Een onrustig gevoel kan ontstaan op het moment dat je geen controle meer hebt over een situatie. Misschien omdat je iets spannends moet doen, maar je niet weet wat je precies kunt verwachten. Of omdat je zóveel taken hebt, waar je eigenlijk niet aan toe komt. Ervaar je veel stress of heb je een burn-out? Dan heb jij vast weleens een onrustig gevoel ervaren. Veel mensen die regelmatig of zelfs dagelijks met stress te maken hebben, hebben het gevoel dat ze gespannen, opgejaagd of nerveus zijn. Waar ligt dat aan? In dit artikel lees je hier alles over.

Wat is een onrustig gevoel?

Een nerveus of onrustig gevoel duidt op gevoelens van spanning en gespannenheid. Je voelt je gespannen, geprikkeld, overbeladen en onrustig. Je merkt dat je overprikkeld bent en er geen sprake is van rust of ontspanning. Bij een onrustig gevoel past een zenuwachtig gevoel, je nerveus voelen. Sommige mensen zullen het ook omschrijven als nervositeit. Het kan ook omschreven worden als een gevoel van onbehagen.

Hoe herken je dat je onrustig bent?

Loop je rond met een onrustig gevoel? Er zijn veel mensen die dit gevoel ervaren. Steeds meer mensen lopen rond met angst voor iets en een onrustig gevoel. Wanneer je je onrustig voelt ben je nerveus, angstig, voel je je opgejaagd en rusteloos. Ook wanneer jij je moet concentreren, kun je merken dat je last hebt van een onrustig gevoel. Het is belangrijk om stresssymptomen te herkennen om te voorkomen dat je te maken krijgt met een onrustig gevoel. Tril je als je moet schrijven, ben je steeds aan het piekeren, slaap je slecht of ben je steeds moe? Dit zijn symptomen van stress. Het kan er allemaal op wijzen dat je het te druk hebt en dat je te veel last begint te krijgen van stress.

waarom heb ik een onrustig gevoel

Oorzaken onrustig gevoel

Het andere hormoon dat in relatie staat tot een onrustig gevoel is Serotonine. Dit hormoon zorgt voor het ervaren van geluk, gevoel, rust en veiligheid. Symptomen van een serotonine-tekort uiten zich in angst, stress, depressie en slapeloosheid. Je hebt het gevoel dat er nog zoveel moet gebeuren, dat je bezig moet zijn, dingen snel moet afhandelen. Je leeft continu alsof je haast hebt, zelfs als je eigenlijk alle tijd hebt en rustig aan kunt doen. Toch zit er ergens in je lichaam een gevoel van onrust. Even stil zitten is ook geen optie; dan voel je je nutteloos en word je onrustig. Je wilt bewegen en bezig zijn, het maakt niet uit met wat als je maar bezig bent. Dit opgejaagde gevoel kan worden veroorzaakt door dagelijkse stress.

Overprikkeld

Als je al een langere tijd, dagelijks heel veel prikkels krijgt en het lichaam dit niet goed kan verwerken, raak je uitgeput. We kunnen veel dingen verstaan onder prikkels, denk aan: geur, geluid, licht, gesprekken en meer. Als je overprikkeld bent, krijg je last van allerlei symptomen waaronder een opgejaagd en onrustig gevoel. Dit is erg vermoeiend.

Gevolgen van een onrustig gevoel

In sommige gevallen kan het onrustige gevoel ook door een disbalans in de hormonen komen. Als je veel chronische stress hebt, verstoort dat de productie van je gelukshormonen en daarmee kan een gevoel van onrust ontstaan

Stress zorgt voor een onrustig gevoel

Iedereen kampt wel eens met een opgejaagd of nerveus gevoel. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn. Duurt het al een tijdje dan is het tijd om in te grijpen. Het gaat dan niet om een tijdelijke nervositeit, maar om een chronisch probleem dat het moeilijk maakt om dagelijks goed te functioneren op bijvoorbeeld je werk en thuis. Veel stress zorgt ervoor dat je een onrustig gevoel krijgt. Je weet dat er nog veel moet gebeuren, maar je hebt eigenlijk geen idee hoe je moet beginnen. 

Voor je op zoek gaat naar een oplossing, is het natuurlijk belangrijk dat je weet waar die onrust precies vandaan komt. Speelt er zich iets in je omgeving af waar je moeilijk mee om kunt gaan? Je nieuwe baan bijvoorbeeld of de verantwoordelijkheid die je thuis hebt? Vaak beseffen mensen niet hoe groot de impact van deze situaties kan zijn op de fysieke en mentale gezondheid. 

Praktische tips

  • Maak je stress situaties inzichtelijk: waardoor krijg je een onrustig gevoel? Hoe kan je dit veranderen? 
  • Krijg grip op je leven: zorg voor meer controle en doe waar je energie van krijgt.
  • Planning en structuur: je hoeft niet alles tegelijk te doen. Je kunt beter één ding per keer goed doen.
  • Neem je rust: het is nodig om rust te nemen van alles waar je onrustig van wordt. Dit kunnen mensen zijn, maar ook andere prikkels zoals: je telefoon, je social media en mailbox.

Mindfulness kan je ook helpen. Je gaat je dan richten op het hier en nu en accepteert wat er nu speelt. De oefeningen die hierbij horen zijn vaak gericht op je ademhaling. Deze kun je thuis doen, maar ook onderweg. Het gaat erom dat je een moment voor jezelf neemt en probeert te ontspannen.

Ben je op zoek naar hulp bij het verminderen van je stress, burn-out of depressie klachten? Neem dan contact op met een coach.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.