arrow_drop_up arrow_drop_down
Uit je comfortzone stappen: slim of juist zeer stressvol?

Uit je comfortzone stappen: slim of juist zeer stressvol?

Uit je comfortzone stappen zorgt voor stress, of juist niet? Doen wat je altijd doet, lekker saai en voorspelbaar. Alles op automatische piloot, ogenschijnlijk zonder stress. Maar als je echt gaat kijken naar jezelf, klopt dat dan wel? Misschien ben je wel ingedut, zit je in een sleur en mis je een echte uitdaging?

Hoe kom je uit je comfortzone?

Comfortzone, wat is dat?

Als je kijkt naar de vertaling of betekenis van ‘comfort zone’: een situatie waarin men zich bekend, veilig en prettig voelt. Dan is er eigenlijk ook geen gevoel van twijfel of onrust. Je zou kunnen stellen dat wij als mensen in de huidige (westerse) maatschappij allemaal in een soort van comfortzone zitten. Immers, als voorbeeld: alle basis levensbehoeften zijn voorhanden.

We hoeven niet veel moeite te doen, bijvoorbeeld om naar de winkel te gaan. Er is veel aanbod en vaak kies je de winkel waar je het prettigste bij voelt of die kort bij je in de buurt ligt. Als deze überhaupt al gesloten is, vind je altijd wel weer een andere.

In je comfortzone blijven klinkt natuurlijk best positief. De dingen doen die je altijd doet, zonder risico. Maar mis je dan niet de uitdaging, je persoonlijke groei en ontwikkeling? Vaak blijven we ook zitten bij onze werkgever en vasthouden aan bestaande situaties omdat we bang zijn voor het onbekende of onzekerheid. In je vertrouwde werkomgeving weet je precies wat van je verwacht wordt.

Je kunt terugvallen op je ervaring, competenties en routines. Je hebt het gevoel dat je alles onder controle hebt en misschien ga je, bewust of onbewust, risico’s uit de weg. Of is het misschien de angst voor het onbekende en angst voor verandering dat je tegenhoudt om uit je comfortzone te stappen?

Angst voor verandering

Wij hebben in ons leven vaak angst voor veranderingen. Zowel op je werk als privé. Denk bijvoorbeeld aan veranderen van werkomgeving of baan, een nieuwe leidinggevende, verhuizen naar een nieuwe woning of veranderingen in je relatie. Vaak kunnen deze veranderingen leidden tot stress en uiteindelijk zelfs tot een burn-out.

Onze hersenen raken gewend aan bepaalde zaken, routines en patronen die steeds terugkomen. Wanneer er een verandering optreedt kunnen de hersenen verward raken en ontstaat er angst op het moment dat deze veranderingen zich aandienen.  Het kan zelfs zo zijn dat mensen die jarenlang in een slechte werkomgeving zitten, deze situatie en gewoonten niet willen of kunnen aanpassen uit angst voor veranderingen. Eigenlijk voelen zij zich “comfortabel” bij hun slechte situatie.

Burn out of Bore out

Deze situatie gaat uiteindelijk bij deze mensen voor problemen zorgen. In de stresscurve wordt dit duidelijk uitgelegd. Als je nooit meer wordt uitgedaagd om uit je comfortzone te komen, kun je ingedut raken. Dan is jouw motivatie om je eigen vaardigheden te ontwikkelen misschien niet meer aanwezig. Als je tijdenlang in je comfortzone zit, maar geen uitdaging meer hebt in je werk, zal dit uiteindelijk kunnen leiden tot stress en zelfs een bore out.

Aan de andere kant; werknemers die constant over hun grenzen gaan, omdat eigenlijk niet beter weten en al jarenlang zo bezig zijn, kunnen hoogstwaarschijnlijk last krijgen van stress gerelateerde klachten en burn-out.

Het moeilijk vinden om nieuwe dingen op te pakken

Persoonlijke ontwikkeling

Het is natuurlijk ook niet makkelijk om uit je comfortzone te stappen. We zijn als mens gewoontedieren en vinden het natuurlijk best eng om de controle los te maken en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. De angst voor het onbekenden en de gedachte om bang te zijn om te verliezen wat we hebben is vaak een belemmering.

En toch is het bijzonder belangrijk om uit je comfortzone te stappen en iets te gaan doen wat nieuw voor je is, wat je nog nooit gedaan hebt. Open staan voor nieuwe uitdagingen. De controle los te laten en niet weten wat er uiteindelijk gaat gebeuren. Dan zal er persoonlijke groei plaats gaan vinden en word je potentieel volledig benut.

Persoonlijke ontwikkeling kan plaatsvinden op verschillende manieren. Door bijvoorbeeld het volgen van een opleiding, het lezen van boeken of misschien wel het volgen van coaching- of leiderschaptrajecten. Vaak ontstaat dan ook meer inzicht in jezelf en anderen, in patronen en gewoontes. Misschien ontdek je nieuwe of nooit eerder gebruikte talenten en competenties. Vaak zie je dat uit je comfortzone stappen, nieuwe ervaringen opleveren die een gevoel van voldoening en levensenergie brengen.

Wat te doen om uit je comfortzone te komen

Het is niet altijd even makkelijk om de stap te zetten en vooruit te kijken. Er zijn vaak overtuigingen en gedachten die je tegenhouden om dit te doen. Deze zogenaamde belemmerende overtuigingen zoals: “ik kan dat niet”, “het lukt me niet” etc. zijn als het ware saboteurs die ervoor zorgen dat je niet uit je comfortzone kunt stappen en eigenlijk niet echt stappen kunt zetten. Hoe kun je toch uit je comfortzone komen?

  • Begin met kleine stapjes: Maak niet meteen te grote stappen, dat kan leiden tot angst en paniek. Als voorbeeld: stel dat je het lastig vindt om een presentatie aan mensen te geven. Begin dan eerst met een kleine groep mensen en niet meteen voor een hele volle zaal;
  • Kijk terug en koetser je geboekte successen: In het verleden heb je vast voorbeelden, zakelijk of privé, situaties waarbij je uit je comfort zone kwam. Laat dit een inspiratiebron zijn, dit zorgt voor vertrouwen;
  • Laat je niet leiden door angst: Alles wat je aandacht geeft groeit. Daarom is het belangrijk om te focussen op positieve zaken. Op je verlangens en niet op je angst en andere negatieve zaken;
  • Durf fouten te maken; Je hoeft niet bang te zijn om fouten te maken, sterker nog: het maken van fouten zorgt ervoor dat je kunt groeien. Hierdoor krijg je meer ervaring en dit zal uiteindelijk leiden tot meer goede beslissingen.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Innerlijke vrede

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies