Page content

Omgaan met traumatische ervaringen

Omgaan met traumatische ervaringen

Vaak wordt er bij traumatische gebeurtenissen gedacht aan slachtoffers van zeer ernstige ongelukken, en ex-oorlogsslachtoffers. Maar er bestaan veel meer soorten van trauma’s. Iemand die een stevige burn-out heeft gehad bijvoorbeeld heeft vaak last van trauma’s, evenals moeders bij een zeer hevige bevalling, een bejaarde bij de dood van een partner etc. etc.

Geven aan anderen

Britse wetenschappers ontdekten in 2008 dat een manier om in periodes van hevige stress veerkrachtig te zijn, is door aan anderen te geven.

Praat erover

Praat over jouw diepe gevoelens met mensen in je omgeving die je vertrouwt. Accepteer steun. Maar geef ook aan als je er een keer niet over wilt praten.

De werkelijkheid

Om te voorkomen dat een verhaal steeds erger wordt, is het goed (in gedachten) terug te gaan naar de ervaring en deze op te schrijven. Gedachten zijn vaak erger dan de werkelijkheid en kunnen een groot beslag op uw vreugde leggen

Hulpverlener

Zorg voor een hulpverlener met wie het klikt en onderhoud een goed contact met deze persoon. Kom jouw afspraken na en durf de moeilijke vragen te stellen

Leef gezond

Een goede geest in een gezond lichaam. Ondersteun het lichaam (en daarmee de geest) door voldoende te sporten, gezond te eten en op tijd naar bed toe te gaan. Hanteer een schema van opstaan en naar bed gaan en hou je er aan.

Extra hulp als het niet lukt

Er zijn verschillende manieren om een trauma te verwerken. EMDR is hier een voorbeeld van. Er is Wetenschappelijk onderzoek gedaan naar EMDR en de resultaten die het biedt. Dit heeft aangetoond dat het een groot effect heeft bij volwassenen en kinderen. Mensen zijn vaak na een aantal sessies weer in staat hun leven weer op te pakken.

Klachten verminderen of verdwijnen en uit onderzoek blijkt dat dit resultaat blijvend is. Dat EMDR werkt bij trauma’s lijdt geen twijfel. Er bestaan inmiddels meer dan 23 gecontroleerde onderzoeken naar de effectiviteit van EMDR

Kies een gecertificeerde EMDR therapeut, eventueel in overleg met een huisarts

 

    Comment Section

    4 reacties op “Omgaan met traumatische ervaringen


    Door Hannah op 20 januari 2019

    Ik deed ook EMDR, maar in plaats van dat ik mijn trauma’s verwerkte, raakte ik psychotisch. Dat kan dus ook.


    Door Joan op 18 juli 2019

    pas op met emdr.. ik ben er helemaal door in freeze gegaan…. Achteraf is het ook zomaar lukraak toegepast en niet in een duidelijke therapie traject… ik baal enorm van deze aanpak .. maar het was via mijn werkgever.. de hele burn out werd ontkend en op jeugd trauma in gegaan. De diagnose begon al met een verzekeringstruc… ik heb er een hele nare bijsmaak van. maar ondertussen zit ik nog steeds met de scherven.


    Door Helma op 11 augustus 2019

    Ik heb deen laatste 5 jaar heel veel stress en trauma, op gelopen en heel veel angst gehad. Ik had een burnout. Maar nu krijg ik allerlei rare symptomen terwijl het in eerste instantie de goede kant uitging. Ik kon weer leuke dingen doen zwemmen etc. Maar in een glij ik af. Ik heb geen gevoel meer in mijn huid. Ik ben duizelig. Ik kan niks meer. Wel heb ik een pijnblokkade in mijn borstwervel gehad. Ook schrok ik een keer heel ergoed waardoor ik een soort van kortsluiting in mijn hoofb kreeg ten minste zo zal ik het maar zeggen. Volgens mij horen de symptomen die ik nu heb dat verdoofde gevoel in mijn hele lichaam en die duizeligheid niet bij een burnout. Ik zou zo graag leuke ontspannende dingen doen wat ook nodig is na jarenlang mantelzorgenvoor directe naasten. Ook is het net of ik droom en het suist in mijn oren. Maar ik wordt gek van dat altijd maar moeten blijven liggen. Ik ben al een paar keer onderuit gegaan en ik heb opeens ook een soort evenwichtsstoornis of zo. Het is net of ik zweefoto of high of dronken ben of zo. Vreselijk! Ik denk dat het iets neurologisch is maar de huisarts wil me niet doorsturen naar een neuroloog. Wie kan mij advieren. Zij denk dat het van die burnout komt. Deze symptomen lees ik nergens verder bij het burnout of trauma verhaal.


    Door Gabriëlle op 25 oktober 2019

    Hi Helma, wat klinkt dat naar zeg. Ik heb zelf een burn-out gehad, (nu +/- ruim een jaar onderweg) en ben nu weer bezig met reïntegreren met mijn studie. En heb ook jeugdtrauma’s/ptss. Door goed naar mijn lijf te luisteren en tegelijk in therapie te zijn voor traumaverwerking gaat het met mij weer de goede kant op. Die evenwichtstoornis die je beschrijft herken ik niet. Ik heb recent gehoord van het begrip ‘conversiestoornis’. Waarbij delen van je lijf ineens niet meer werken oid. Ik weet niet exact wat de oorzaak ervan is, maar het heeft vlgm wel met de psyche te maken. Wellicht een tip voor jou om er eens naar te kijken! Gr, Gabriëlle

    Plaats een reactie


    *