arrow_drop_up arrow_drop_down

Liever chronische stress dan prednison!

Liever chronische stress dan prednison: Uit een wetenschappelijk onderzoek, in 2014 gepubliceerd door een groep Amerikaanse psychiaters, bleek dat corticosteroïden (ontstekingsremmende medicijnen waar cortisol in zit) ernstige bijwerkingen kan hebben. Volwassenen die in een periode van drie maanden minimaal 20 mg corticosteroïden per dag gebruikten, hadden vijf keer meer kans op verschijnselen van verwarring zoals delirium.

Verder kreeg men vier keer meer kans op manisch gedrag en liep men twee keer zoveel kans op depressie. Ook andere verschijnselen als stemmingswisselingen, verhoogde mate van irritatie en problemen met het geheugen deden zich voor. Corticosteroïden wordt vaak gebruikt tegen aandoeningen en ziektes als astma, eczeem, en auto-immuunziekten. In Nederland gebruiken zo’n half miljoen mensen bijvoorbeeld Prednison, waar ook cortisol inzit.

wanneer ben je chronisch gestresst?

Wat is cortisol?

Cortisol is, net als adrenaline, een stresshormoon. Cortisol wordt door de bijnieren aangemaakt wanneer je lichaam stress ervaart en zorgt ervoor dat je een langere periode met een stresssituatie om kunt gaan. Het verhoogt je hartslag, waardoor zuurstof sneller rondgepompt kan worden door je lichaam. Dit verhoogt je bloedsuikerspiegel, omdat de suikeropname in je spieren wordt verhoogd. Door de verhoogde suiker (glucose) in je bloed, maakt het lichaam meer energie aan, waardoor het weer meer kan presteren.

Bij langdurig aanhoudende stress kun je allerlei lichamelijke klachten krijgen, zoals maag– en darmaandoeningen en hart– en vaatproblemen. Ook kan langdurige cortisol-aanmaak de hippocampus beschadigen. Dit is een belangrijk deel van de hersenen en is vooral betrokken bij het opslaan van nieuwe herinneringen, die gerelateerd zijn aan bepaalde feiten of gebeurtenissen. Uiteindelijk kan langdurige cortisol in het lichaam leiden tot burn-outs en depressies.

Waarom wordt cortisol in medicijnen gebruikt?

Om dit te verduidelijken, nemen we als voorbeeld reuma, een verzamelnaam voor een groot aantal aandoeningen aan spieren of gewrichten. Er zijn zo’n 100 soorten reumatische aandoeningen bekend, en sommige ervan zorgen ervoor dat het verworven afweersysteem wordt ontregeld.

Dit verworven afweersysteem wordt het immuunsysteem genoemd. Wanneer het immuunsysteem dus wordt ontregeld, spreken we van een auto-immuunziekte. Normaal gesproken beschermt het afweersysteem je lichaam tegen indringers zoals bacteriën en virussen, die ziekten en ontstekingen kunnen veroorzaken.

Er kunnen corticosteroïden worden geslikt om ervoor te zorgen dat de aanmaak van prostaglandinen in ons lichaam geremd wordt. Prostaglandinen zijn stoffen die de ontstekingen in het lichaam veroorzaken en door gebruik van corticosteroïden rem je dus deze ontstekingen. De keerzijde van corticosteroïden-gebruik is dat het slikken ervan, je lichaam op den duur chronisch gestresst zal raken. Logischerwijs is chronische stress ook niet gezond voor het lichaam.

Wanneer wordt stress ongezond?

Waarom we liever geen corticosteroïden gebruiken

Corticosteroïden, zoals prednison gebruikt niemand voor zijn plezier. Gekende bijwerkingen zijn: maag/darmklachten, buikpijn, hoofdpijn, gewichtstoename, een opgeblazen hoofd, etc. Bovendien krijgen velen last van een stemmingswisselingen. Ook zijn hartritme stoornissen, hoge bloeddruk en vochtophopingen bekend als bijwerking van prednison.

We willen dus liever geen corticosteroïden als prednison gebruiken. Niet vreemd wanneer je begrijpt wat de werkzame stof van corticosteroïden is.

Liever chronische stress dan prednison

Als we bij voorkeur geen prednison gebruiken, waarom kiezen we er dan wel voor om chonisch gestresst te raken? Het van het zotte dat we met z’n allen ons helemaal kapot stressen, alosof we een voortdurend prednison infuus in ons lichaam hebben aangebracht?

Het meest opmerkelijken: vrijwel niemand heeft in de gaten dat hij/zij chronisch gestresst is! Je bent chronisch gestresst, wanneer je geen invloed, grip meer hebt op je stress. De stressfactoren duizelen om je heen en je kunt bijzonder weinig aan deze stress doen wanneer je chronisch gestresst bent.

Het leven noemen we ‘dagelijks leven’, of ‘sleur van de dag’. Niet wetende dat we in principe hetzelfde doen als figuurlijk onze dagelijkse prednisonkuur innemen: chronische stress.

Het simpele feit dat je geen grip meer hebt op je eigen leven, dat je geleefd wordt door de dag, maakt dat je beter geregeld een prednison kuurtje kun nemen, dan kunt blijven toegeven aan deze vorm van chronische stress

De gevolgen van chronische stress

Zeker op de lange termijn zijn de gevolgen van chronische stress vele malen groter dan dat menigeen verwacht. Chronische stress put uit, tast organen aan, eet je lichaam op. Het zorgt voor burn-out, hartfalen, vroegtijdig overlijden maar bovendien leidt dit tot een ontzettend verlies van kwaliteit van leven.

Toch zijn de gevolgen van chronische stress lang niet altijd te overzien. We gaan maar door alsof we een hamster zijn in een tredmolen. We bewegen structureel te weinig, halen ons eten graag ergens waar het gemakkelijk is, en werken ons uit de naad.

Stress de baas zijn

Zijn er dan geen alternatieven?

Natuurlijk zijn die er wel. De oplossing is te vinden in bijvoorbeeld autonomie. Maar dit gaat er om vragen dat je keuzes moet gaan maken. Keuzes die maken dat je dingen anders moet gaan doen. Anders dan anderen inderdaad. Dit betekent ook dat je anders gaat zijn dan anderen op sommige vlakken. Willen velen dit? Nee! Liever gewoon doorlopen met de kudde mee, dan kiezen voor mentale en fysieke gezondheid.

Anderzijds is het zeker waar dat wanneer je ervoor kiest om een leven te leiden waarbij jezelf aan het roer staat, en de regie voert over je eigen keuzes en verantwoordelijkheden, je dit zomaar enorm veel plezier en voldoening zal opleveren.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

autorijden stress

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Frederieke
Door

Frederieke

op 5 June 2018

Ik merk ook al heel van deze symptomen bij mij zelf. Van nature maak ik mij niet druk om zaken ( dacht ik ). Tot voor kort migraine zich aanmeldde. Niet fraai. Kreeg ik er medicijnen voor, is nu alweer achterwege. Zou je denken dat het dan ophield. Helemaal niet. Ik begon kort daarna uitslag te krijgen over mijn gehele lijf, tot in mijn gezicht. Eerst zoekend achter een allergische reactie, bleek dat het diezelfde stress is. Als je de keus aan iemand overlaat die chronisch gestresst is, denk ik dat die misschien toch liever kiest voor een andere optie. Alhoewel, de medicijnen helpen mij pas als ik mentaal in balans kom. Vraag ik mij af als die medicijnen toch wel nodig zijn?!

Ruud Meulenberg
Door

Ruud Meulenberg

op 7 June 2018

Als het nodig is, zul je wel moeten helaas. Op de lange termijn, is het veel handiger om te kijken naar stressreductie

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies