Gebrek aan motivatie: een schop onder je kont? Of een beter oplossing?
Een gebrek aan motivatie: Werkt een schop onder je kont?

Een gebrek aan motivatie: Werkt een schop onder je kont?

Gebrek aan motivatie: Een gebrek aan motivatie kan worden veroorzaakt door depressie. Ook andere psychische aandoeningen, zoals stress en hoge en lage lichamelijke opwinding, kunnen je motivatie verzwakken. Je kunt je afvragen: Moet ik mijzelf een schop onder m’n kont verkopen? Of kan ik dit anders, duurzamer oplossen?

In dit artikel gaan we in op deze vraag. We laten je het verschil zien tussen onderbelasting en overbelasting (arousal). Ook laten we zien wat dit doet met jouw motivatie. Tevens duiden we het belang van het inrichten van je eigen leven. Tot slot bevat de conclusie een strategie om jezelf duurzaam te motiveren.

Verschil tussen een gebrek aan motivatie en luiheid Motivatiegebrek

Helaas leven we in een maatschappij waarin veel dingen belangrijk zijn en zo snel mogelijk moeten worden gedaan. Voor degenen die aan een van bovenstaande aandoeningen lijdt, kan het gebrek aan motivatie een vijand zijn die je soms alle levensvreugde ontneemt.

Als je bijvoorbeeld burn-out bent, word je vaak ten onrechte als lui of apathisch beschouwd. Maar het gebrek aan motivatie van iemand met burn-out is niet hetzelfde als luiheid. Wanneer iemand lui is, willen ze geen werk doen of vervelende taken uitvoeren, zelfs niet als ze voldoende energie hebben. Als ze zouden willen, kunnen ze prima gemotiveerd zijn, maar ze willen eenvoudigweg geen enkele inspanning leveren.

Als je je ongemotiveerd voelt vanwege een burn-out, stress of depressie, dan wil je meestal wel werken en andere dingen doen. Je hebt er echter gewoonweg de energie niet voor. Er ligt dus een belangrijk verschil tussen luiheid en een gebrek aan motivatie.

Waar komt het gebrek aan motivatie vandaan?

Mensen kunnen slecht gemotiveerd raken vanuit een te hoge of te lage lichamelijke opwinding. Beide storingen gaan gepaard met lichamelijke en geestelijke ongemakken, zoals gevoelens en emoties. Het niveau van lichamelijke opwinding van een persoon kan worden beschreven als een niveau van mentale capaciteit, alertheid, aandacht, waakzaamheid, mate van afleiding, besluitvorming en stressbestendigheid. In het kort: hoe klaar iemand zich voelt om gepaste taken op een tijdige en effectieve manier uit te voeren. Dit noemen we ‘arousal’

Lees meer over arousal

Als je het artikel over arousal hebt gelezen, kun je zien dat je maximaal presteert, als je tussen de 40% en de 70% van je maximale kunnen presteert. Daaronder en daarboven verveel je je, of raak je overbelast. In beide gevallen verlies je motivatie. Je lijf geeft aan dat het dit niet wil. Een gebrek aan motivatie is gestart.

De symptomen van te weinig motivatie

Een extreem lage arousal zich door slaperigheid, mogelijk veroorzaakt door vermoeidheid, hypoxie (geen voldoende zuurstoftoevoer naar het weefsel), vergiftiging of andere ziekten.

In een staat van te lage opwinding, zijn gevoelens van apathie, verveling, depressie en eenzaamheid veelvoorkomend. Daarnaast kun je ook:

  • Je snel afgeleid voelen
  • Je moe voelen
  • Geen zin hebben in sociale afleiding
  • Jezelf meer een toeschouwer dan een deelnemer voelen
  • Je niet zelfverzekerd voelen
  • Volledig afwijken van geplande activiteiten

De symptomen van veel motivatie Moeite hebben jezelf te motiveren

Een extreem hoge arousal kan zich manifesteren door een reeks symptomen die eigen zijn aan het individu, de omgeving, de taak en andere factoren. Dergelijke symptomen kunnen zijn: paniek, agressie, onderwerping, berusting, terugtrekking, irrationeel gedrag en stemmingswisselingen, evenals slaperigheid.

Als je in een staat van een te hoge opwinding bent, kun je:

  • Gevoelens van onvoldoende voorbereiding ervaren
  • Je niet op je gemak voelen (onzeker)
  • Je overweldigd gaan voelen
  • Overmatige maagactiviteit ervaren
  • Last-minute drama veroorzaken

De relatie tussen motivatie en arousal

Ergens tussen hoge en lage lichamelijke arousal, ligt het punt van optimale opwinding. Deze opwinding is passend en effectief voor de situatie op dat moment en maakt prettig presteren (voldoening) mogelijk. Je zit dan in de juiste zone van maximale voldoening, prestatie en motivatie. Te weinig of te veel lichamelijke opwinding kan de taken die je moet uitvoeren nadelig beïnvloeden en dus ook je motivatie.

Motivatie op het werk

Onze prestaties op het werk worden direct beïnvloed door het aantal aanwezige stressfactoren en de complexiteit en de intensiteit ervan. Daarnaast speelt ook de hoeveelheid subjectieve stress die we ervaren een belangrijke rol. Tevens is er een directe relatie tussen stress en motivatie. Het is daarom nuttig om niveaus van opwinding te koppelen aan niveaus van stress. De Yerkes-Dodson Stress Curve is een vereenvoudigde manier die kan helpen om de relatie tussen lichamelijke opwinding en prestaties te verklaren.

De effecten van angst en vertrouwen op motivatie Verminderde motivatie

Lichamelijke opwinding kan contraproductief optreden als je teveel druk voelt om een taak of iets anders naar behoren uit te voeren. De oorzaak kan een gevoel van angst zijn, waarbij je de indruk hebt dat er veel op het spel staat, nieuwe vaardigheden vereist zijn, de voorbereiding niet voldoende is geweest of er zich problemen voordoen.

Daar tegenover staat ‘vertrouwen’, een staat van productieve opwinding, waarbij je voelt dat je de taak echt wilt uitvoeren en er ook naar uitkijkt.

Het optimale niveau van motivatie bereiken

Je hebt veel rollen in het dagelijks leven te vervullen, inclusief gezins- en werkverplichtingen, en deze kunnen je staat van lichamelijke opwinding (arousal) beïnvloeden. Dit kan ten goede of ten nadele van je prestaties zijn.

De uitdaging die voor je ligt, is om het optimale niveau van opwinding te bereiken, zonder te ver te gaan. Hierdoor verkrijg je een gezonde motivatie. Eenvoudig een optimaal niveau bereiken, doe je door:

  • Je enthousiast te voelen over je werk of taak en de uitkomst ervan
  • De controle te behouden
  • In gedachten te houden dat je al goede vooruitgang hebt bereikt
  • In een aangename omgeving of omstandigheden te werken of te verblijven
  • Door een plan op te stellen en jezelf voldoende tijd te geven in de uitvoering

Werkt een schop onder je kont?

Nu je bovenstaande verhaal hebt gelezen over ‘overarousal’ en ‘underarousal’, zie je ongetwijfeld in dat een gebrek aan motivatie niet altijd op te lossen is door jezelf een schop onder je kont te verkopen. Het is vele malen praktischer om je omgeving zo te faciliteren dat je enerzijds uitgedaagd wordt, en anderzijds de juiste ontspanning hebt. Je kunt dit ook het inrichten van je eigen leven noemen. Bedenk dat je hiervoor een grote mate van autonomie moet hebben. Dat je zelf je keuzes maakt die goed voor je zijn. Voor sommigen is dit een heel proces.

Om je op weg te helpen een gezonde motivatie te ontwikkelen of te behouden, hebben we hieronder een strategie uitgewerkt:

Strategie om jezelf te motiveren

Vergeet nooit om plezier te hebben en te genieten. Het leven hoort leuk te zijn. Als je voor een taak of uitdaging staat, denk dan aan de lange termijn voordelen en jouw verlangen naar de resultaten.

Stel je het verloop van de uit te voeren taak voor in gedachten. Repeteren is een geweldige manier om je angst te verminderen over iets onduidelijks aan de horizon. Als je bijvoorbeeld een evenement moet samenstellen, probeer dan te praten met andere mensen die soortgelijke activiteiten eerder hebben gedaan. Oefen de acties die je gaat ondernemen en de gewenste resultaten in je hoofd.

Omring je met gelijkgestemde positieve mensen. Mensen die je ondersteuning en aanmoediging kunnen bieden, zullen een grote hulp zijn in het behouden van je balans tussen prestatie, opwinding en motivatie.

Stel een plan op bij alles wat je doet. Als je een plan hebt en ervoor zorgt dat je alles klaar hebt, beleef je geen last-minute drama tijdens de uitvoering van je taak of taken. Heel belangrijk: wijs prioriteiten toe aan alles wat je moet doen!

 

De motivatie terugvinden

Wil je weten waarom jij jezelf niet kunt motiveren? Merk jij ook dat ‘een schop onder je kont’ niet werkt op de lange termijn? Ga met ons aan de slag:

Ons motto is:

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Onze aanpak is gebasseerd op doen. Niet zitten en luisteren. We houden ervan je te helpen alles wat je leert in de praktijk te laten toepassen. Niet alleen voor nu, maar ook in de jaren die voor je liggen

Bekijk ons aanbod voor:

 

gebrek aan motivatie

 

Heb je een gebrek aan motivatie? Lees dan ook dit:

Simpel leven: het geheim van een stressvrij bestaan

Werkgeluk: Is het noodzakelijk plezier te hebb   en in je werk?

Niet kunnen genieten en jezelf ongelukkig voelen

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Cookies