Pijn in je rechterarm of schouder door stress: Soms kan een kleine hoeveelheid stress ons helpen om taken af te maken en ons energieker te voelen. Maar stress kan een probleem worden als het lang aanhoudt of erg intens is. In sommige gevallen kan stress onze lichamelijke en geestelijke gezondheid aantasten.

Professionals in de gezondheidszorg betitelen sommige vormen van stress als ‘acuut’ of ‘chronisch’. Symptomen van acute stress treden op binnen een paar minuten tot een paar uur na een gebeurtenis. Het duurt kort, meestal minder dan een paar weken, en is zeer intens. Het kan gebeuren na een schokkende of onverwachte gebeurtenis. Dit kan bijvoorbeeld een plotselinge sterfgeval, een aanranding of natuurramp zijn.

Chronische stress duurt lang of komt steeds terug. Je kunt dit ervaren wanneer je langere tijd onder grote druk staat. Je kunt ook chronische stress ervaren als je dagelijkse leven moeilijk is, bijvoorbeeld als je een verzorger bent of als je in armoede leeft.

Stress, wat is het precies?

Stress is hoe we reageren wanneer we ons onder druk gezet of bedreigd voelen. Het gebeurt meestal wanneer we ons in een situatie bevinden die we naar ons gevoel niet kunnen beheersen of controleren.

Wanneer we symptomen van stress ervaren, kan dat zijn als:

  • Een individu, bijvoorbeeld als je veel verantwoordelijkheden hebt die je moeilijk aan kunt.
  • Deel van een groep, bijvoorbeeld als je familie een moeilijke tijd doormaakt, zoals een sterfgeval of financiële problemen.
  • Deel van je gemeenschap, bijvoorbeeld als je behoort tot een religieuze groep die wordt gediscrimineerd.
  • Een lid van de samenleving, bijvoorbeeld tijdens natuurrampen of gebeurtenissen zoals de pandemie van het coronavirus.

Als je stress ervaart als deel van een grotere groep, kan het zijn dat je het allemaal anders ervaart. Hoe je stress ervaart, is dus uniek voor jou als persoon. Dit kan gebeuren zelfs als de oorzaak van je stress dezelfde is.

Steeds meer stress?

Telkens weer zien we dat mensen zich overweldigd voelen door de druk waarmee ze in het moderne leven te maken hebben. Er liggen hier verschillende reden aan ten grondslag.

Voortdurend verbonden/ online zijn

Technologie is prachtig – we kunnen contact leggen met mensen ver weg, in verschillende tijdzones, en inzicht krijgen in hun leven door gewoon passief achter onze smartphone te zitten. Het helpt ons om ons verbonden te voelen, toch?

Pijn in schouder door stress vanwege het altijd aan staan

Het antwoord is natuurlijk niet zo simpel als dat klinkt. Dankzij de technologische vooruitgang zijn we meestal aan onze telefoon gebonden terwijl de werkmails zich opstapelen. We zijn ook voortdurend verbonden via sociale media, wat zijn voor- en zijn nadelen heeft. Hoe zou het zijn om een detox te hebben van je digitale apparaten? Zou dat je opluchten of juist ongerust maken?

Teveel willen doen

Tegenwoordig is er voor alles een niche (en Facebook en Instagram kunnen dat beamen), en het is alsof we in een hokje moeten ‘passen’: Drukke professional die de bedrijfsladder beklimt en glazen plafonds verplettert? Check. Georganiseerde thuisblijfmoeder die bentoboxen met Instagram-waarde in elkaar flanst en chocolade maakt voor de traktaties van de kinderen op school? Check. Avonturier en reiziger die de meest exotische, nog te ontdekken bestemmingen in de wereld fotografeert? Check.

De creatievelingen, inclusief de barista’s die zich bezighouden met latte art, event planners die de perfecte verjaardagsfeestjes voor kinderen organiseren die de moeite waard zijn om te delen, of de fotografen wier foto’s je meevoeren naar een andere tijd en plaats? Check.

De fitness- en lifestyle bloggers /Instagrammers die hun lichaam in een paar weken omtoveren en elk moment van de dag de vruchten van hun arbeid laten zien? Check.

Het probleem is dat we voor de gek worden gehouden door te denken dat we dit allemaal moeten doen, en allemaal op hetzelfde moment. En zie daar de opkomst van de superman of supervrouw, maar in werkelijkheid is het niet mogelijk om tegelijkertijd uit te blinken in werk en privéleven, om de wereld rond te reizen en toch je werk te koesteren, om creatief en fit te zijn en dat allemaal tegelijk.

De druk om een beeld van perfectie op te houden is zeker uitputtend. En toch is dat waar velen van ons in trappen. Als dit je bekend in de oren klinkt omdat je het zelf ook doet, is het nuttig om jezelf af te vragen of je op weg bent naar een burn-out en welke impact het heeft op de kwaliteit van je leven.

Geen prioriteiten stellen

Naast te veel proberen te doen is er ook een tekort aan prioriteiten stellen, wat leidt tot het gevoel in verschillende richtingen getrokken te worden in het leven zonder een echte focus of doel. Dit kan leiden tot een gevoel van een gebrek aan prestatie of verwezenlijking en dit, samen met een verhoogde werkdruk, is een recept voor een burn-out.

Slechte of onregelmatige stress ontspanningsmechanismen

Stress is een onvermijdelijk onderdeel van een druk, modern leven. Aangezien de meesten van ons weinig tijd hebben, zijn stress ontspanningsmechanismen helaas vaak slecht (bv. alcohol drinken, een shot cafeïne of suiker, vet eten) of niet frequent (bv. één keer per week een lange duurloop doen, één keer per drie weken een ontspannende massage).

niet genoeg ontstressen zorgt voor geestelijk en lichamelijk klachten

Om stress te bestrijden, moeten we echter onze basisbouwstenen goed onderhouden, anders versterkt onze slechte gezondheid zelf de stress die we ervaren.

Wat doet stress met ons?

Duizenden jaren geleden hadden mensen die op een hongerige sabeltandtijger of ander roofdier stuitten, meer kans om de ontmoeting te overleven als ze in staat waren om op te veren en snel weg te sprinten. Een verhoging van de bloeddruk en de hartslag en een vertraging van de spijsvertering betekende dat er meer energie kon worden besteed om te ontsnappen. Als ze niet snel genoeg konden rennen, hadden ze meer kans om een wond van de hongerige tijger te overleven als hun bloed snel stolde.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Vandaag de dag kan deze zelfde lichamelijke reactie op stress, als die niet wordt verlicht, schadelijk zijn voor onze gezondheid. Onverlichte stress is een bekende risicofactor in veel van de belangrijkste oorzaken van vroegtijdige dood onder volwassenen, waaronder aandoeningen en ziekten zoals hartaandoeningen, hoge bloeddruk, beroertes, diabetes type 2 en een slecht functionerend immuunsysteem. Chronische stress is dan ook een potentiële risicofactor voor depressie, verslaving en zelfmoord.

Welke lichamelijke symptomen horen bij stress?

Wanneer we met een stressfactor te maken krijgen, reageren onze hersenen en ons lichaam door een reeks chemische reacties op gang te brengen die ons voorbereiden om ons met de stressfactor bezig te houden of ervan weg te rennen. Twee hormonen die we vrijmaken zijn adrenaline, dat de spieren voorbereidt op inspanning, en cortisol, dat de lichaamsfuncties regelt. Als een stressfactor uitzonderlijk beangstigend is, kan deze ervoor zorgen dat we bevriezen en niet meer in staat zijn om te werken. De stressrespons die door deze twee hormonen wordt uitgelokt, zorgt er op korte termijn voor dat onze:

  • Bloeddruk stijgt
  • Hartslag toeneemt
  • Vertraging (of stop) van de spijsvertering
  • Bloed sneller gaat stollen

De lange termijn symptomen van stress op ons lichaam kunnen vaag zijn en lijken op de symptomen die door medische aandoeningen worden veroorzaakt. Het is dus belangrijk om deze symptomen met je arts te bespreken. Je kunt een van de volgende lichamelijke symptomen van stress hebben:

  • Weinig energie
  • Hoofdpijn
  • Maagklachten, zoals diarree, constipatie en misselijkheid
  • Pijn en gespannen spieren
  • Pijn op de borst en snelle hartslag
  • Slapeloosheid
  • Frequente verkoudheden en infecties
  • Verlies van seksueel verlangen en/of vermogen
  • Zenuwachtigheid en beven, oorsuizingen, en koude of zweterige handen en voeten
  • Droge mond en moeilijk slikken
  • Opeengeklemde kaken en knarsetanden

Pijn in je rechterarm door stress?

Stress kan alle delen van je leven beïnvloeden, met inbegrip van je emoties, gedrag, denkvermogen en lichamelijke gezondheid. Geen enkel deel van het lichaam is er eigenlijk immuun voor. Maar omdat mensen verschillend met stress omgaan, kunnen de lichamelijke symptomen van stress nogal eens variëren.

Er zijn verschillende redenen waarom iemand pijn in zijn rechterschouder en arm kan hebben. In veel gevallen is de pijn het gevolg van overbelasting van de spieren, een blessure of zenuwbeschadiging. Maar soms heeft pijn in de schouder en arm niets te maken met inspanning of een letsel. Onverklaarbare pijn in de schouder en arm kunnen in sommige gevallen symptomen zijn van een hartaanval.

Echter is spanning en beklemming in je schouders ook een van de veel voorkomende symptomen van angst en stress. Het maakt deel uit van de vecht- of vluchtreactie van je lichaam of de manier waarop het zich voorbereidt op een fysieke bedreiging of op het overleven ervan.

Langdurige of verhoogde niveaus van stress en angst kunnen ook ontstekingen veroorzaken. Dit kan op zijn beurt leiden tot een stijve of “bevroren” schouder. Spanning of stress kan een gespannen gevoel in onze schouders veroorzaken, en wanneer deze spanning gedurende een lange periode aanhoudt, uit zich dat in stijfheid en pijn. Gelukkig reageert schouderpijn door stress goed op yoga, stretching en andere ontspanningsmethoden.

Hoe weet ik of mijn symptomen door stress ontstaan?

Als je symptomen je gezondheid aantasten of het dagelijks leven moeilijk maken, is het een goed idee om naar de dokter te gaan. Je huisarts kan namelijk medische problemen uitsluiten die dezelfde symptomen veroorzaken. Als je lichamelijke symptomen geen medische oorzaak hebben, kun je last van stress hebben.

Als medische oorzaken zijn uitgesloten is de kans groot dat stress de oorzaak is. Het is dan raadzaam om te onderzoeken of er zaken in je leven zijn die je (langdurige) stress geven. Als je bewust bent van je stressniveau en bewust moeite doet om de stress terug te dringen zouden symptomen die door stress veroorzaakt worden ook minder moeten worden.

Eén van onze coaches kan je helpen om duidelijk te krijgen waar de grootste pijnpunten liggen als het gaat om de stress die je ervaart en wat er aan gedaan kan worden.

Veelgestelde vragen

Wanneer een persoon stress ervaart, stimuleert dit een reactie van het immuunsysteem. Na verloop van tijd, wanneer stress chronisch is, kan het immuunsysteem overgestimuleerd raken. Dit kan leiden tot de ontwikkeling van ziekten en gezondheidsproblemen.

Over langere perioden kan chronische stress bijdragen tot de ontwikkeling van een reeks symptomen van fysieke en mentale aandoeningen. Zolang de stressfactor nog aanwezig is, worden ook de lichamelijke klachten die ermee gepaard gaan in stand gehouden.

Chronische hoest kan veroorzaakt worden door astma, obstructieve longziekte, gastro-oesofageale reflux stoornis en longschade, en mogelijk zelfs door hartproblemen.

Wat weinigen zich realiseren is dat chronische hoest ook een teken of symptoom van stress kan zijn. Mensen die last hebben chronisch hoesten vertonen vaak tekenen van een slechte ademhaling, en hoesten kan daarvan het gevolg zijn. Hoesten is altijd de moeite waard om door een arts te laten onderzoeken, maar regelmatig hoesten kan een ernstig stress probleem zijn.

De biologie van stress is complex, en de stressrespons is een georkestreerde actie waarbij een aantal lichaamssystemen betrokken zijn. Geen enkele maatstaf kan de volledige stressrespons weergeven. In plaats daarvan zijn er een aantal verschillende stress-biomarkers ofwel lichamelijke symptomen, die elk een bepaald aspect van de stressrespons benadrukken.

Hoewel stress op zich niet noodzakelijk problematisch is, kan de ophoping van cortisol in de hersenen gevolgen hebben op lange termijn. Zo kan chronische stress leiden tot gezondheidsproblemen. De functies van cortisol maken deel uit van het natuurlijke proces van het lichaam. Maar wanneer chronische stress wordt ervaren, maakt het lichaam meer cortisol aan dan het kan afgeven. Dit is wanneer cortisol en stress tot problemen kunnen leiden.

Hoge niveaus van cortisol kunnen het vermogen van de hersenen om goed te functioneren aantasten. Volgens verschillende onderzoeken kan chronische stress de hersenfunctie op meerdere manieren aantasten. Stress kan hersencellen doden en zelfs de omvang van de hersenen verkleinen. Chronische stress heeft een krimpend effect op de prefrontale cortex, het gebied van de hersenen dat verantwoordelijk is voor geheugen en leren.

Bronnen

  1. Harvard.edu – Pain, anxiety, and depression – gevonden op 13-06-2022
    Link naar pagina op harvard.edu
  2. Thuisarts.nl – Ik wil beter omgaan met stress – gevonden op 13-06-2022
    Link naar pagina op thuisarts.nl
  3. Hartstichting.nl – stress – gevonden op 13-06-2022
    Link naar pagina op hartstichting.nl
  4. Gezondheidsplein.nl – Ik heb rugklachten door stress – gevonden op 13-06-2022
    Link naar pagina op gezondheidsplein.nl

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.