De perfectionistische werknemer: Als je werk ontvangt van een perfectionist, zal je daar vast tevreden over zijn. Hij wil zijn werk zo goed mogelijk doen. In onze maatschappij wordt perfectionisme vaak als een goede eigenschap bezien. Een perfectionistische werknemer legt de lat voor zichzelf hoger dan een gemiddelde medewerker. Hij wil echt het beste uit zichzelf halen en wil zich volledig inzetten voor het bedrijf. Maar ervaart de medewerker het zelf ook als een positieve eigenschap? Hoe ga je als leidinggevende goed om met perfectionisme op de werkvloer?
Perfectionisme: Positief of negatief?
Perfectionisme is positief voor jou als leidinggevende, omdat een perfectionist zich graag met hart en ziel inzet voor je bedrijf. Er is niets mis met iemand die graag het beste uit zichzelf wil halen, maar diegene moet wel realistisch blijven en zich haalbare doelen stellen. Het kost de medewerker veel tijd en energie als hij hierin te ver gaat en niet tevreden kan zijn. Het is nooit goed genoeg. Hij vindt zichzelf niet succesvol genoeg en de ander doet het altijd beter dan hij. Perfectionisme dat in eerste instantie positief leek, kan dan omslaan in een negatieve eigenschap.
Perfectionistische werknemer herkennen
Als een medewerker in zijn werk perfectionistisch is, wil hij altijd – en dan echt altijd – het beste resultaat, ook al heeft hij weinig tijd. Hij wil alles haast dwangmatig goed doen. Of misschien gaat het hem niet eens per se om goed te presteren, maar beschermt hij zichzelf op deze manier tegen het gevoel niet goed genoeg te zijn. Hij probeert zichzelf tegen kritiek en schaamte te beschermen door alles perfect te doen. Zo kan perfectionisme doorslaan naar faalangst.
Een perfectionistische werknemer durft niet tot actie over te gaan, omdat hij bang is voor de mening van de ander. Je zult dit bij hem herkennen als uitstelgedrag. Ook veroorzaakt perfectionisme angst om fouten te maken. Daardoor durft hij geen nieuwe dingen te doen en zal hij niets bijleren. Daarnaast vat hij kritiek persoonlijk op. Hij is snel teleurgesteld als iets anders gaat dan gedacht. Hij heeft moeite om tevreden te zijn en blijft te lang bezig met details die er misschien helemaal niet toe doen. Perfectionistisch zijn kost hem te veel energie en stress en op den duur zal hij geen plezier meer hebben in zijn werk.
Een perfectionistische werknemer:
- Heeft moeite om beslissingen te nemen
- Komt moeilijk op gang
- Heeft veel bedenktijd nodig
- Heeft moeite met sommige beslissingen van zijn leidinggevende (niet goed genoeg)
- Rond vrij weinig taken af
- Vind het lastig om samen te werken

Een perfectionist helpen
Als leidinggevende kun je een perfectionistische werknemer helpen om los te laten en te relativeren. Je wenst natuurlijk wel het beste resultaat van je medewerkers, maar geef ze niet het gevoel dat het altijd maar beter moet en het nooit goed genoeg is. Laat het je medewerkers in plaats daarvan weten als je tevreden bent over hun werk. Uit je vertrouwen en geef ze ruimte om fouten te maken. Als je negatieve feedback moet geven, leidt die dan goed in, zodat hij het niet als persoonlijke kritiek opvat. Ook is het goed om duidelijk te vertellen wat de eisen en verwachtingen zijn. Benoem wat hoofdzaken en details zijn zodat hij zich niet in details zal gaan verliezen en hij beter balans leert houden tussen kwaliteit en kwantiteit.
Tips voor een leidinggevende:
- Laat een perfectionistische leidinggevende gedoseerd fouten maken
- Geef het goede voorbeeld in balans
- Laat de perfectionistische medewerker het grote geheel zien
- Zorg voor een afgekaderde structuur waarbinnen gewerkt kan worden
- Wees helder en duidelijk in de verwachtingen
Hoe kunnen wij je helpen?
Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland en zeer ervaren in het oplossen van stress en burn-out klachten.


Trainingen en workshops voor bedrijven
Meulenberg Training en Coaching helpt organisaties bij het voorkomen van stress en het bevorderen van werkgeluk, met een focus op werknemers en leidinggevenden. Een burn-out kost een organisatie vaak meer dan € 100.000, maar de impact is niet alleen financieel – het menselijk leed is groot. Collega’s die de gevolgen moeten dragen, raken ook betrokken, en zonder actie kan dit leiden tot een vicieuze cirkel van verzuim en stress.
Wij bieden gerichte training en begeleiding om deze problemen te doorbreken en het welzijn op de werkvloer te verbeteren.
- Praktische workshop voor werknemers
- Training voor leidinggevenden
Wil je een duurzame oplossing voor langdurig verzuim en het verhogen van werkplezier, in plaats van telkens brandjes te blussen? Laten we samen kijken naar de beste aanpak. Tijdens een kosteloze meedenksessie van een uur brengen we de kern van het probleem in kaart. Zo krijg je helder inzicht in de situatie en kunnen we samen nadenken over gerichte stappen.
Gerelateerde informatie
In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen: