Te veel televisie kijken leidt tot extra stress (en burnout)
arrow_drop_up arrow_drop_down

Te veel televisie kijken leidt tot extra stress

Te veel televisie kijken: Je zou toch denken dat televisie kijken ontspannend is. Thuiskomen van je werk, eventueel een bordje eten op schoot en dan neerploffen op de bank voor de televisie. Heerlijk je hoofd leegmaken. De waarheid is vaak anders. Uit diverse onderzoeken in Nederland en Duitsland blijkt dat televisie kijken stress en burn out kan veroorzaken.

Kijkgedrag van mensen

Als we de cijfers van Stichting Kijkonderzoek erbij pakken zien we dat er in Nederland in 2015 gemiddeld per dag zo’n 190 minuten naar de televisie gekeken werd. Dat is toch gauw zo’n 3 uur en 10 minuten. Dat is best wel veel. Wel zie je de afgelopen jaren een forse afname in die cijfers met ruim 4% in 2016. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de nieuwe opkomende media, zoals Netflix, streamen, youtube etc. De verwachting is dan ook dat de komende jaren de reguliere televisie steeds minder bekeken gaat worden, zeker als je kijkt naar de jeugd.

Te veel televisie kijken om stress te vergeten

Te veel televisie kijken

Mensen kijken heel vaak televisie om hun stress te vergeten. Je kunt dit zien als vluchtgedrag. Even alles vergeten. Als je naar onderzoeken kijkt zie je verassende uikomsten. Na een avond op de bank hangen en televisie kijken gaven een merendeel van deze mensen aan een schuldgevoel te hebben omdat ze zich voor hun gevoel lieten hangen, moe waren, en ze het idee hadden dat ze hun tijd beter hadden kunnen besteden door iets actiever te doen zoals bijvoorbeeld sporten of bewegen. Dus geen gevoel van heerlijk ontspannen. Ze vonden het moeilijk om de verleiding te weerstaan. Dat kan leiden tot  gevoel van onbehagen en misschien wel stress.

Invloed van te veel televisie kijken op slaap

Een bijkomend probleem van teveel en laat televisie kijken is de invloed op je slaap. Mensen zeggen soms wel dat ze toch lekker op de bank liggen en zich niet inspannen als ze televisie kijken. Dit geldt overigens ook voor het kijken naar ander ”schermen” zoals Ipad, laptops en smartphones. Alhoewel mensen het soms ervaren als ontspanning kun je teveel schermpjes kijken beter vermijden, zeker vlak voordat je naar bed wilt gaan. Het licht van deze apparaten bevat veel zogenaamd blauw licht. Dat licht houd de aanmaak van het hormoon melatonine tegen. Dit hormoon speelt een belangrijke rol in ons slaappatroon. Melatomine laat de hersenen weten dat het tijd is om te gaan slapen. Het is dan ook belangrijk om ca.1,5 uur voordat je gaat slapen geen schermpjes meer te kijken om het slaapproces niet teveel te beïnvloeden.

In beweging komen

Wist je dat je hersenen naar mate je ouder wordt kleiner worden? Op zich kun je hier weinig aan doen. Maar uit wetenschappelijk Amerikaans onderzoek is wel gebleken dat een actieve levenswijze en bewegen weldegelijk een positieve invloed heeft op dit proces. Anders gezegd: De kans is groot dat het structureel op de bank hangen voor de televisie en weinig beweging kan leiden tot kleinere en minder actieve hersenen als de hersenen van actieve leeftijdgenoten.

Balans zoeken in te veel televisie kijken

Te veel tv kijken

Laten we eerlijk zijn. Bijna iedereen kijkt televisie. En ja, het is natuurlijk best leuk om een serie te volgen en heerlijk een avondje op de bank te hangen. Maar probeer een balans te zoeken. Uren televisie kijken tot vlak voor het slapen gaan kan op termijn leiden tot slaapproblemen, stress en zelfs een burnout. Doe vooral de dingen waar je energie van krijgt en probeer hierin de balans te vinden. Voor de een is dat het lezen van een goed boek, voor de ander lekker actief aan de slag door bijvoorbeeld te sporten en misschien voor jou wel een uurtje televisie kijken. Als je deze dingen maar bewust doet en luistert naar je lichaam en je gevoel.

Jezelf schuldig maken aan te veel televisie kijken.

Herken je dit patroon? Zet je de televisie aan als je thuiskomt en laat je je verleiden tot te veel televisie kijken? Kijk je te veel televisie om je stress even te vergeten?

Ga dan aan de gang met de bron: Het verminderen van stress!

Over de schrijver
Ronald Bonten is Burnout en Stresscoach in de provincie Limburg. Vanuit Maastricht helpt hij mensen met burnoutgerelateerde klachten. Bovendien is hij specialist op het gebied van hartcoherentie en ademhaling.
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies