Wat is endorfine? En wat is de rol van stress op het endorfine niveau?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is endorfine? En wat doet stress met endorfine?

Endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd, is een neurotransmitter. Neurotransmitters zijn boodschappers van je hersenen en geven prikkels van de ene naar de andere zenuwcel. Het is daarmee een boodschapper van je hersenen. Andere bekende neurotransmitters zijn dopamine en serotonine.
Dopamine zorgt ervoor dat je opgewekt raakt, serotonine heeft juist een kalmerende werking en regelt je emoties, terwijl endorfine ervoor zorgt dat je minder gevoelig bent voor pijn. Naast pijnonderdrukker, werkt het ook weerstandsverhogend, zorgt het voor een geluksgevoel en vermindert het angst. Endorfine is een stofje dat je lichaam zelf aanmaakt. Endo betekent letterlijk binnen en het laatste deel komt van morfine. Niet zo gek dus dat het sterk lijkt op morfine.

 

Wanneer jouw endorfine niveaus gedaald zijn door stress, doe je er goed aan om maatregelen te treffen.

Kom je hier zelf niet uit?

Bekijk dan: Stresscoaching

 

Endorfine en stress

Endorfine is een middel dat perfect werkt tegen stress. Het is het middel dat het signaaltje vanuit je hersenen naar je bijnieren blokkeert. Het voorkomt zodoende dat er cortisol wordt aangemaakt.

Wat je dus wilt, is meer endorfine, en zodoende minder stress.

We hebben dit hier uitgebreid omschreven: Hoe werken stresshormonen?

 

Verhogen van endorfine

Wanneer je een tijd heel weinig endorfine hebt aangemaakt, ga je dat direct voelen. Je gaat je bijvoorbeeld down voelen. Gelukkig kun je je endorfineproductie op diverse manieren verhogen. Hoe?

Sport

Tijdens het sporten belast je je lichaam. Hierdoor wordt er een pijnprikkel richting je hersenen gestuurd. Deze pijnprikkel zorgt voor endorfineproductie. Een korte rondje hardlopen of thuis 5 minuten oefeningen doen, is helaas niet voldoende. Je moet minimaal 12 minuten intensief sporten om de productie op gang te brengen. Onder andere hardlopen, zwemmen, fietsen en fitness zorgen voor een flinke boost. Je merkt vanzelf wanneer de endorfine wordt aangemaakt. De eerste 5 tot 10 minuten hardlopen gaan meestal moeizaam. Je voelt wat pijn in de benen en je merkt dat je voeten weerstand bieden. Na verloop van tijd verdwijnt deze pijn echter, dat is het teken dat de stof wordt aangemaakt. Je voelt je goed en je kan voor je gevoel nog wel kilometers rennen.

Lees hier verder: sporten tegen stress

Daglicht

Ook UV-straling heeft een positief effect op je endorfinelevel. Zit jij de hele dag binnen in verband met je werk of heb je zin in een dagje Netflix op zondag? Probeer er juist eens op uit te gaan. Ga lekker een stukje wandelen, eet buiten je lunch op, haal de fiets uit de schuur of ga met vrienden naar het terras. Daar zul je geen spijt van krijgen.

Lees ook: verslaving aan social media

 

Lach of huil

Dit zijn inderdaad twee uitersten, maar zowel door te lachen als door te huilen wordt er endorfine aangemaakt. Waarschijnlijk zorgen onvoorspelbare samentrekkingen van je spieren hiervoor. Zet dus eens een goede komedie aan of haal juist die zielige tranentrekker uit de kast.

Lees ook: Emotionele buien door stress

 

endorfine burn out

 

Voeding

Chocolade, pepers, chips, fastfood en nog veel meer voedsel kun je eten om je lichaam meer endorfine te laten produceren. Na het eten hiervan voel je je vaak heel fijn en gelukkig. Echter: een lange termijn oplossing is dit natuurlijk niet. Beter is gebalanceerde voeding met veel eiwitten en weinig suikers.

Lees meer over goede voeding

Seks

Met name tijdens een orgasme wordt het gelukshormoon in overvloed aangemaakt. Een zoen of een stevige knuffel kan echter ook al ervoor zorgen dat je je gelukkiger voelt. En tja, je zult het bij jezelf wel herkennen, ook als je verliefd bent wordt het hormoon aangemaakt. Je kan de wereld aan, niets of niemand kan je humeur verpesten en je loopt de hele dag met een brede glimlach op je gezicht rond.

Lees ook: laag libido door stress

 

 

Herken een burn out vroegtijdig!

Download alle symptomen van burn out in ons gratis E-book:

Symptomen burn out

 

 

Meditatie en massage

Ga mediteren of neem een massage. Mediteren klinkt misschien heel zweverig, maar het effect is enorm positief. Na een meditatiesessie voel je je herboren. Tijdens een massage wordt er niet alleen meer endorfine, maar ook serotonine en oxytocine aangemaakt. Heerlijk toch om zo nu en dan te genieten van een heerlijke massage? Ook accupunctuur of een bezoekje aan de sauna heeft een positief effect.

Lees meer over Hormoonhuishouding

 

Voorkom die dip!

Om opnieuw datzelfde geluksgevoel te ervaren, moet je helaas steeds meer moeite doen. Je kan het vergelijken met een drug. De eerste keer voel je je al snel geweldig, maar de keren daarna moet je steeds meer moeite doen om je weer net zo geweldig te voelen. Je moet bijvoorbeeld meer en meer sporten. Je merkt al heel snel wanneer je te weinig endorfine aanmaakt. Bij een gebrek hieraan kun je je angstig voelen, moeilijk in slaap komen, een slecht humeur hebben of zelfs depressief worden.

Lees meer over depressieve gevoelens

Te weinig endorfine door stress en burn out

Echter kan stress ook juist de boosdoener zijn voor een tekort aan endorfine. Dit is zo bij chronische stress en bij een burn-out. Hierbij heb je stress voor langere tijd, waardoor de druk te lang aanhoudt. Door teveel spanning en stress daalt de endorfine in je lichaam, waardoor je op een gegeven moment de stress niet meer aankunt. Je raakt vervolgens ontevreden over je resultaten en/of de dingen die je doet. Hierdoor ga je nog harder en harder werken. Je raffelt dingen af en de kwaliteit van het opgeleverde werk gaat achteruit. Je raakt in een neerwaartse spiraal en probeert nog te redden wat er te redden valt door nóg harder te werken.

Ook heb je zelfs geen tijd meer voor leuke dingen. Logisch dat je op een gegeven moment gefrustreerd raakt en de stress alleen nog maar meer toeneemt. Om deze stress de baas te kunnen blijven, heb je endorfine nodig. Echter wordt dat niet meer aangemaakt, omdat je geen voldoening meer haalt uit je werk. Je batterij raakt langzaam maar zeker op en je komt thuis te zitten met een burn-out.

Doordat er geen endorfine meer wordt aangemaakt, wordt er als reactie cortisol aangemaakt. Cortisol zorgt ervoor dat er ook geen serotonine meer wordt aangemaakt. Serotonine is eigenlijk je natuurlijke antidepressiva. Nu dit niet meer wordt aangemaakt, kun je depressieve gevoelens krijgen. Andere mogelijke symptomen zijn vergeetachtigheid, slecht kunnen slapen, lusteloosheid en onrustig zijn. Om weer uit een burn-out te komen, wordt vaak geadviseerd om ontspanningsoefeningen te doen, lekker te gaan wandelen en andere dingen te gaan die de persoon leuk vindt.

 

Zijn jouw endorfine niveaus gedaald door een burn out?

Wil je de endorfine weer bijladen en gezond uit je burn out komen?

Bekijk dan: burn out begeleiding

 

 

endorfine verhogen

 

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Hoe verhoog je endorfine

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies