arrow_drop_up arrow_drop_down
Je volledig terugtrekken: wel of niet doen?

Je volledig terugtrekken: wel of niet doen?

Wil jij je weleens volledig terugtrekken van alles? Wil je gewoon even de boel de boel laten en alle stress vergeten? Als je een lange periode onder grote druk staat of als je een burn-out hebt, kun je het gevoel krijgen de stress niet meer aan te kunnen.

Ook voel je je niet meer in staat je sociale contacten te onderhouden en dagelijkse bezigheden uit te voeren. Je wilt misschien gewoon met rust gelaten worden. Je trekt je terug. Waarom heb je de neiging om je terugtrekken als je gestrest bent of een burn-out hebt? Is dat juist goed of niet?

Terugtrekken uit de dagelijkse sleur

Je kunt helemaal opgaan in je werk en zo opgeslokt worden door sociale netwerken dat je niet meer voldoende aan rust komt. Toch is het voor je gezondheid belangrijk dat je jezelf af en toe terugtrekt van je werkzaamheden om te ontspannen. Als je dat niet doet, zul je steeds minder energie hebben en uiteindelijk uitgeput raken. Je hebt rust en ontspanning nodig om op te laden.

Bovendien kun je je maar een beperkte tijd concentreren. Je zult dus niet alleen gezonder, maar ook efficiënter zijn als je voor voldoende ontspanning zorgt. Je af en toe terugtrekken uit de dagelijkse sleur en even afstand nemen van sociale media is goed voor je. Je houdt je stressniveau op peil en je kunt zelfs een burn-out voorkomen.

Maar als je een lange periode geen rust hebt genomen, kun je zoveel stress hebben dat je je volledig wilt terugtrekken van alles. Is dat een goede remedie om te herstellen?

Terugtrekken uit stressvolle situaties

Je kunt veel stress op je werk ervaren of in je thuissituatie. Wat is jouw eerste reactie als het je allemaal teveel wordt? Ga je de confrontatie hoe dan ook aan? Reageer je de stress op anderen af? Of probeer je de stressvolle situaties zoveel mogelijk te omzeilen en vlucht je het liefst van alles weg?

Normaal gesproken is het bij een stressvolle periode goed om af en toe een pas op de plaats te maken. Maar in het geval van een stressvolle situatie los je de situatie niet op door je er volledig van terug te trekken. Stress op zich hoeft niet slecht te zijn. Stress zorgt er namelijk voor dat je kunt presteren.

Als je je momenteel in een stressvolle situatie bevindt, kijk dan hoe je de situatie het beste kunt doorstaan of hoe je de situatie kunt veranderen. En geef na afloop je lichaam en je brein de tijd en rust om te herstellen.

Terugtrekken uit stressvolle situaties

Terugtrekken uit sociale contacten

Bij langdurige stress en een burn-out kun je op een gegeven moment niet meer in staat zijn aandacht aan anderen te geven. Het liefst wil je even met rust gelaten worden en jezelf teugtrekken. Je hebt gewoon de energie niet meer om sociale activiteiten te ondernemen en je raakt steeds meer in een isolement.

Het kan ook zijn dat je meer moeite hebt om je emoties onder controle te houden en dat je vaker bot reageert tegen anderen. Je wilt geen ruzie met je vrienden maken en daarom hou je voorlopig maar afstand. Ook kun je op onbegrip stuiten. Niet iedereen zal begrijpen hoe je je voelt als je een burn-out hebt of als je met extreme vermoeidheid te maken hebt ten gevolge van stress.

Toch is jezelf volledig terugtrekken uit je sociale contacten niet de beste optie. Je zult je op den duur steeds rotter gaan voelen en je kunt met depressieve gevoelens te maken krijgen. Sommigen zullen geneigd zijn meer alcohol te gaan drinken, meer te gaan roken of zelfs drugs te gaan gebruiken.

Dat is allemaal niet gezond en je zult de situatie alleen maar verergeren. Probeer daarom je situatie bij vrienden en familie bespreekbaar te maken. Leg uit dat je momenteel minder kunt ondernemen en minder kunt afspreken, maar dat ze wel heel belangrijk voor je zijn. Je zult zien dat echte vrienden er voor je zullen zijn, juist nu het minder met je gaat.

Terugtrekken uit je werk

Als je teveel stress hebt vanwege de hoge werkdruk, kun je al gauw denken dat je terugtrekken van je werk de beste oplossing is. Je neemt afstand van je werk om verdere uitputting tegen te gaan. Het is zeker belangrijk om evenwichtig te zijn in de tijd die je aan je werk besteedt. Wellicht is het nodig minder te gaan werken of werk en privé beter te leren scheiden.

Maar wees ook niet te rigoureus door gelijk van baan te veranderen of al je klanten af te wijzen. Vraag jezelf af: Is de werkdruk tijdelijk? Kan ik even doorbijten en kan ik daarna rust nemen? Of loop ik al heel lang op mijn tandvlees en kan het niet langer zo doorgaan? Als je een lange periode teveel stress ervaart en bang bent burn-out te raken, moet je dit zeker bij je leidinggevende aankaarten. En als je eigen baas bent, kun je besluiten om tijdelijk minder opdrachten aan te nemen.

Voorkomen is beter dan genezen. Maar als je momenteel burn-out bent, is het misschien niet het beste moment om grote beslissingen te nemen. Je kunt natuurlijk momenteel minder betekenen op je werk en je moet je deels terugtrekken tot je weer hersteld bent. Maar je kunt er spijt van krijgen als je halsoverkop ontslag neemt.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Terugtrekken uit dagelijkse bezigheden

Heb je vanwege stress of burn-out te kampen met extreme vermoeidheid? Dan kunnen dingen die je normaal gesproken gewoon deed, nu echt teveel lijken. Je bent letterlijk opgebrand en je hebt geen energie meer voor de dagelijkse bezigheden. Is het verstandig om je erbij neer te leggen en je van alles dagelijkse bezigheden terug te trekken? Wat je wel en niet nog kunt doen met een burn-out is per persoon verschillend.

De eerste periode zul je vooral rust nodig hebben en kan het verstandig zijn bepaalde taken uit handen te geven en hulp in te schakelen. Maar zodra je er een beetje de energie voor hebt is het zeker niet verkeerd bepaalde bezigheden voorzichtig weer op te pakken. Beetje bij beetje de dagelijkse bezigheden oppakken kan je helpen bij je herstel. Door dingen te blijven doen, kun je ook tegen negatieve gevoelens te strijden.

Wanneer je je van alles blijft terugtrekken, zul je je namelijk lusteloos en somber gaan voelen. En als je zelfs de interesse in dagelijkse bezigheden begint te verliezen, kan dat een signaal zijn dat je depressief bent. Wees niet terughoudend om hulp in te schakelen. Hulp vragen is geen teken van zwakte. Je laat daarmee juist zien dat je wilt herstellen.

Een psycholoog kan je helpen met sombere gevoelens om te gaan en een burn-outcoach kan je begeleiden in het oppakken van je werk en je dagelijkse bezigheden. Ook kan een coach je helpen evenwichtig te worden wanneer je je beter wel of niet kunt terugtrekken. Op die manier voorkom je dat je in een isolement raakt of dat je de stress juist vergroot.

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde artikelen

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Matthew
Door

Matthew

op 28 March 2021

terug trekken in een wereld waarin je al nooit heb meegeteld, was en is voor mij het enige wat het leven nog een beetje draagbaar maakt. ik heb niks meer met mensen, ben blij dat all mijn vrienden hebben laten blijken dat zijn nog 100 maal incongruenter waren dan dat ik van mezelf deed vermoeden. ik heb mezelf weg gegeven jaren lang en nu mag ik met mijn eigen als afdankertje leven. ironisch genoeg zoals ik me altijd gevoeld heb : en afdankertje. trieste is mijn hele familie kijkt toe en niemand rijkt mij de hand, men kijkt liever weg dat is minder pijnlijk, en dan mijn zoontje die net als autisme heeft, die is beter af bij zijn moeder en stiefvader. Want zeg nou zelf als afdankertje heb ik niks te bieden nooit niet gehad dus het is beter zo. ondertussen mag en kan ik niks anders dan ziek zijn, hulpinstanties verschuilen zich achter het kut corona virus en ondertussen glijd ik maar meer af. gelukkig zie ik de bodem al aankomen en is de klapper die ik maak iets waar ik naar uitkijk. de doofheid van de klap zal mijn geest en ziel de broodnodige rust geven. er is een schrijver genaamd kibran die schreef ooit: out of suffering have emerged the greatest souls, the most massive characters are seared with scars, prachtig op zich maar sommigen zijn niet te redden.

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies