Authentiek ondernemerschap: Zo goed als elk orgaan in ons lichaam heeft een specifieke functie. Het is niet voor niets dat talloze diersoorten ontzettend gespecialiseerde talenten hebben ontwikkeld. Het lichaam van een Cheetah is voor snelheid gemaakt.
De snuit van een miereneter is quasi enkel nuttig voor dat specifieke doel en ga zo maar door. Met andere woorden: de natuur durft te kiezen en doet dat met groot succes. Een wijze les die heel wat ondernemers jammer genoeg niet ter harte nemen.
Het belang van durven kiezen
Er zijn tal van ondernemers op de markt met een rugzak vol kennis en ervaring die hun talenten verkwisten. In hun drang om iedereen te helpen, of om een zo groot mogelijke markt te bereiken, maken ze geen duidelijke keuzes. Een gebrek aan een duidelijke richting kan echter dodelijk zijn op de lange termijn. Dat klinkt misschien vreemd, maar is eigenlijk best logisch. Een simpel voorbeeldje kan dit vast en zeker verduidelijken:
Als je een timmerman voor jouw keuken nodig hebt: ga je dan naar een allround timmerman? Of toch liever eentje die gespecialiseerd is in alles wat met de keuken te maken heeft? Wat is een allround timmerman eigenlijk? Het is een benaming die absoluut niet duidelijk is naar de klanten toe. Het logische gevolg van onduidelijkheid is dat potentiële klanten in de war geraken en niet naar jou toe komen. Liever kiezen ze voor een alternatief met een duidelijke specialisatie, een alternatief met een duidelijke communicatie.
Waarvoor huur je eigenlijk een allround-timmerman in?
Durf jij te kiezen?
Klinkt simpel! Gewoon durven kiezen dus. In de praktijk is dat echter iets dat vaak lastig blijkt. Er zijn tal van oorzaken waarom ondernemers de stap naar een duidelijke richting niet zetten. Wat zijn enkele van de vaakst voorkomende? Ik zet ze even op een rijtje:
Bang om klanten mis te lopen
Heel wat ondernemers durven geen keuzes te maken uit schrik om kansen in de markt te missen. De markt is constant in beweging en er is altijd wel een nieuwe trend of hype om een wagentje aan vast te koppelen. Weigeren om te specialiseren lijkt op ervoor kiezen om zo veel mogelijk mensen te bedienen. Het lijkt op jouw kansen in de markt ten allen tijde scherp te houden. In de praktijk klopt van die redenering echter niet veel. Het werkt zelfs net andersom: kiezen voor een specifieke doelgroep en niche maakt enorm veel duidelijk.
De buitenwereld weet waar jij jouw focus legt en waar jouw onderscheidend vermogen ligt. De behoefte van de klant is altijd een zeer specifiek gegeven. Je richten op één specialisatie betekent dat je niet alles wilt doen wat de klant vraag. Je kunt simpelweg niet overal goed in zijn. Wens je je op iedereen richten? Dat betekent gewoon dat niemand zich aangesproken zal voelen en sluit totaal niet aan bij de klantvraag.
Wanneer je je richt op iedereen, richt je je dus feitelijk op niemand!
Bang om vaste klanten kwijt te raken
Heel wat ondernemers durven geen duidelijke keuze maken uit de angst om vaste klanten kwijt te raken. Een vaste klant is echter een problematisch gegeven. Klanten zoeken altijd naar de vervulling van hun specifieke behoeftes. Heb je dat in het verleden altijd naar behoren gedaan?
Dan is er geen enkele reden dat een duidelijke richting inslaan resulteert in het verlies van klanten die al jaren tevreden zijn. Bovendien kun je je afvragen of de klanten die afhaken wanneer je een richting kiest, wel de klanten zijn die je daadwerkelijk wilt. Of het wel de klanten zijn die jou als eigenaar brengen waar je wilt komen. En natuurlijk of ze wel winstgevend zijn.
Bang om te falen
Een duidelijke richting in slaan en de harde keuzes maken? Dat is ook, qua gevoel althans, een risico nemen. Het is een verandering tegenover het verleden, een breuk met de traditie. Het is nu éénmaal zo dat mensen niet houden van verandering. Heel wat ondernemers hebben schrik om in hun nieuwe rol afgewezen te worden. Te falen in de specialisatie die gekozen werd en zwaar gezichtsverlies te lijden.
Begrijpelijke bedenkingen, maar ook bedenkingen die het punt volledig missen. Als de enige keuze die je maakt als ondernemer niet kiezen is, dan brengt dat je geen stap dichter bij het doel. Falen net omdat je geen duidelijke keuzes hebt gemaakt is een veel realistischer scenario. Je gaat dan ten onder tezamen met de allrounders van deze wereld. Te denken valt aan veel retailers met een te weinig onderscheidend vermogen die de afgelopen jaren omgevallen zijn.
Bang om te pusherig te zijn
Een duidelijke richting inslaan als ondernemer is ook altijd een beetje communiceren naar de klanten toe dat dit vanaf nu is wat je doet. Een traditionele bedenking daarbij is dat dit al snel een beetje pusherig over kan komen. Gaat het niet lijken alsof je niets anders meer doet?
Alsof je sowieso mogelijke klanten die richting in gaat duwen? Het enige juiste antwoord daarop is: dat hangt af van wat je er zelf mee doet. Je trekt net nieuwe klanten aan dankzij een duidelijke richting. En klanten willen bovendien ook expertise horen. Ze moeten weten dat ze met een specialist ter zake in zee gaan.
Een vat vol voordelen
Durven keuzes maken is iets wat ontzettend veel voordelen met zich meebrengt. Voordelen die voor zich spreken en voordelen waar je misschien net wat minder over nadenkt. Ik zet er even een paar op een rij:
Expertstatus
Specialiseren in een bepaald gebied brengt ook met zich mee dat je een expert bent/wordt op dat gebied. De status van expert is er eentje die moeilijk op te bouwen valt, maar wel tal van voordelen met zich meebrengt. Doorverwijzingen, meer klanten, klanten die beter en meer luisteren naar wat je te zeggen hebt. Heerlijk toch?
Hogere tarieven
Een expertstatus brengt bovendien met zich mee dat die tarieven de hoogte in gaan. Voor kwalitatief werk betaal je toch graag net wat meer? Het is een redenering die hier ook telt: als specialist is jouw tijd kostbaar.
Meer lol op het werk
Een duidelijke keuze maken is vanzelfsprekend kiezen voor een topic waar je sterk in staat en dat je graag doet. Een logisch gevolg hiervan is dat je meer lol op en in het werk hebt. Eindelijk gedaan met die vervelende opdrachten die je niet graag deed, maar er toch bij nam.
Meer diepgang en vrijheid
Meer vrijheid is iets dat raar klinkt. Het draait immers toch net om het beperken van de vele richtingen die je uit gaat? Dat klopt volledig, maar brengt ook met zich mee dat je binnen jouw specialisatie veel meer vrijheid hebt. Uiteindelijk zijn we toch gaan ondernemen om die vrijheid?
Alle middelen en ideetjes die naar andere zaken gingen vallen weg. De volledige aandacht ligt op die projecten van de richting die jij inslaat. Dat betekent, samen met de status van expert, een ongeziene vrijheid. Je kiest 100% voor de dingen die jij wilt doen. Bovendien kan je ook veel meer diepgang in elk project steken en een beter product afleveren. De ballast is overboord gekieperd.
Zelfkennis is goud
Een authentieke ondernemer is het type ondernemer dat een grote kans op slagen heeft in de bedrijfswereld. Het is het type ondernemer dat keuzes durft te maken en waarvoor deze goed uitdraaien. De eerste stap richting het authentiek ondernemerschap is dan ook weten wie je bent. Dit is belangrijk omdat jij als ondernemer de vertegenwoordiging bent van je bedrijf.
De eerste stap richting het authentiek ondernemerschap is dan ook weten wie je bent
Simpel is dat echter niet en niet toevallig hebben tal van bedrijven en ondernemers er totaal geen idee van hoe dat te bereiken.
Hoe maak je van jezelf een authentieke ondernemer?
Het kiezen van een specifieke doelgroep is vanzelfsprekend van groot belang bij het durven keuzes maken. Nou is het zo dat je perfect met losse flodders kunt schieten tot iets blijft plakken, maar echt efficiënt is dat niet. Beter is om te weten wat je nu eigenlijk wilt bereiken. Wie wil jij echt als ondernemer? Wat doe je graag? In welke vijver ben jij de grote vis?
Heb je zelf geen idee waarin jij je kunt onderscheiden van de concurrentie dan spreekt het voor zich dat ook de klanten dat niet kunnen. Dan is het van groot belang dat zo snel mogelijk te ontdekken. Zonder dat te weten slaag je er nooit in een authentieke ondernemer te zijn. Gelukkig zijn er tal van manieren en technieken die jou kunnen helpen richting het ontdekken van jouw unieke bedrijfsprofiel. De ‘unique selling points’ van jouw bedrijf.
Authentiek ondernemerschap
Weten wat jouw persoonlijk sterke punten zijn en daarop inzetten bereikt twee doelen. Twee doelen die ook twee kanten zijn van dezelfde munt: succes. Aan de ene kant zorg je ervoor dat je een duidelijke meerwaarde voor de klanten realiseert. Het punt dat jou beter maakt dan de concurrentie is ook het punt naar waar jouw klanten op zoek naar zijn. Toegevoegde waarde realiseren voor de klanten is de hele reden waarom klanten voor jou zouden kiezen boven de concurrentie.
De andere kant van de medaille is op zijn minst even belangrijk voor het aanhoudend succes van jouw bedrijf en het durven kiezen. Weten wat jou uniek maakt en doet onderscheiden van de concurrentie doet je ook meer lol hebben in het ondernemen. Iedereen heeft graag het beste product en werken met een duidelijk plan en doel valt te verkiezen boven een manusje van alles te proberen zijn. Het aandurven om keuzes te maken komt dan niet alleen jouw klanten, maar ook jezelf ten goede. Wat een schril contrast met stress en burn-out! Ben jij er al mee begonnen?
Hulp bij burn-out en stress
Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!
Bekijk ons aanbod voor: