Cookies
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Afvallen door stress. Wanneer je gewicht niet op peil blijft

Afvallen door stressMisschien ben je er zelf bekend mee of ken je mensen uit je omgeving die dagelijks met stress te maken krijgen. Een beetje stress is echter gezond, maar als je te veel stress ervaart kan dit voor problemen zorgen. Als je veel stress ervaart kun je bijvoorbeeld ook afvallen of aankomen. Maar hoe zit dat nu precies?

Wat is stress?

Om te begrijpen hoe het gewicht kan worden aangetast door stress, is het eerst verstandig om te bekijken wat stress nu eigenlijk is. Stress is, simpelweg gezegd, een reactie van het lichaam. Het lichaam maakt zichzelf in zo’n situatie klaar voor bijvoorbeeld een bedreiging waardoor je een stuk alerter bent. Om soms stress te hebben is dus gezond, maar teveel stress is nooit goed.

Leer meer over stress en stressreacties: Wat is stress? Welke klachten komen door stress?

Afvallen door stress

Waarom van je af door stress?

Een van de bijwerkingen van langdurige stress kan zijn dat je af gaat vallen. Hoe kan dat? En wat zijn hier de oorzaken van?
Afvallen betekent dat je minder calorieën eet dan je op een dag verbrandt. Een voorbeeld: je eet normaal zo rond de 2000 calorieën en verbrandt diezelfde hoeveelheid calorieën op een dag. Je zult met zo’n ritme niet aankomen of afvallen, maar als je nu minder eet dan dat je verbrandt, dan val je af. Maar vaak ligt gewichtsverlies niet alleen aan de hoeveelheid calorieën die je inneemt of verbrandt; vaak heeft gewichtsverlies door stress andere oorzaken die er mede toe leiden dat de nummers op de weegschaal omlaag gaan.

Oorzaken waardoor je van stress afvalt

  • Adrenaline: tijdens stress gaat je lichaam extra adrenaline en cortisol aanmaken. Je stofwisseling versnelt, je hartslag schiet omhoog en je haalt een stuk sneller adem. Dit alles leidt ertoe dat je meer calorieën gaat verbranden wat er dus toe kan leiden dat je gewicht gaat verliezen.
  • Geen eetlust: sommige mensen hebben geen honger als ze voor een langere tijd stress ervaren. Als ons lichaam geen calorieën binnenkrijgt, dan moet ons lichaam zijn energie ergens anders vandaan halen, zoals uit ons vet en misschien uiteindelijk wel onze spieren waardoor de nummers op de weegschaal opeens omlaag gaan.
  • Drukte: vaak komt stress opduiken in een periode dat je het vreselijk druk hebt. Je bent opeens een stuk actiever bezig. Misschien hebben ze het zelf niet door, maar al die extra bewegingen zoals ijsberen, van kantoor naar kantoor lopen of gewoon simpelweg extra veel bewegen met je handen en benen kan al leiden tot gewichtsverlies.
  • Diarree: sommige mensen krijgen er last van als ze veel stress ervaren: diarree. Je lichaam heeft daardoor niet de tijd die het nodig heeft om de voedingsstoffen uit je voedsel te halen waardoor je lichaam de energie uit vetreserves gaat halen waardoor je dus vet verliest. Dit leidt er uiteindelijk toe dat je dus gewicht gaat verliezen. Als je vaak last hebt van diarree, neem dan een diarreeremmer in en mocht dat niet baten, zoek dan contact met je huisarts.

Merk je dat je echt opeens veel afvalt of dat je een BMI hebt van ongeveer 18,5 of lager? Neem dan contact op met je huisarts om te kijken of hij/zij je hulp kan bieden of je door kan sturen naar een diëtist of psycholoog.

Burn-out en gewichtsverlies

Oorzaken afvallen stress

Ook een burn-out kan ervoor zorgen dat je schommelingen gaat zien in je gewicht. De oorzaken zijn eigenlijk hetzelfde als bij stress, alleen is een burn-out heftiger dan de ‘gewone’ stress. Je ervaart vaak meer stress en de stress is vaak op meerdere terreinen te bekennen waardoor je vaak meer (of juist minder) eet.

Meer hierover: gewichtsverlies door burn-out

Een normaal gewicht

Maar als je nu veel stress ervaart, hoe kun je er dan voor zorgen dat je toch op gewicht blijft?

  • Eet op vaste tijdstippen. Plan je maaltijden voor een bepaald uur. Een voorbeeld: ontbijt om 7:00u, lunch om 12:00u en eet de warme maaltijd om 18:00u en pak eventueel ’s avonds nog een gezonde versnapering rond 21:00u.
  • Probeer zo gezond mogelijk te eten. Zorg ervoor dat je altijd wat gezonds bij je hebt, zoals een appel of een handje noten. Wat ook slim kan zijn is om de gezonde dingen in het zicht te zetten en de ongezonde dingen in de kast te zetten zodat je deze niet ziet.
  • Slaap genoeg. Als je genoeg slaapt heeft je lichaam overdag genoeg energie, wat er niet alleen voor kan zorgen dat je eetlust normaal is, maar het zorgt er vaak ook voor dat de stress wat minder wordt.

Stress verminderen voor een gezond gewicht

afvallen overspannen

Iedereen heeft wel eens stress, maar langdurige stress zorgt er nu eenmaal voor dat ons lichaam niet meer precies weet wat we ermee aanmoeten. Sommige mensen zullen opeens heel veel trek naar slecht voedsel ervaren terwijl anderen al misselijk worden als ze het woord ‘voedsel’ horen. Onze lichamen zijn echter geen machines en geen enkel lichaam is identiek aan een ander. We zullen dus nooit allemaal hetzelfde reageren op stress. Maar wat wel verstandig is als je merkt dat je teveel stress ervaart, is om een periode rust te nemen.

Stress kan trouwens ook tot gewichtstoename leiden. Dat lees je hier: Toename in gewicht door stress

Doe het wat rustiger aan of neem een paar dagen vrij. Ga een dagje uit met familie of vrienden en zorg ervoor dat je een paar dagen lang zo min mogelijk stress ervaart. Mocht dit ook niet baten, probeer dan hulp te zoeken en praat over de dingen die ervoor zorgen dat je zoveel stress ervaart. Probeer ook zo goed mogelijk voor jezelf te blijven zorgen: eet gezond, beweeg genoeg. Zorg er bovendien voor dat je omgeving weet dat je met veel stress te maken hebt zodat zij hier op kunnen inspelen en je kunnen helpen. Denk vooral aan jezelf en probeer er voor jezelf te zijn, dat is namelijk het allerbelangrijkste tijdens zo’n periode!

Ons aanbod in stressreductie

Wil je een gezond gewicht behouden en je geen zorgen hoeven maken om je gewicht?

Ons motto is:

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Onze aanpak is gebasseerd op doen. Niet zitten en luisteren. We houden ervan je te helpen alles wat je leert in de praktijk te laten toepassen. Niet alleen voor nu, maar ook in de jaren die voor je liggen

Bekijk ons aanbod voor:

afvallen door stress

Gerelateerd aan ‘Afvallen door stress’

Ontspanning en meer ontspannen raken

Stress herkennen en stress bespreekbaar maken

Dopamine en stress

 

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier.Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

0 reacties op “Afvallen door stress. Wanneer je gewicht niet op peil blijft

Plaats een reactie


*