Wanneer doe je teveel? Tekenen dat je het rustiger aan moet gaan doen
arrow_drop_up arrow_drop_down

Wanneer doe je teveel? Kenmerken dat je teveel op je bordje hebt

Teveel willen doen? Teveel op je bordje? Denk hier maar eens aan: Je dochter moet je van school halen, je zoontje moet naar de zwemles worden gebracht, er komt net een opdracht van je werk binnen en tot overmaat van ramp moet de hond nodig uitgelaten worden. Je rent van hot naar her. En je hebt nog zoveel andere dingen aan je hoofd. We leven in een maatschappij waar iedereen haast heeft en iedereen het druk heeft. Het is dus niet gek dat ook jij zo’n leven leidt. Maar hoe weet je nu of je teveel doet? Hoe weet je of je over je grens gaat?

Wat zijn signalen dat je te veel gas hebt gegeven en nodig moet remmen? En waarom is het zo belangrijk dat je niet teveel doet?

 

Doe je teveel? Ben je bang om tegen een burnout aan te zitten?

Ontdek de symptomen van een burnout met onze gratis handleiding:

Symptomen burnout

 

Geen tijd

Bijna iedereen heeft wel moeite om de tijd onder controle te hebben. Maar zodra je teveel begint te doen, zal je voor bepaalde dingen ineens geen tijd meer hebben. Een van de eerste dingen die geschrapt wordt is sporten. Had je voorheen een mooi sportschema en heb je nu geen tijd meer om te sporten? Het kan een van de eerste signalen zijn dat je teveel doet. Of had je voorheen een leuke hobby waar je nu nooit meer aan toe komt of jezelf geen tijd meer voor gunt?

En hoe zit het met de tijd die je in de keuken besteedt? Besteedde je vroeger tijd om een gezonde maaltijd op tafel te zetten en heb je nu geen tijd meer om zelf te koken? Was je eerder altijd punctueel en kom je de laatste tijd altijd te laat op je afspraken? Vraag jezelf af waarom je de laatste tijd problemen met de tijd hebt. Misschien is het tijd om gas terug te nemen.

Lees ook: alleen sukkels hebben het druk

 

teveel willen in het leven

 

Emoties

Je kunt ook aan jezelf merken of je teveel doet. Zit je de laatste tijd bijvoorbeeld niet lekker in je vel en weet je niet goed waarom? Of ben je sneller geïrriteerd en heb je meer conflicten dan normaal? Als je teveel doet, heeft dat effect op hoe je je voelt en hoe je gedraagt. Het zou bijvoorbeeld je rijgedrag kunnen beïnvloeden. Iedereen raakt weleens geïrriteerd in het verkeer, maar als je teveel aan je hoofd hebt, kun je minder hebben en kun je minder goed anticiperen.

Ben je de laatste tijd agressiever in het verkeer? Dan is het de hoogste tijd om wat van je to-do-list te schrappen. Je zou het ook kunnen merken aan je reactie als iets kleins je planning in de war brengt. Normaal gesproken zou je zo’n situatie onder controle hebben, maar als je teveel doet – je planning te vol is – kan dit grote paniek veroorzaken.

Lees bijvoorbeeld ook over stemmingswisselingen

 

Slaapproblemen

Als je teveel doet, is de kans groot dat dat van invloed is op hoe goed je slaapt en hoeveel je slaapt. Allereerst zal je steeds later naar bed gaan, omdat je nog het een en ander moet doen. Vervolgens moet je wel vroeg op zijn om alle bezigheden van de volgende dag uit te kunnen voeren. Je komt daardoor niet aan je 7 of 8 uur slaap die je nodig hebt. Het kan ook zijn dat je problemen hebt om in slaap te komen. Je voelt je gespannen of je blijft maar malen over alles wat je nog moet doen.

Lees ook: Wat als niet kunt slapen?

Vermoeidheid

Doordat je te weinig slaapt, zul je je overdag natuurlijk moe voelen. Maar ook als je overdag teveel wilt doen, kan vermoeidheid het gevolg zijn. Je probeert jezelf zo te verdelen dat je alles kunt doen en uiteindelijk heb je te weinig energie om alles uit te voeren. Je kunt jezelf nu eenmaal niet altijd 100% voor alles geven. Het lichaam heeft herstel nodig. Ben je de laatste tijd erg moe? Het kan een signaal zijn dat je teveel doet. Je wilt zoveel doen dat je niet de tijd neemt om bij te tanken en tot rust te komen.

Lees ook over vermoeidheid

Vergeetachtig

Het is moeilijk om alles te onthouden als er zoveel is waar je aan moet denken. Merk je dat je de laatste tijd erg vergeetachtig bent? Dan is de kans groot dat je teveel aan je hoofd hebt. Als je teveel wilt doen, is er gewoonweg teveel waar je aan moet denken.

Lees ook over: vergeetachtig zijn

Concentratieproblemen

Als je een hele hoop te doen hebt, kan het moeilijk zijn om je op alles even goed te concentreren. Een reden hiervoor is dat terwijl je de ene taak uitvoert, je onderbewust al aan het nadenken bent over wat je hierna moet doen. Daarnaast is het onmogelijk om continu geconcentreerd te zijn. We kunnen ons maar een bepaalde tijd op iets concentreren. Als je je op teveel dingen probeert te concentreren zal het gevolg zijn dat je je uiteindelijk helemaal op niets meer kunt concentreren.

Lees verder over concentratieproblemen

Lukt het je niet om minder te gaan doen? Moet je van jezelf altijd maar aan de gang blijven?

In 8 praktische sessies helpen wij je graag verder:

Lees hier: persoonlijke coaching

 

 Overbezorgdheid

Wanneer je teveel doet, kun je je constant gespannen gaan voelen, over alles zenuwachtig zijn en je zorgen maken. Je denkt na over alle mogelijke consequenties van wat je doet of je voelt je angstig en bezorgd zonder reden. Maak jij je buitensporig veel zorgen en pieker je de laatste tijd veel te veel? Blijf daar dan niet te lang mee lopen. Doe een stapje terug en schakel hulp in.

Lees ook: omgaan met angst

 

Eetlust

Sla je de laatst tijd vaker een maaltijd over, omdat je te druk bent? Als dit bij jou een patroon is geworden, kun je op den duur minder eetlust hebben en gewicht verliezen. Maaltijden overslaan is geen gezonde manier van afvallen. Als je de laatste tijd denkt geen tijd te hebben om te eten, is het erg belangrijk het een en ander van je agenda te schrappen.

Lees ook: afvallen door stress

 

Herken jij je in een of meerdere van bovengenoemde situaties? Of merken anderen bij jou op dat je teveel doet en de laatste tijd erg gestrest bent? Het is belangrijk dat je op tijd beseft dat je teveel doet. Te veel doen en stress ervaren kan namelijk vervelende gevolgen hebben. Het is slecht voor je gezondheid. Het kan onder andere effect hebben op je hart, je maag en je spieren. En als je maar lang genoeg op je tenen blijft lopen, kan het zelfs tot een burn-out leiden. Neem daarom regelmatig de tijd om te ontspannen en plan je agenda niet te vol.

 

teveel tegelijk willen doen

 

Hulp als je teveel zelf wilt doen

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

te veel willen doen

 

Gerelateerde artikelen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies