arrow_drop_up arrow_drop_down
Afvallen door stress - Ongewenst gewichtsverlies door stressvolle situaties

Afvallen door stress - Ongewenst gewichtsverlies door stressvolle situaties

Afvallen door stress: Voor velen is het een droom, want velen komen juist aan door stress. Anderen kennen juist dat ze ongewenst gewichtsverlies hebben en lukt het ze niet om aan te komen in gewicht. Val jij af zonder een verklaarbare reden? Lukt het maar niet om aan te komen ondanks vele inspanningen? In dit artikel bespreken we wat de oorzaak kan zijn van het verliezen van gewicht en welke rol stress hierin speelt.

> Sommige mensen hebben last van aankomen door stress

Wat is stress?

Om te begrijpen hoe het gewicht kan worden aangetast door stress, is het eerst verstandig om te bekijken wat stress nu eigenlijk is. Stress is, simpelweg gezegd, een reactie van het lichaam. Het lichaam maakt zichzelf in zo’n situatie klaar voor bijvoorbeeld een bedreiging waardoor je een stuk alerter bent. Om soms stress te hebben is dus gezond, maar teveel stress is nooit goed.

Afvallen door stress

Een van de bijwerkingen van langdurige stress kan zijn dat je af gaat vallen. Hoe kan dat? En wat zijn hier de oorzaken van? Afvallen betekent dat je minder calorieën eet dan je op een dag verbrandt. Een voorbeeld: je eet normaal zo rond de 2000 calorieën en verbrandt diezelfde hoeveelheid calorieën op een dag.

Je zult met zo’n ritme niet aankomen of afvallen, maar als je nu minder eet dan dat je verbrandt, dan val je af. Maar vaak ligt gewichtsverlies niet alleen aan de hoeveelheid calorieën die je inneemt of verbrandt; vaak heeft gewichtsverlies door stress andere oorzaken die er mede toe leiden dat de nummers op de weegschaal omlaag gaan.

Val jij af door stress? Is stress de boosdoener waarom je maar geen stabiel gewicht kunt bereiken? Kom je er zelf maar niet uit?

Coaching bij stress

Te veel afvallen. oorzaak

Oorzaken van ongewenst afvallen door stress

  • Adrenaline: tijdens stress gaat je lichaam extra adrenaline en cortisol aanmaken. Je stofwisseling versnelt, je hartslag schiet omhoog en je haalt een stuk sneller adem. Dit alles leidt ertoe dat je meer calorieën gaat verbranden wat er dus toe kan leiden dat je gewicht gaat verliezen.
  • Geen eetlust: sommige mensen hebben geen honger als ze voor een langere tijd stress ervaren. Als ons lichaam geen calorieën binnenkrijgt, dan moet ons lichaam zijn energie ergens anders vandaan halen, zoals uit ons vet en misschien uiteindelijk wel onze spieren waardoor de nummers op de weegschaal opeens omlaag gaan.
  • Drukte: vaak komt stress opduiken in een periode dat je het vreselijk druk hebt. Je bent opeens een stuk actiever bezig. Misschien hebben ze het zelf niet door, maar al die extra bewegingen zoals ijsberen, van kantoor naar kantoor lopen of gewoon simpelweg extra veel bewegen met je handen en benen kan al leiden tot gewichtsverlies.

> Lees ook: omgaan met hoge werkdruk

  • Diarree: sommige mensen krijgen er last van als ze veel stress ervaren: diarree. Je lichaam heeft daardoor niet de tijd die het nodig heeft om de voedingsstoffen uit je voedsel te halen waardoor je lichaam de energie uit vetreserves gaat halen waardoor je dus vet verliest. Dit leidt er uiteindelijk toe dat je dus gewicht gaat verliezen. Als je vaak last hebt van diarree, neem dan een diarreeremmer in en mocht dat niet baten, zoek dan contact met je huisarts.

> Meer info: Buikpijn door stress

Merk je dat je echt opeens veel afvalt of dat je een BMI hebt van ongeveer 18,5 of lager? Neem dan contact op met je huisarts om te kijken of hij/zij je hulp kan bieden of je door kan sturen naar een diëtist of coach.

Burn-out en gewichtsverlies

Ook een burn-out kan ervoor zorgen dat je schommelingen gaat zien in je gewicht. De oorzaken zijn eigenlijk hetzelfde als bij stress, alleen is een burn-out heftiger dan de ‘gewone’ stress. Je ervaart vaak meer stress en de stress is vaak op meerdere terreinen te bekennen waardoor je vaak meer (of juist minder) eet.

Ongewenst gewichtsverlies door de overgang

Ook de overgang kan leiden tot gewichtsverlies. Op haar beurt kan de overgang ook weer leiden tot extra stress. Net als bij een burn-out raakt bij de overgang het hormonale systeem ontregeld. Zo kennen veel vrouwen die in de overgang zijn burn-out klachten.

Herken je jezelf in de klachten die bij burn-out horen? Download gratis ons E-book waarin alle symptomen omschreven staan:

Symptomen burn-out

Veel eten maar niet aankomen

Een stabiel gewicht bereiken

Maar als je nu veel stress ervaart, hoe kun je er dan voor zorgen dat je toch op gewicht blijft?

  • Eet op vaste tijdstippen. Plan je maaltijden voor een bepaald uur. Een voorbeeld: ontbijt om 7:00u, lunch om 12:00u en eet de warme maaltijd om 18:00u en pak eventueel ’s avonds nog een gezonde versnapering rond 21:00u.
  • Probeer zo gezond mogelijk te eten. Zorg ervoor dat je altijd wat gezonds bij je hebt, zoals een appel of een handje noten. Wat ook slim kan zijn is om de gezonde dingen in het zicht te zetten en de ongezonde dingen in de kast te zetten zodat je deze niet ziet.
  • Slaap genoeg. Als je genoeg slaapt heeft je lichaam overdag genoeg energie, wat er niet alleen voor kan zorgen dat je eetlust normaal is, maar het zorgt er vaak ook voor dat de stress wat minder wordt.

Stress verminderen voor een gezond gewicht

Iedereen heeft wel eens stress, maar langdurige stress zorgt er nu eenmaal voor dat ons lichaam niet meer precies weet wat we ermee aanmoeten. Sommige mensen zullen opeens heel veel trek naar slecht voedsel ervaren terwijl anderen al misselijk worden als ze het woord ‘voedsel’ horen. Onze lichamen zijn echter geen machines en geen enkel lichaam is identiek aan een ander. We zullen dus nooit allemaal hetzelfde reageren op stress. Maar wat wel verstandig is als je merkt dat je teveel stress ervaart, is om een periode rust te nemen.

Doe het wat rustiger aan of neem een paar dagen vrij. Ga een dagje uit met familie of vrienden en zorg ervoor dat je een paar dagen lang zo min mogelijk stress ervaart. Mocht dit ook niet baten, probeer dan hulp te zoeken en praat over de dingen die ervoor zorgen dat je zoveel stress ervaart.

Probeer ook zo goed mogelijk voor jezelf te blijven zorgen: eet gezond, beweeg genoeg. Zorg er bovendien voor dat je omgeving weet dat je met veel stress te maken hebt zodat zij hier op kunnen inspelen en je kunnen helpen. Denk vooral aan jezelf en probeer er voor jezelf te zijn, dat is namelijk het allerbelangrijkste tijdens zo’n periode!

> Doe ook eens ontspanningsoefeningen

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

autorijden stress

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies