Bewegen tegen de stress. Ook als je geen zin hebt!
Geen zin om te sporten? Bewegen tegen de stress!

Geen zin om te sporten? Bewegen tegen de stress!

Bewegen tegen de stress: Geen zin om te sporten? Om je te helpen alvast de 5 meest gehoorde bezwaren:

  • Te druk”,
  • “Geen tijd”,
  • “Ik wil wel maar het lukt me niet”,
  • “Mijn agenda zit te vol”,
  • “Ik heb kleine kinderen”,
  • “Geen energie”
  • “Geen geld”.

Hoeveel bezwaren ik heb gehoord in de afgelopen jaren! Je kunt het je haast niet voorstellen. In essentie komen ze allemaal op hetzelfde neer, maar daarover later meer!

Bewegen als stresspreventie Sporten en stresspreventie

(stress is beroepsziekte nummer één)

Lieve mensen, sporten of gewoon dagelijks bewegen helpt ontzettend om je hoofd even leeg te maken. Bovendien maak je bij bewegen het hormoon endorfine aan. Endorfine zorgt ervoor dat het seintje in je hersenen om cortisol (stresshormoon) aan te maken, gedempt wordt. Met ander woorden: Bewegen zorgt direct voor minder stress! Je kunt dus zeggen dat mensen die gezond bewegen, minder kans maken op stress, burnout en overige gezondheidsklachten.

Of je nou kampt met een burn-out, stress gerelateerde klachten ervaart of lekker fit bent, bewegen MOET (als je leven je lief is) Ik weet dat ik nu in sommige mensen’s allergie kom want: “ik MOET niks!”

Laten we eerlijk zijn; er zijn mogelijkheden genoeg om te bewegen of te sporten. Kwestie is: Ben jij er sterk genoeg voor? Durf jij jezelf een schop onder je kont te geven? Durf jij eerlijk te zijn naar jezelf en jezelf gewoon een luilak te noemen? Weet je; het is jouw lijf, het is jouw situatie; het zijn jouw gezondheidszorgen, kortom je doet het niet voor de ander maar voor jezelf. Hoe wil je oud worden? Hoe wil jij dat je lijf eruit ziet, hoe wil jij je voelen en hoe gezond wil je zijn? Wat is jouw gezondheid wanneer je 5, 10 of 20 jaar verder bent? Wat moet je daar dan nu aan gaan doen?

Het klinkt wellicht wat streng en bazig, dit artikel is bedoeld om jou even wakker te schudden zodat jij gaat nadenken wat je al doet en of dat voldoende is.

Welke vorm van bewegen is gezond? Bewegen tegen de stress

Ik heb het hier over bewegen. Dus niet eens zozeer sporten, keihard trainen, etc. Het is belangrijk om een actieve levensstijl te ontwikkelen, omdat veel van ons werk geautomatiseerd is. (denk aan computers, auto’s, telefoons, etc). Waar je vroeger op de fiets/ lopend naar je lichamelijk actieve baan ging, wordt nu vaak de auto of het OV gepakt om vervolgens achter een bureau te kruipen. Eenmaal achter dit bureau komen we voor diverse stresssituaties te staan, die we allemaal opslaan in ons lijf.

Deze stressreacties komen terug door middel van:

We moeten wellicht anders gaan kijken naar bewegen. Een actieve leefstijl als medicijn. Bewegen is geen sporten, hoewel sporten wel bewegen is. Een geschikte levensstijl met veel wandelen, klussen, ‘sjoggen’ (zie het filmpje over ‘sjoggen’ bij video’s), fietsen etc. Dit betekent dus niet dat je met bewegen perse het zweet op je voorhoofd en je rug kletsnat moet hebben. Het is ongelooflijk belangrijk om een actieve levensstijl te hebben waarbij beweging veelvuldig voorkomt.

Het ‘te druk hebben’ om te bewegen betekent dat de balans volledig naar de verkeerde (ongezonde) kant opslaat!

Veranderen van de beweeggewoonte

Een actieve levensstijl vraagt om het veranderen/ doorbreken van bestaande gewoontes. Dat niet iedereen hierop zit te wachten is begrijpelijk. Immers; elke verandering is lastig.

Wat we wel willen is meer energie, meer vreugde, lol, uithoudingsvermogen, een beter humeur en natuurlijk minder stress! Een actieve levensstijl betekent dus dat je goed voor jezelf zorgt!

Geen tijd hebben om te bewegen, betekent dus dat je slecht voor jezelf zorgt. Daarmee onthoud je jezelf en je omgeving een groot stuk plezier.

Tips om meer te bewegen

Hier een paar tips:

  • Sta elke dag een half uurtje of een uurtje eerder op. Dit levert jou al 3,5 tot 7 uren tijdwinst in de week op die je hiervoor kan gebruiken. 7 uren per week = 364 extra uren per jaar! Lukt het opstaan je niet? Ga dan eerder naar bed.
  • Minder televisie kijken, dan wel bewegen tijdens het televisie kijken
  • Minder op “Socialmedia
  • Meer lopen of de fiets ipv de auto
  • Niet afspreken en bijkletsen met een wijntje, een biertje en een blokje kaas maar ga een blokje om met diegene
  • Zet een muziekje op en ga lekker dansen in je eigen huis
  • Ga een dag minder werken als dat erin zit. (of maak het mogelijk)
  • Maak een afspraak met jezelf: Nooit meer de lift!
  • Kies ervoor om op het werk of thuis wandelend te lunchen
  • Plan vaste momenten in om te bewegen (en hou je er aan)
  • Meld je aan voor een challenge op facebook en houd jezelf via een groep gemotiveerder. Tip: Ik loop hard (Facebook) ook voor beginnende lopers
  • Gebruik gadgets om je tijden en afstanden scherper in de gaten te houden, zo houd je ook mooi je vooruitgang bij
  • Stel haalbare doelen voor jezelf zodat je niet keer op keer teleurgesteld raakt
  • Zelfs achter je PC of in de auto kan je dingen doen om je spieren in beweging te krijgen. (bijvoorbeeld een bureaufiets)

Bewegen tegen de stress

Laten we het eens concreet maken: Wat is nu nog jouw excuus om niet in beweging te komen? Geef me een echt goede reden waardoor jij niet vaker kan gaan bewegen.

Nog een paar voordelen op een rij:

  • Bewegen verhoogt je stofwisseling
  • Bewegen houdt je lijf soepeler
  • Je slaapt beter
  • Je voert stresshormonen af
  • Het haalt je even uit je dagelijkse leven
  • Even een momentje voor jezelf

Dus…..Maak jezelf niet “Wijs” dat je geen tijd hebt, maak tijd en zie het als een investering in je eigen lijf. Heel veel mensen doen het, jij kan het ook.

Geef jij jezelf morgen een schop onder je gat? DOEN!

Bewegen tegen de stress is een vast onderdeel van ons coachingstraject bij stress. 

Over de schrijver
Michel is sportenthousiast, weet ontzettend veel over de psyche en beheerst de kunst van tai chi. Michel is coach in de regio Almelo/ Hengelo/ Enschede
Reactie plaatsen

Cookies