Met een brokgevoel in je keel heb je langdurig het gevoel dat er iets vast blijft zitten in je keel, terwijl je in werkelijkheid niets in je keel hebt. Toch heb je telkens de neiging om je keel te schrapen, te kuchen of extra vaak te slikken. Zo’n brok in je keel staat ook wel bekend als het globusgevoel en wordt regelmatig geassocieerd met onverwerkt en onderdrukt verdriet. Zo kan een brokgevoel soms wel dagen, weken of zelfs maandenlang duren. Je zorgen maken is gelukkig onnodig als je meer leert over de oorzaken van en oplossingen voor een brok in je keel. Leer in dit artikel zorgvuldig omgaan met kuchprikkels als je last hebt van een brokgevoel door stress!

Wat is dat gevoel van een brok in mijn keel?

Een brok in je keel is niet ernstig of zorgwekkend, ondanks het wel een irritant kwaaltje is om mee rond te lopen. Zo’n brokgevoel in je keel kan namelijk aanvoelen als een vastzittende bal of slijmprop die het slikken verslechtert en moeilijker maakt. Alsof je een graatje of korreltje vast in je keel hebt, waardoor je in paniek raakt. Het branderige, nare of pijnlijke gevoel wil je wel graag loslaten, maar niets blijkt te werken. Zelfs stevig en hard hoesten werkt niet, waardoor je stem mogelijk ook nog schor of hees is.

Andere keelklachten door stress

Hoewel we in dit artikel vooral de focus leggen op de brok in je keel, zijn er nog meer uitingen van stress in de vorm van keelklachten. Denk aan:

  • Keelontsteking
  • Stembandpoliepen
  • Ontstoken amandelen
  • Keelabces
  • Keelkanker

Een aandoening of afwijking in de keelholte leidt soms ook tot keelklachten, zoals een neusverstopping door allergie of een ontsteking van de neusbijholten. Zo begint een neusbijholteontsteking met een lichte vorm van verkoudheid en later raakt het slijmvlies in je neus verstopt, waardoor er snot in je neus en keel kan blijven vastzitten.

Kuchen en hoesten door een brok in je keel bij stress

Hoe ontstaat een brok in mijn keel?

Een globusgevoel komt meestal niet door een lichamelijke oorzaak, ook al verwacht je dit misschien wel in eerste instantie. Een brok in je keel is juist een gevolg van overmatig gespannen hals- en keelspieren en is voelbaar ter hoogte van je strottenhoofd, wat zich voor in je hals bevindt en het begin vormt van je luchtpijp richting je longen. Tijdens of na het eten van een maaltijd kan je extra last hebben van je brokgevoel. Dit is zichtbaar aan je adamsappel die bij iedere slikbeweging heen en weer beweegt.

Bovendien kan je het brokgevoel extra bewust ervaren als je stil staat bij de grote hoeveelheid slijmvlies die je elke dag produceert, dat je doorslikt samen met je speeksel. Bij elkaar opgeteld is dit soms zo een 2 à 3 liter vocht per dag, waardoor dit mogelijk aanvoelt als een brok in je keel.

Oorzaken van een brok in je keel

Een brok in je keel kan ook een bijkomende keelklacht zijn. Zo is er wel een lijst van lichamelijke aandoeningen die meer brokgevoel veroorzaken:

  • Aanlegstoornis van het strottenhoofd
    Als je stemband niet goed sluiten is het spreken met een heldere krachtige stem lastig, want je overbelast je stembanden al te snel. Met als gevolg een zacht, onverstaanbaar stemgeluid of heesheid.
  • Angina Pectoris
    Heel sporadisch leidt de onvoldoende doorstroming van je kransslagaderen van het hart bij lichamelijke beweging tot meer pijn op je borst of een brok in je keel. 
  • Ontstoken tongamandel
    Achterop je tong bevindt zich je tongamandel die niet zichtbaar is, maar wel je een brok in je keel geven. Helemaal bij een chronisch ontstoken tongamandel.

  • Reflux
    Zelfs een brandend maagzuur door stress kan je een brokgevoel opleveren, want dan stroomt de maagzuur vanuit je maag in je slokdarm omhoog. Met oprispingen of zuurbranden in de buurt van je borstbeen voel je een pijnlijk, branderig of warm gevoel, die meestal veroorzaakt wordt door een niet goed sluitende overgang van je slokdarm naar je maag. Dit wordt ook wel een ‘reflux’ genoemd.
  • Slijtage van je halswervels
    Hoe ouder je wordt, des te meer je halswervels slijten en dus dikker worden. Door deze verdikkingen is de kans op een brokgevoel aanwezig.
  • Spierspanning van de slokdarmspier
    Slokdarmspasmen leiden door verhoogde spanningen in de spieren van de slokdarmwand tot een benauwd of verkrampt gevoel in je keel, omdat de pijn rondom je borstbeen zich uitstraalt naar je keel. Hierdoor heb je pijn bij het slikken, waardoor het eten moeilijk wegzakt.

  • Vergrote schildklieren
    Door te trage of snelle schildklieren raakt de werking van je schildklieren verstoort, waardoor je schildklieren meer drukken op je strottenhoofd met een globusgevoel als gevolg.

  • Zenker Divertikel
    Bij voornamelijk 40-plussers ontstaan ook keelklachten door Zenker Divertikel, wat een uitstulping is in een zwakke plek in de slokdarmwand. Dit komt over het algemeen vaker voor bij mannen dan bij vrouwen, waardoor het doorslikken van eten moeizaam verloopt, slijm in je keel blijft vastzitten, je gewicht verliest, onsmakelijke ademlucht hebt of blijft hoesten

Wat niet te doen bij het globusgevoel

Het is misschien een open deur als je een brokgevoel hebt, maar kies er bewust voor om zo min mogelijk te kuchen en hoesten. Dit is niet effectief en stimuleert niet je herstel, ook al heb je het gevoel dat er teveel slijm in je keel blijft vastzitten. Juist je keel tot rust laten komen helpt je wél om te herstellen van je verdikking, ontsteking of irritatie in je keel. Dan is de kans des te groter dat je brokgevoel binnenkort verleden tijd is. Leer te vertrouwen vanuit overgave in het herstelproces!

De link tussen keelklachten en stress

Bij stress ga je onbewust je spieren in je hals en keel aanspannen, waardoor je lichaam meer op scherp komt te staan. Je lichaam staat stijf van de stress. Dus als je stress op je schouders draagt van je werk, geldtekort, relatie of familieruzie verplaats je de stress ook van je geest naar je lichaam. Met als gevolg dat de stress zich vastzet in je spieren, waardoor je spieren overbelast en verward raken. Als het ware komt je lichaam in de overlevingsmodus terecht, terwijl je je lichaam bewust ontspanning mag gunnen. Anders krijg je ook nog te maken met ademhalingsklachten en zelfs hyperventilatie.

Dus is je globusgevoel een gevolg van teveel spanning? Logischerwijs is ontspanning de oplossing voor meer rust in je lichaam en hoofd, want dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Juist het ontstressen helpt je om spierpijn te verzachten, want anders blijf je rondlopen met overmatige lichaamsspanningen die zorgen voor een brok in je keel. Met ontspanningsoefeningen, zoals meditatie, yoga of mindfulness, kan je je lichaam de rust geven waar je misschien stiekem zo naar verlangt. 

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

5 Tips om af te komen van keelpijn door stress

#1: Onderzoek wat de oorzaak van je stress is

Je brok in je keel verlichten of verhelpen begint met het verminderen van stress, dus ga op zoek naar de onderliggende oorzaak. Leer je stress signalen herkennen, want is je stress een gevolg van fysieke, mentale, emotionele stressklachten? Zo achterhaal en constateer je de aanleiding van je brok in je keel. In plaats van symptoombestrijding kan je direct naar de kern van je stress. 

#2: Eet vloeibare voeding met de Schijf van Vijf

Wil je minder keelpijn en slikproblemen voelen? Houd er rekening mee dat je kleine behapbare porties eet. Het liefst zoveel mogelijk vloeibare én calorierijke voeding van de Schijf van Vijf zonder harde en grote stukken vlees, brood, aardappels, fruit en noten. Eventueel kan je gepureerde soepen maken voor jezelf als lunch of avondmaaltijd om je keel- en halsspieren zo min mogelijk te belasten. Vermijd ook luchtweg prikkelende stoffen die juist lastig door te slikken zijn, zoals drop, pepermunt of chocolade.

#3: Verleg je focus naar het positieve

Maak je je bij elke slikbeweging druk om je slikgedrag? Kijk je er tegenop om te eten en drinken? Of ben je gespannen om te hoesten of kuchen? Accepteer je keelpijn, want door in strijd te zijn met je brokgevoel blijf je je aandacht richten op het negatieve: het pijnlijke brandende gevoel gevoel. Terwijl het des te waardevoller is om bij jezelf af te vragen: wat kan je leren van je brok in je keel? Wat wil het brokgevoel je vertellen? Wanneer en hoe mag je bijvoorbeeld beter voor jezelf gaan zorgen vanuit zelfliefde, zodat je stresslevel verlaagt en je lichaam ontspant? 

#4: Logopedie

Een logopedist kan je ook op weg helpen om te leren omgaan met een brok in je keel. Met speciale ontspanningsoefeningen voor je keel-en halsspieren kan je simpeler en sneller je eten en drinken doorslikken. Zonder dat je teveel moet kuchen of hoesten.

#5: Adem in en uit via je neus

Door luchthappen kan je keel geïrriteerd raken, terwijl bij het in- en uitademen door je neus juist de lucht in je neus zuivert. Dit zorgt voor een fijne doorstroming van vochtigheid. Adem je alleen nu nog vooral door je mond? Dan kan je keel ruw aanvoelen door minder frisse lucht, waardoor je telkens de neiging hebt om je keel te schrapen, te kuchen of extra vaak te slikken.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Keelklachten zijn zorgwekkend als je bij een brokgevoel sneller of moeilijker gaat ademen. Soms zelfs met een piepend of gillend geluid. Dat je niet meer kan drinken of slikken. Dat je misschien zelfs niet meer je mond kan openen of gaat kwijlen. Door mindere weerstand voel je je zwakker en zieker worden, dus dat is een teken om je zorgen te maken.

Met een brokgevoel in je keel heb je langdurig het gevoel dat er iets vast blijft zitten in je keel, terwijl je in werkelijkheid niets in je keel hebt. Toch heb je telkens de neiging om je keel te schrapen, te kuchen of extra vaak te slikken.

Ja, want heb je aanhoudend langdurig een brok in je keel? Bel je huisarts voor meer diepgaand onderzoek als je keelpijn minimaal 10 dagen lang duurt om te horen welke keelklachten je hebt, wat de oorzaken zijn en mogelijke praktische oplossingen. Eventueel kan je een doorverwijzing krijgen naar een gespecialiseerde KNO-arts.

Medicijnen zijn niet direct nodig om te herstellen van een brokgevoel. Al zijn maagzuurremmers ideaal bij maagzuur of een kuur met een ontstekingsremmer als Prednison bij geïrriteerde slijmvliezen. Neem anders per dag maximaal 4 porties van 2 paracetamol tabletten van 500 mg op vaste tijden, zoals voor of na je maaltijden. Is het slikken pijnlijk? Neem dan oplostabletten of paracetamol drank als alternatief. Helpt paracetamol niet écht? Overweeg dan om pijnstillers als naproxen, ibuprofen of diclofenac te proberen. Let alleen wel op dat er bijwerkingen zijn, dus lees van tevoren de beschrijvingen zorgvuldig door. Je kan de pijnstillers sowieso niet gebruiken samen met andere medicijnen. Kom je er niet? Vraag het aan je apotheek of huisarts.

Bronnen

  1. MLDS – Brok in de keel – Gevonden op 30-11-2022
    Link naar de pagina op MLDS
  2. Treant – KNO: brok in je keel (globusgevoel) – Gevonden op 30-11-2022
    Link naar de pagina op Treant
  3. Bergman Clinics – Een brok in je keel als je verdriet hebt, hoe zit dat? – Gevonden op 30-11-2022
    Link naar de pagina op Bergman Clinics
  4. KNO Medisch Centrum – Brok in de keel (globusgevoel) – Gevonden op 30-11-2022
    Link naar de pagina op KNO Medisch Centrum

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *