Status stress. Je druk maken om je plek in de maatschappij.
arrow_drop_up arrow_drop_down

Status stress: Stress om je positie in de maatschappij

Status stressHoe zou de wereld eruitzien als we allemaal dezelfde status hadden, we allemaal gelijk waren en allemaal dezelfde kansen hadden? Je zou je geen zorgen meer hoeven maken dat je minder verdient dan je buren. En je zou als bakker evenveel respect genieten als artsen en advocaten. Zou je dan eindelijk minder stress hebben vanwege je maatschappelijke positie? Of heeft de stress vanwege onze status een andere oorzaak? In onze maatschappij hebben sommigen het beter dan anderen en daarom doen velen hun uiterste best om hoger op de maatschappelijke ladder te komen. Helaas veroorzaken de sociale klassen en de wens een betere status te hebben veel stress. Waarom kan je sociale status een grote bron van stress zijn? En hoe kun je voorkomen dat jij je er door laat beïnvloeden?

Wat is status?

Wikipedia zegt over status dat het een sociale status, een aanzien, eer, het prestige dat iemand verwerft en met zich meedraagt in de samenleving. Status kan verkregen worden door toewijzing (uit eigen beweging) of door verwerving. Dit is status dat verkregen is door bijvoorbeeld familiebanden.

Status is dus iets dat je kunt krijgen, of kunt verdienen. Status geeft je aanzien, maakt je gewild in een groep. Als je statusgevoelig bent, dan hou je er van dat mensen tegen je opkijken. Bovendien kun je er dan slecht tegen om niet betekenisvol te zijn.

Heb je veel stress en ben je bang om in een burn out te belanden?

Voorkomen is beter dan genezen!

Bekijk onze preventieve coaching

 

meer sociale aanzien

Stress vanwege lage status

Onderzoek heeft aangetoond dat hoe hoger je maatschappelijke positie in de samenleving is, hoe minder stress je zult ervaren uit je werk- en woonomgeving.

Als je een lagere maatschappelijke positie hebt, heb je met meer stressoren te maken. In het onderzoek werd gekeken naar factoren als gezondheid, inkomen, opleiding, beroep en woonplaats. Woon je bijvoorbeeld op een plek met voorzieningen binnen handbereik, vermijd je stress. Je hebt de school van je kinderen in de buurt, je kunt vlakbij de bus pakken en het ziekenhuis is niet al te ver. Als je dan ook nog eens in een mooie rustige buurt woont waar je geen geluidsoverlast hebt, zou je toch een hoop minder stress moeten hebben.

Mensen met een goed inkomen hoeven zich bovendien minder zorgen te maken over de kwaliteit van hun leven en hebben daardoor ook minder stress. Degenen met een lagere maatschappelijke positie hebben minder mogelijkheden om hun leven naar wens in te richten en hebben het gevoel geen controle over hun leven te hebben. Dit kan veel stress veroorzaken en te veel stress kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid.

Bovendien wil iedereen graag gerespecteerd en bewonderd worden. Iedereen wil graag dat zijn mening door andere belangrijk wordt gevonden. Personen die persoonlijk, professioneel of sociaal met een gebrek aan respect worden geconfronteerd, lopen een groter risico op chronische problemen zoals depressie, angststoornis of hart- en vaatziekten. Het doet pijn wanneer je je niet of onvoldoende gewaardeerd voelt. Ook het besef dat anderen meer invloed hebben op gezamenlijke beslissingen en hun stem meer kunnen laten horen dan jij, kan een negatieve invloed hebben op je mentale en fysieke gezondheid.

Lees ook: de invloed van anderen op jezelf

Stress vanwege hoge status

Maar het is niet alleen je maatschappelijke positie op zich wat stress in je leven kan veroorzaken. Er zijn mensen die tot de onderklasse behoren en tevreden zijn met hun leven. En je kunt ook een gezonde levensstijl hebben en sporten met minder inkomen. Een hogere status is zeker geen garantie voor een stressvrij bestaan. Een hoge status of een hogere status willen hebben, kan ook een hoop stress veroorzaken.

Sommigen vergelijken zich bijvoorbeeld met anderen en doen hun uiterste best om hoger op de maatschappelijke ladder te komen. Het gaat daarbij echter niet alleen om een hogere opleiding volgen en een beroep met een hoger inkomen vinden. In de huidige maatschappij verleen je je status aan je prestaties en aan hoe druk je bent. Het draait om ambitie, efficiëntie en hard werken. Dit betekent vaker en langer overwerken, altijd bereikbaar zijn en elk mailtje direct beantwoorden. Het werk kan altijd doorgaan en elk nieuw project is weer een mogelijkheid om jezelf te bewijzen. Je doet er alles aan om maar een goede positie op de markt te verwerven. En op het moment dat je een hogere status hebt verworven, ontdek je dat er iemand is die nog beter presteert dan jij of zie je een kans om meer erkenning te krijgen.

Op deze manier kun je altijd maar doorgaan jezelf te ontwikkelen en jezelf te bewijzen. Je vind geen rust en voldoening en dat kan leiden tot ontevredenheid, stress en uiteindelijk zelfs tot een burn-out.

Lees ook: te veel van jezelf eisen

 

De symptomen van burnout vind je in ons zeer uitgebreide *gratis* E-book:

Symptmen burn out

 

Status stress terugdringen

Natuurlijk wil je geen stress hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en om in je basisbehoeften te voorzien. Maar stress vanwege een grote prestatiedruk wil je ook niet. Hoe ga je om met stress vanwege je status? Stop allereerst met jezelf verwijten dat je niet genoeg presteert. Vergeet niet dat iemand zijn status ook deels te danken kan hebben aan toeval, zoals waar je geboren bent en de mensen die je in je leven tegenkomt.

Lees ook: fouten maken moet!

Daarnaast kun jij ervoor kiezen om niet je status te verlenen aan hoe druk je bent. Stress vanwege een hoge of hogere status is in feite stress die je jezelf oplegt. Want wie eist van jou dat je zo druk moet zijn? Jijzelf. En is het echt nodig om 24 uur bereikbaar te zijn en elk mailtje binnen 5 minuten te beantwoorden? Vind je het echt waard om een hogere status te hebben door altijd maar druk te zijn en te moeten presteren? De keuze is aan jou. Misschien geeft het je een goed gevoel als je presteert en je klimt op de maatschappelijke ladder. Maar helaas is dat gevoel maar van korte duur en wil je daarna alleen maar meer. Er is altijd wel iemand die het nog beter voor elkaar lijkt te hebben en je het gevoel zal geven dat je iets mist.

Lees ook: een simpel leven leiden

Jezelf niet vergelijken met anderen

Stop daarom jezelf met anderen te vergelijken. Als je jezelf blijft vergelijken met anderen die het beter hebben, raak je teleurgesteld in jezelf en haal je jezelf een hoop stress op de hals. Laat je eigenwaarde niet van anderen afhangen. Je bent niet afhankelijk van de erkenning van anderen om zelfrespect te hebben en tevreden met jezelf te zijn. Ga met mensen om die je waarderen om wie je bent en niet om wat je presteert. Wees bovendien tevreden met waar je in de maatschappij staat en met wat je hebt. Personen die tevreden zijn met wat ze hebben, klagen minder en zijn minder gauw jaloers. En omdat ze niet meer wensen dan wat mogelijk is, ervaren ze veel minder stress in hun leven.

Lees ook: Willen voldoen aan andermans verwachtingen

 

steviger over komen

 

Een helpende hand van een professional

Merk je dat je ontevreden bent met jezelf en met de dingen die je al bereikt hebt? Laat je dan helpen door een professional!

Omdat de natuur ons een handje meehelpt, gaan wij graag met jou de frisse lucht in. Al wandelend of op een drafje, wat jij maar wilt. Wij geloven niet in zitten en luisteren, maar in doen.
Het is altijd een enorme opluchting als de symptomen door onze coaches worden herkend. Dat maakt praten over gevoelige onderwerpen een stuk makkelijker.

Worstel je nog met vragen of heb je advies nodig? Laat je gegevens achter en je hoort binnen één dag van ons!

 

Bekijk ons aanbod voor:

status

 

Gerelateerde artikelen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies