Stress door thuiswerken: hoe ga je om met thuiswerkstress?

Stress door thuiswerken: hoe ga je om met thuiswerkstress?

Thuiswerken heeft veel voordelen. Je hoeft niet meer urenlang in de file te staan. Je bespaart benzinekosten en reistijd. Daardoor heb je meer tijd voor jezelf en familie. Je kunt samen met je gezin lunchen en even tussendoor de was ophangen. Maar er kleven ook nadelen en risico's aan.

Je hebt thuis misschien meer afleiding en je doet daardoor uiteindelijk langer over je werk. Wellicht ga je het sociale contact met collega's missen. En je kunt ook gemakkelijk de grens tussen werk en privé verliezen. Thuiswerken is niet voor iedereen een uitkomst. Ervaar jij juist meer of minder stress nu je van huis uit werkt? Hoe hou je die stress onder controle en maak je thuiswerken tot een succes?

Thuiswerken stressvol

Veel mensen hebben moeite om de stress onder controle te krijgen die met thuiswerken gepaard gaat. Om succesvol van huis uit te kunnen werken en minder stress te ervaren, moet je over bepaalde vaardigheden beschikken. Je moet bijvoorbeeld goed kunnen plannen en organiseren. Je moet prioriteiten kunnen stellen, gedisciplineerd zijn en zelfbeheersing hebben.

Je hebt namelijk met veel afleiding te maken van je kinderen of van andere thuiswerkende huisgenoten. Je kunt snel de concentratie verliezen en omdat je daardoor je werk niet afkrijgt, krijg je te maken met innerlijke conflicten en stress. Je haalt je doelen niet en je gaat gemakkelijk 's avonds overwerken. Onbewust ben je altijd met je werk bezig en je raakt overbelast. Voor je het weet ligt er een burn-out op de loer.

Schuldgevoel compenseren

Een groot voordeel van thuiswerken is dat je geen reistijd naar je werk hebt en daardoor dus tijd bespaart. Toch kan dit voordeel uiteindelijk ook stress opleveren als je niet oppast. Je denkt tijd over te hebben om tussendoor andere dingen te doen, zoals een huishoudelijk klusje, een boodschap of een belletje. En dat hoeft zeker niet verkeerd te zijn, want je kunt nu eenmaal niet vele uren achtereen achter je laptop zitten.

Het probleem is dat velen zich er vaak schuldig voelen en de tijd die ze tussendoor aan andere dingen hebben besteed, proberen te compenseren. Het is natuurlijk goed dat je je werk serieus neemt en er niet de kantjes vanaf wilt lopen. Maar zeg nu eens eerlijk: zat je voorheen op kantoor ook acht uur effectief te werken? Of nam je af en toe een koffiepauze en maakte je een babbeltje met je collega's?

Stress vanwege sociale isolatie

Een andere factor die stress kan veroorzaken bij thuiswerken is een gebrek aan sociaal contact. sociale steun kan namelijk een belangrijke energiebron zijn. Je mist nu misschien je collega's in de koffiepauze en je kunt niet meer je frustraties en je prestaties delen. Je voelt je daardoor minder verbonden met de organisatie en je kunt je zelfs eenzaam gaan voelen. Het gebrek aan sociale steun in je werk kan stress geven. Je hebt het gevoel er alleen voor te staan.

Grens tussen werk en privé

Een ander probleem bij thuiswerken dat stress kan opleveren, is dat je in je vrije tijd met je werk bezig blijft. Je hebt een opdracht niet afgekregen en je kruipt na het avondeten toch nog even achter je laptop. Overdag heb je misschien afleiding van de kinderen gehad en nu ze op bed liggen en je eindelijk rust in huis hebt, ga je door tot in de late uurtjes.

Als dit een keertje gebeurt en je daarna wat extra kunt ontspannen, is het geen probleem. Maar als dit regelmatig gebeurt en het zelfs een gewoonte wordt, zal je lichaam gaan protesteren. Je kunt dan namelijk geen afstand van je werk nemen, je blijft constant alert en je lichaam blijft stresshormonen produceren. Je ervaart steeds meer stress en kunt burn-out raken.

Stress vanwege sociale isolatie

Technostress

De technologie is een van de redenen dat de grens tussen werk en privé steeds meer vervaagt. Je krijgt ‘s avonds een appje of een mailtje van je werk en je beantwoordt die meteen. De stress die je ervaart doordat je van alle kanten door techniek wordt afgeleid, heet technostress. Technostress kan thuiswerken extra stressvol maken, omdat er een disbalans tussen werk en privé ontstaat en omdat je denkt dat je altijd bereikbaar moet zijn.

De druk om altijd bereikbaar te zijn kan zowel fysieke als psychosociale klachten veroorzaken. Vanaf het moment dat je opstaat tot vlak voor het slapengaan, draaien je hersenen overuren. Je begint de dag bij het ontbijt met mailtjes beantwoorden, in je pauze beantwoordt je appjes van collega's en voor het slapengaan check je nog even een opdracht voor de volgende dag. Op deze manier geef je je hersenen geen rust. Er is geen moment voor herstel. Je wordt constant overspoeld met informatie en dat kan je ook lichamelijk moe maken en uiteindelijk burn-outklachten veroorzaken.

Het kan zijn dat je er zelf deels schuld aan hebt dat je last hebt van technostress. Het wordt namelijk niet altijd van je leidinggevende verwacht dat je na werktijd bereikbaar bent en dat je voordat je naar werk komt al je e-mails hebt beantwoordt. Waarom leg je jezelf dan die druk op? Het kan zijn dat je bang bent iets te missen. Of misschien hebben je collega's de gewoonte gelijk te reageren en wil je niet achterblijven. Of je vindt het zelf prettig dat anderen snel je berichten beantwoorden, dus wil je zelf ook aan die verwachting voldoen.

Tips voor minder thuiswerkstress

Hier volgen wat tips voor minder stress tijden het thuiswerken.

Schema en ritme

De eerste stap naar succesvol van huis uit werken is een goed schema. Maak daarom een dagplanning waarin je aangeeft wanneer je werkt, pauze neemt, sport en ontspant. Wees realistisch en plan je activiteiten ruim in. Het zal je waarschijnlijk niet lukken je 100% aan je planning te houden, maar je bereikt altijd meer dan wanneer je geen planning en ritme hebt. J

e kunt je planning  met je collega's delen, zodat zij ook weten wanneer je aan het werk bent en je dus ook bereikbaar bent. Aan het einde van de dag evalueer je je schema en pas je die eventueel voor de volgende dag aan.

Een goede thuiswerkplek

Creëer een prettige werkplek voor jezelf. Als het mogelijk is, kun je het beste een aparte plek voor je werk inrichten. Op die manier trek je een duidelijke grens tussen je werk en andere activiteiten. Neem je werk niet mee van je werkplek naar plek waar je je normaal gesproken ontspant. Hoe verleidelijk het ook kan zijn om lekker met je laptop op bed te kruipen, een duidelijke afgescheiden werkplek zal je helpen te voorkomen dat je altijd aan het werk bent.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Neem pauze

Je kunt niet de hele dag continu met je werk bezig zijn. Je hebt pauze nodig om je te kunnen concentreren en om je goed te voelen. Neem dus regelmatig een korte pauze. Zet lekkere koffie en bel iemand op en voel je niet schuldig als je even een wasje in de machine stopt. De situatie is nu eenmaal anders dan op kantoor.

Maar net zoals je op je werk ook af en toe afleiding hebt, een klusje voor een collega doet of even met iemand in gesprek bent, zo kun je je ook thuis even van je werk loskoppelen. Een korte pauze geeft je de energie om weer lekker aan de slag te gaan.

Voldoende beweging

Als je van huis uit werkt, zit je al gauw de hele binnen. Het is daarom belangrijk dat je zorgt voor voldoende beweging om stress onder controle te houden. Maak in je lunchpauze lekker een ommetje buiten of pak de fiets voor een kleine boodschap. Je kun ook de dag beginnen of eindigen met hardlopen of een andere sport.

Eindig je werkdag

Neem afstand van je werk zodra je je werk geleverd hebt of als je werktijd erop zit. Je zou het gesprek met je leidinggevende aan kunnen gaan en vragen in hoeverre het belangrijk is altijd bereikbaar te zijn. Zet vervolgens je werktelefoon uit of zorg ervoor dat e-mail van je werk niet op je telefoon binnenkomen. Zo voorkom je technostress en hou je werk en privé beter gescheiden. Je werkdag zit erop en nu mag je lekker ontspannen. Morgen is er weer een dag.

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde artikelen

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
arrow_drop_up arrow_drop_down