Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Hoe werkt herstel? 7 tips die je energie geven!

article content

Hoe werkt herstel? 7 tips die je energie geven!

Herstellen doen we allemaal. De een van sport, de ander van ziekte en weer een ander van een week hard werken. Om veel energie over te houden doe je er goed aan om je te verdiepen in hoe herstel werkt. Zo voorkom je oververmoeidheid, depressies en zelfs burnout.

Vergelijking

Stel je eens een topsporter voor die elke dag een patatje eet, laat naar bed gaat en dan bovendien nog een aantal biertjes opheeft. Wat denk je dat er gebeurd met zijn prestaties? Zeer waarschijnlijk kun je het stukje TOP voor SPORTER weghalen. ‘Hij neemt zijn sport niet serieus’ hoor je dan. Een sporter die graag aan de top van zijn kunnen wil fungeren slaapt genoeg, neemt goede voeding en blijft trainen om te verbeteren.

Altijd maar doorrennen gaat er in ieder geval niet voor zorgen dat je energie over gaat houden!

Herstel

In de sport heerst de term ‘supercompensatie’. Dit houdt in dat je na een training herstelt om zo boven je oude niveau uit te stijgen. Dit wordt als logisch ervaren. Waarom zou je anders gaan trainen? Blijven zitten op de bank zou anders hetzelfde effect hebben.

Maar wat gebeurt er nou met je lichaam als je gaat trainen wanneer je nog niet helemaal hersteld bent? Dan gebeurt er dit:(zie het plaatje)

Waarom duurt herstel van burnout zo lang?

De oranje lijn laat de normale ontwikkeling zien: je wordt van een training sterker. De paarse lijn laat zien wat er gebeurt met je prestatievermogen als je je te vroeg weer gaat inspannen.

Hetzelfde geldt voor jou!

Het is vreemd dat supercompensatie alleen in de sport gebruikt wordt. Hetzelfde geldt namelijk voor je mentale/ emotionele gesteldheid! Herken je de moeheid na het halen van een deadline op je werk? Als je dan thuiskomt ben je echt even toe aan een paar dagen vrij. Het is dan je lichaam dat aangeeft dat het graag wil herstellen. Als je hieraan toegeeft is er uiteindelijk niks aan de hand. Maar als je te vroeg weer aan de gang gaat doordat je omgeving dit vraagt, of doordat je dit van jezelf eist, breek je jezelf uiteindelijk af.

Op het moment dat je de bodem raakt, ben je burnout, of overtraind zoals dat in de sportwereld heet. Je valt dan met een grote klap in een zwart gat, waarbij je de gevolgen pas merkt als je tot rust komt. Het lichaam heeft in dit geval de regie overgenomen. Burnout voorkomen. Hoe doe je dat?

Een burnout gaat vele malen verder dan alleen maar erg moe zijn en heeft veel dieper liggende oorzaken. Lees hier: Dieper liggende oorzaken bij burn-out

Dagelijks leven

In het dagelijks leven wordt er vaak topsport van je verwacht: kinderen op tijd naar school, boodschappen gedaan, werk af, sollicitaties, studies, autoreparaties etc. Je hebt nog al wat ballen hoog te houden. Door jezelf te bezien als een topsporter die een prestatie moet leveren heb ik 7 tips geschreven die je helpen energie over te houden

7 energietips:

1: Geef eens toe aan moeheid

Dit betekent niet dat je gelijk je bed in hoeft te duiken om een middag te gaan slapen. Je kunt ook iets ontspannends doen waardoor je hoofd weer leeg wordt gemaakt. Dat je je moe voelt, wil nog niet zeggen dat je het lichamelijk bent. Het grote voordeel? Waarschijnlijk lukt je werk opeens veel beter als je hoofd weer leeg is.

2: Doe 1 ding tegelijk

Als je je teveel bezig houdt met allerlei taken is het lastig om even een pauze in te lassen. Er is altijd wel wat te doen. Het vergt een mate van assertiviteit van je om eens ‘nee te zeggen’ maar bedenk dat je uiteindelijk ‘ja’ zegt tegen de goede dingen. Bovendien slaag je er in de belangrijke dingen heel goed te doen.

Een voorbeeld dat multitasken niet werkt: Schrijf eens A t/m J en vervolgens 1 t/m 10 op. Hou de tijd bij. Vervolgens schrijf je A1,B2,C3, tm J10. Wat is je tijd nu? Je hersenen hebben de tijd nodig om te schakelen tussen het één en het ander.

3: Eet gezond, maar overdrijf niet

Gezond eten is cruciaal voor een gezond lijf. Het versterkt de spieren, zorgt voor een rustige darmflora en een fit gevoel. Overdrijven is echter niet de bedoeling. Net als de topsporter is goede voeding belangrijk, maar is het vieren van een overwinning ook belangrijk. Eet dus normaal gezond

4: Regelmatige lichaamsbeweging

Bij het bewegen maak je stofjes vrij die hormonale stressreacties in het lichaam tegengaan. Dit is de reden dat je je na het sporten vaak moe, maar voldaan voelt. Overdrijf echter niet. Gezond sporten vraagt niet van je tot het uiterste te gaan. Vuistregel die je kunt gebruiken bij het sporten: zolang je nog een redelijk gesprek kunt voeren tijdens het sporten ben je goed bezig. Je ademhaling mag niet zo snel zijn dat praten niet meer lukt. Een urenlange conversatie is ook niet nodig. Wil je bewegen voor de gezondheid maar niet voor de prestatie? Bekijk het filmpje over sjoggen: Video

5: STOP eens!

Stop, kijk, luister. 3 hele simpele woorden die onderschat worden. Ben je niet heel erg bezig met alles wat je in de toekomst nog wilt bereiken? Zet de weg naar de toekomst toe centraal, in plaats van het doel op zich. Er is onderweg nog zoveel moois te zien en te leren. Dus ook op het plekje waar je nu staat. Geniet van de dingen die je nu hebt.

Je weet pas welke richting je op moet als je weet waar je nu staat. Dus als een idioot rond gaan rennen om op zoek te gaan naar wat je nou echt wilt, heeft tot gevolg dat je ontzettend moe wordt!

Stop eens, kijk om je heen, wees je bewust van wat er gebeurt en hoe de situatie is. Breng je hoofd tot rust door iets ontspannends te gaan doen(gooi bijvoorbeeld je telefoon een dag in een stalen kist). Grote kans dat je moeheid voor een groot gedeelte mentaal was

6: Leg de lat niet te hoog

Het is mooi dat je iets extra’s kunt toevoegen aan je omgeving, maar leg de lat niet te hoog voor jezelf. Een gezond evenwicht zorgt voor de beste prestaties. Probeer eens wat minder perfect te doen. Als dat niet lukt, vraag dan jouw omgeving om hulp. Een perfectionistische inslag vertraagt herstel

7: Luister naar je lichaam!

Luister goed naar je lichaam. Als je het sein doorkrijgt dat je niet hersteld bent, of als je merkt dat je werk opeens heel veel moeizamer gaat, pas je dan aan. Verlaag je tempo tot je merkt dat het weer makkelijker gaat. Verwacht geen wonderen van je herstel, het kan best even duren voordat je meer energie overhoudt. Door meer te leren over herstel, snap je je eigen vermoeidheid vaak beter.

Vergelijkbare artikelen:

7 oorzaken van extreme vermoeidheid

Hyperventilatie, ademhaling en stress

 

 

Comment Section

0 reacties op “Hoe werkt herstel? 7 tips die je energie geven!

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken