan werken en kun je je sociale vaardigheden verbeteren.

Tips voor dagelijkse oefening

Je EQ verhogen kost tijd en inspanning. De volgende oefeningen kunnen je helpen je meer bewust van je emoties te worden.

Aandacht voor je gevoelens en emoties

Neem dagelijks de tijd om te reflecteren op jezelf. Je kunt bijvoorbeeld over je gevoelens schrijven. Vraag je elke dag af wat je precies hebt gevoeld in een bepaalde situatie. Hoe ging je om met je gevoelens? Wanneer ontwijk je wat je voelt en ga je je emoties uit de weg? Wat voel je dan precies?

Technieken om je emotionele intelligentie te verbeteren

Breng je gevoelens onder woorden

Probeer vervolgens dagelijks je gevoelens zo exact mogelijk onder woorden te brengen. Door te oefenen kun je leren specifiek te zijn en zonder te oordelen vanuit jezelf en jouw gevoelens te spreken. Het kan zijn dat je een patroon bij jezelf gaat herkennen van bepaalde overtuigingen die je belemmeren of remmen in het uiten van je gevoelens.

Luister naar je lichaam

Wat voel je in je lichaam bij bepaalde emoties? Op welk moment had je last van een negatieve emotie? Waar in je lichaam voelde je deze emotie? Op deze manier link je de invloed van je emoties op je lichaam.

Zelfmotivatie

Je kunt ten slotte je best doen om elke dag meer naar het positieve te kijken en het negatieve los te laten. Sta elke dag bewust stil bij positieve gedachten over iets dat je wilt bereiken of iets dat je leuk vindt.

Conclusie: De kracht van emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie is essentieel voor succes en levensgeluk. Bovendien helpt emotionele intelligentie je om stress terug te dringen en het risico op een burn-out te verlagen. De kerncomponenten van emotionele intelligentie zijn: zelfbewustzijn, zelfregulatie, motivatie, empathie en sociale vaardigheden.

Je kunt je emotionele intelligentie verhogen door jezelf beter te leren kennen en je emoties beter te leren verwoorden. En ook je sociale vaardigheden kun je verbeteren door meer belangstelling voor anderen te tonen en je af te vragen hoe je op anderen overkomt.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Dankzij een hoog EQ sta je zelfverzekerd in je schoenen. Je kent jezelf goed en je hebt meer zelfvertrouwen. Aangezien je jezelf en anderen goed begrijpt en inschat, ben je succesvol, je hebt minder stress en je loopt minder risico op een burn-out.

IQ staat voor ‘intelligentiequotiënt’ en geeft aan hoe groot iemands vermogen is om informatie te begrijpen en toe te passen. EQ staat voor ‘emotiequotiënt’ en geeft aan hoe groot iemands vermogen is om emoties te herkennen en hier goed mee om te gaan.

Ja, je kunt je emotionele intelligentie verder ontwikkelen. Je kunt bijvoorbeeld leren om meer aandacht voor je gevoelens en emoties te hebben. Je kunt ook leren meer grip op je emoties te krijgen en je kunt je sociale vaardigheden verbeteren.

Referenties

  1. Wikipedia.org – Emotionele intelligentie – 04/09/2023
    Link naar pagina op wikipedia.org

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *