In het nu zijn: hoe doe je dat?

In het nu zijn: hoe doe je dat?

Een groot deel van de tijd dat je wakker bent, ben je met je gedachten in het verleden of in de toekomst, maar niet in het nu. Het gaat bijna automatisch dat je gedachten afdwalen en je mijmert over vroeger of dagdroomt over later.

Toch heeft het voordelen om in het nu te zijn. Niet in het verleden, niet in de toekomst, maar in het nu zijn. Wat betekent dat eigenlijk? Waarom is het zo belangrijk om in het nu te zijn? En hoe kun je daarin slagen?

Wat betekent in het nu zijn?

In het nu zijn betekent dat je je aandacht vestigt op het heden. Je bent volledig gericht op het moment. Je maakt je niet overmatig zorgen over de toekomst of het verleden. Je bent precies aanwezig waar het leven zich afspeelt.

Waarom is het belangrijk om in het nu te leven?

Als je je druk blijft maken over fouten die je in het verleden hebt gemaakt en je zorgen maakt over de toekomst, kun je niet genieten van wat je nu beleeft. Bovendien kun je het verleden niet veranderen en kun je de toekomst niet voorspellen. Je bereikt weinig of niets met al dat gepieker en je leeft eigenlijk in een illusie, want het leven speelt zich in het nu af.

Het heden gaat zomaar aan je voorbij als je altijd met je gedachten ergens anders bent. Daarnaast is het beter voor je gezondheid en voel je je gelukkiger als je meer in het nu bent.

Welke voordelen heeft het om in het nu te zijn?

Meer genieten

Als je meer in het nu bent, geniet je meer omdat je je meer bewust bent van het moment. Wanneer je de hele dag bezig bent met gisteren en morgen, ben je je niet bewust van je omgeving, van hoe je je eigenlijk voelt en de momenten die zich afspelen.

In het nu zijn maakt je meer bewust van het zonnetje dat schijnt, de wind die waait, de geuren van het seizoen, de maaltijd die je eet en de mensen in je omgeving. Je beleeft alles intenser en je voelt echt dat je leeft.

Minder negatieve gedachten

Door meer in het nu te leven, bevrijd je jezelf uit het doolhof van je gedachten. Je kunt jezelf in je eigen denkwereld gemakkelijk bestoken met negatieve gedachten, zorgen en angsten. Deze negatieve gedachten en gevoelens zien we als een deel van ons zijn. Ze geven je een naar gevoel en je mist het leven dat zich aan je voordoet.

Je kunt deze negatieve gedachten vervangen door positieve gedachten wanneer je meer in het nu leeft. Probeer negatieve gedachtenpatronen steeds meer te herkennen en sta bewust stil bij iets wat jouw op dit moment blij en dankbaar maakt.

Meer concentratie

Merk je regelmatig dat je gedachten afdwalen wanneer iemand je iets vertelt? Ben je snel afgeleid van je werk? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk niet in het nu. De ene gedachte brengt je op de andere en voor je het weet bent je met je gedachten ver in het verleden of ver in de toekomst.

In het nu zijn zal je helpen om meer geconcentreerd te zijn. Je kunt met meer aandacht naar anderen luisteren, want je bent echt aanwezig in het gesprek. En je krijgt meer gedaan op een dag, want je voert je werkzaamheden bewuster uit.

Minder stress

Als je in je hoofd altijd bezig bent met het verleden of de toekomst, ervaar je veel stress. Je bent bezig met to-dolijstjes en deadlines en je denkt na over doelen die je niet behaald hebt of andere dingen waar je spijt van hebt.

Zulke gedachten geven stress en je zult altijd een gevoel van spanning hebben zolang je in je hoofd bezig bent met het verleden of de toekomst. Als je daarentegen tevreden bent met dit moment, ervaar je meer voldoening en minder stress.

Meer in het nu leven

Hoe kun je meer in het nu leven?

Vergeef jezelf en anderen

Je kunt fouten die je in het verleden hebt gemaakt of situaties waarin je je gekwetst hebt gevoeld tot het oneindige blijven herinneren en keer op keer in gedachten opnieuw beleven. Deze herinneringen lijken soms gebundeld in een film die in je gedachten steeds opnieuw afspeelt.

Hoe kun je nu in het heden zijn als je geconfronteerd wordt met zulke gedachten? De sleutel zit in vergeven. Vergeef anderen die je hebben gekwetst en vergeef ook jezelf voor fouten die je hebt gemaakt.

Leef van dag tot dag

Heb je je weleens ontzettend druk om iets gemaakt wat uiteindelijk nooit is gebeurd? Waarschijnlijk overkomt je dit heel vaak of pakt de situatie minder erg uit dan je had gedacht. Beseffen dat je met piekeren niets bereikt en dat het meestal allemaal wel meevalt, zal je helpen in het nu te zijn.

Probeer van dag tot dag te leven, ook als het gaat om toekomstplannen. Het is natuurlijk niet verkeerd om plannen te maken en doelen te hebben, maar laat daar niet je geluk van afhangen. Sommigen denken dat ze pas echt gelukkig zijn als ze een doel bereikt hebben. En als dat doel bereikt is, komt er weer een nieuw doel.

Op die manier ben je niet in het nu. Probeer daarom in plaats van het geluk voor je uit te schuiven, elke dag bij iets stil te staan wat je gelukkig maakt.

Gebruik je zintuigen

Je kunt meer van het moment genieten door je bewust te worden van je zintuigen. Sta stil bij wat je ziet, hoort, proeft en voelt. Vraag jezelf af wanneer je neigt af te dwalen naar het verleden of de toekomst: Wat ziek ik? Hoe voel ik me? Wat ruik ik op dit moment? Wat proef ik? Je richt op deze manier je aandacht op je zintuigen in plaats van op je gedachten. Je zult zien dat gelijk weer terug bent in het nu.

Let op je ademhaling

Een andere manier om in het nu te komen is je bewust worden van je ademhaling. Ademhalen is iets waar je normaal gesproken misschien niet bij stilstaat, maar het kan je enorm helpen. Door bijvoorbeeld 15 minuten ontspannen en bewust adem te halen, kom je niet alleen gelijk in het nu maar verminder je ook negatieve gedachten en stress.

Deze oefeningen kunnen je helpen om meer op je ademhaling te letten

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde artikelen

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down