Omgaan met je gevoelens (+ handige oefening)

Omgaan met je gevoelens (+ handige oefening)

Omgaan met je gevoelens: Een van de vragen die je meerdere keren per dag krijgt is: ‘Hoe gaat het met je?’ Bijna zonder erover na te denken beantwoorden we deze vraag met ‘goed’. Maar ‘goed’ is geen emotie. Hoe voel je je écht? Weet jij nog wel wat je voelt? Soms kan dit nog best lastig zijn. Het is goed er dan af en toe bij stil te staan. 

Emoties

Het is lastig om gevoel in woorden uit te drukken. Toch kan het helpen om jezelf wat beter te begrijpen. Er zijn zes universele basis-emoties: vreugde, verdriet, angst, verbazing, afschuw en woede. Uit deze emoties ontstaan andere, specifiekere emoties:

  • Jaloezie
  • Afgunst
  • Minachting
  • Bewondering
  • Hoop
  • Schuld
  • Schaamte
  • Wanhoop
  • Haat
  • Spijt
  • Berouw
  • Verwijt
  • Trots
  • Liefde

Verstand en gevoel

We hebben ons verstand en ons gevoel. Deze kunnen nog wel eens uit elkaar liggen. Het verstand onderbouwt en redeneert. Ons verstand maakt lijstjes van voor- en nadelen en zoekt de beste keuze uit. Terwijl ons gevoel misschien iets heel anders zegt. Stel, je krijgt een baan aangeboden. Perfecte voorwaarden, mooi salaris, leuke collega’s. Maar jouw gevoel zegt: dit is het niet. Beredeneerd of niet, je zult het hier waarschijnlijk niet naar je zin gaan hebben, omdat je gevoel er niet mee in lijn is. 

Lees ook over: Werk vinden dat bij je past

Weten we nog wel hoe we moeten voelen? Het verbergen en wegstoppen van gevoelens kan op den duur grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld een burn-out. 

Weglopen van je gevoelens

Sommige gevoelens zijn niet fijn. In onze drukke levens kunnen we hier snel van weglopen. Door dit vluchtgedrag lopen we weg van onze gevoelens, en daardoor lopen we weg van de waarheid. 

Dit vluchtgedrag kan zich uiten in druk bezig zijn. We blijven maar bezig met onze baan, het huishouden, de kinderen of social media. Door zo druk bezig te blijven hebben we niet eens meer tijd om nu écht na te denken over hoe het met ons gaat. 

Een andere manier om te vluchten van gevoelens is door alcohol en drugs. Deze middelen onderdrukken gevoelens. Hier zitten natuurlijk nog grotere gevaren aan vast: de kern van de problemen en de daarbij behorende gevoelens lossen niet op. Plus, de middelen zijn verslavend. 

Anderen vluchten weer van hun gevoelens door voeding. Net als bij drank en drugs geven deze middelen een korte verlichting van de nare gevoelens. 

Leer ook: je eigen identiteit ontdekken

Weglopen van gevoelens

Hoe ga je wel om met je gevoelens?

Om dieperliggende problemen te voorkomen is het belangrijk om dus niet weg te lopen van je gevoelens. Zo slaan we niet alle nare emoties in ons lichaam op zonder er aan te werken. 

Omgaan met je gevoelens: Oefening

Probeer de volgende keer dat je een emotie voelt opkomen, er wél de aandacht aan te geven. Dit kan je doen met behulp van de volgende oefening:

  • Het klinkt makkelijker dan het is, maar voel de emotie die je overvalt. Of dit nu angst, boosheid of juist een fijn gevoel is. Sluit je ogen en voel de emoties. 
  • Merk op wat dit voor lichamelijke reactie bij je oproept; voel je een druk op je hart? Of een knoop in je maag? Laat de emotie toe en observeer wat er gebeurt.
  • Probeer niet al te veel aandacht te geven aan de gedachten die opkomen. Laat details los. Voel het als energie, zonder te oordelen of het goed of slecht is. 
  • Vind je dit lastig? De simpelste manier om beter in contact te komen met jezelf en je emoties is door er rustig doorheen te ademen. Ga even zitten en let op je ademhaling. 
  • De kans is groot dat de emotie afzwakt. Het ademhalen geeft je een gevoel van ‘Het is oké, ik ben veilig’. 

Deze oefening helpt je bij het verwerken en daarna het loslaten van de emotie. Na een aantal minuten zal je zien dat de emotie afzwakt, en het eventuele probleem minder groot is dan je eerder dacht. 

Blijft de emotie toch hangen? Loop er dan niet voor weg. Denk na over de oorzaak van de emotie, en of daar iets aan te doen is. Kun je er iets aan doen; probeer dat dan. Zo niet; praat erover. Ook is het belangrijk om de emotie te accepteren. ‘Ik voel me nu verdrietig en dat mag ik voelen’. Je weet dat het pijnlijk is om te voelen, maar weet ook dat het uiteindelijk weer voorbij gaat. 

Onthoud dat het wegstoppen van emoties uiteindelijk voor nog vervelendere situaties kan gaan zorgen, zoals een burn-out of depressie.

Helpt dit je ook: communiceren zonder jezelf tekort te doen

Hulp bij burn-out en stress

De coaches van Meulenberg Training & Coaching richten zich uitsluitend op mensen met stress en burn-out gerelateerde klachten. Ze kennen de symptomen en weten precies wat jij doormaakt. Ze helpen je stapsgewijs door het proces heen. Tijdens de 1-op-1 coaching hebben zij alle aandacht voor slechts één persoon: jij. Hun doelstelling is dat jij je authentieke zelf weer terug vindt en de handvaten hebt om nooit meer terug te vallen in angst en stress.

In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Gerelateerde informatie:

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *