Prioriteiten stellen. Waarom zo belangrijk tegen stress?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Prioriteiten stellen. Waarom zo belangrijk tegen stress?

Met prioriteiten stellen wordt bedoeld dat je aan bepaalde zaken voorrang geeft. Het is belangrijk om in je leven duidelijke prioriteiten te stellen. Dit is van belang om toe te passen op alle facetten in je leven. Dus niet alleen in je privéleven, maar ook in je werkleven of studieleven. Door prioriteiten te stellen ben je besluitvaardig en houd je het overzicht. Mensen die prioriteiten stellen hebben vaak de zaken op orde. Dit zorgt ervoor dat ze minder snel last van stress hebben, of een burn-out krijgen. Wanneer je namelijk geen prioriteiten stelt, dan is de kans groot dat alles op één hoop komt. Dit zorgt er niet alleen voor dat je veel onrust in je hoofd hebt, maar het zorgt er bovendien voor dat je niet effectief met je tijd kunt omgaan. Daarom is het zo belangrijk om prioriteiten in je leven te stellen.

Dus: wil je minder stress, geen burn out en meer tijd overhouden? Dan is het stellen van prioriteiten in je leven cruciaal. In dit artikel gaan we je vertellen hoe je dit kunt doen:

 

 

Prioriteiten stellen om een burn out te voorkomen?

Bekijk hier: alle symptomen van een burn out

 

 

 

Prioriteiten stellen in je leven: waarom?

Veel mensen krijgen problemen omdat ze geen prioriteiten stellen in het leven. Dit klinkt misschien vaag, maar aan de hand van een voorbeeld is dat duidelijker uit te leggen. Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat mensen dingen die ze niet willen doen, graag uitstellen. Dit is een typisch menselijk fenomeen, omdat je er geen zin hebt en dan ga je eerst andere zaken doen. Je gaat dan eerst misschien dingen doen die je leuker vindt. Dit is echter onverstandig, want je kunt het beter omdraaien. Als je namelijk alle nare dingen gaat uitstellen, dan stel je het weliswaar praktisch uit, maar in je hoofd ben je er nog wel mee bezig.

Dit kan ervoor zorgen dat je last krijgt van stress, met als gevolg dat je zelfs een burn-out kunt krijgen. Dergelijke zaken manifesteren zich niet gelijk, maar geleidelijk kun je daar last van krijgen. Om die reden is het dan ook zo belangrijk dat je prioriteiten stelt en bijvoorbeeld de nare klusjes eerst doet. Het is dan uit je hoofd en dan kun je je opmaken voor de leuke dingen van die dag.

Dit is slechts een voorbeeld, maar hiermee kan aangetoond worden hoe kleine veranderingen in je leven al een grote impact kunnen hebben.

Lees ook: stress verminderen

 

Prioriteiten stellen matrix

Voor veel mensen is het lastig om prioriteiten te stellen. Om die reden is er een speciale matrix opgesteld. Dit wordt de Eisenhower matrix genoemd. Met de Eisenhower matrix kun jij je time-management optimaliseren. Met time-management wordt bedoeld dat je je tijd nuttig gaat indelen. Veel mensen verspillen namelijk veel tijd per dag, omdat ze niet bewust zijn van de activiteiten. Dit is erg zonde, want je kunt veel meer uit een dag halen als je hier bewust mee bezig gaat. Door de matrix te gebruiken kun je grip krijgen op je dagelijkse activiteiten. Je weet dan precies waar de prioriteiten voor jou liggen. De Eisenhower matrix bestaat uit vier kwadranten:

 

Beter prioriteiten stellen

 

In Kwadrant 1 worden alle activiteiten opgenomen die voor stress kunnen zorgen. Dit zijn dus de activiteiten die je als eerst moet doen op een dag. Zodra je die activiteiten gaat uitstellen, is de kans groot dat je veel stress gaat ondervinden en bovendien een burn-out kunt krijgen.

In kwadrant 2 behoren de taken die wel belangrijk zijn, maar niet urgent. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan het opstellen van een degelijke planning. Bij een planning is het van belang om deze niet alleen op te stellen, maar je natuurlijk ook aan de planning te houden. De planning opstellen is het makkelijkste gedeelte, maar je er uiteindelijk aan houden is de echte uitdaging.

In kwadrant 3 in de matrix worden zaken opgenomen die niet belangrijk zijn voor jou specifiek, maar soms wel urgent. Je kunt dan denken aan het delegeren van bepaalde taken. De taken moeten wel uitgevoerd worden, maar je speelt er zelf geen grote rol in. Deze taken kun je dan delegeren en dit kan dan wel urgent zijn. Als je bijvoorbeeld krap zit met je tijd, maar er moet wel iets gebeuren, dan kun je dit delegeren zodat het toch gedaan wordt.

In kwadrant 4 worden alle taken opgenomen die niet belangrijk zijn en ook niet per se urgent. Dit zijn de taken die als laatste komen wanneer alle overige taken al zijn gedaan.

Lees ook: time-management

 

Prioriteiten stellen in je leven: 3 tips

Hoe zorg je er nu voor dat je prioriteiten kunt stellen en dit op een juiste manier doet? Lees hieronder een aantal tips, zodat jij vervolgens alles weet over het stellen van prioriteiten.

1 Maak altijd een overzicht

Het is belangrijk om veel zaken uit te schrijven. Dit is een goede manier om je hoofd leeg te maken. Maak dus altijd een dagplanning en ga aan de hand van de matrix na welke taken in welke kwadrant vallen. Het is belangrijk om alles op urgentie te rangschikken, zodat je zeker weet dat alles goed gaat en je geen nutteloze taken als eerste uitvoert en urgente taken blijven liggen. Je kunt daarmee dan namelijk snel in de knoop komen en dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt.

2 Werk per taak en ga niet multitasken

Het is belangrijk om altijd één taak af te maken en dan later pas met een andere taak te beginnen. Natuurlijk is het heel verleidelijk om te gaan multitasken, maar dat is om meerdere redenen niet verstandig. Allereerst is dat namelijk niet effectief. Door verschillende taken uit te voeren, doe je ze meestal allebei niet uitmuntend. Ten tweede zorgt dit voor veel stress in je hoofd. Je hebt dan geen controle meer over de situatie en je brein waardeert dit niet. Veel multitasken kan op de lange termijn zeer stressvol zijn. Het is dus belangrijk om taak voor taak aan te pakken. Een overzicht houden en werken met een systeem is het beste wat je kunt doen.

Lees ook: concentratievermogen verbeteren

3 Gezond leven

Gezond leven is niet alleen van belang voor je fysieke gesteldheid. Gezond leven zorgt er ook voor dat je brein beter gaat functioneren. Men stelt immers niet voor niks dat een gezonde geest zich in een gezond lichaam bevindt. Om die reden is het dan ook zeer belangrijk om altijd gezond te leven. Probeer dus regelmatig te sporten en eet zoveel mogelijk groentes en fruit. Door deze combinatie zal je ook beter prioriteiten kunnen stellen en activiteiten veel gemakkelijker kunnen uitvoeren.

Lees ook: gezond leven

 

 

 

 

Leer meer over jezelf en waarom het zo moeilijk is voor je om prioriteiten te stellen.

Ga met jezelf aan de slag en ontdek een gezond en stressvrij leven.

Bekijk hier: persoonlijke coaching

 

 

Prioriteiten stellen en stress

Het gebrek aan prioriteiten stellen kan veel stress in een mensenleven veroorzaken. Dit werd in de inleiding van dit artikel al even aangehaald. Stress is zeer ongezond voor je lichaam en om die reden moet je dit altijd zien te voorkomen. Heb je langdurig last van stress? Dan kan dit resulteren in een burn-out. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Probeer je prioriteiten te stellen, maar heb je door dat het niet lukt? Dit is geen enkel probleem en je hoeft jezelf niets te verwijten. In deze gevallen kun je er ook voor kiezen om professionele hulp in te schakelen. Een professional kan je geheel nieuwe inzichten geven. Een goede coach heeft veel ervaring met het prioriteiten stellen en mensen met stress helpen.

Je kunt op verschillende manieren gebruikmaken van deze coaching. Allereerst is er de mogelijkheid tot 1 op 1-coaching. Dit is een zeer effectieve coaching waarbij alle focus op jou wordt gelegd. Lijkt het je echter eng om gelijk iemand persoonlijk te ontmoeten? Dat is natuurlijk logisch, want je moet je heel kwetsbaar opstellen.

Hoe kunnen wij jou helpen? Zou een vrijblijvende intake je helpen? Die bieden we namelijk gratis aan:

 

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Prioriteiten stellen

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies