Een lage hartslag wordt vaak beïnvloed door stress. Stress beïnvloedt het hart enorm. Heb je last van (chronische) stress dan kan je hartslag dalen. Je hartslag past zich voortdurend aan. De hartslag verschilt per persoon en is afhankelijk van de situatie en wat je aan het doen bent. Heb jij een lage hartslag door stress? In dit blog lees je hier meer over en geven we je tips mee over hoe je een gezonde hartslag kunt krijgen.

Hoe herken je een lage hartslag?

Een trage hartslag herken je aan klachten zoals:

  • Duizeligheid
  • Flauwvallen
  • Vermoeidheid
  • Kortademig zijn
  • Zwarte vlekken voor je ogen

Hoe werkt een lage hartslag?

Hoe fitter je bent, hoe lager je hartslag is. Topsporter hebben vaak een lage hartslag omdat ze extreem fit zijn. Een getraind hart pompt meer bloed rond en werkt efficiënter. In basis is er dus niks mis met een lage hartslag. De situatie wordt anders wanneer stress de oorzaak is van een verstoorde hartslag. Je lijf reageert op de stress door de hartslag te verlagen. Dit geldt trouwens niet voor iedereen, bij veel mensen is er juiste sprake van een hoge hartslag.

Bradycardie: langzame hartslag & serieuze klachten

Een traag en onregelmatig hartritme kennen we onder de officiële benaming bradycardie. Een gezond hart slaat 60 tot 100 keer per minuut. Deze frequentie is nodig om zuurstof in bloed naar je lichaam te pompen. Mensen met bradycardie hebben een langzame hartslag. Gemiddeld gezien langzamer dan 60 slagen per minuut. Samen met een arts kan bepaald worden of je hier last van hebt.

Emotionally stressed woman not feeling well

Oorzaken van een lage hartslag

Overigens is stress absoluut niet de enige reden voor een lage hartslag. Alertheid is een vereiste op het moment dat je merkt dat je hartslag te laag is. Oorzaken voor een lage hartslag kunnen zijn: 

  • Een trage schildklier;
  • Medicijnen die de hartslag verlagen;
  • Het hart werkt niet goed;
  • Traag werkende schildklier;
  • Een hartaandoening.
  • Stress

Heb je last van een verstoorde hartslag bespreek dit altijd met je huisarts, zodat medische oorzaken uitgesloten kunnen worden.

Stress en een lage hartslag

In de meeste gevallen schiet de hartslag omhoog bij stress. Wat niet iedereen zich realiseert is dat angst en stress de hartslag ook kunnen doen vertragen. Mogelijke oorzaken zijn:

  • Stress leidt tot vermoeidheid. Door de vermoeidheid wordt je hartslag lager dan normaal.
  • Je beweegt te weinig. Wanneer je te weinig beweegt past je lichaam zich aan qua hartslag.
  • Je denkt dat je hartslag traag is en hier ben je continue mee bezig. Het kan zijn dat je dingen in je hoofd haalt die er niet zijn. Dit noemen we hypochondrie.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Praktische tips om je hartslag te stabiliseren

Of stress nu de oorzaak is van een lage of een hoge hartslag, in alle gevallen is het de kunst om je hartslag te stabiliseren. We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet.

Sporten

Zorg dat je beweegt of sport. Dit hoeft niet extreem intensief te zijn. Maar bewegen zorgt ervoor dat je lijf stress verwerkt. Daarnaast verbetert het de doorbloeding van je hart. Een paar leuke ideeën:

  • Wandelen
  • Fietsen
  • Touwtjespringen;
  • Hoelahoepen;
  • Dansen;
  • Je huis lekker flink boenen;
  • Fitness (thuisoefeningen): planken, squats etc.

Minder afspraken in je agenda

Is stress de oorzaak van je klachten, kijk of je het aantal afspraken en verplichtingen in je agenda kunt verminderen. Geen enkel mens kan de hele week aanstaan. Ontspanning en tijd voor jezelf zijn belangrijk om te herstellen.

Ademhalingsoefeningen

Met ademhalingsoefeningen kun je stress in je lijf sturen. Door een paar minuten goed in- en uit te ademen verlaag je de druk op je systeem.

Hulp van een professionele stress en burn-outcoach

Wil je geholpen worden bij het verminderen van stress in je leven? Heb je het gevoel dat je tegen een burn-out aanzit en dat het nu de tijd is om in te grijpen? In het team van Meulenberg Training & Coaching vind je professionele coaches gespecialiseerd in begeleiding bij stress en burn-out.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *