Heb je last van besluiteloosheid? Vind je het lastig om beslissingen te nemen, hik je er continu tegenaan? Het kan zijn dat je bang bent om de verkeerde beslissing te nemen. Of dat je de consequenties van een beslissing niet kunt overzien of wilt aanvaarden. Besluiteloosheid komt vaak voor bij mensen met stress of een burn-out. Op het moment dat stress de overhand neemt wordt het nemen van goede beslissingen lastiger. Maar hoe komt dat? In dit blog lees je er alles over.

Wat is besluiteloosheid?

Besluiteloosheid komt voort uit twijfel, onzekerheid of gebrek aan zelfvertrouwen. Iemand die besluiteloos is, is onvoldoende doortastend, blijft twijfelachtig en is niet daadkrachtig. Het kost iemand die besluiteloos is moeite om te beslissen over simpele dingen.

Hoe herken je besluiteloosheid?

Mensen die besluiteloos zijn, nemen vaak zorgen of mislukkingen uit het verleden mee, bij het maken van nieuwe keuzes. Ze voelen zich angstig en onzeker. Dat maakt het lastig om een besluit te nemen, omdat ze ‘het falen’ van het verleden willen voorkomen.

In welke situaties herken je besluiteloosheid?

Kun je niet kiezen tussen koffie of thee wanneer je op zondagmorgen thuis zit dan is er niet direct sprake van besluiteloosheid. De situatie wordt anders wanneer je grotere beslissingen continue uitstelt of niet durft te nemen. Je leest tussen de regels door dat hier angst achter zit. Angst om dingen te veranderen of angst om de controle te verliezen.

Besluiteloos zijn kan zich voordoen op je werk. Je gaat mee in wat het team of de groep wil en je neemt geen eigen beslissingen. Maar ook thuis speelt besluiteloosheid een rol. Het kan zijn dat je partner altijd de knopen doorhakt omdat jij dit niet doet. Besluiteloosheid herken je bijvoorbeeld doordat je:

Besluiteloosheid burn out

Oorzaken besluiteloosheid

Jezelf steeds opnieuw in twijfel trekken komt vaak voort uit angst. Je bent bang om fouten te maken die je in het verleden hebt gemaakt en je bent bang om controle te verliezen. Deze onzekerheid wordt vaak gevormd in je jeugd of door (vervelende) ervaringen uit het verleden. Deze ervaringen bepalen hoe zeker je in het leven staat.

Wat vindt een ander van mij?

Mensen die besluiteloos zijn, zijn veel bezig met wat anderen vinden van hun (te nemen) besluit. Dit zorgt ervoor dat je de mening van een ander zwaarder laat wegen dan die van jezelf. Het is natuurlijk nutteloos, want je weet niet wat een ander denkt. Jouw eigen mening is net zo belangrijk als die van een ander.

De gevolgen van besluiteloosheid

Besluiteloosheid zorgt ervoor dat je geen risico´s neemt en dus je minder ‘gekke’ dingen meemaakt. Je beperkt jezelf, want je wilt eigenlijk vooruit, maar dat durf je niet. Iets nieuws en iets anders maakt je angstig, want je bent bang voor de gevolgen. Belsuiteloosheid geeft veel onrust en kost je energie. Veel mensen die een burn-out hebben, geven besluiteloosheid als oorzaak van hun situatie. Je bent namelijk continu aan het uitstellen en dit geeft veel stress. Het gaat om de beslissing waarvan je al een tijdje weet dat je het moet nemen. 

Relatie met stress en burn-out

Stress en besluiteloosheid gaan op twee manieren met elkaar samen:

  1. Neem je geen beslissingen dan geeft dit stress. Wanneer je al maanden het gevoel hebt dat je uit je relatie wilt stappen en je doet dit niet dan geeft dit stress. We beweren niet dat de keuze eenvoudig is maar niet kiezen heeft wel consequenties. Dat geldt ook voor de baan waar je niet blij van wordt of dat gesprek dat je met je moeder wilt voeren om je grenzen aan te geven.
  2. Heb je veel stress dan versterkt dit je besluiteloosheid. Door de stress is het lastig om helder naar een situatie te kijken.

Je ziet dat er een vicieuze cirkel ontstaat. Ben je besluiteloos dan ontstaat stress. Door de stress zie je het minder helder waardoor het nemen van een beslissing lastiger wordt.

terugval burnout

Wat kun je zelf doen aan besluiteloosheid?

We hebben een aantal praktische tips voor je:

  1. Durf knopen door te hakken. Dat is makkelijker gezegd, dan gedaan. Maar vraag je af: is vastzitten in de oude situatie enger dan in het diepe springen en de beslissing wel nemen.
  2. Pak pen en papier en schrijf de voordelen en nadelen van beide keuzes op. Het helpt om een keuze rationeel te maken zodat je er zonder emotie naar kijkt.
  3. Schrijf op: wanneer je je niks aantrekt van andere mensen welke keuze zou je dan maken? Het helpt om de ballast van de ander even op zij te zetten omdat dit de beslissing beïnvloedt.

Kom je er zelf niet uit?

Praktische tips zijn niet altijd voldoende om van je besluiteloosheid af te komen. Je begrijpt doorgaans zelf ook wel dat je door moet pakken. Het probleem is alleen dat dit niet lukt. Vaak blijkt dat besluiteloosheid maar een deel is van het totaalplaatje. Je moet de diepte in en aan de slag met jezelf om dit op te lossen. Wil je met één van onze coaches werken aan jouw besluiteloosheid? Wij helpen je graag.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.