arrow_drop_up arrow_drop_down
Pijn in je schouders: is stress de oorzaak?

Pijn in je schouders: is stress de oorzaak?

Word je ook weleens wakker met zulke pijnlijke schouders dat je niet meer normaal je armen kunt bewegen, laat staan iets kunt optillen? Pijn in de schouders is een veelvoorkomende klacht. Het doet niet alleen zeer, maar het belet je ook je normale activiteiten te doen.

Het kan je zelfs van je nachtrust beroven. De schouderpijn kan verschillende oorzaken hebben, zoals een verkeerde beweging of overbelasting. Maar ook stress is een veelvoorkomende oorzaak. Is in jou geval stress de oorzaak? Wat kun je dan het beste doen om de pijn te verlichten?

Klachten bij pijn in je schouders

De schouder is een complex gewricht. Daardoor kun je je arm bijna in elke richting beweging, maar het zorgt er ook voor dat dit gewricht gevoelig is voor blessures en klachten. De diepere spieren die zorgen voor de stabiliteit van de schouder, liggen heel dicht bij het gewricht. Hierdoor kunnen er snel klachten ontstaan in het schoudergewricht wanneer deze spieren overbelast worden.

Pijn in je schouders of je schouderbladen is heel vervelend en frustrerend. Je kunt normale dagelijkse handelingen niet meer uitvoeren, zoals een trui over je hoofd aantrekken, iets optillen, je werk, het huishouden of de boodschappen. Je voelt de pijn voornamelijk in en rond je schoudergewicht, maar de pijn kan ook uitstralen naar je bovenarm en je schouderbladen en je nek.

Je kunt deze zelfs gaan voelen in je elleboog of je vingers. Aangezien bewegen pijn doet, kun je je arm minder gaan gebruiken. Daardoor kun je een stijve schouder krijgen. Je kunt de klachten van het ene op het andere moment hebben of ze langzaam ontstaan. De vraag is: hoe ben je aan deze klachten gekomen? Wat is de oorzaak?

De oorzaak van schouderpijn

Het is niet altijd makkelijk de oorzaak van schouderklachten te achterhalen. Misschien kom je er zelfs nooit achter wat de oorzaak is en zullen de klachten na een paar dagen vanzelf verdwijnen. Soms kun je erachter komen door stil te staan bij wat voor handelingen je hebt gemaakt. Je hebt wellicht iets zwaars getild, een vriend geholpen bij een verhuizing of in huis geklust en het plafond geschilderd.

Je hebt je schouders dan waarschijnlijk overbelast. Lang achter de computer zitten en met een computermuis werken kan ook de oorzaak zijn. Je hebt dan een verkeerde houding of je maakt lang achter elkaar dezelfde beweging. Hetzelfde kan gebeuren bij bepaalde sporten, zoals bij tennissen.

Er zijn een aantal spieren die van de schouder naar de nek lopen. Daarom gaan nek- en schouderklachten vaak samen. En zo kan nekpijn ook de oorzaak zijn van de schouderpijn. Meestal gaan schouderklachten vanzelf over en helpt voldoende rust en met mate blijven bewegen voldoende.

Maar het kan ook zijn dat je het gewricht verdraait hebt of last hebt van artrose. Ook kan een pees of de slijmbeurs ontstoken zijn. Als de klachten niet vanzelf overgaan en ze zelfs erger worden, is het verstandig de huisarts of een fysiotherapeut te raadplegen.

Stress is de oorzaak van schouderklachten

Stress is de oorzaak van schouderklachten

Van heel veel lichamelijke klachten is stress de oorzaak. Ook bij nek- en schouderpijn is stress of spanning een veelvoorkomende oorzaak. Hoe kan stress de oorzaak zijn? Wat doet stress met je spieren? Wanneer je gestrest bent, bereidt je lichaam zich automatisch voor op vechten of vluchten. Onbewust span je je spieren meer aan dan gewoonlijk, waardoor je ze overbelast en verkrampt. In principe zou stress in al je spieren pijn kunnen veroorzaken, maar over het algemeen lijden vooral de spieren in je nek en je schouders het meest onder stress.

Als je een lange periode teveel stress ervaart, kan je lichaam ook minder goed de voedingsstoffen opnemen die belangrijk zijn voor je spieren. Denk bijvoorbeeld aan de mineralen magnesium en calcium en de vitamines D en C die bijdragen aan gezonde spieren en botten. Bij een tekort aan deze voedingsstoffen, krijgen je spieren niet de nodige ondersteuning om te ontspannen en samen te trekken. Zo kan stress leiden tot een tekort aan voedingsstoffen en dit tekort kan pijn in de schouderspieren veroorzaken.

Spieren zijn afhankelijk van bepaalde hormonen

Je spieren zijn ook afhankelijk van bepaalde hormonen om goed te kunnen werken. Testosteron zorgt bijvoorbeeld voor de opbouw van spiervezels. Maar het hormoon cortisol zorgt juist voor de afbraak van spieren, vooral als je veel cortisol in je bloed hebt tijdens stress. Het is bekend dat stress een grote invloed heeft op je hormoonhuishouding.

Wanneer je onder stress staat, ontstaat er een disbalans en gedragen de spieren zich anders. Je spieren staan constant gespannen of kunnen onwillekeurig samentrekken. Als dit gebeurt in je schouders, krijg je pijn en krampen in de spieren in je schouders.

Bovendien heeft stress een grote invloed op je slaappatroon. Als je veel stress hebt of aan een burn-out lijdt, heb je waarschijnlijk moeite met slapen. En slaapproblemen hebben ook een negatief effect op je spieren. Bij onvoldoende nachtrust kan je lichaam niet de beschadigde spiervezels herstellen, waardoor ze kwetsbaarder worden voor overbelasting. Er hoeft dan maar iets te gebeuren en je hebt gelijk pijn in je schouders.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Tips om schouderpijn te verminderen

Steeds meer mensen hebben spierklachten door een hoge werkdruk of persoonlijke problemen. Meestal gaan de spieren in je schouders dan langzaam vastzitten. Als je momenteel last hebt van pijnlijke schouders, kun je er dus het beste voor zorgen dat je minder stress ervaart. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar niet onmogelijk. Je lichaam geeft aan dat er iets moet veranderen. Probeer daarom te achterhalen wat bij jou veel stress in je leven veroorzaakt en zoek gericht naar oplossingen.

Het kan helpen om wekelijks een momentje voor jezelf in te plannen waarin je tot rust kan komen en kunt ontspannen. Als je een kantoorbaan hebt, is het belangrijk dat je jezelf een goede werkhouding aanleert en voor voldoende beweging zorgt. Neem ook je weekschema eens onder de loep en kijk of je wat aanpassingen kunt maken.

Vind je het moeilijk de oorzaak van stress te achterhalen? Of ervaar je zoveel stress dat je bang bent dat je tegen een burn-out aan zit? Wees dan niet terughoudend met hulp inschakelen. Misschien is een goed gesprek met een vriend of familielid voldoende, maar het kan ook zijn dat je professionele hulp nodig hebt om goed met stress te leren omgaan. Vind je het tijd om voor eens en altijd af te rekenen met je stressklachten? Neem in dat geval vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat we voor je kunnen betekenen.

Oefeningen doen om de pijn te verminderen

Ondertussen – terwijl je stress probeert terug te dringen – kun je wat oefeningen doen om de pijn te verminderen. Allereerst kan een schoudermassage je helpen om de spieren los te maken en te ontspannen. Daarnaast kun je wat oefeningen doen die de spieren in je schouders soepel maken. Draai bijvoorbeeld langzaam je schouders naar voren en naar achteren. Blijf je schouders gebruiken en bewegen, ook al doet het wat pijn.

Zo voorkom je dat de klachten erger worden en je schouders vast gaan zitten. Als kleine beweging erg veel pijn doen, kun je je schouders het beste een paar dagen rust geven. Een koelelement of juist een warmte-element kan tijdelijk de pijn verlichten. Ook een warme douche of een warm bad verlicht volgens velen de pijn een beetje.

Na een tot drie dagen kun je proberen of je je schouders weer voorzichtig wat kunt bewegen. Het is goed om te bewegen, maar niet met kracht. Til daarom voorlopig nog geen zware dingen en duw niet ergens hard tegenaan. Bepaalde klusjes, zoals het plafond schilderen, kun je beter voorlopig nog even uitstellen.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Gerelateerde artikelen

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies