Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Slecht kunnen concentreren door stress

article content

Slecht kunnen concentreren door stress

Slecht kunnen concentreren: Problemen met het korte termijngeheugen en geconcentreerd een boek kunnen lezen zijn typische kenmerken van de gevolgen van langdurige stress. Als je dit herkent, dan kan ik je geruststellen: je verbeeldt het je niet dat je deze klachten hebt.

Het slechte nieuws is dat de oorzaak tussen je oren zit, namelijk in je hippocampus. Dit gedeelte van je hersenen is onder andere verantwoordelijk voor informatieverwerking. Bij langdurige stress schrompelt deze hippocampus ineen onder invloed van het stresshormoon cortisol. Cortisol is namelijk giftig voor de hersenen: de uiteinden van zenuwcellen trekken zich terug en zenuwcellen van de hippocampus sterven ook gewoon af wanneer ze langdurig met hoge cortisolspiegels in het bloed geconfronteerd worden. Op een hersenscan is zelfs zichbaar hoe de hippocampus in grootte afneemt!  Zie hierover ook het boeiende animatiefilmpje:

En om er nog eens een schepje bovenop te doen: de hippocampus heeft normaliter ook nog eens een remmende werking op de zogenaamde hormonale stressas (HPA-as). Wanneer de hippocapmus minder functioneert, werkt de rem op je stress dus ook nog eens minder.

Slecht kunnen concentreren? Goed nieuws:
Slecht kunnen concentreren door stress

Het goede nieuws is dat onze hersenen plastisch zijn en in staat zijn de geleden schade weer te herstellen. Dat herstel gaat sneller met de juiste ‘voedingsstoffen’. Laat bewegen bij de juiste intensiteit nu tot gevolg hebben dat extra BDNF wordt aangemaakt. BDNF staat voor Brain Derived Neurotrofic Factor en speelt een cruciale rol bij de herstelprocessen in de hersenen, met name in de hippocampus.. Je zou de werking van deze stof op de hersenen kunnen vergelijken met wat pokon doet voor bloemen en planten.

Concentratievermogen vergroten door beweging

Dus gaan én blijven bewegen in het kader van herstel van je hersenfuncties is essentieel.  Maar hoe lang moet je dan bewegen, hoe vaak per week en vooral hoe intensief?

Bewegen waarbij je hartslag nauwelijks stijgt (zoals wandelen en fietsen) helpt helaas niet om de productie van BDNF en andere groeistoffen voor je hersenen in gang te zetten.

Te vaak en te intensief sporten werkt juist averechts. Intensief sporten veroorzaakt namelijk een toename van de stresshormonen adrenaline en cortisol, en die toename wil je juist voorkomen. Die stresshormonen heb je al genoeg aangesproken en je wilt je bijnieren niet onnodig (over)belasten.

Wil je matig, intensief gaan sporten? Ga dan sjoggen. Zie de video’s voor een instructiefilmpje

Slecht concentreren uitbannen

Het gaat dus om ‘matig intensieve inspanning’, dus zeker niet stevig sporten. Misschien voel je je vlak na een stevige training wel heel lekker, maar vergis je niet wat je daarmee van je lichaam vraagt. Datzelfde lichaam is juist bezig de accu weer op te laden. En dan wil je niet gelijktijdig diezelfde accu ook weer leegtrekken. Het lekkere gevoel na een zeer intensieve training komt namelijk onder andere door de hoge adrenalinespiegels in je bloed als gevolg van deze intensieve inspanning.

Goed kunnen doseren, je eigen lichamelijke grenzen voelen en daar naar handelen en luisteren naar je eigen lichaam zijn dus essentiële vaardigheden. Maar het zijn juist die vaardigheden waaraan het ontbreekt bij mensen die een burn-out ontwikkelen of reeds hebben.

We helpen je graag deze vaardigheden te ontwikkelen en te voorkomen dat je (weer) te hard van stapel loopt.

 

Comment Section

0 reacties op “Slecht kunnen concentreren door stress

Plaats een reactie


*