Invloed van stress op hart en bloedvaten: Ruud Meulenberg
Wat is de invloed van stress op hart en bloedvaten?

Wat is de invloed van stress op hart en bloedvaten?

Stress is bedoeld voor situaties waarin je snel moet handelen, bij voorkeur zonder na te denken. Adrenaline en cortisol zorgen ervoor dat je hart sneller gaat slaan, ademhaling versnelt, bloeddruk wordt verhoogd, en je spieren op scherp staan. Je hele lijf staat klaar om razendsnel in actie te komen. Maar wat nou als deze optimale staat van paraatheid niet overgaat? Dat je continu klaar staat om in actie te komen? Als dat zo is heb je last van chronische stress.

Welke klachten gaan hier mee gepaard?

Dit kan ervoor zorgen dat:

  • Je merkt dat je een hoge of onregelmatige hartslag hebt.
  • Bloeddruk stijgt
  • Hoofdpijn krijgt
  • Geen prioriteiten weet te stellen
  • Pijn voelt op je borstkas
  • Risico loopt op bloedstollingen

Het is belangrijk deze klachten serieus te nemen. Het zijn namelijk tekenen dat je lichaam aandacht vraagt. Niet zomaar aandacht, maar veel aandacht.

Wetenschap zegt:

Drs. Jos van Erp (Hartstichting) ‘piekeren en tobben lijkt een belangrijke motor te zijn achter chronische lichamelijke stressreacties. Daarnaast zijn er duidelijke aanwijzingen dat acute psychologische stress (zoals heftige angst) via toegenomen werkdruk op het hart en een toename van stresshormonen invloed heeft op het ontstaan van hartaandoeningen’

Invloed stress op hart en bloedvaten

Indirecte bijdrage

Mensen die langdurig onder druk staan (stress hebben) maken vaker gebruik van alcohol, tabak en drugs. Tevens eten zij slechter en bewegen minder. Zo heeft stress een indirecte bijdrage aan een ongezond lichaam dat niet kan herstellen. In tegenstelling tot de directe gevolgen van stress (spierspanningen, hartkloppingen, verhoogde ademhaling) zijn de indirecte gevolgen niet vermijdbaar. Sterker nog, het is zeer ongezond om daar geen aandacht aan te geven, maar begin dan bij de bron: de stress.

Zie ook: roken en stress

Stress als gevolg van een hart of vaatziekte.

Een ander belangrijk aspect is de stress als gevolg van een hart- of vaatziekte. Bij mensen met een hart of vaataandoening komen meer stressgerelateerde aandoeningen (zoals angst en depressie) voor dan bij de gemiddelde Nederlandse bevolking.

Een negatieve spiraal ontstaat op het moment dat hart en vaat patiënten moeite krijgen om te gaan met een verminderde kwaliteit van leven en moeite hebben met het aanpassen van hun levensstijl. Het is belangrijk dat deze negatieve spiraal wordt doorbroken, om de kans op hernieuwde problemen met hart en vaten te voorkomen. Het is aan te raden om niet alleen de patiënt zelf, maar ook de directe omgeving te leren omgaan met stres

Voorkom hart en vaatziekten als gevolg van stress

Hart en vaatziekten als gevolg van stress dienen in een vroegtijdig stadium aangepakt te worden, om een erger te voorkomen. Vaak is het lichaam in een grote mate in staat te herstellen. Hoe eerder je erbij bent, des te groter de kans op een volledig herstel. Echter: het roer moet dan wel om. De oorzaken van de hart en vaat problematiek moeten worden achterhaald, en vervolgens worden aangepakt.

Zie ook: Hartklachten en hartkloppingen door stress

Beweeg meer

Hoewel bewegen vaak angst oproept bij mensen met hart en vaatziekten, is dit het erg belangrijk niet stil te gaan zitten. Dit zou de problematiek alleen maar vergroten. Bewegen is belangrijk omdat het leidt tot een stijging van het goede cholesterol (HDL) en een daling van de verkeerde (LDL) waardoor de kans op aderverkalking verkleind wordt.

Tevens is het belangrijk niet te extreem te sporten, maar juist gedoseerd waarbij grenzen niet overschreden worden. Toch hoeft intensiteit niet uit de weg te worden gegaan: het draait uiteindelijk om de juiste balans. Het is daarom belangrijk een goede coach te hebben die je hier bij kan begeleiden.

Zie ook: Sporten tegen stress

Rust

Rust is belangrijk om te herstellen, zeker als je van stress hart en vaatklachten hebt gekregen. Door rust herstel je beter van de inspanningen die je hebt gedaan, zo kun je de beweegintensiteit vergroten en dat bevordert het totale herstel.

Belangrijk is te genieten van de kleine stapjes vooruit. Een moment van bezinning, zonder na te denken over activiteiten in het verleden, zullen je helpen sneller en beter te herstellen.

Ronald schrijft: Het kostte me echt moeite om niet continu na te denken over alles wat ik eerst deed, en nu niet meer kon. Mijn lijf hield me aan de kant, maar mijn geest wou graag verder. Ik heb me echt moeten aanpassen aan mijn lichaam, waardoor ik uiteindelijk, door vallen en opstaan, weer de oude werd

Zie ook: Slaapproblemen bij stress en burnout

Voeding:

Goede voeding zorgt voor volop energie en voedingsstoffen voor het lichaam. Met goede voeding verklein je de kans op hart en vaatziekten, en bovendien voel je je fitter.

Goede voeding bij hart en vaatziekten wil zeggen:

  • Veel groente en fruit: 2 stuks per dag, varieer er op los. Ben je niet zo’n fruitmens? Maak er dan een smoothie, of een fruityoghurt van.
  • Veel volkorenproducten: Hoewel bekend: Neem volkorenbrood i.p.v. witbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Weinig producten van wit meel zoals witbrood, koekjes, biscuits etc.
  • Weinig zoete dranken: De vele sapjes te vinden in het schap bij de supermarkt zijn vaak zoet, en bevatten heel veel suiker. Drink daarom water. Het is even wennen, maar na een paar dagen begin je het steeds lekkerder te vinden.

Kunnen wij je helpen?

Het team van Meulenberg Training en Coaching verzorgt zowel online als 1-op-1 training en coaching bij burnout en stress. Daarnaast verzorgen wij training en coaching bij burnout binnen bedrijven.

intakegesprek

Heb je deze artikelen al gelezen?

In onze kennisbank over burnout vind je talloze artikelen die je op weg helpen.

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).

Door

C.D. Bal

op 15 October 2018

Bestrijden en/of voorkomen van stress is nuttig die factoren zijn duidelijk gewordenn

Reactie plaatsen

Cookies