Psychomotorische therapie kan je helpen anders om te gaan met psychische klachten door letterlijk in beweging te komen. Psychische klachten, zoals stress, angst of somberheid geven vaak lichamelijke spanningen en door middel van oefeningen kun je de signalen van je eigen lichaam beter leren herkennen. Wat is psychomotorische therapie precies? Wat zijn de voor- en nadelen? En is deze therapie wellicht iets voor jou of voor iemand die je kent?

Wat is psychomotorische therapie?

Psychomotorische therapie is een behandelmethode waarin beweging en lichaamsbeleving centraal staan om beter met psychische klachten om te gaan. Psychische klachten zoals stress, angst, somberheid, prikkelbaarheid of onzekerheid veroorzaken namelijk ook lichamelijke klachten. Je voelt de spanning in je lichaam, je verandert je lichaamshouding en je gaat anders bewegen en ademhalen.

Psychomotorische therapie richt zich op verbetering van de lichaamsbeleving. Lichaamsbeleving is een combinatie van lichaamshouding, lichaamswaardering en lichaamsbewustzijn. Bij psychische stoornissen is er bijna altijd sprake van een negatieve of verstoorde lichaamsbeleving en wordt psychomotorische therapie ingezet. 

Bij Psychomotorische therapie is het doel bewuster te worden van je lichaam

Een psychomotorisch therapeut richt zich tijdens de therapie op de klachten die jouw lichaam aangeeft. Vervolgens zul je door middel van oefeningen en sport de signalen van je eigen lichaam en je gevoelens beter leren herkennen en begrijpen, zodat je anders kunt omgaan met je problemen.

Hoe de therapie er verder uitziet, is deels afhankelijk van wat jouw voorkeur heeft. Je gaat samen met de therapeut in gesprek en bekijkt wat je nodig hebt en wat bij je past. Voor de een is dat badminton of basketballen en voor een ander dansen of ontspanningsoefeningen. Je kunt de therapie alleen volgen of in groepsverband.

Wat doet psychomotorische therapie precies?

Psychomotorische therapie kan je helpen anders met je problemen om te gaan. Heb je bijvoorbeeld moeite om je grenzen aan te geven? Of vind je het moeilijk je mening te geven en je gedachten en gevoelens te uiten? Dan zul je tijdens de therapie leren de signalen te herkennen die je lichaam geeft en naar ze te luisteren. Ook zul je oefenen om je te durven uiten, je gevoelens te laten zien en voor jezelf op te komen.

Wanneer je een trauma hebt door mishandeling of misbruik, kun je schuld- en schaamtegevoelens over je lichaam hebben. Anderen hebben de neiging de boosheid te uiten door zichzelf pijn te doen. Tijdens psychomotorische therapie zul je leren anders naar jezelf te kijken en je zelfbeeld te verbeteren.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Ontspanningsoefeningen kunnen je helpen beter met spanning om te gaan en beter te slapen. De oefeningen zullen je helpen je aandacht te verleggen en zo kun je een halt toeroepen naar het piekeren of naar de angstgevoelens. Ook bepaalde sporten kunnen je helpen om spanning los te laten. Daardoor zullen lichamelijke spanningen afnemen en zal je concentratie verbeteren.

Voor wie kan PMT worden ingezet?

Psychomotorische therapie kan voor mensen van alle leeftijden worden ingezet die met een psychische problematiek of een verstandelijke beperking te maken hebben. De therapie bestaat er voor kinderen en jongeren, maar ook voor volwassenen en ouderen.

Kinderen en jongeren

Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn voor kinderen en jongeren om hun zelfvertrouwen te versterken, hun weerbaarheid te vergroten of hun eigen grenzen en die van anderen te verkennen. PMT helpt ook voor degenen die met pesten te maken hebben of spanningen thuis hebben. En ook kun je leren je boosheid te beheersen of beter om te gaan met angstgevoelens. 

Voor wie is Psychomotorische therapie geschikt

Gezinnen

Bij psychomotorische gezinstherapie werken een psychomotorisch therapeut en een gezinstherapeut samen om de gezinsrelaties te verbeteren en beter om te leren gaan met problematisch gedrag. Deze therapie is een goed alternatief voor gezinnen die moeilijk met elkaar in gesprek komen of voor gezinnen die juist veel praten en zich meer willen richten op beleving en ervaren.

Ouderen

PMT biedt ook ondersteuning voor ouderen die tegen problemen aanlopen, zoals dementering, vereenzaming of fysiek minder kunnen doen. De therapie helpt ze om te gaan met angstgevoelens, schuldgevoelens en gevoelens van nutteloosheid. De psychomotorisch therapeut richt zich daarnaast op het verbeteren van gevoelens van eigenwaarde, zelfwaardering en zelfrespect.

Wat zijn de voordelen van psychomotorische therapie

Wat doe jij liever? Praat je graag over je problemen en klachten of kom je liever in actie? Tijdens PMT kom je letterlijk in beweging en dat heeft verschillende voordelen. Sporten en bewegen heeft bijvoorbeeld een positief effect op je brein en geeft je nieuwe energie. Daardoor verbeter je je concentratievermogen, neemt je spanningsboog toe en heb je minder negatieve gedachten. 

Bewegen heeft ook als voordeel dat je zelfvertrouwen toeneemt en je jezelf meer gaat waarderen. Je ontdekt tijdens het bewegen met welke gedachten en gevoelens je worstelt en welk gedrag jou belemmert. Bovendien maakt je lichaam endorfine aan tijdens het sporten. Endorfine is een hormoon dat je een geluksgevoel geeft en verzacht lichamelijke klachten.

Zijn er ook nadelen aan psychomotorische therapie?

Iedereen is verschillend. Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander ook al hebben beiden vergelijkbare klachten. Het is daarom altijd verstandig contact op te nemen met de therapeut voor een juiste diagnostiek en om erachter te komen of je samen tot een goed behandelplan kunt komen. Het kan zijn dat tijdens de kennismaking of tijdens de behandeling blijkt dat er andere zorgverleners bij je behandeling betrokken moeten worden.

Psychomotorische therapie valt onder alternatieve psychologische zorg of alternatieve geneeswijzen. Daarom zullen de behandelingen niet worden vergoed als je alleen een basisverzekering hebt. Vanuit de aanvullende verzekering wordt de therapie meestal wel gedeeltelijk of volledig vergoed.

Sporten versus PMT

Beoefen je al een sport en beweeg je veel? Misschien denk je dan dat PMT niet nodig is of geen meerwaarde voor je heeft. Maar er is een verschil tussen PMT volgen en op eigen initiatief sporten en bewegen.

Sporten is goed voor je gezondheid en meestal is het doel ook je gezondheid verbeteren of sneller en beter worden in de sport die je beoefent. PMT is daarentegen niet prestatiegericht en heeft het doel om innerlijke processen bloot te leggen. Een therapeut begeleidt je in hoe je tijdens het sporten en bewegen contact kunt maken met je emoties.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

De afkorting PMT staat voor psychomotorische therapie. Psychomotoriek heeft te maken met de bewegingen, gebaren en gelaatsuitdrukkingen die je psychische gesteldheid uitdrukken. PMT is een behandelmethode waarin beweging en lichaamsbeleving centraal staan om beter met psychische klachten om te gaan.

Psychomotorische therapie kent geen risico’s of bijwerkingen. De therapeut stelt altijd samen met jou het behandelplan op en zorgt voor een behandeling die bij jou past. Bovendien kan de psychomotorisch therapeut met andere therapeuten of psychologen samenwerken om jou op de best mogelijke manier te helpen.

Psychomotorische therapie is er voor iedereen die psychische klachten heeft, zoals angst, spanningen, somberheid, burn-out of moeite met boosheid controleren of grenzen aangeven. Door in gesprek te gaan met je bandelaar of therapeut zul je erachter komen of deze therapie geschikt voor je is.

PMT is echt maatwerk en is voor iedere patiënt anders. Het is daarom moeilijk een tijdsindicatie te geven van hoe snel je herstelt met PMT. De therapie kan heel grootschalig worden ingezet: van kinderen die een trauma hebben tot ouderen die kampen met gevoelens van nutteloosheid. Tijdens een intakegesprek zal duidelijk worden wat PMT voor jou kan betekenen.

Bronnen

  1. ggnet – Psychomotorische therapie (PMT) – gevonden op 13-04-2022
    https://ggnet.nl/behandelingen/psychomotorische-therapie-pmt
  2. UMCG – Psychomotorische therapie (PMT) bij psychische klachten – gevonden op 13-04-2022
    https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/Universitair_Centrum_Psychiatrie/Patienten/zob/PsychomotorischeTherapie/Paginas/default.aspx
  3. Wikipedia – Psychomotorische therapie – gevonden op 13-04-2022
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Psychomotorische_therapie
  4. GGZDrenthe – Psychomotorische therapie (PMT) – gevonden op 13-04-2022
    https://ggzdrenthe.nl/behandelingen/psychomotorische-therapie

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.