Hartcoherentie tegen stress. Stress verlagen door hartcoherentie
Hartcoherentie tegen stress

Hartcoherentie tegen stress

Hartcoherentie tegen stressEr zijn natuurlijk veel methoden die je kunnen helpen om beter om te gaan met stress en stressvolle situatie. Bijvoorbeeld yoga, mindfulness, meditatie of andere misschien minder bekende methoden. Voor degene die meer behoefte hebben aan “meten is weten” is hartcoherentie wellicht een goede manier. Door het gebruik van Bio-feedback apparatuur wordt direct zichtbaar gemaakt wat het effect is van stress op je lichaam.

Stressmomenten herkennen

Bij stress denken mensen vaak aan zware moeilijke situaties, zoals scheidingen, ontslag en begrafenissen. Maar vaak zijn het de kleine situaties die zorgen dat je energieniveau afneemt. Bijvoorbeeld als je van je werk naar huis rijd en de auto voor je heel langzaam rijdt. Je hebt het al druk en geen tijd, dus dit kan al leiden tot irritaties en frustraties. Of als je bij de supermarkt bent en hebt net weer de langzame, verkeerde kassa rij gekozen. Als je al deze situaties gedurende de dag bij elkaar optelt, leidt dit er vaak toe dat je aan het einde van de dag moe en leeg bent. Ik vergelijk het altijd met een auto die zijn lichten heeft laten branden: de accu wordt langzaam leeg getrokken en uiteindelijk is er geen energie meer over.

Wat doet stress met je lichaam Hartcoherentie bij burnout

Stress heeft invloed op je fysieke en mentale gesteldheid. Daarbij kun je onderscheid maken tussen twee reacties:

  • de snelle reactie (autonome zenuwstelsel): waarbij bij een stressmoment je hartslag toeneemt, spieren aanspannen etc. Heel effectief want hierdoor kun je vechten en vluchten;
  • de langzame reactie (hormoonsysteem): bij stress wordt er cortisol, stresshormoon aangemaakt. Bij constant teveel stress wordt er teveel cortisol aangemaakt en dit is schadelijk voor je lichaam;

Het is belangrijk dat je zelf gaat ervaren wanneer en waar je stress voelt in je lichaam. Bijvoorbeeld bij verhoogde hartslag, of een onrustig opgejaagd gevoel. Misschien voel je wel spanning in je spieren of kaken. Als je deze zogenaamde vroeg symptomen van stress herkent kun je de hartcoherentie technieken gaan toepassen.

Hartcoherentie tegen stress

Na jarenlang wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat je hartritme direct invloed heeft op je fysieke en mentale prestaties. Hartcoherentie zou je kunnen omschrijven als de mate waarin hart, brein en emoties goed op elkaar afgestemd zijn. Fysiologisch gezien is het de mate waarin verschillende systemen, zoals ons immuunsysteem, hormoonstelsel en zenuwstelsel optimaal functioneren en op elkaar afgestemd zijn. Door training van je ademhaling kun je het hartritme beïnvloeden en daardoor je systemen in balans brengen. Hierdoor zullen je prestaties verbeteren.

Hartcoherentie tegen stress in de praktijk

Je leert door middel van de hartcoherentie technieken hoe je beter kunt omgaan met stressvolle situaties. Hierbij kunnen we een 3-tal situaties onderscheiden: Prepare,Shift & Reset en Sustain.

  • Prepare: je voorbereiden op een moeilijk gesprek, vergadering of als je bijvoorbeeld gespannen/zenuwachtig bent voor het geven van een presentatie;
  • Shift & Reset: wat doe je na een ruzie,woordenwisseling of na het ontvangen van een vervelende email of telefoontje?
  • Sustain; hoe kun je je energieniveau gedurende een drukke werkdag vasthouden of zelfs aanvullen zodat je kunt voorkomen dat je op het eind van de dag moe en uitgeput bent.

Door op deze momenten gebruik te maken van de hartcoherentie technieken zul je merken dat je veerkracht groter wordt en je beter kunt omgaan met stressvolle situaties.

De methode wordt toegepast in verschillende sectoren. Natuurlijk privé, individueel bij mensen. Maar ook in het bedrijfsleven, bij grote en kleine bedrijven. Als voorbeeld, de nationale politie maakt bij de opleiding van nieuwe rekruten gebruik van de principes van de hartcoherentie methode.  Ook in de sportwereld worden deze technieken gebruikt om de sportprestaties te verbeteren. In diverse sportdisciplines passen (Olympische) sporters deze methode toe in hun trainingsprogramma.

Meten is weten Hartcoherentie overspannen

Bij deze methode wordt gebruik gemaakt van bio feedback apparatuur. Met behulp van hartslagmeters en computers maakt deze technologie direct inzichtelijk hoe het gesteld is met je stressniveau en wat het effect is van de ademhaling op je autonome zenuwstelsel. Voor veel mensen is het inzichtelijk maken van de effecten een belangrijk onderdeel van het bewustwordingsproces, of te wel:  “meten is weten”.

Resultaten van hartcoherentie tegen stress

Het toepassen van hartcoherentie zal ervoor zorgen dat je beter in balans bent. Het gaat niet alleen maar om het toepassen van de technieken maar het begint natuurlijk met bewustwording. Het bewust zijn, herkennen en erkennen van je stressbronnen. Dan kan deze methode zorgen voor een beter balans. Wat levert dit uiteindelijk voor je op:

  • Het vergroten van veerkracht en persoonlijke effectiviteit;
  • Beter kunnen presteren onder druk;
  • Je kunt helder denken en hierdoor beter beslissen;
  • Reductie van symptomen van stress, minder stress en dus minder kans op burnout;
  • Beter slapen;
  • het helpt bij faalangst,
  • Verbeteren van fysiek gerelateerde klachten zoals bijvoorbeeld; hoge bloeddruk, depressie etc.

Balans wat is hartcoherentie?

De combinatie van ademhalingtechnieken en bewust worden van je stressbronnen zijn een belangrijke stap om een betere balans in je leven, zowel privé als zakelijk te creëren.

Tip: als je merkt dat er stress bij je ontstaat, tel dan tot 10: adem 5 tellen in en 5 tellen uit, je zult merken dat je even een rustmoment creëert.

 

Ronald bonten, Specialist hartcoherentie tegen stress

 

 

Over de schrijver
Ronald Bonten is Burnout en Stresscoach in de provincie Limburg. Vanuit Maastricht helpt hij mensen met burnoutgerelateerde klachten. Bovendien is hij specialist op het gebied van hartcoherentie en ademhaling.
Reactie plaatsen

Cookies