arrow_drop_up arrow_drop_down

Negativiteit en de gevolgen ervan op stress en burn out

Negativiteit is de tegenstelling van positiviteit. Waar positieve mensen er vaak van uit gaan dat de zaken uiteindelijk wel goed aflopen, heeft een negatief persoon meestal een minder optimistische blik op de gang van zaken. De negatieve mensen zien meestal eerder de niet zo prettige of moeilijke dingen, benoemen dit ook uitgebreid en gaan hier vaak ook nog over piekeren.

In plaats van te kijken wat ze in een bepaalde situatie wel kunnen, blijven ze hangen op de punten die niet kunnen. Natuurlijk kan niet iedereen altijd maar positief zijn, maar als je altijd alles gelijk negatief bekijkt, loop je veel leuke en interessante dingen in het leven mis en dat is zonde. Daarnaast kan deze altijd maar negatieve blik invloed hebben op het ontwikkelen van stress of een burn-out.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Negativiteit van binnenuit

Als die negativiteit echt uit jezelf komt, is het vaak ook een ‘rem’. Deze ‘rem’ weerhoudt je ervan om dingen te ondernemen, om nieuwe stappen te zetten en het beperkt vaak ook je sociale interactie. Vaak werkt negativiteit ook als een neerwaartse spiraal.

Doordat je steeds minder leuk gaat vinden, wordt je leven ook niet leuker en ga je alles steeds negatiever zien. Sommige mensen verzuren zelf zo erg dat ze uiteindelijk helemaal niets meer doen. Dit komt voor op alle leeftijden, alhoewel het vaak bij oudere mensen meer opvalt.

Lees ook: Een negatief zelfbeeld als oorzaak van een burn-out?

Hoe los je jouw negativiteit op?

Negativiteit bij jezelf is soms op een simpele manier op te lossen. Allereerst moet je het leren herkennen. Zodra je jezelf betrapt op negatieve gedachten, moet je eigenlijk tegen jezelf zeggen: ‘Hé, maar misschien is het helemaal niet zo negatief.’ Het zal niet altijd gebeuren dat de negatieve gedachte dan ineens helemaal weg is, maar de kans bestaat dat hij wel minder sterk wordt omdat je nadenkt over de positieve kanten aan het verhaal.

Ook relativeren helpt hierbij. Waarom zou je bijvoorbeeld op iemand de hele dag boos blijven als het toch niet verandert? Zo kun je negatief zijn op verschillende vlakken, bijvoorbeeld ten opzichte van je werk, van je relatie of bij iets anders.

Misschien heb je hulp nodig

Het is niet voor iedereen altijd even makkelijk om die negativiteit te herkennen en aan te pakken. Soms is hier wel degelijk hulp bij nodig. Ook al ben je van nature een ‘zeurpiet’, hier valt echt wel wat aan te doen. Vaak is het er met de jaren ingeslopen en heb je zelf niet eens in de gaten dat je alles zo negatief bekijkt.

Negativiteit draagt zich vaak ook nog eens over naar andere mensen. De kans is groot dat je huisgenoten op den duur ook de dingen veel negatiever gaan zien. En dan is er niemand meer die je hier op terecht kan wijzen.

Negativiteit vanuit de omgeving

Je kunt ook beïnvloed worden door negativiteit vanuit je omgeving. Gek genoeg kan dat heel vermoeiend zijn voor de mensen om die negatieve persoon heen. Jij probeert het bijvoorbeeld positief te bekijken maar de externe negatieve invloed neemt ook een deel van jouw positiviteit weg die je dan zelf weer moet terugvinden.

Helaas heb je geen controle over andere mensen. Je kunt natuurlijk zeggen dat ze het niet zo negatief moeten bekijken, maar dat werkt meestal niet. Die persoon moet dat zelf in gaan zien. Je kunt jezelf dus beter beschermen voor negatieve invloeden van buitenaf.

Bescherm jezelf tegen negatieve invloeden

Hier zijn wat simpele tips voor. Zeker als je regelmatig omringd wordt door negatieve personen is het belangrijk dat je waakzaam blijft. Ook al sta je zelf positief in het leven, de negatieve invloed van anderen heeft ook zijn weerslag op jou. Om jezelf positief te kunnen blijven gedragen, zijn er vaak daden nodig.

Met deze daden kun je jezelf beschermen tegen negativiteit en misschien kun je hiermee zelfs de ander positiever laten denken. Je mag echt wel met iemand meedenken die negatief is, maar je moet niet de emoties van die persoon overnemen. Je kunt namelijk alleen jezelf en die ander helpen als jij positief blijft.

Lees ook: Zo herken je de invloed van jouw directe omgeving op je gedrag

Negativiteit op het werk

Bij negativiteit op het werk hoef je er niet eens zelf bij betrokken te zijn om er toch last van te hebben. Je kunt nog zo positief zijn, maar als je de hele dag doorbrengt in een negatieve sfeer heeft dat geen positieve invloed op je. Voordat je het zelf in de gaten hebt, ben je zelf een onderdeel van die altijd maar zeurende collega’s. Je hebt dan niet eens in de gaten dat je net zo bent geworden als die zeurende mensen waar je in eerste instantie zo’n hekel aan had.

Mogelijke oorzaken negativiteit

De oorzaken voor negativiteit kunnen zeer uiteenlopend zijn. Het kan door het werk komen, door het beleid of onderlinge verstandhoudingen van het personeel. Misschien is er wel een collega die nooit iets doet en waar steeds meer mensen zich aan gaan ergeren. Of misschien moeten veel mensen op het werk alsmaar op hun tenen lopen omdat het werk nooit lijkt af te komen.

Hoe los je negativiteit op het werk op?

Als het duidelijk één persoon op het werk is die de negativiteit uitstraalt, dan is het waarschijnlijk nog eenvoudig om deze persoon te mijden. Zeker op het werk kun je de confrontatie beter niet onmiddellijk aan gaan. Zijn het meer mensen in plaats van één persoon, dan wordt het al weer een stuk lastiger.

In beide gevallen is het handig als er door een deskundige wordt gekeken wat de reden is voor de negativiteit. Misschien is het eenvoudig op te lossen door een verandering op het werk of door een gesprek met de betreffende persoon.

Blijf zelf positief

Probeer erop te letten dat je zelf wel positief blijft. Soms werkt dit ook aanstekelijk en veranderen je collega’s, werkgever of werknemer met je mee. Hoe meer mensen je met deze positieve houding kunt besmetten, hoe groter de positiviteit in de groep wordt en hoe groter de kans dat je ook de negatieveling mee trekt.

Hoe kun je omgaan met innerlijke negativiteit?

Als je negatief bent ingesteld zijn er wel een aantal dingen die je kunnen helpen om alles wat positiever te zien. Allereerst is het belangrijk dat je jouw negativiteit leert erkennen. Iedereen heeft deze negatieve gedachten weleens, het is belangrijk dat je het herkent. Kijk of je beren op de weg kunt veranderen in uitdagingen en probeer te genieten van de kleine dingen in het leven.

Neem ook de mentale controle over bepaalde situaties. Het zijn niet de emoties die de baas zijn. Jij bent de baas. Hierdoor kun je dingen anders benaderen, minder negatief. Bijvoorbeeld als je er vanuit gaat dat iets erg zwaar gaat worden, denk er dan ook achter aan dat het je waarschijnlijk best gaat lukken om het te realiseren.

Lichamelijk en mentale veerkracht

Natuurlijk moet je hiervoor een lichamelijke en mentale veerkracht opbouwen en dat is niet altijd even makkelijk. Soms heb je hier hulp van een deskundige bij nodig. Gezond leven helpt in ieder geval mee. Als je jezelf fysiek in orde voelt, kun je veel meer aan. Gezond leven is niet alleen verantwoord eten maar ook voldoende bewegen. Er zijn zelfs mogelijkheden om met de juiste combinaties de negatieve gevoelens tegen te gaan.

Krijg inzicht in jezelf

Soms moet je ook je levensbeschouwing onder de loep nemen. Klopt het wel zoals jij het benadert? Moet je dit wel persoonlijk opnemen? Hiervoor heb je inzicht nodig in je emoties en moet je daarnaar ook kunnen handelen. Vergeet nooit te bedenken wat er allemaal wel goed gaat in je leven, neem deze dingen niet voor vanzelfsprekend aan.

Zelfs de kleinste prestaties kunnen een positieve invloed hebben. Mocht je negatief van aard zijn, omring je dan ook liever met positieve mensen of mensen die weten hoe je alles positiever kunt benaderen.

De gevolgen van negativiteit

Omgaan met negatieve mensen

Als je negatieve mensen in je buurt hebt, bijvoorbeeld je partner, collega’s, je ouders, je broers of zussen kun je beter een gezonde afstand houden. Dit om te zorgen dat jouw energie niet onder nul komt. Laat je niet beïnvloeden door ze, blijf autonoom en bepaal zelf hoe je dingen beoordeelt. Natuurlijk kun je begrip tonen voor mensen die iets negatief benaderen, maar je mag ook gewoon zeggen dat het nu even klaar is met dat negatieve gedrag.

Je helpt er namelijk een ander er niet altijd mee om voortdurend maar het geklaag aan te horen. Soms heeft iemand juist een sterk persoon nodig in zijn omgeving die zegt dat het genoeg is of wijst op de positieve kanten.

Vraag eens door

Toch is begrip soms ook belangrijk. Mensen kunnen namelijk een reden hebben om zo negatief te zijn. Er kan namelijk een onderliggende boodschap liggen onder al die negativiteit. Vraag daarom soms eens door. Waarom iemand zo doet daar kom je alleen achter door dieper op de persoon in te gaan.

Het kan natuurlijk zijn dat de persoon gewoon gehoord wil worden of schreeuwt om aandacht. Negatief zijn, kan ook aandacht vragen zijn. Ook mensen die zichzelf al snel in de slachtofferrol plaatsen willen graag gehoord worden. Ze voelen zich vaak machteloos en hebben totaal geen vertrouwen in hun eigen capaciteiten. Het kan ook zijn dat een persoon juist een ander naar beneden haalt. Vaak is dit pure onzekerheid. Ze voelen zichzelf hierdoor beter.

Zorg voor die flow

Een positieve instelling zorgt dat je eerder in de juiste flow komt. Als je te negatief bent, gaat je dit nooit lukken. Dat is jammer, want juist in een goede flow krijg je zoveel voor elkaar. Een flow is niet iets wat zomaar aan komt waaien, dat kun je zelf bewerkstelligen. Sterker nog, je kunt ervoor zorgen dat die flow iedere dag weer terugkomt.

Hoe kom je in een positieve flow?

Juist door uitdagingen anders te banderen kun je in zo’n flow komen. Zeker als de vaardigheden hiervoor binnen je bereik liggen. Door een goede balans te vinden tussen de uitdaging en jouw vaardigheden kom je veel verder dan dat je misschien eerst voor mogelijk had gehouden. Soms staat je een taak te wachten die ver boven jouw capaciteiten ligt.

In dat geval is het soms moeilijk om positief te blijven en in de flow te komen. Dit zou zelfs tot stress- of burn-out klachten kunnen leiden. Deze verschijnselen zijn helaas actueler dan ooit. Ook een hoge mate van negativiteit kan een gevolg hiervan zijn.

> Lees ook: Positiver worden? – 12 praktische tips voor meer positiviteit

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Hoe herken je de signalen van negativiteit

Een goede en deskundige coach kan de signalen van een burn-out of stress vroegtijdig herkennen. Ook als het puur gaat om negatieve gedachten kan een ervaren coach hiermee aan de slag. Lekker naar buiten gaan en al pratend een oplossing zoeken, kan soms al voldoende zijn om bij te dragen aan het herstel.

Buiten bewegen heeft ook een positieve invloed op de gedachtegang, natuurlijk zal een coach dit altijd aanpassen aan jouw omstandigheden en mogelijkheden.

Zorg voor een stevige basis

Het is in ieder geval belangrijk dat de basis van je leven stevig is. Een goede coaching bestaat daarom ook uit voedingsadviezen, adviezen voor een juiste ademhaling en lichaamshouding. Ook voldoende slaap werkt mee aan een stabiele basis. Daarbij kan er gekeken worden naar het gedrag. Waarom ben je zo negatief of waaruit is de stress of burn-out ontstaan? Maar vooral: wat kun je eraan doen en hoe kun je de regie over je eigen leven houden?

Negativiteit in het bedrijf oplossen

Ook bedrijven waar op de werkvloer een grote mate van negativiteit heerst, kunnen hier baat bij hebben. Vaak zijn er maar een paar mensen die de rest van de groep beïnvloeden. Als deze mensen gestimuleerd zouden worden om anders tegen de zaken aan te kijken, trekken zij met een positieve instelling de mensen die dit van nature al enigszins in zich hebben vanzelf mee.

Het blijft een feit dat in een positieve werksfeer beter gepresteerd wordt dan in een negatieve werkomgeving. En nog belangrijker: je voorkomt hiermee stress of een burn-out.

Hulp bij stress en burn out

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies