Veel honger bij stress en burn-out? Eetbuien en een leeg gevoel?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Veel honger door stress en burnout? Ontdek hier de reden van een lege maag:

Veel honger door stress bij burn-out? Soms zijn er van die dagen dat je totaal geen eetlust hebt. Andere dagen ervaar je juist het tegenovergestelde: je hebt zo’n ontzettende honger dat je je niet meer op je werk kunt concentreren. Je moet echt eerst wat eten voor je verder kunt. Iedereen heeft weleens zo’n bui. Maar heb je de laatste tijd continu meer eetlust dan normaal? Het klinkt misschien gek, maar stress of burnout zijn regelmatig de oorzaak van honger.

Hongerig stress

Stress veroorzaakt honger

Volgens de wetenschap kun je door stress te veel gaan eten of je eetlust verliezen. Je kunt namelijk zo opgaan in de stress dat je niet doorhebt dat je lichaam om eten vraagt. Of je kunt te veel gaan eten omdat je de stress probeert ‘weg te eten’. Als je aan het eten bent, vergeet je even de stress die je hebt.

Wanneer je een burn-out hebt speelt er echter nog een andere reden waarom je zo’n honger kunt hebben. Als je erg onder druk staat op je werk en gespannen en gestrest bent, maakt je lichaam meer stresshormonen aan, zoals adrenaline en cortisol. Door de cortisol in lichaam krijg je meer zin in zoetigheid of ongezonde zoute of vette snacks. En door de hoeveelheid adrenaline denkt je lichaam dat het zich moet voorbereiden op gevaar en meer energie nodig heeft, waardoor je eetlust toeneemt. Bovendien verlaagt stress het niveau van serotine, een neurotransmitter. Deze neurotransmitter geeft normaal gesproken informatie aan de hersenen dat je maag vol zit. Als het niveau van serotine te laag is, ontvangen je hersenen niet het bericht van volzitten en kun je blijven eten.

Lees meer over aankomen door stress of afvallen door stress

Toegeven aan eetbuien?

Ook al lijkt het misschien dat je lichaam om meer eten vraagt, kun je leren om niet toe te geven aan dit gevoel. Let op: dit geldt met name in stresssituaties. Vraag je de volgende keer wanneer je een onverzadigbare honger hebt, af: Heb ik echt honger of heb ik zin om te eten vanwege stress? Je zult zien dat je met de tijd steeds bewuster wordt dat de onverzadigbare honger door stress komt en je beter weerstand kunt bieden tegen het hongergevoel. Meestal verdwijnt het gevoel beetje bij beetje.

In het geval van burn-out is het juist erg van belang dat je je lichaam voedt. Het verschil tussen voeding en voedsel is dan groot. Voeding is datgene wat je lichaam nodig heeft. Voedsel is alles wat je naar binnen kunt proppen. Tijdens burn-out doe je er goed aan veel eiwitrijke producten te eten, te samen met een gezonde hoeveelheid koolhydraten. Pas op voor suikervolle producten: dit geeft enkel schommelingen in energie.

Lees ook: goede voeding burn-out

rammelende maag stress

Gezonde gewoonte

Een andere manier om te voorkomen dat je te veel gaat eten vanwege stress en een burn-out, is de honger bestrijden met een gezonde gewoonte.

  • Neem voldoende rust. Stress is de echte oorzaak van de honger. Is er iets wat je kunt doen om de stress in je leven terug te dringen? Is het mogelijk een stapje terug te doen om even op adem te komen? Gun jezelf een momentje rust en ontspanning.

Doe bijvoorbeeld eens een ontspanningsoefening

  • Kom in beweging. Een goede manier om afstand te nemen van dat onrustige gevoel en de drang naar voedsel is te gaan sporten. Zo zul je even niet aan eten denken!

Bekijk ook: sporten bij burn-out

  • Drink water. Vaak wordt het hongergevoel verward met dorst. Neem dus een glas water wanneer je een onstilbare honger hebt en kijk of je eetlust afneemt.
  • Eet iets gezond. Vanwege de stress heb je veel zin om ongezonde dingen te eten. Geef daar niet aan toe en probeer het hongergevoel te bestrijden door gezonde dingen te eten, zoals fruit, Griekse yoghurt of ongezouten amandelen of walnoten.

 

Coaching bij stress en burnout

Kun je wel een beetje hulp gebruiken om niet toe te geven aan eetbuien, of juist niet te veel af te vallen?

 

Maak kennis met:

Individuele coaching

Het team van Meulenberg Training en Coaching verzorgt zowel online als 1-op-1 training en coaching bij burnout en stress. Daarnaast verzorgen wij training en coaching bij burnout binnen bedrijven.

 

Veel honger

Gerelateerd aan ‘Veel honger’ :

In onze kennisbank over stress vind je talloze artikelen die je op weg helpen.

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies