Oorzaken van stress. Waarvan krijg je stress? Veel voorkomende oorzaken
arrow_drop_up arrow_drop_down

Waardoor ontstaat stress? Lees hier de oorzaken van stress

De oorzaken van stress zijn legio. Veel mensen vragen zich dan ook af: waardoor onstaat stress? Wat zijn de stressfactoren waar je mee te maken krijgt in je leven?
In dit artikel delen we veel voorkomende orozaken van stress. We helpen je de bron te achterhalen. Als je een oorzaak herkent die zorgt voor jouw stress, klik dan op de link onder iedere oorzaak.
Lees ook over de symptomen van stress

Angst

Iedereen is wel eens ergens bang voor en angst kent dan ook veel gezichten. Je kan bang zijn voor hoogtes, zwemmen in de zee of voor insecten. Angst is een emotie die ons wijst op gevaar. Het lichaam reageert op deze prikkel. Je krijgt hartkloppingen, de bloeddruk gaat omhoog en je wordt kortademig.

Iedereen heeft eens last van angst, maar wanneer angst ontstaat in een niet bestaande of onrealistische situatie, dan kan dit een ongezonde emotie worden. Mensen kunnen dan dagelijkse situaties gaan vermijden en bijvoorbeeld niet meer naar buiten gaan. Het leven met angst kan dan de kwaliteit van het dagelijkse leven erg belemmeren.

Overmatige angst voor situaties of onderwerpen wordt een fobie genoemd. Mensen met een fobie zijn zich wel bewust van het bestaan van angstaanvallen zonder dat er gevaar of een directe dreiging is.

Een angststoornis kan ontstaan vanuit de omgeving, bijvoorbeeld doordat één van je ouders dezelfde angst heeft als jij. Ook kan angst ontstaan vanuit persoonlijke ervaringen of ingrijpende gebeurtenissen. Je hebt iets heftigs meegemaakt, wat je altijd is bijgebleven. Als laatste kan angst ook ontstaan door psychische factoren.

Lees verder over angst en stress

 

 

Stress of burn out?

In ons uitgebreide E-book laten we de symptomen van een burn out zien.

Download hier gratis: kenmerken van burn out

 

 

Hoe stress herkennen

 

Onzekerheid en te weinig zelfvertrouwen

Iedereen is wel eens onzeker en het is heel lastig om hier mee om te gaan. De ene persoon heeft hier meer last van dan de andere. Wanneer je erg onzeker bent, kan het een probleem opleveren. Onzekerheid belemmert je dan vaak in de ontwikkeling van jezelf op het gebied van je werk, studie of sociale contacten. Je twijfelt vaak over hoe je overkomt op anderen, of dat je het wel goed genoeg doet. Dit kan terugkomen in je werk, maar je kan ook onzeker zijn over jezelf als persoon.

Te weinig zelfvertrouwen en onzekerheid kan ook ontstaan vanuit de jeugd en gepest worden. Niet alleen jeugd wordt gepest, maar als volwassene kan je hier ook mee te maken hebben. Dit heeft altijd een negatieve invloed op de denkwijze en het zelfvertrouwen van degene die gepest wordt. Het vertrouwen in zichzelf is geschaad, maar ook het vertrouwen in de omgeving.

Lees ook over zelfvertrouwen vergroten

Onzekerheid kan van grote invloed zijn op je leven, waardoor je zelfs overspannen kan raken. Als je last hebt van onzekerheid voel je je vaak niet prettig in een gezelschap en je bent bang om fouten te maken. Onzekerheid gaat ook vaak gepaard met faalangst. Onzekerheid voel je duidelijk in je lichaam. Het roept veel spanning in je op. Onzekere mensen stralen vaak uit dat zij onzeker zijn. Ze komen vaak stil en verlegen over, hebben moeite met praten en met het aannemen van een houding.

Lees verder over onzekerheid

 

Niet assertief genoeg

Je hebt altijd het gevoel dat je ‘ja’ moet zeggen en bent bang voor reacties van anderen als je aangeeft als je iets niet kan doen. Voor veel mensen is het moeilijk om ‘nee’ te zeggen. Door altijd ‘ja’ overal op te zeggen, denk je meer aan anderen dan aan jezelf en gedraag je je niet assertief. Je neemt daarmee onnodig veel werk op je hals, omdat je altijd anderen maar tevreden wilt houden. Door assertiever te reageren heb je meer oog voor je eigen belang. Je komt meer voor jezelf op en geeft je grenzen aan, maar houdt hierbij nog wel de relatie met anderen in gedachten. Veel mensen vinden dit echter erg lastig, omdat er altijd angst heerst voor de mogelijk negatieve reactie van anderen op wat jij zegt.

Je bent bang dat mensen boos op je worden of je niet meer aardig vinden. Deze gedachten gaan onbewust en is een automatische manier van denken geworden. Je hebt bijvoorbeeld in het verleden veel negatieve reacties gehad en hebt daardoor geleerd je mond niet meer open te doen. Hierdoor durf je je mening niet meer te geven, ga je confrontaties uit de weg en stel je geen grenzen aan anderen. Het werk neemt almaar voor je toe, tot je geen tijd meer voor jezelf en ontspanning hebt.

Lees ook: assertiviteit en stress

 

Opvoeding

Opvoeding en ervaringen vanuit je jeugd kunnen van invloed zijn op het ontstaan van stress en zelfs een burn-out veroorzaken. Je wordt of werd als kind niet serieus genomen door je ouders of je prestaties waren nooit goed genoeg, waardoor je vanuit je opvoeding erg weinig zelfvertrouwen hebt gekregen. Ook kan de plaats in het gezin die je in je jeugd had, van invloed zijn. Je bent bijvoorbeeld het oudste kind en wil hierdoor altijd het goede voorbeeld geven. Of je hebt een gehandicapte broer of zus.

De onzekerheden en gevoelens die je tijdens je jeugd hebt ontwikkeld, kan je op latere leeftijd alsnog tegenkomen. Ook als je al lang het volwassen stadium hebt bereikt. Je stress kan ogenschijnlijk vanuit je werkdruk komen, maar kan door je jeugdtrauma’s een veel diepere oorzaak hebben. Ook al lijkt je werkdruk op het eerste oog niets met je jeugd te maken te hebben.

Lees verder over de relatie opvoeding en stress

 

Een passief of saai leven

Wanneer de gang van zaken in je dagelijkse leven je te regelmatig bevalt, kan je verveelt raken. Je spreekt bijvoorbeeld van sleur en wanneer je dat doet, is je beeld van je eigen leven erg negatief geworden. Je werkt te lang onder je niveau, je hebt te weinig uitdaging in het leven en maakt zelden iets onverwachts mee. Hierdoor raak je erg verveelt en zelfs uitgeput. Je kan hier een bore-out door krijgen. Doordat je uitgeput bent, gedraag je je ook veel sneller geïrriteerd naar anderen.

De een vindt het lastiger om met regelmaat om te gaan dan de ander. Wat kan helpen om de verveling van het werk tegen te gaan, is door buiten het werk de uitdaging op te zoeken. Dit kan op verschillende manieren, zoals sporten of de zorg voor je kinderen.

Te passief zijn leidt tot een bore out

 

 

Heb je veel last van stress en wil je een burn out voorkomen?

Wil je (weer) genieten van het leven en krachtig overkomen op anderen?

Laat een vakkundige coach je helpen!

Bekijk hier: coaching bij stress

 

 

wanneer is stress slecht voor je?

 

Willen voldoen aan andermans verwachtingen

De reden waarom we aan de verwachtingen van anderen willen voldoen, is omdat we allemaal graag aardig gevonden worden. Je bent bang dat je anderen teleurstelt, of dat ze je niet aardig vinden. Het kan ook zijn dat je leeft zoals het ‘hoort’, omdat je denkt dat anderen dat zo van je verwachten. Veel mensen hebben vanuit zichzelf de eigenschap om het andere mensen naar de zin te maken. Wanneer de eigen wil dan strookt met wat een ander verwacht, wordt er toch gekozen voor het tevreden houden van de ander.

Toch is het zo dat wanneer er altijd maar aan de verwachtingen van anderen wordt gedacht, het eigen leven door deze verwachtingen en mensen wordt ingericht. Je hebt geen regie meer over je eigen leven en voelt je vaak schuldig. Dit kan voor veel stress zorgen, want je kan simpelweg niet altijd iedereen tevreden willen houden en aan iedereen zijn of haar verwachtingen voldoen.

Lees verder over het een ander naar de zin maken

 

De controle willen behouden en alles zelf willen doen

Veel mensen hebben de drang om controle te houden over dingen en op bepaalde situaties. Hier is niets mis mee, want je bent vaak goed voorbereid wat voor overzicht zorgt. Toch kost het veel energie om altijd overal controle op te behouden en dit levert onnodig veel stress op. Door altijd overal de controle op te willen houden, lijd je nachtrust en ontspanning hier onder. Door de drang op controle pieker je veel, je denkt na over zaken die kunnen gebeuren tot in de kleinste details. Een oorzaak van deze drang naar controle is onzekerheid.

Door werk of organisatie naar je toe te trekken, weet je tenminste zeker dat het goed gebeurt en er niets mis kan gaan. Je wilt dan ook geen fouten maken en bent erg bang voor wat mis zou kunnen gaan. Je weet wat je kan verwachten bij het zelf houden van de controle en dat werkt prettig. Hierdoor voelen veel controlfreaks zich minder onzeker.

Lees verder over: de controle willen houden

 

Overbezorgd zijn

Sommige mensen zien overal beren op de weg en maken zich druk om zaken wat niet nodig is. Deze mensen zijn echte piekeraars, want ze maken zich zorgen om wat nog gedaan moet worden of wat nog komen gaat. Ze gaan altijd van het ergste uit, zijn doemdenkers en dus erg negatief ingesteld. Door je overal zorgen over te maken, ben je veel tijd kwijt en het kan verlammend werken dat er iets ergs kan gebeuren. Nu is het niet erg om je ergens zorgen over te maken, maar wat niet goed is, is je te veel zorgen ergens over maken. Soms wordt gedacht dat door je ergens veel zorgen over te maken, je de situatie onder controle kan houden.

Dit levert erg veel stress op in plaats van de situatie echt onder controle te houden. Hierdoor kunnen concentratieproblemen zich voordoen, mensen kunnen er slecht van gaan slapen en je voelt je vaak gespannen en onrustig wanneer je je te veel zorgen maakt.

Lees verder over deze oorzaak van stress: overbezorgd zijn

 

Zorgdragen als mantelzorger

Mensen die als mantelzorger de zorg van een ander op zich nemen, gaan gebukt onder een grote druk. Mantelzorgers durven of kunnen vaak geen hulp van anderen inschakelen wanneer het hen zelf niet meer lukt. Je bent een mantelzorger wanneer je meer hulp aan een ander verleent, wanneer verwacht mag worden. Dit is dus vaak langdurige en intensieve zorg, waar niet voor betaald wordt. De zorg voor een chronisch zieke of oudere geeft een grote verantwoordelijkheid. Mantelzorgers zijn betrokken en zorgzame mensen.

Door de intensieve zorg van een ander, vergeten mantelzorgers zichzelf vaak. Ze gaan vaak over eigen grenzen heen, omdat er niemand is om de zorg mee te delen. Het is dan kiezen tussen eigen rust of minder zorg voor een ander. Dit levert veel stress op voor mantelzorgers, omdat ze zichtzelf vaak wegcijferen. Het is erg lastig voor deze mensen om zorg uit handen te geven en roepen dus vaak te laat hulp in van instanties.

Lees ook: stress bij mantelzorgers

 

stress zonder reden

 

Te gedreven zijn

Mensen die gedreven zijn, hebben vaak veel motivatie om zaken in werking te stellen. Ze willen het beste overal uit halen en dus de hoogste prestaties leveren. Soms kan dit ook omslaan in constant blijven streven om het beste uit jezelf te halen en overal het beste in te blijven presteren. In principe is gedrevenheid een goede eigenschap volgens velen. Maar wie extreem gedreven is, haalt zichzelf zoveel stress op de hals, dat ze aan het einde van de dag uitgeblust thuis op de bank zitten.

Door de gedrevenheid weten sommigen soms niet wanneer ze moeten stoppen en dit gaat vaak ten koste van zichzelf en de eigen gezondheid. Je luistert als te gedreven persoon vaak niet naar eigen behoeftes. Gedrevenheid is dan een valkuil geworden, want je denkt overal verantwoordelijk voor te zijn en vindt het lastig om anderen te laten helpen. Dit kan voor erg veel stress zorgen.

Lees ook: Te gedreven zijn

 

 

Heb je last van serieuze burn out klachten?

Lukt het herstellen van stress je met moeite?

Blijf dan niet te lang aanmodderen

Bekijk hier: coaching bij burn out

 

 

Ontwikkelstoornissen

Ontwikkelstoornis is een verzamelnaam voor AD(H)D en autisme. Mensen met een ontwikkelstoornis hebben moeite zich te concentreren, te ordenen en plannen en zich flexibel opstellen. Voor mensen met een ontwikkelstoornis is het daardoor erg uitdagend om in de huidige tijd te leven, waarbij alles tegelijkertijd en snel moet. Er zijn veel prikkels om te verwerken. Hierdoor kunnen mensen met een ontwikkelstoornis snel overbelast raken, wat veel stress geeft en uiteindelijk kan zorgen voor een burn-out.

Lees verder over ontwikkelstoornis en stress

 

Teveel willen doen

Iedereen heeft het altijd druk tegenwoordig en iedereen heeft haast. Kans is groot dat dit ook voor jou geldt. Niets mis mee, tot je over de grens gaat en teveel hebt willen doen. Je hebt minder tijd voor andere dingen, waardoor dit geschrapt wordt, bijvoorbeeld sporten, koken of het uitvoeren van je hobby. Wanneer je teveel doet, merk je dit ook aan jezelf. Je bent sneller geïrriteerd, voelt je niet lekker in je vel zitten en hebt misschien zelfs slaapproblemen. Er moet nog teveel gebeuren, dus de tijd dat je naar bed gaat wordt steeds later, maar je moet wel weer vroeg op de volgende dag. Hierdoor raak je oververmoeid, vergeetachtig en kan je moeite hebben met je concentratie.

Door altijd teveel te willen doen, kan je je gespannen en zenuwachtig voelen. Je maakt je veel zorgen om zaken en je piekert veel. Het is dan belangrijk om een stapje terug te nemen en vooral ook hulp in te schakelen. Niet alles hoeft op jouw bord terecht te komen.

Lees ook: Teveel moeten van jezelf

 

Werkdruk

Iedereen heeft op het werk een keer te maken met drukte, deadlines en daardoor ook stress. Deze werkdruk kan als het blijft aanhouden doorzetten in een burn-out. Wanneer dit gebeurt, is er vaak meer aan de hand dan werkdruk. Werkdruk is wel een belangrijke factor, maar meestal speelt er privé ook nog iets wat stress oplevert. Er heerst vaak wat onbegrip over stress door de werkdruk en een burn-out. Waarom heeft de ene werknemer er wel last van en de andere werknemer niet? Misschien vraagt het werk wel te veel en dat een ander er niet onder lijdt, wil niet zeggen dat het goed is om met zoveel stress te moeten werken.

Er kan bijvoorbeeld veel last zijn van de tijdsdruk om zaken af te moeten ronden, de prioriteiten liggen verkeerd, er komen veel zaken tussendoor waardoor er veel geschakeld moet worden, iemand maakt te veel uren, mensen voelen zich niet gewaardeerd, er zijn geen duidelijke werkkaders waarbinnen gewerkt moet worden, mensen trekken veel werk naar zichzelf toe. Er zijn dus allerlei oorzaken die de werkdruk verhogen en wat veel stress kan opleveren.

Lees ook: werkdruk verlagen

 

Faalangst

Met faalangst voel je je niet goed genoeg of ben je bang om afgewezen te worden. Hier heeft iedereen in een bepaalde mate wel last van. Iedereen wil graag gewaardeerd worden en goede dingen neerzetten. Dit kan een onrealistische verwachting scheppen, waardoor het gevoel ontstaat dat er gefaald wordt en dat zorgt voor stress. Je twijfelt of je wel goed bent of het wel goed doet. Dit is niet erg, maar het moet niet alles in beslag nemen. Dan is het ongezond. De kans is groot dat een burn-out ontstaat door faalangst. Doordat mensen het goed willen blijven doen, gaan ze zichzelf uiteindelijk voorbij en verstoren ze het zelfbeeld van zichzelf.

Faalangst kan verminderd worden en dat gaat niet over één nacht ijs. Belangrijk is om keuzes te maken en je hier ook aan te houden. Stel ook een doel voor jezelf voor over een jaar of misschien wel een kwartaal voor een succes wat je wilt kunnen vieren. Zet vervolgens ook de eerste stap in de richting van het behalen van dit doel en zorg voor mensen om je heen die je steunen en motiveren. Vier het behalen van successen ook uitgebreid.

Lees meer over faalangst en stress

 

stress zonder het te weten

 

Eenzaamheid

Waardering is iets wat we allemaal graag willen voelen. Het maakt het leven zinvol. Wanneer je die waardering niet krijgt, omdat je niet gezien of gehoord wordt, geeft dat stress want je voelt je alleen. Eenzaamheid komt in alle leeftijden voor, bij alle soorten mensen en in verschillende situaties. Ook kunnen er andere oorzaken voor eenzaamheid zorgen, bijvoorbeeld een aangrijpende gebeurtenis zoals het overlijden van een geliefde, verlies van werk of een scheiding. Iedereen reageert hier anders op. Emoties kunnen de overhand nemen en het stressniveau enorm laten stijgen. Dit houdt je lichaam tijdelijk vol, maar zorgt uiteindelijk voor bijvoorbeeld uitputting.

Lees verder over eenzaamheid en stress

 

 

Alle symptomen van burn out op een rijtje:

Dowload gratis ons E-book: Symptomen burn out

 

Wat als je veel oorzaken van stress herkent?

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

oorzaak van stress

 

Oorzaken van stress: gerelateerde artikelen:

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies