Energie overhouden? Lees wat je moet doen om je batterij op te laden!
arrow_drop_up arrow_drop_down

Meer energie overhouden? Ontdek wat jou uitput! + tips die energie geven

Energie overhouden: Hoe zou het voelen als je vol energie je bed uit stapt? Als je batterij volledig is opgeladen? Je uitgerust aan de dag kunt beginnen en aan het einde van de dag energie overhoudt om nog iets leuks te doen om bijvoorbeeld te sporten? Als een droom of werkelijkheid?

Vaak staan we al moe op, slepen we ons door de dag en ploffen we in de avond op de bank. Met het idee: morgen ga ik het echt anders doen! In ons hoofd genoeg smoesjes om het niet te doen. Te moe, slecht geslapen, geen tijd, geen zin. We blijven lekker in onze eigen vicieuze cirkel. Waar de meeste van ons zeer bewust van zijn trouwens. Om maar niet met onszelf te worden geconfronteerd. Want ‘au’ dat doet pijn en dat willen we liever niet.

De meest comfortabele manier

We kiezen als mens altijd voor de meest comfortabele manier. Dat vindt ons primaire brein namelijk het fijnst. Persoonlijk vind ik dit jammer omdat het je zoveel kan opleveren, namelijk inzicht in jezelf. Om in contact te komen met wie je werkelijk bent. Aangezien je met jezelf levenslang in verbinding staat is het toch best leuk om te weten hoe je een beetje in elkaar zit. Dat je weet hoe je voor jezelf kunt zorgen, waar je behoefte aan hebt en dat je weet hoe jij je batterij kunt opladen.

Constant een moe gevoel

Herstel

Om energie over te houden moet er een positieve balans bestaan tussen inspanning en ontspanning/ herstel. Herstellen doen we allemaal. De een van sport, de ander van ziekte en weer een ander van een week hard werken. Om veel energie over te houden doe je er goed aan om je te verdiepen in hoe herstel werkt. Zo voorkom je oververmoeidheid, depressies en zelfs burnout. De balans tussen inspanning en het herstellen daarvan moet dus altijd minimaal in evenwicht zijn.

Wat als je dit niet doet? Stel je eens een topsporter voor die elke dag een patatje eet, laat naar bed gaat en dan bovendien nog een aantal biertjes opheeft. Wat denk je dat er gebeurd met zijn prestaties? Zeer waarschijnlijk kun je het stukje TOP voor SPORTER weghalen. ‘Hij neemt zijn sport niet serieus’ hoor je dan. Een sporter die graag aan de top van zijn kunnen wil fungeren slaapt genoeg, neemt goede voeding en blijft trainen om te verbeteren.

Altijd maar doorrennen gaat er in ieder geval niet voor zorgen dat je energie over gaat houden!

Meer energie overhouden dan je gebruikt

In de sport heerst de term ‘supercompensatie’. Dit houdt in dat je na een training herstelt om zo boven je oude niveau uit te stijgen. Dit wordt als logisch ervaren. Waarom zou je anders gaan trainen? Blijven zitten op de bank zou anders hetzelfde effect hebben.

Maar wat gebeurt er nou met je lichaam als je gaat trainen wanneer je nog niet helemaal hersteld bent? Dan gebeurt er dit:(zie het plaatje)

De oranje lijn laat de normale ontwikkeling zien: je wordt van een training sterker. De paarse lijn laat zien wat er gebeurt met je prestatievermogen als je je te vroeg weer gaat inspannen.

Lees meer over emotionele uitputting

Waarom duurt herstel van burnout zo lang?

Mentale reserves aanvullen

Het is vreemd dat supercompensatie alleen in de sport gebruikt wordt. Hetzelfde geldt namelijk voor je mentale/ emotionele gesteldheid! Herken je de moeheid na het halen van een deadline op je werk? Als je dan thuiskomt ben je echt even toe aan een paar dagen vrij. Het is dan je lichaam dat aangeeft dat het graag wil herstellen. Als je hieraan toegeeft is er uiteindelijk niks aan de hand. Maar als je te vroeg weer aan de gang gaat doordat je omgeving dit vraagt, of doordat je dit van jezelf eist, breek je jezelf uiteindelijk af.

Op het moment dat je de bodem raakt, ben je burnout, of overtraind zoals dat in de sportwereld heet. Je valt dan met een grote klap in een zwart gat, waarbij je de gevolgen pas merkt als je tot rust komt. Het lichaam heeft in dit geval de regie overgenomen.

Een burnout gaat vele malen verder dan alleen maar erg moe zijn en heeft veel dieper liggende oorzaken.

Lees hier: Dieper liggende oorzaken bij burn-out

Je batterij opladen. Hoe doe je dat?

In het dagelijks leven wordt er vaak topsport van je verwacht: kinderen op tijd naar school, boodschappen gedaan, werk af, sollicitaties, studies, autoreparaties etc. Je hebt nog al wat ballen hoog te houden.

Een mooie manier om je batterij op te kunnen laden is om naar je emoties en gevoelens te kijken. Nog te vaak onderdrukken we deze emoties en gevoelens. Soms weten we dit niet eens maar hebben we wel allerlei vage mentale of fysieke klachten. Denk aan hoofd/nek/schouderpijn, druk op de borst, hartkloppingen, slechte concentratie. Dit gaat vaak niet over. Bij de huisarts zijn we soms al geweest, we hebben bloed laten prikken maar daar komt ook niks uit. Vaak vinden we het vreemd en zoeken we naar andere oplossingen om van de klachten af te komen. Vaak buiten onszelf. Door deze klachten raakt ons systeem moe, slapen we slecht en hebben we geen energie.

Uitgerust wakker worden

Luisteren naar je lichaam

Want zeg nu zelf: zonder lichaam hebben we geen leven en dat weten we wel. Maar versta jij de taal van je lichaam eigenlijk wel? Je lichaam is je natuurlijke kompas en wijst je de weg. Alleen zijn velen van ons verleerd om hier oprecht naar te kijken. Ben je vaak moe? Heb je vaak stijve schouders en/of nek? Wat zegt dit over jou? Hoe uit jouw lichaam zich? Wat wil je lichaam je vertellen? Wat draag je letterlijk op je schouders? Vaak drukken we onze emoties en gevoelens het liefst weg. Bang om te voelen. Velen van ons leven alleen vanuit het hoofd. Door dat denken, piekeren, malen slaan we steeds meer overtuigingen en gevoelens op in ons systeem.

Gevolg: veel mensen blijven rondlopen met allerlei vage mentale of fysieke klachten zoals hoofd/nek/schouderpijn, moe, druk op de borst, hartkloppingen, slecht slapen en belanden in een burn-out of depressie.

Lees alle symptomen die horen bij burnout

Aan de slag met persoonlijke overtuigingen

Celbioloog Bruce Lipton heeft aangetoond dat 95% van onze levensklachten wordt veroorzaakt door opgeslagen overtuigingen en gevoelens. Ervaringen uit ons verleden, overtuigingen van onze ouders of mensen die ons dierbaar zijn. Hoe goedbedoeld de intenties vaak zijn, alles wat we meemaken heeft invloed en zit in ons systeem opgeslagen. Daardoor zit ons glas al aardig vol. Het is dan haast logisch dat je er niet veel bij kunt hebben.

Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Jij vast ook en die laad je op. Dat vind je heel normaal. Bij een nieuwe telefoon merk je vast dat die weer sneller is en dat de batterij nog prima werkt. Het geheugen is nog helemaal leeg. Hoe meer apps je erop zet en hoe langer je hem gebruikt, hoe trager het systeem wordt en hoe sneller de batterij leeg gaat. Dat is bij ons net zo. Als je te veel hebt opgeslagen, wordt je ‘systeem’ trager, kun je er minder mee doen en loopt je batterij veel sneller leeg. Je telefoon vervang je na een jaar of twee, drie, maar je lichaam en je brein gaan een leven lang mee. Hoe zorg je ervoor dat je wat minder opslaat op een dag en dat je energie overhoudt voor jezelf?

Lastig herstellen

Mentaal, emotioneel en fysiek meer energie (tips)

Wil je meer energie? Dan doe je er goed aan deze tips ter harte te nemen:

Fysieke klachten serieus nemen

Neem jezelf en je fysieke klachten serieus. Hoe? Door het lef te hebben om hiernaar te gaan kijken. Om er stil bij te staan. Zonder door te blijven rennen in de hoop dat het wel weer over gaat. Waarvoor ren je weg? Kijk echt eerlijk naar jezelf.

Lees ook: Stresssignalen herkennen

Onderzoek je emoties en gevoelens.

Wat maken ze je duidelijk? Vaak weet je het zelf wel. De kunst is om ernaar te luisteren en er mee aan de slag te gaan

Energiebalans

Maak de energiebalans op; wat kost je energie en wat geeft je energie?

Tijd voor jezelf inplannen

Plan tijd voor jezelf in (en ja zonder je kids, partner, vrienden), doe iets wat jij leuk vindt en wat je energie geeft (me-time)

Energiedagboek

Houd een dagboekje bij waarin je je gedachten, gevoelens en emoties opschrijft. Door te schrijven kom je tot zelfinzicht en dit werkt door in je systeem. Je kunt er letterlijk meer ruimte door gaan ervaren.

Te weinig energie hebben

Toegeven aan vermoeidheid

Dit betekent niet dat je gelijk je bed in hoeft te duiken om een middag te gaan slapen. Je kunt ook iets ontspannends doen waardoor je hoofd weer leeg wordt gemaakt. Dat je je moe voelt, wil nog niet zeggen dat je het lichamelijk bent. Het grote voordeel? Waarschijnlijk lukt je werk opeens veel beter als je hoofd weer leeg is.

Lees meer: Oververmoeidheid

Goed slapen

Slaap voldoende. In je slaap reset je je hele systeem (je lichaam en geest) Goed slapen zorgt voor meer energie, maar zorgt er ook voor dat je gedurende de dag beter bestand bent tegen stress waardoor je weer meer energie overhoudt.

Lees ook: Minder wakker liggen

Eén ding tegelijk doen

Als je je teveel bezig houdt met allerlei taken is het lastig om even een pauze in te lassen. Er is altijd wel wat te doen. Het vergt een mate van assertiviteit van je om eens ‘nee te zeggen’ maar bedenk dat je uiteindelijk ‘ja’ zegt tegen de goede dingen. Bovendien slaag je er in de belangrijke dingen heel goed te doen.

Een voorbeeld dat multitasken niet werkt: Schrijf eens A t/m J en vervolgens 1 t/m 10 op. Hou de tijd bij. Vervolgens schrijf je A1,B2,C3, tm J10. Wat is je tijd nu? Je hersenen hebben de tijd nodig om te schakelen tussen het één en het ander.

Tips voor energie

Eet gezond, maar overdrijf niet

Kies voor gezonde en natuurlijke voeding. Gezond eten is cruciaal voor een gezond lijf. Het versterkt de spieren, zorgt voor een rustige darmflora en een fit gevoel. Overdrijven is echter niet de bedoeling. Net als de topsporter is goede voeding belangrijk, maar is het vieren van een overwinning ook belangrijk. Eet dus normaal gezond.

Gezonde voeding bij burn-out

Regelmatige lichaamsbeweging

Kom in beweging, ga lekker wandelen of kies iets waar jij energie van krijgt. Bij het bewegen maak je stofjes vrij die hormonale stressreacties in het lichaam tegengaan. Dit is de reden dat je je na het sporten vaak moe, maar voldaan voelt. Overdrijf echter niet. Gezond sporten vraagt niet van je tot het uiterste te gaan. Vuistregel die je kunt gebruiken bij het sporten: zolang je nog een redelijk gesprek kunt voeren tijdens het sporten ben je goed bezig. Je ademhaling mag niet zo snel zijn dat praten niet meer lukt. Een urenlange conversatie is ook niet nodig. Wil je bewegen voor de gezondheid maar niet voor de prestatie? Bekijk deze video:

 

Lees ook: Bewegen tegen stress

STOP eens!

Stop, kijk, luister. 3 hele simpele woorden die onderschat worden. Ben je niet heel erg bezig met alles wat je in de toekomst nog wilt bereiken? Zet de weg naar de toekomst toe centraal, in plaats van het doel op zich. Er is onderweg nog zoveel moois te zien en te leren. Dus ook op het plekje waar je nu staat. Geniet van de dingen die je nu hebt. Je weet pas welke richting je op moet als je weet waar je nu staat. Dus als een idioot rond gaan rennen om op zoek te gaan naar wat je nou echt wilt, heeft tot gevolg dat je ontzettend moe wordt!

Stop eens, kijk om je heen, wees je bewust van wat er gebeurt en hoe de situatie is. Breng je hoofd tot rust door iets ontspannends te gaan doen (gooi bijvoorbeeld je telefoon een dag in een stalen kist). Grote kans dat je moeheid voor een groot gedeelte mentaal was

De lat verlagen

Het is mooi dat je iets extra’s kunt toevoegen aan je omgeving, maar leg de lat niet te hoog voor jezelf. Een gezond evenwicht zorgt voor de beste prestaties. Probeer eens wat minder perfect te doen. Als dat niet lukt, vraag dan jouw omgeving om hulp. Een perfectionistische inslag vertraagt herstel

Lees ook: De lat hoog leggen voor jezelf

Luister naar je lichaam!

Luister goed naar je lichaam. Als je het sein doorkrijgt dat je niet hersteld bent, of als je merkt dat je werk opeens heel veel moeizamer gaat, pas je dan aan. Verlaag je tempo tot je merkt dat het weer makkelijker gaat. Verwacht geen wonderen van je herstel, het kan best even duren voordat je meer energie overhoudt. Door meer te leren over herstel, snap je je eigen vermoeidheid vaak beter.

Uitgerust wakker worden

Meer rust in je leven inbouwen?

Wil je meer energie overhouden? Een einde maken aan de nimmer aflatende drukte? Gewoon je eigen leven leiden zonder anderen te moeten pleasen? Soms is dit gewoon erg lastig. Een menselijke spiegel die je kan helpen reflecteren op jezelf, helpt vaak enorm!

Ons motto is:

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Onze aanpak is gebaseerd op doen. Niet zitten en luisteren. We houden ervan je te helpen alles wat je leert in de praktijk te laten toepassen. Niet alleen voor nu, maar ook in de jaren die voor je liggen

Bekijk ons aanbod voor:

Stress & burn-outcoaching

werkgeluk

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
s

Door

s

op 21 December 2017

Wat ik lastig vind is dat ik heel graag beter wil worden en daar alles aan probeer te doen maar dat de stress s'nachts gewoon doorgaat.Ik slaap aan 1 stuk door en dan zou ik denken dat ik weer fit en uitgerust wakker wordt om weer energie te hebben voor een nieuwe dag maar ik wordt uitgeblust wakker(zere kaken,tanden,hoofdpijn,nek,schouders)Ik ben dan niet moe,heb geen zin om te slapen maar mijn lijf is wel kapot.Ik herstel s'nachts niet zeg maar.Heb je tips voor mij voor een goede nachtrust?Ik heb overdag Ashwagandha gebruikt.Dan kan ik even functioneren maar het is net alsof ik de stress daarna 3 x zo hard terug krijg.Ook heb ik heel veel last van bonkend tandvlees door mijn hele mond,dus niet op 1 plek.Dit lees ik nergens terug.Het lijken wel stress aan valletjes die de hele dag komen en gaan.(de ene keer in mijn tandvlees,dan weer op de borst of in mijn maag of keel)Terwijl ik zelf eigenlijk heel rustig ben (ik ben ook niet neerslachtig maak me alleen veel zorgen,malende gedachten)zit toch mijn hele lijf in de stress.Dus ik wil graag "vrolijk" verder maar mijn lijf protesteert.

s

Door

s

op 21 December 2017

Nog een vraagje.Ik voel vaak ineens mijn bloed stromen in mijn hoofd(heel warm)en heb dat gevoel ook in mijn benen.Ook van die gloeiende bovenbenen alsof ik heel erg gesport heb.Zijn dit ook klachten die bij burn out horen?

Ruud Meulenberg

Door

Ruud Meulenberg

op 21 December 2017

Dag 's', Je lijf is bij burnout continu in een 'topsporttoestand'. Het werkt keihard, dus dat je dit soort klachten krijgt, is begrijpelijk. Om goed te gaan slapen, en daarmee herstellen, doe je er goed aan een vast schema te gaan ontwikkelen in slaap. (in onze online cursus krijg je hier overigens heel veel info over) Ook is beweging zeer waardevol om te gaan herstellen

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies