Alleen zijn: wat moet je doen als je moeite hebt met alleen zijn?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Moeite met alleen zijn: hoe ga je daarmee om?

Moeite met alleen zijn: Doet stilte pijn aan je oren, komen de muren op je af als je in je eentje thuis bent en weet je van gekkigheid niet waar je het zoeken moet? Probeer niet teveel in de stress te raken, waarschijnlijk heb je moeite met alleen zijn. En dat is zeker geen schande, maar het is wel een situatie waar je iets aan kunt doen. Overigens: er zijn zeer veel mensen die moeite hebben met het alleen zijn. Onderzoek wijst uit dat in sommige gemeentes 40% van de mensen hier last van heeft! Bij sommige mensen slaat dit door in een angst. Een angst om alleen te zijn.

 

Mensen die slecht alleen kunnen zijn lopen meer kans op stress en burn out.

Tevens hebben veel mensen die een burn out hebben, moeite om alleen te zijn.

Download hier alle symptomen die horen bij een burn out

 

Moeite met alleen zijn

De meeste mensen hebben graag andere mensen om zich heen. Misschien niet altijd, maar wel regelmatig. Menselijke interactie kan nu eenmaal stimulerend zijn en het geeft je een bevestiging van dat je er niet alleen voor staat. Met (fijne) mensen om je heen, voel je je vaak gelukkiger dan wanneer je alleen bent. Maar wat als je er wel alleen voor komt te staan en je merkt dat je hier slecht mee om kan gaan? Ook al voel je je niet eenzaam, wil dat niet zeggen dat je gelukkig bent wanneer je alleen bent. Ook zonder eenzaam te zijn, kun je het vreselijk vinden dat je alleen bent. En zodra je dit merkt, dan is het verstandig om de juiste stappen te ondernemen om dit aan te pakken.

Lees ook: genieten van kleine dingen

 

Hieraan merk je dat je moeite hebt met alleen zijn:

Er zijn een aantal signalen waar je alert op kunt zijn, als je vermoedt dat je moeite hebt met alleen zijn. Herken ze en pak ze op de juiste manier aan.

Niet naar huis willen gaan

Zodra je met lood in je schoen op huis aangaat aan het eind van je (werk)dag omdat je weet dat er geen mens is die op je thuiskomst wacht, dan is dat alleen al een teken aan de wand. Het is namelijk niet de bedoeling dat je met tegenzin naar je eigen plekje gaat. Alleen thuis zijn mag geen weerzin opwekken. Je hoeft ook niet per definitie te jubelen, maar het is zeker niet de bedoeling dat je er enorm tegen op ziet.

 

autofobie, monofobie

 

Continu bezig moeten zijn

Een ander signaal waaraan je kunt merken dat je moeite heb met alleen zijn, is dat je continu bezig wilt zijn. Stilzitten is vaak onmogelijk. Zolang je bezig bent gaat het wel maar zodra je alleen op de bank zit, vliegen de muren op je af. Je blijft maar afleiding zoeken op allerlei manieren. Doelloos TV kijken en alle kanalen afzappen, eten terwijl je helemaal geen trek hebt, drinken omdat je niet wilt nadenken en zo kun je nog wel een aantal bezigheden verzinnen niet constructief zijn. En je begrijpt, je loopt het risico om steeds verder weg te zakken…

 

In 8 sessies van je (stress) klachten af?

Een leven leiden waar je weer van kunt genieten?

Bekijk hier onze coaching

 

Eenzaamheid vs moeite met alleen zijn

Hoewel je eenzaam voelen ook heel vervelend en verdrietig kan zijn, gaat “moeite met alleen zijn” eigenlijk nog een stapje verder. En dan gaat het niet over dat je het vervelend vindt om alleen te zijn, maar dat je er echt moeite mee hebt. Dat het je in de weg zit en dan het je belemmert om je een volwaardig mens te voelen. Want eenzaamheid is “slechts” een gevoel. En als je moeite hebt met alleen zijn, dan voelt dat meer als een chronische aandoening. Het werkt langer door, zelfs op meerdere aspecten in je leven en het heeft meer impact op je persoonlijkheid (je innerlijke “zijn” als het ware).

Lees meer over eenzaamheid

De gevaren als je “moeite hebben met alleen zijn” niet aanpakt

Je kunt natuurlijk denken “ik zorg gewoon dat ik niet alleen kom te staan, dan is er niets aan de hand”. Maar dat is gewoon “je kop in het zand steken”. Uiteindelijk zul je ook met jezelf door een deur moeten kunnen. Je kunt nu eenmaal nooit weglopen van jezelf, dus je kunt er maar beter voor zorgen dat je leert hoe je met jezelf om kunt gaan. Want als je dat niet doet, dan is het eigenlijk vragen om problemen. Misschien niet direct, maar de gevaren liggen op de loer en je komt jezelf uiteindelijk altijd tegen. Enkele mogelijke gevaren die de kop op kunnen steken zijn:

  • Onverstandige levenskeuzes maken om maar niet alleen te hoeven zijn
  • Een hekel krijgen aan je leven en aan jezelf
  • Dwangmatig contact zoeken met anderen
  • Verslaafd raken aan zaken die afleiding bieden

Lees ook over paniekaanvallen

 

Hoe kun je “moeite met alleen zijn” het hoofd bieden?

Zodra je merkt dat je moeite krijgt met het alleen zijn, dan kun je zelf mogelijk al enkele stappen ondernemen om dit tegen te gaan. Verwacht geen wonderen, er is geen gouden tip of truc die ervoor zorgt dat je van de één op de andere dag plezier gaat hebben in het feit dat je “alleen” bent. Maar met een beetje goede wil, kun je wellicht voorkomen dat je in de gevarenzones (zoals hierboven beschreven) terecht komt.

Bewust genieten

Als je drinkt, geniet van je drankje. Ben je aan het eten? Eet dan zonder TV, een boek of iets anders. Geniet van iedere hap en proef wat je in je mond stopt. Muziek als achtergrond is prima, maar luister ook eens bewust en met volle aandacht naar de muziek die je opzet. En als je TV of een film kijkt, doe dit dan met aandacht en interesse. Vergeet die telefoon, social media etc. Neem dat wat je aan kijken bent, volledig in je op. Met andere woorden, geniet van alles wat je doet en wees je ervan bewust dat je er van geniet. En als blijkt dat je er niet 100% van kunt genieten, ga dan op zoek naar iets waarvan je merkt dat je het wel je volle aandacht kunt schenken.

Lees ook: niet kunnen genieten

 

Durf stil en alleen te zijn

Ga cold turkey! Heb je er moeite mee om je met jezelf te confronteren? Zet alles uit, ga rechtop midden in je kamer zitten (op de grond of op een stoel) en doe je ogen dicht. Het enige dat je doet is ademen. En laat die gedachten maar komen. Daag jezelf uit om stil te blijven zitten, te ademen en te denken. Gewoon even “zijn”. En telkens zodra je merkt dat het denken overgaat in piekeren of onrust, dan concentreer je je weer op het ademen en dan begin je weer opnieuw. Blijf je confronteren met jezelf en met je gedachten. Uiteindelijk zul je zien dat het helemaal niet zo afschrikwekkend is om met jezelf te worden geconfronteerd.

Lees ook over controledwang

 

Voor jezelf zorgen

Blijf goed voor jezelf zorgen, op alle vlakken en aspecten in je leven. Jij bent het waard om extra moeite voor te doen. Dat moet je echt geloven, want als jij dat al niet gelooft… wie moet het dan doen?

Lees ook: Zorgen voor jezelf

 

Als het toch niet lukken wil…

Lukt het niet om je tevreden te laten zijn met jezelf en het feit dat je alleen bent? Er zijn altijd professionals die jou hierbij kunnen helpen. Ook als er (nog) geen sprake is van ernstige problematiek (denk aan overmatige stress, depressiviteit, ontredderdheid). Ondersteunende (levens)coaching en persoonlijke trainingen helpen jou om in harmonie te komen met jezelf en de “moeite met alleen zijn” het hoofd te bieden. De juiste coachingstrajecten worden uitgezet op basis van een intakegesprek en zo ga je samen met een professionele trainer of coach, werken aan de knelpunten. Want dit is een traject die je niet alleen hoeft te doen.

 

 

Heb je moeite met alleen zijn vanwege een burn out?

Komen de muren op je af als je thuis bent? En heb je (eventueel) ook last van angst en paniek daarbij?

Blijf dan niet aanmodderen!

Bekijk hier: coaching bij burn out

 

 

angst om alleen te zijn

 

 

 

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Moeite met alleen zijn

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies