Burn-out komt meer voor in bedrijven wanneer er sprake is van reorganisatie, fusie of bedrijfsovername. En dat is niet gek. Medewerkers zijn bij een overname bang hun baan kwijt te raken en de werkdruk neemt toe. Als ze wel hun baan behouden, moeten ze wennen aan een nieuw beleid, nieuwe werkmethoden, nieuwe collega’s en nieuwe leidinggevenden.

Een bedrijfsovername is een periode vol spanning, onzekerheid, stress en chaos. Wat is de bron van de stress die gepaard gaat bij een bedrijfsovername? Wat kun jij als leidinggevende doen om de overname zo te laten verlopen dat het zo min mogelijk stress veroorzaakt voor je medewerkers? En kunnen medewerkers zelf iets doen om minder stress te ervaren?

stress door bedrijfsovername

Voor de bedrijfsovername

Een bedrijfsovername veroorzaakt stress bij alle betrokkenen. Leidinggevenden zijn ten tijde van een bedrijfsovername vooral geconcentreerd op de financiële situatie van hun bedrijf en contracten die gesloten moeten worden en hebben veelal weinig aandacht voor de emotionele behoeften van hun medewerkers. Maar een bedrijfsovername kan alleen slagen met de medewerking van degenen die bij je in dienst zijn. Het is dus essentieel om stil te staan bij de impact die een bedrijfsovername heeft op medewerkers.

Contact opnemen?

In een fris en praktisch gesprek kijken we samen naar de behoeften en mogelijkheden binnen het bedrijf. Onze ervaring is dat de combinatie van een frisse blik én onze jarenlange ervaring, nuttige inzichten geven.

inspiratie sessie ruudmeulenberg

Het gebeurt vaak dat medewerkers niets van de bedrijfsovername af weten totdat de contracten zijn getekend en de afspraken definitief zijn. Medewerkers kunnen zich er dus niet mentaal op voorbereiden. De abrupte mededeling veroorzaakt angst en onzekerheid. ‘Is er meer dat ik niet weet?’ ‘Zal ik mijn baan behouden?’ Angst en onzekerheid werkt verlammend. Bezorgde medewerkers zijn minder productief en lopen meer risico op een burn-out.

stress door bedrijfsovername

Communicatie

De bron van deze stress ligt bijna altijd in gebrekkige communicatie. Ten eerste in de communicatie voorafgaand aan de bedrijfsovername. Je kunt stress voorkomen door je van tevoren af te vragen wat de bedrijfsovername precies inhoudt en of de betrokkenen daar ook geschikt voor zijn. Hebben alle betrokkenen dezelfde toekomst- of bedrijfsvisie? Heb je te maken met grote karakterverschillen? Door vanaf het begin goed te communiceren met je medewerkers, kun je veel frustraties, spanningen en conflicten voorkomen.

Je kunt ook onzekerheid bij je medewerkers wegnemen door open en eerlijk te zijn over de nieuwe organisatie. Leg uit wie welke functies en verantwoordelijkheden krijgen en wat de bevoegdheden inhouden. Denk aan je medewerkers en hoe je het beste hun twijfels en onzekerheden weg kunt nemen. Kun je bijvoorbeeld een tijdlijn met alle hoogtepunten en updates met ze delen, zodat ze op de hoogte zijn van wat er gaande is? Wees altijd bereid alle vragen te beantwoorden.

Door helder en duidelijk te communiceren, zul je veel bezorgdheid wegnemen. Train het management, zodat ze medewerkers kunnen begeleiden bij het goed omgaan met de veranderingen op de werkvloer.

stress door bedrijfsovername

Na de bedrijfsovername

Wanneer de bedrijfsovername eenmaal heeft plaatsgevonden, heeft die ook spanning en onzekerheid veroorzaakt. Ga daar als leidinggevende niet aan voorbij en maak dergelijke gevoelens bespreekbaar. Om goed te kunnen samenwerken, moet er opnieuw goed gecommuniceerd worden en luisteren is de basis voor goede communicatie. Doe moeite om je medewerkers te begrijpen. Investeer tijd om je nieuwe team goed te leren kennen en heb aandacht voor ieders persoonlijke verhaal, voor de werksfeer en de betrokkenheid. Op deze manier kun je veel onrust in de organisatie wegnemen.

Vergeet ook niet dat er soms medewerkers worden ontslagen bij een bedrijfsovername. Voor de overgeblevenen betekent dit dat ze vrienden zijn kwijtgeraakt. De omgeving waar ze zich vertrouwd voelden verandert van het ene op het andere moment. Als je stilstaat bij het feit dat we een groot deel van ons leven op ons werk doorbrengen, is het logisch dat deze verandering invloed heeft op het emotionele welzijn van medewerkers.

Geef ze daarom de tijd om te wennen. Je kunt natuurlijk zelf erg enthousiast zijn over de veranderingen, maar houd daarbij rekening met de medewerkers die nog moeite hebben om de veranderingen te accepteren en een gevoel van gemis hebben. Empathie voor je medewerkers zal hen helpen met een positieve instelling de veranderingen tegemoet te gaan.

stress door bedrijfsovername

De toekomst van het bedrijf

Als leidinggevende wil je je bij de bedrijfsovername concentreren op een nieuwe toekomst en op nieuwe doelstellingen. Dat is logisch en zeker niet verkeerd. Het is daarbij wel belangrijk dat je je medewerkers hier zoveel mogelijk bij betrekt. Wees helder en duidelijk hoe de toekomst er volgens jou uit zal zien en waar je naartoe wilt met het bedrijf.

Het is ook goed om je medewerkers om suggesties te vragen. Ze zullen zich dan betrokken en gewaardeerd voelen. Maak samen plannen en laat je medewerkers samen plannen maken. Je zult beetje bij beetje het vertrouwen winnen van je medewerkers en zo kunnen jullie je samen focussen op de nieuwe doelstellingen en een nieuwe toekomst.

stress door bedrijfsovername

Verandering en stress werknemers

Verandering kan erg moeilijk zijn en veel stress veroorzaken. Uit angst om je baan te verliezen, kun je competitief worden en een competitiegeest kan tot conflicten leiden. Dit geldt voor zowel leidinggevenden als werknemers. Je wilt je volledig inzetten om je baan te behouden, maar tegelijkertijd veroorzaak je spanning. Wat kun je doen?

Concentreer je op wat je kunt, op jouw kwaliteiten. Doe je werk goed, maar eis niet teveel van jezelf. Wees ook niet egoïstisch op je eigen werk geconcentreerd, maar laat zien dat je goed kunt samenwerken. Door niet teveel met jezelf bezig te zijn, zul je minder stress ervaren.

Gratis: toolkit voor
werkgevers en HR

Deze toolkit bevat 7 praktische tools om stress vroegtijdig
te herkennen en verzuim te voorkomen.

Praktische toolkit

Krijg direct toegang tot deze omgeving,
speciaal opgezet voor leidinggevenden.

Als werknemer heb je voorafgaand waarschijnlijk ook spanning, omdat je niet te weet wat je allemaal te wachten staat. Ongetwijfeld gaan er bijvoorbeeld al grootse verhalen de ronde over hoe de nieuwe leidinggevende is. Negeer zulke praatjes, want ze veroorzaken alleen maar stress. Heb geen vooroordelen, maar wacht rustig af totdat je hem of haar persoonlijk leert kennen.

Tijdens een bedrijfsovername heb je de mogelijkheid de richting van je carrière te bepalen. Je kunt het hele transitieproces in het juiste perspectief zien als je besluit het heft in eigen handen te nemen en niet toe te laten dat de verandering jouw geluk bepaalt. Wat jij doet voor, tijdens en na de bedrijfsovername, bepaalt hoe je naar voren treedt en hoe tevreden je bent met de resultaten.

Zorg dat je een back-up plan hebt en zorg dat je een positieve invloed bent tijdens de bedrijfsovername. Je positieve instelling zal opgemerkt worden en nog belangrijker: je bent in staat de stress onder controle te hebben.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is simpelweg ontzettend lastig. De coaches van Meulenberg Training & Coaching begrijpen precies wat je doormaakt en weten hoe zwaar het kan zijn. Ze hebben dit vaak zelf meegemaakt! Met hun jarenlange ervaring en expertise staan ze klaar om jou stap voor stap te helpen aan een volledig herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching en verzuimtraining heb jij je leven lang plezier!

burn-out coach
Wij staan voor je klaar!

Veelgestelde vragen

Bij een bedrijfsovername voelen werknemers vaak onzekerheid over hun toekomst, rolveranderingen of zelfs het behoud van hun baan. Deze onzekerheid veroorzaakt veel stress en angst.

Open en regelmatige communicatie is essentieel. Door transparant te zijn over veranderingen en verwachtingen, en door steun te bieden tijdens de overgang, kunnen werknemers zich beter aanpassen.

De grootste zorgen zijn vaak baanzekerheid, veranderingen in teamdynamiek, en nieuwe bedrijfsstructuren. Het is belangrijk dat werkgevers deze zorgen serieus nemen en hierop inspelen.

Werkgevers kunnen stress verminderen door te luisteren naar zorgen, duidelijke communicatiekanalen op te zetten en eventueel hulpbronnen zoals coaching of counseling beschikbaar te stellen.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *