Wanneer een medewerker kampt met een burn-out of burn-outklachten is dat niet alleen funest voor de medewerker, ook een bedrijf kan hieronder lijden. Voor managers is het vaak lastig om een balans te vinden tussen empathie naar de medewerker toe en het simpele gegeven dat er ook gewoon werk verzet moet worden

In deze spanningsboog ontstaan regelmatig vooroordelen die begrijpelijk zijn. Door midel van dit artikel willen we begrip tonen voor deze vooroordelen, maar ze ook direct ontkrachten. Zeker wanneer een medewerker weer aan de slag wil, is het van belang deze vooroordelen te herkennen en er wat mee te doen. Het zou anders het re-integratieproces behoorlijk kunnen schaden. We zien helaas nogal te vaak dat er onder managers nog te veel vooroordelen bestaan over een burn-out.

Wil je dat de medewerker weer voor de volle 100% aan de bak kan gaan? Dan vergt het ook aandacht van de manager of leidinggevende. Het is belangrijk om je als manager meer te verdiepen in een burn-out. Zo voorkom je vooroordelen en vervelende miscommunicaties. Wat zijn bijvoorbeeld de klachten, wat zijn de oorzaken en hoe kun je succesvol terugkeren op de werkvloer? Om managers een handje te helpen hebben wij de meest voorkomende vooroordelen over een burn-out op een rijtje gezet. Deze vooroordelen zullen we ontkrachten en verder toelichten.

Vooroordelen van managers over medewerkers met burn-out

Een medewerker stelt zich aan

Een burn-out is voor veel mensen niet goed te begrijpen. Stress, werkdruk, prestatiedrang, daar hebben we toch allemaal mee te maken? Als de rest van het team wel voor de volle 100% kan presteren, waarom deze medewerker dan niet? Toch is het zeker geen aanstellingsgedrag. Een burn-out is een complete emotionele uitputting. Vaak komt dit tot stand door te veel stress zowel op werkgebied als privé. Ook is het zo dat iedereen vatbaar is voor een burn-out.

Er heerst nog altijd een behoorlijk taboe op burn-outs en mentale stoornissen. Wanneer iemand zijn been breekt, is het logisch dat hij tijd nodig heeft om te herstellen. Dit geldt hetzelfde met mentale problemen en burn-outs. Niemand zit op een burn-out te wachten en iedereen die te kampen heeft met een burn-out wilt er het liefst zo snel mogelijk van af. Maar het proces heeft tijd nodig.

Een medewerker zeurt

Mensen met een burn-out zijn vaak extra prikkelbaar en emotioneel beladen. Wanneer er één ding niet goed gaat, kan gevoelsmatig de hele wereld instorten voor iemand met een burn-out. Het is zeker geen normaal gedrag, maar het kan ook niet gecategoriseerd worden als zeuren. Als manager heb je het zelf al druk genoeg en kan het gedrag overkomen als zeuren. Zorg ervoor dat je een open houding houdt om het re-integratieproces na een burn-out zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen.

Vooroordelen van managers over medewerkers met burn-out

Een medewerker verzint een burn-out om niet te hoeven werken

Tegenwoordig lijkt het wel alsof een burn-out besmettelijk is. Steeds meer mensen kampen met een burn-out. Hoe kun je dan bepalen of iemand écht een burn-out heeft, of deze verzint om niet te hoeven werken? Gelukkig ga jij als manager hier niet over. Een bedrijfsarts of psycholoog is gespecialiseerd in deze klachten en kan constateren of er daadwerkelijk sprake is van een burn-out. Een burn-out kun je moeilijk nadoen. Niet iedereen heeft dezelfde klachten en niet iedereen uit zich over zijn of haar gevoel.

Ging het vorige week nog prima met de medewerker en komt hij of zij nu niet meer opdagen? Een burn-out hakt er vaak direct in. Veel mensen met een burn-out hebben zich tijden lang beter voorgedaan dan zij daadwerkelijk waren. Wanneer het motortje dan echt op is, dan hakt de burn-out er goed in. Niet iedereen heeft dezelfde duidelijke klachten en kan zich er goed over uiten.  Je hoeft hier als manager gelukkig zelf niet over te beslissen of iemand echt een burn-out heeft of dat verzint. Een afspraak bij de bedrijfsarts kan het een en ander al goed uitsluiten.

Een medewerker was te zwak

Hoe kan het dat één werknemer een burn-out krijgt en de rest van de medewerkers en leidinggevende niet? Een vooroordeel dat vaak heerst is het idee dat de medewerker te zwak is. Je moet wel ergens tegen kunnen en verder heeft niemand er last van. Kampen met een burn-out is al zwaar genoeg, het terugkeren op het werk is een grote drempel voor veel medewerkers. Wanneer het vooroordeel heerst dat je te zwak bent of niet goed genoeg presteert, kan het juist voor extra veel druk zorgen.

Zoals gezegd, iedereen kan een burn-out krijgen. Je hoeft maar te lang en te consequent te maken hebben met stress. Zowel mensen met zeer stressvolle banen, als mensen met relatief rustige banen kunnen een burn-out krijgen. Dat verder niemand (nog) last heeft van burn-out klachten betekent niet direct dat de medewerker te zwak is en niet goed bij de functie past. Vaak zijn het stressvolle combinaties van privé en werk wat de das om doet.

Vooroordelen van managers over medewerkers met burn-out

Als je een beetje moe bent kun je ook wel werken

Even uitzieken en weer aan de slag! Veel managers lopen te hard van stapel wanneer een medewerker te maken krijgt met een burn-out. Gemiddeld heeft iemand met een burn-out 55 dagen tot 100 dagen de tijd nodig om te herstellen. Vervolgens wordt een re-integratie plan opgesteld. Een burn-out is heel iets anders dan een beetje moe zijn. Moe zijn we allemaal wel eens.

Het is moeilijk voor te stellen wat deze emotionele en fysieke uitputting werkelijk inhoudt. Een grote fout is dat managers direct te veel verwachten van hun medewerkers die terug op de werkvloer komen. Wanneer je na een burn-out direct weer vol aan de slag gaat, kan het snel weer fout gaan. Het is belangrijk om het werk langzaam weer op te bouwen. Het begint bijvoorbeeld met een aantal ochtenden en bouw het langzaam maar zeker op.

Ook kan thuiswerken een goede optie zijn. Zo zijn er minder prikkels en een vertrouwde omgeving zorgt voor minder stress.Mensen met een burn-out zijn niet een beetje moe. Het is belangrijk om je meer te verdiepen in de daadwerkelijke klachten van de medewerker. Een goed gesprek en blijven communiceren is sterk aan te raden. Op deze manier weten jullie beiden waar jullie aan toe zijn.

Vooroordelen van managers over medewerkers met burn-out

Medewerkers die opgebrand zijn komen nooit weer helemaal gezond terug

Het herstellen van een burn-out heeft tijd nodig. Het is meer dan een vervelend griepje waar je na een aantal dagen of weken van geneest. Het herstel is verschillend per persoon. De een is na een half jaar weer kiplekker en werkzaam op oud niveau en de ander zal langdurig klachten ervaren. Dit betekent niet dat een volle inzetbaarheid niet mogelijk is. Hoe er wordt omgegaan met het re-integratieproces is cruciaal voor het volledige herstel.

Wanneer jouw medewerker op een gerust tempo weer aan de slag kan gaan, kan hij of zij er weer helemaal bovenop komen. Het is zeker mogelijk om volledig te herstellen van een burn-out. Het heeft wellicht meer tijd nodig dan andere ziektes en kwaaltjes, maar het is zeker mogelijk. Geef het de tijd en zorg dat je het proces niet overhaast. Dit heeft juist een averechtse werking.

Gratis e-book:
zo herken je
een burn-out
(Inclusief checklist)

Voorkom dat je energiereserves definitief leeg raken en je in een ernstige burn-out belandt met alle gevolgen van dien. Met dit e-book leer je de symptomen tijdig herkennen.

e-book-symptomen-burnout

Werknemer met burn-out zit liever thuis als dat die aan het werk is

Spanningsklachten kunnen versterken wanneer de werknemer op de plaats is waar alle spanning en druk begon. Zeker tijdens het re-integratieproces lijkt het wel alsof de medewerker liever thuis zit, dan dat het aan het werk is. Er moet flink rekening gehouden worden met de vooroordelen en druk dat er bij een re-integratieproces komt kijken. Voor het eerst weer aan de slag en de angst om weer compleet uit te vallen.

Mensen met een burn-out leren beter naar hun gevoel te luisteren en eerder hun grenzen aan te geven. Wanneer de medewerker tijdens het re-integratieproces vaker niet komt opdagen, dan kan dat horen bij het leerproces. Ook angst voor een nieuwe uitval is zeer groot.

Mensen met een burn-out willen niets liever dan weer voor de volle 100% aan de slag gaan. Het is belangrijk om het verschil te zien tussen niet willen en niet kunnen. Een burn-out heb je niet voor je plezier en de medewerker is veel liever weer hard aan het werk dan dat het thuiszit.

Vooroordelen van managers over medewerkers met burn-out

Vooroordelen voorkomen en betere prestaties

Het is belangrijk om als manager te blijven verdiepen in wat een burn-out nu echt is. Door vooroordelen te voorkomen, kun je het re-integratieproces een stuk soepeler laten verlopen. Dit gaat zowel soepeler voor de medewerker, als voor jezelf. Het is belangrijk om open te blijven communiceren. Zorg ervoor dat je de tijd hebt voor een apart gesprek met de medewerker. Zo weet je precies wat er gaande is en hoe je zelf kunt helpen.

Nu tegenwoordig bijna iedereen wel een burn-out lijkt te hebben, ontstaat er veel miscommunicaties over wat een burn-out nu werkelijk is. Voorkom miscommunicaties en vooroordelen door je meer te verdiepen. Een burn-out is voor niemand een pretje, zowel voor de medewerker, het bedrijf als voor jou als manager. Door de juiste aanpak tijdens de re-integratie heb je jouw medewerker weer zo aan de slag.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Burnoutbegeleiding werkgevers en werknemers

Wie zijn wij?

Meulenberg Training en Coaching ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burn-out kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiële leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen). Wil je  je dat we met je meedenken? In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *