watten in je hoofd bij burn out

Watten in je hoofd bij burn-out – Wat doe je aan een mistig gevoel?

Watten in je hoofd bij burn-out. Veel mensen ervaren een mistig gevoel in het hoofd bij burn-out. Het beste wordt dit omschreven als watten in het hoofd, een dof gevoel of mist in het hoofd. Het zorgt ervoor dat je niet helder meer kunt nadenken. Dat het moeite kost om je te concentreren. Het is tevens iets dat je meegemaakt moet hebben wil je het als zodanig herkennen.

In dit artikel leggen we uit waar die watten in je hoofd bij burn-out vandaan komen en wat je er aan kunt doen:

watten in je hoofd burn out

Wat kun je doen aan watten in je hoofd? (dit deed ikzelf:)

Het is guur, rondom het vriespunt, maar dat ontmoedigt me niet. Wanneer ik de auto op een leeg parkeerterrein zet word ik al blij: dit stukje natuur is even voor mij alleen!

Bij de eerste meters ebt het doffe gevoel in mijn hoofd weg. Al gauw voel ik de guurheid van de wind in mijn gezicht. Wanneer ik een aantal keer diep inadem voel ik hoe de koude lucht snijdend via mijn neus binnen komt deze een paar graden warmer weer verlaat. Het graslandschap klinkt zompig, zakt her en der wat in en het loopt zwaar. Na een stap vlak naast een beste molshoop lijkt er een luchtbel uit de aarde te ontsnappen, zo klinkt het en ik moet lachen.

Op steenworp afstand schiet verschrikt een reetje de bosjes uit. Wat een mooi tafereeltje. Vogels kwetteren en de wind waait stevig. Zo al lopend, luisterend naar de geluiden van de natuur, merk dat mijn energie toeneemt, de activiteit in mijn hoofd weg is en mijn lijf ook weer in charge. Ik sluit mijn ogen en het lijkt net of ik aan zee sta, het klinkt alsof ik golven hoor maar het is het ruisen van de bomen.

Het voelt alsof mijn lijf de regie weer overgenomen heeft van mijn hoofd

Als ik in de auto stap voel ik mijn wangen gloeien en voel ik hoe de stof mijn fris geworden huid weer opwarmt. Heerlijk. Wanneer ik kort daarna mijn dochtertje ophaal en zij enthousiast haar handjes op mijn wangen legt voel ik de warmte van haar vingertjes en verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Ik voel me heel gelukkig!

Ervaar je veel watten in je hoofd door een burn-out?

Richt je dan vooral op de oplossing!

Bekijk hier: coaching bij een burn-out

Waarom naar buiten gaan bij burn-out?

Iedereen met burn-out herkent het gevoel van watten in je hoofd te hebben. Afgestompt, overvol hoofd en stoppen met denken lukt echt niet. Je leest dan overal dat je ‘uit je hoofd moet komen’. Maar ja als je daar aan denkt… (daar ga je al, denken, het moet juist rustig in je hoofd worden) Niet denken aan denken levert juist extra denken op!

Lees ook: bewegen bij een burn-out

Watten in je hoofd? Kom ‘uit je hoofd’

Je komt dus uit je hoofd door met andere dingen bezig te gaan, zoals ik de natuur in trok. Door je zintuigen te gebruiken kom je uit je hoofd en ga je naar je lijf.

De zintuigen die je hierbij gebruikt zijn:

  • Horen
  • Zien
  • Kijken
  • Voelen

Zintuigen maken je hoofd leeg, je kunt niet én in je hoofd én bij je zintuigen je aandacht hebben. Uiteindelijk zal rust in je hoofd bijdragen aan een goed herstel bij burn-out

Watten of mist in je hoofd:

Wanneer je burn-out raakt, werkt je prefrontale cortex minder. Dit is het hersengedeelte dat ervoor zorgt dat je emoties gereguleerd worden. Niet vreemd dat mensen met burn-out een kort lontje hebben! Een bijkomstigheid is dat het alle prikkels die binnenkomen niet meer kan verwerken. Je merkt dit als zijnde mist in je hoofd, een overvol hoofd bij burn-out, of watten in je hoofd bij burn-out.

De klachten als ‘mist in je hoofd’, en ‘watten in je hoofd’ en een overvol hoofd, kennen vaak een soortgelijke klacht: niet kunnen concentreren bij burn-out

Watten in je hoofd? Dit doe je ertegen:

Een aantal geschikte manieren om die watten dus uit je hoofd te krijgen:

  • Ga de natuur in. Voel de wind, de kou, de regen en ruik de boslucht
  • Luister naar ontspannende muziek. Bewezen is dat rustige muziek zorgt voor een geschikte hartcoherentie wat bijdraagt aan ontspanning
  • Werk met je handen: Door fysiek aan de gang te gaan (binnen je grenzen). Denk eens aan het vak meubelmaken: het kan niet snel, je ruikt het hout, de lijm etc. en je voelt het hout door je handen heen. Een zeer zintuigelijk beroep!

Lukt het je nog steeds niet om ‘uit je hoofd’ te komen? Nog steeds watten in je hoofd bij burn-out? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan:

Wil je dat wij je helpen?

e-mail

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Similar Posts

10 Comments

  1. Hoi, ik wordt op dit moment heel moe als er veel mensen om mij heen zitten een lange tijd. En ze zitten in gesprek. Bv een verjaardag of een vergadering of zelfs mijn pauze op werk. Mijn hoofd wil dan niet meer. Er komt niks meer binnen ik wordt moe van het praten. Ik val zelf in slaap. Zelf in een kwartier pauze. Ineens hoor ik de mensen niet meer en san ben ik gewoon out. Na een verjaardag of vergadering en ik dood moe. Ik zit nu ook in ziektewet. Ik geniet nergens van. Echt zelfs op vakantie niet.

    Groetjes Naomi

  2. Hallo Jessica,

    Mijn ervaring met watten in het hoofd is dat ik tevens veel last heb van dissociatie (depersonalisatie en derealisatie). Ik lijd aan een vreselijke chronische angststoornis. Er is ook sprake van een benzo verslaving waar ik nog vanaf moet zien te komen. Ik merk dat een overprikkeling in de dagen, soms weken erna tot een enorme terugval leidt. Gisteren en eergisteren had ik te maken met extreme angst !!!!! Vorige week was er geen angst maar extreme moeheid. Ik zit nu middenin een zware terugslag. Alleen in de avond zakken de slopende psychische klachten gelukkig af.

    Groeten, Frank

  3. Hoi Frank, de derealisatie herken ik, dat is niet fijn. Evenals je angsten, ook die zijn mij niet onbekend. Ze kunnen je leven behoorlijk beïnvloeden. Heel naar en heftig. Ik hoop dat je goede hulp hiervoor kan vinden, zodat je weer rust en vrijheid kan gaan ervaren. Terugvallen zijn niet fijn, maar weet dat dit niet betekend dat je terug bij af bent en ze gaan over. Luister goed naar jezelf en waar je je zelf goed aan doe.

  4. Hoi ik heb ook veel last van hoofdpijn en ineens steken in mijn hoofd, ik ben nu 6 mnd verder het was even weg maar is nu zeker aanwezig hoort dit erbij? Wat kan ik hier mee? Vr gr Linda

  5. Hoi Linda, het gevoel van watten in je hoofd kan soms zo ineens er weer zijn (en ook weer wegtrekken). Hoofdpijn is een veel voorkomende burn-out/stressklacht. Omdat je ook steken ervaart zou ik als ik jou was even contact met je huisarts opnemen. Ik ken je herstelgeschiedenis niet. Hou voor jezelf goed in de gaten of je blijft luisteren naar je lichaam. Zorg voor voldoende rust en zet tijdens het wandelen je zintuigen in, dat komt de mist in je hoofd ten goede.

  6. zit in de perssie en angst en veel in me hoofs wat ik boel denk en doe .niet piekeren ook vaan maar ook denken doe ven afleiding maar t gaat gewoon door dmv gewoon een zin of een woord wandel vweel maar ok luister naar de wind vogels maar tussen door denk ik dan weer hoe kom ik iut me depressie of wil me goed voelen t dringt ich op daar door durf ik ook weinig want vind t frusteren ook tv lijken er gaat gewoon wat gedachten op de achter grond

    1. Hoi Trisja,

      Uiteindelijk is Tv kijken (of telefoon/ etc) een tijdelijk alfleidingsmiddel maar daarna krijg je de negatieve gedachten gewoon weer terug.

      Door rustig te bewegen en je gedachten te focussen op het postieve, zal je merken dat je meer positieve gedachten gaat krijgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *