Te veel televisie kijken: Je zou toch denken dat televisie kijken ontspannend is. Thuiskomen van je werk, eventueel een bordje eten op schoot en dan neerploffen op de bank voor de televisie. Heerlijk je hoofd leegmaken. De waarheid is vaak anders. Uit diverse onderzoeken in Nederland en Duitsland blijkt dat televisie kijken stress en burn-out kan veroorzaken.

Kijkgedrag van mensen

Als we de cijfers van Stichting Kijkonderzoek erbij pakken zien we dat er in Nederland in 2015 gemiddeld per dag zo’n 190 minuten naar de televisie gekeken werd. Dat is toch gauw zo’n 3 uur en 10 minuten.

Dat is best wel veel. Wel zie je de afgelopen jaren een forse afname in die cijfers met ruim 4% in 2016. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de nieuwe opkomende media, zoals Netflix, streamen, YouTube etc. De verwachting is dan ook dat de komende jaren de reguliere televisie steeds minder bekeken gaat worden, zeker als je kijkt naar de jeugd.

Te veel televisie kijken

Te veel televisie kijken om stress te vergeten

Mensen kijken heel vaak televisie om hun stress te vergeten. Je kunt dit zien als vluchtgedrag. Even alles vergeten. Als je naar onderzoeken kijkt, zie je verrassende uitkomsten.

Na een avond op de bank hangen en televisie kijken gaven een merendeel van deze mensen aan een schuldgevoel te hebben, omdat ze zich voor hun gevoel lieten hangen, moe waren, en ze het idee hadden dat ze hun tijd beter hadden kunnen besteden door iets actiever te doen zoals bijvoorbeeld sporten of bewegen.

Dus geen gevoel van heerlijk ontspannen. Ze vonden het moeilijk om de verleiding te weerstaan. Dat kan leiden tot gevoel van onbehagen en misschien wel stress.

Invloed van te veel televisie kijken op slaap

Een bijkomend probleem van teveel en laat televisie kijken is de invloed op je slaap. Mensen zeggen soms wel dat ze toch lekker op de bank liggen en zich niet inspannen als ze televisie kijken. Dit geldt overigens ook voor het kijken naar ander “schermen” zoals iPad, laptops en smartphones. Alhoewel mensen het soms ervaren als ontspanning kun je te veel schermpjes kijken beter vermijden, zeker vlak voordat je naar bed wilt gaan.

Het licht van deze apparaten bevat veel zogenaamd blauw licht. Dat licht houdt de aanmaak van het hormoon melatonine tegen [1]. Dit hormoon speelt een belangrijke rol in ons slaappatroon. Melatonine laat de hersenen weten dat het tijd is om te gaan slapen. Het is dan ook belangrijk om ca. 1,5 uur voordat je gaat slapen geen schermpjes meer te kijken om het slaapproces niet te veel te beïnvloeden.

In beweging komen

Wist je dat je hersenen naarmate je ouder wordt kleiner worden? Op zich kun je hier weinig aan doen. Maar uit wetenschappelijk Amerikaans onderzoek is wel gebleken dat een actieve levenswijze en bewegen wel degelijk een positieve invloed heeft op dit proces.

Anders gezegd: De kans is groot dat het structureel op de bank hangen voor de televisie en weinig beweging kan leiden tot kleinere en minder actieve hersenen als de hersenen van actieve leeftijdgenoten.

Te veel tv kijken

Balans zoeken in te veel televisie kijken

Laten we eerlijk zijn. Bijna iedereen kijkt televisie. En ja, het is natuurlijk best leuk om een serie te volgen en heerlijk een avondje op de bank te hangen. Maar probeer een balans te zoeken. Uren televisie kijken tot vlak voor het slapen gaan kan op termijn leiden tot slaapproblemen, stress en zelfs een burn-out.

Doe vooral de dingen waar je energie van krijgt en probeer hierin de balans te vinden. Voor de een is dat het lezen van een goed boek, voor de ander lekker actief aan de slag door bijvoorbeeld te sporten en misschien voor jou wel een uurtje televisie kijken. Zolang je deze dingen maar bewust doet en luistert naar je lichaam en je gevoel.

Jezelf schuldig maken aan te veel televisie kijken.

Herken je dit patroon? Zet je de televisie aan als je thuiskomt en laat je je verleiden tot te veel televisie kijken? Kijk je te veel televisie om je stress even te vergeten?

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Te veel televisie kijken kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen, zoals verminderde fysieke activiteit wat obesitas en hartziekten kan veroorzaken. Het langdurig zitten kan ook leiden tot rug- en nekpijn. Bovendien kan het blauw licht van schermen je slaap verstoren, wat resulteert in slaapproblemen en verminderde alertheid gedurende de dag. Verder kan overmatig televisie kijken leiden tot verminderde sociale interacties, wat kan bijdragen aan gevoelens van isolatie en depressie.

Je kunt herkennen dat je te veel televisie kijkt als vluchtgedrag door te letten op enkele signalen. Als je vaak naar de televisie grijpt om negatieve emoties zoals angst, stress of verveling te vermijden, en je merkt dat je hierdoor andere belangrijke activiteiten zoals werk, sociale interacties of hobby’s verwaarloost, dan kan dit een teken zijn. Daarnaast kan het gevoel van schuld of schaamte na lange kijkmarathons, en een groeiende afhankelijkheid van televisie om te ontspannen, wijzen op problematisch gedrag.

Mensen grijpen vaak naar de televisie bij stress omdat het een gemakkelijke en toegankelijke vorm van afleiding biedt. Het kijken naar films of series kan tijdelijk helpen om de gedachten te verzetten en negatieve gevoelens te onderdrukken. Televisie kijken vereist weinig inspanning en biedt direct vermaak, wat het een aantrekkelijke manier maakt om aan de realiteit te ontsnappen. Bovendien kunnen boeiende verhalen en personages een gevoel van escapisme en tijdelijke verlichting van stressvolle situaties bieden.

Ja, er zijn verschillende gezondere alternatieven om te ontspannen. Regelmatige lichaamsbeweging, zoals wandelen, yoga of sporten, kan helpen stress te verminderen en de stemming te verbeteren. Meditatie en mindfulness oefeningen kunnen helpen om je geest te kalmeren en beter met stress om te gaan. Daarnaast kunnen hobby’s zoals lezen, tuinieren, tekenen of muziek maken je gedachten verzetten en ontspanning bieden. Sociale activiteiten en tijd doorbrengen met vrienden en familie kunnen ook bijdragen aan een gevoel van welzijn en stressreductie.

Referenties

  1. RIVM.nl – Schermgebruik, blauw licht en slaap – gevonden op 16/05/2024
    Link naar een pagina op rivm.nl

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Janneke schreef:

    Tv kijken zorgt, door electro-magnetisch veld, voor stressreactie in je lichaam. Je ademhaling wordt oppervlakkiger. Je zit toch meer stil dan wanneer je een boek leest. In de oertijd bewoog je veel. Je rende weg voor een eng beest of je liep achter wild aan. Bij tv kijken zit je met die stressreactie in je lichaam, vastgeplakt aan je stoel, onderwijl die stress weg-eten met chips en andere snacks. Dubbele dikmaker dus. Om het een beetje te compenseren zou je moeten hardlopen na het tv kijken.

    1. Of tijdens (fietsen dan wel): opvouwbare hometrainer: geweldige uitvinding!
      Maar ook ik ben van mening dat te veel tv kijken niet goed is. En al helemaal niet als er dan ook elke keer een slechte snack bij wordt gegeten. TV’s op slaapkamers heb ik al helemaal nooit iets van begrepen. Zo ongezond.
      Nog een andere tip voor alle andere beeldschermen die de aanmaak van melatonine tegengaan: tegenwoordig zitten er nachtstanden (blauw licht filter/nightshift) op, die maken het scherm (een beetje) gelig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *