arrow_drop_up arrow_drop_down

Positiever worden? - 12 praktische tips voor meer positiviteit!

Positiviteit, een term die voor vele mensen van belangrijke waarde is. Een dosis positiviteit is immers essentieel voor een geluksgevoel. Toch bevat het leven enkele donkere kanten en ervaren we op den duur ook een dosis negativiteit. Het liefst willen we altijd positief door het leven kunnen gaan, maar helaas is dit niet altijd mogelijk.

Verschillende gebeurtenissen en ervaringen kunnen de oorzaak zijn van het ervaren van stress en negativiteit. Maar wat is positiviteit nu eigenlijk en hoe ga je hier op een goede manier mee om?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Wat is positiviteit?

Het woordenboek beschrijft positief als ‘gunstig’, ‘bevestigend’ en ‘welwillend’. Wanneer je wiskundig naar het woord zal kijken, kun je positief ook wel omschrijven als ‘boven nul’. In het dagelijks leven is deze laatstgenoemde definitie moeilijk te gebruiken. Want wanneer is je leven boven nul, wanneer voel je je nu boven nul? En vanaf welk cijfer ervaar je dan positiviteit?

Positiviteit is daardoor beter te omschrijven als een gunstig, oftewel aangenaam gevoel. Wanneer je positiviteit ervaart, zal je zeggen dat het glas water half vol is in plaats van half leeg. Je bekijkt het leven en de daarbij behorende hobbelende wegen met een optimistische blik vol hoop en moed. Zelfs wanneer er zich een vervelende situatie of ervaring voordoet, ben je in staat hier het positieve in te zien en te zien wat er wél goed gaat.

Hierdoor zal deze situatie of ervaring niet al te veel invloed hebben op jouw stemming waardoor je nog steeds positiviteit ontstaat. Je zult je nog steeds boven nul voelen.

Positiviteit wordt ook beïnvloedt door hetgeen wat je wilt in het leven, wat je fijn vindt. Je zal positiviteit ervaren wanneer je zelf of iemand anders voldoet aan jouw wensen en behoeften. Deze wensen en behoeften verschillen van persoon tot persoon en van cultuur tot cultuur.

In sommige culturen zal het bijvoorbeeld fijn worden gevonden om onaangekondigd op bezoek te komen, maar in andere culturen zal het niet maken van een duidelijke afspraak als iets negatiefs worden ervaren.

Er is dus duidelijk geen vaste definitie van positiviteit. Het positieve gevoel dat iemand ervaart zal bij iedereen variëren en door andere wensen, behoeften of situaties aangewakkerd worden. Het is daarom belangrijk om op zoek te gaan naar datgene wat jou gelukkig maakt en je positiviteit oplevert.

Waarom is positiviteit belangrijk?

Positiviteit heeft niet enkel en alleen invloed op jouw gevoel. Je gevoel zal namelijk ook je gedrag of een deel van je gedrag bepalen. Gevoel en gedrag hangen nauw samen. Wanneer je positief in het leven staat en dingen op een positiviteit manier bekijkt, zal je ook gedrag vertonen dat dit positieve gevoel versterkt. Hiertegenover staat het negatieve gevoel dat niet het gedrag tot gevolg heeft om het glas weer half vol te gaan zien. Het gedrag dat hierbij hoort zal juist alleen maar zorgen voor het zien van een nog leger glas en het belanden in een negatieve spiraal.

Een goede dosis positiviteit zal goede effecten hebben op zowel de mentale als de fysieke gezondheid. Lichaam en geest hangen immers ook nauw samen, ze kunnen elkaar bevorderen of juist tegenwerken. Optimistisch en positief in het leven staan zorgt dan ook voor een fysiek betere gezondheid. Spanning, stress en negativiteit zorgen namelijk voor een aantal nadelige gevolgen voor het lichaam.

Deze nadelige gevolgen worden voornamelijk veroorzaakt door een langdurig verhoogde cortisolgehalte in het lichaam. Cortisol is een hormoon dat bij stressvolle of angstige situaties wordt aangemaakt in de bijnieren. Vandaar dat cortisol ook wel het ‘stresshormoon’ wordt genoemd. Het heeft als functie je lichaam een energieboost te geven en alert te maken om het lichaam in angstige en stressvolle situaties voor te bereiden op vechten of vluchten.

Positiever worden? - 12 praktische tips voor meer positiviteit!

Cortisol gaat zich opstapelen

In dagelijkse situaties die voor veel stress en spanning zorgen, zoals een hoge werkdruk of discussie is het vaak niet mogelijk om te vechten of te vluchten. De cortisol die in het lichaam is vrijgemaakt wordt hiervoor vervolgens dus niet gebruikt. Het cortisol blijft zich daarna opstapelen in het lichaam met een te hoge cortisolgehalte tot gevolg.

De effecten op het lichaam van dit te hoge cortisolgehalte kunnen erg variëren, maar zijn niet bevorderlijk voor de fysieke gezondheid. Klachten als slapeloosheid, rusteloosheid, meer eetlust, veroudering, weinig energie, hart– en vaatklachten, maag- en darmklachten en een verzwakt immuunsysteem worden in verband gebracht met een te hoog cortisolgehalte. Bovendien heeft dit ook meer negatieve gedachten tot gevolg.

Positiviteit is dus het medicijn voor een goede mentale en fysieke gezondheid. Het is de enige manier om uit een negatieve spiraal te komen en de keten van nadelige gevolgen te kunnen stoppen.

Wat zijn oorzaken van een tekort aan positiviteit?

Voor sommige mensen is het extreem lastig om het leven of bepaalde situaties positief te bekijken. Ze missen een dosis positiviteit waardoor ze zich niet gelukkig vinden. Soms blijft het bij een baaldag, maar soms blijft het glas een hele lange tijd half leeg. Maar wat zijn nu de oorzaken van dit gebrek aan positiviteit? Dit zijn enkele mogelijke oorzaken:

Je hebt een negatief zelfbeeld ontwikkeld

Dingen op een negatieve manier bekijken, kan te maken hebben met een negatief zelfbeeld. Je zelfbeeld is het beeld van jezelf dat gedurende je leven is gevormd. Bepaalde ervaringen, uitspraken of situaties kunnen dit zelfbeeld beïnvloed hebben waardoor er een negatieve lading op is komen te liggen.

Je kijkt altijd eerder naar de negatieve punten van jezelf, zowel van je uiterlijk als van je innerlijk waardoor je weinig vertrouwen in jezelf hebt. Door dit negatieve zelfbeeld en deze negatieve manier van kijken, heb je ook moeite om met een positieve blik naar de buitenwereld en het leven te kijken.

Je hebt bepaalde angsten

Angsten kunnen veel invloed hebben op je gevoel en gedrag. Angsten kunnen op een jonge leeftijd zijn ontstaan of gedurende het leven zijn ontwikkeld door een of meerdere negatieve ervaringen. Deze ontstane angsten kunnen voor veel belemmeringen zorgen in het dagelijks leven waardoor leuke en positieve situaties vermeden worden. Door deze vermijding ontstaat simpelweg een tekort aan positiviteit.

Je ervaart niet genoeg voldoening

Positiviteit veroorzaakt een gevoel van volledigheid. Je hebt niet het idee dat je iets tekortkomt of ergens in tekort schiet. Je ervaart dus een bepaalde voldoening, een gevoel dat je niet naar meer doet verlangen. Ook ben je tevreden met wie je bent en wat je doet.

Wanneer je deze tevredenheid niet ervaart, sta je veel negatiever in het leven. Het idee van tekortkomingen geeft dan nooit het positieve gevoel waar je zo naar verlangt.

Je bent erg perfectionistisch

Perfectionisme is een goede eigenschap, maar soms kan deze eigenschap je ook in de weg gaan zitten. Alles goed willen doen, oftewel perfect willen doen, kan namelijk in je nadeel gaan werken. Door de vaak onhaalbare doelen en eisen die je jezelf stelt, zadel je jezelf continu op met een faalervaring wat invloed heeft op je zelfbeeld.

Je baalt dat je het voor jou gevoel niet goed genoeg hebt gedaan, waardoor negatieve gedachten ontstaan en je nog harder gaat werken om de doelen of eisen te bereiken. Naast het voeden van een negatief zelfbeeld, leg je jezelf hierdoor te veel druk op wat kan leiden tot een te grote hoeveelheid aan stress.

Je ervaart veel stress

Stress is een ander woord voor heftige spanning of druk. Stress zorgt ervoor dat je lichaam in een toestand raakt waarin het alerter kan reageren op situaties. Een bepaalde mate van stress is altijd nodig om het lichaam goed te laten functioneren, maar een te veel aan stress kan erg ongezonde gevolgen voor het lichaam hebben. Maar niet alleen voor het lichaam is een teveel aan stress funest. Ook de mentale gezondheid lijdt er immers onder.

Uit onderzoek blijkt dat een langdurige blootstelling aan stress diverse oorzaken heeft voor het brein waardoor negatieve emoties en gedachten ontketend worden. De negatieve gedachten kunnen daarentegen op hun tijd zorgen voor nog meer stress, waardoor je in een negatieve cirkel belandt.

Door de stress zal je bovendien geen energie hebben voor activiteiten die je weer wat positiviteit kunnen geven, je gedachten zijn vaak heel ergens anders. De negativiteit neemt hierdoor de overhand.

Burn-out

Wanneer je voor een langere periode veel stress ervaart, kan dit leiden tot het krijgen van een burn-out. Burn-out betekent vanuit het Engels vertaald ook wel ‘opgebrand’. Het is als het ware het eindstadium van een lange periode van stress. Bij een burn-out ben je zowel geestelijk als lichamelijk opgebrand.

Bij het hebben van een burn-out beland je vaak in een isolement. Je zat als niet lekker in je vel, maar de rust en ruimte die je lichaam tijdens een burn-out van je vereist, zal dit gevoel alleen maar versterken. Je kunt het niet opbrengen om ergens naar toe te gaan en bepaalde dingen te ondernemen. Dit kan een gevoel van nutteloos- en waardeloosheid tot gevolg hebben waardoor positief denken enorm lastig is.

Hoe word ik positiever?

Hoe word je positiever?

Een zwartkijker zijn is absoluut niet fijn. Veel mensen verlangen dan ook naar een positievere kijk op zichzelf en op het leven. Maar hoe doe je dit nu? Hoe kantel je het zwaartepunt nu naar de getallenlijn boven nul?

Dit is niet gemakkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Het is zoeken naar de juiste balans tussen de positiviteit en negativiteit. Het is een feit dat het leven niet altijd over rozen gaat, dus altijd positiviteit ervaren zal niet haalbaar zijn. Dit zijn een aantal tips die kunnen helpen bij de zoektocht naar de ideale balans:

  1. Geniet van de kleine dingen

Vele van ons zijn niet gewend om naar de kleine positieve dingen te kijken. Ook op een stressvolle en drukke werkdag zijn er altijd dingen die wel goed zijn gegaan en waar je wel positiviteit uit kunt halen.

Neem bijvoorbeeld het berichtje van een vriend of vrienden of het schijnen van de zon op je gezicht. Een positief gevoel hoeft niet van een groots behaald doel te komen, kleine simpele dingen kunnen ook al voor dit gevoel zorgen. Probeer de positieve dingen in jouw dag te vinden en te omarmen. Op deze manier zal je gemakkelijk meer positiviteit ervaren.

  1. Ga op zoek naar momenten voor fijne ervaringen

Het klinkt misschien moeilijk. Een moment creëren of opzoeken dat jou een positieve ervaring geeft, maar dit is makkelijker dan het lijkt. Denk bijvoorbeeld aan de aanblik van je kat die op de bank ligt. Hier kun je de mogelijkheid inzien om lekker even te knuffelen en warmte en genegenheid te voelen. Zo zijn er op de dag nog meerdere momenten die je met de juiste blik om kunt toveren in fijne momenten die jou een positief gevoel bezorgen.

  1. Leef autonoom

Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Autonoom, oftewel zelfstandig leven brengt vele verantwoordelijkheden met zich mee en voelt misschien niet comfortabel voor jou. Het vergt moed om eigen regie te nemen en de dingen op jouw manier te doen en aan te pakken. Mensen die niet zo positief in het leven staan, hebben vaak een laag zelfbeeld en stellen de wensen en behoeften van andere boven die van zichzelf.

Hierdoor leef je meer voor het plezier van anderen dan voor jezelf. Autonomer leven geeft je dan de ruimte om meer te luisteren naar je eigen wensen en behoeften waardoor je eerder een positief gevoel ervaart.

  1. Authenticiteit vergroten

Met authenticiteit wordt de mate van leven naar jouw eigen persoonlijkheid en karakter bedoeld. Iedereen is uniek en heeft een eigen persoonlijkheid. Voor het ervaren van geluk en positiviteit is het belangrijk om jouw persoonlijkheid en interesses te omarmen.

Probeer je eigen persoonlijkheid niet te veranderen en te leven naar jouw interesses. Dit zal voor een veel grotere dosis positiviteit zorgen dan leven volgens de interesses van anderen of de interesses die anderen van jou verwachten.

  1. Beweeg en sport regelmatig

Naast dat beweging en sport bewezen effectief is voor de fysieke gezondheid, heeft het ook positieve gevolgen voor de mentale gezondheid. Bewegen en sporten zorgt namelijk voor een vermindering van de hoeveelheid stress en spanning die je ervaart.

Dit komt doordat tijdens het bewegen het stofje endorfine in je lichaam vrijkomt. Dit stofje zorgt vervolgens dat het aanmaken van het stresshormoon cortisol wordt geremd. Je ervaart dus minder stress en spanning waardoor er meer ruimte is voor positiviteit.

  1. Wees niet te materialistisch

Wanneer je van mening bent dat je geluk kan vinden in geld en eigendommen en daar veel waarde aan hecht, ben je materialistisch. We leven in een maatschappij waarin geld en eigendommen je een bepaalde status geeft, maar geeft deze status jou ook geluk? Veel geld en spullen kunnen namelijk ook een hoop stress opleveren.

Je moet de spullen en het geld immers veiligstellen en goed onderhouden. Daarnaast zorgt stress ervoor dat je graag meer spullen wilt kopen om de stress te onderdrukken. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht die moeilijk te doorbreken is.

  1. Sta jezelf toe om fouten te maken

Erg perfectionistisch zijn en alles goed willen doen zorgt vaak voor een grote hoeveelheid aan stress. Je eist van jezelf onhaalbare doelen te halen en zo min mogelijk fouten te maken. Dit zal veel energie vergen en een negatief zelfbeeld tot gevolg hebben.

Sta jezelf daarom toe om af en toe fouten te maken. Fouten maken is menselijk en van fouten maken leer je. Niet alles hoeft perfect te gaan en je mag echt wel een keer een stapje terug doen. Goed is goed genoeg.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

  1. Rust in je hoofd hebben en houden

Wanneer er veel in je hoofd zit, is er weinig of geen ruimte voor fijne en positieve dingen. Zorg er daarom voor dat je je gedachten en zorgen uit, zodat ze zich niet blijven opstapelen in je hoofd. Praat met iemand of probeer meditatie om even te ontladen en weer de ruimte te vinden voor de positiviteit.

  1. Kijk minder naar het nieuws

Hoewel het handig is om van de laatste nieuwtje op de hoogte te zijn, kan het ook voor veel negativiteit zorgen. Op het nieuws worden immers vaak schrijnende situaties en gebeurtenissen belicht. Probeer daarom de juiste balans te vinden tussen op de hoogte zijn van het laatste nieuws en je niet onder laten spoelen door te veel negativiteit.

  1. Ontwikkel veerkracht

Veerkracht is het vermogen om je aan te passen en het dagelijks leven weer op te pakken na een tegenslag of negatieve gebeurtenis. Door je veerkracht te ontwikkelen kun je beter met moeilijke situaties omgaan en zorgen deze er niet voor dat je in een negatieve spiraal belandt. Na het verwerken zul je het leven weer kunnen oppakken met alle positieve kanten die daarbij horen.

  1. Verbeter je zelfbeeld, zelfcompassie en zelfvertrouwen

Een negatief zelfbeeld kan diverse oorzaken hebben. Hierdoor heb je veel negatieve gedachten over jezelf en weinig zelfvertrouwen. Positieve gedachten zullen hierdoor niet snel bij je opkomen en zal je moeilijk kunnen geloven. De vriendelijke, onbevooroordeelde blik die je gebruikt om naar anderen te kijken, gebruik je niet voor jezelf. Ga aan de slag met je zelfbeeld, zelfcompassie en zelfvertrouwen om jezelf meer te openen voor een dosis positiviteit.

  1. Wordt assertiever

Assertiviteit houdt in dat je duidelijk je eigen wensen en meningen kunt verwoorden en dit ook durft te doen. Wanneer je niet assertief genoeg bent, zal je te vaak over je grenzen gaan en niet naar je eigen wensen en meningen luisteren. Dit kan leiden tot altijd in de weer zijn voor anderen met alle bijkomende stress. Niet ideaal voor het bevorderen van positiviteit uiteraard.

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies