arrow_drop_up arrow_drop_down

Het altijd druk hebben

Het altijd druk hebben: Maar al te veel mensen hebben het altijd maar druk. Een goede baan hebben en houden, familie te vrede stellen en nog een gezellige vriendengroep onderhouden, het lijkt alsof je nooit echt tijd voor jezelf overhoudt. Toch is het zo belangrijk om de rust te kunnen ervaren.

Het altijd maar druk hebben is niet alleen vervelend voor jezelf, maar het is ook een enorme trigger voor bijvoorbeeld een burn-out. Wat zijn precies de oorzaken waardoor we het gevoel krijgen dat we altijd druk zijn? In dit artikel licht ik de oorzaken nader toe. Herken jij je in deze punten? Dan is het nooit te laat om het roer om te gooien.

Hieronder omschrijven we veel voorkomende oorzaken.

Altijd druk hebben

Het niet bij kunnen benen

Vandaag de dag is ‘het druk hebben’ haast gekoppeld aan goed bezig zijn. Het goed om bezig te blijven en naast een baan, gezinsleven en sociale kringen nog genoeg andere taken op je te nemen. Wanneer je te veel taken op je neemt, kun je het gevoel krijgen dat je het allemaal niet meer bij kunt benen. Wanneer er één ding vervolgens fout gaat, voelt de rest onmogelijk om juist af te sluiten.

Achter de feiten aanlopen

Wanneer je het altijd maar druk hebt, kun je het gevoel krijgen dat je achter de feiten aanloopt. Door achter de feiten aan te lopen, krijg je direct het gevoel dat je nog drukker bent en meer moet doen. Je voelt je gehaast, maar nooit 100% capabel om zaken de volle aandacht te geven.

Stel je minst één dag werk vanwege een belangrijke familiare omstandigheid, dan kun je het gevoel hebben dat je compleet achter de feiten aanloopt. Veel mensen gaan zich hierdoor opwinden en nog harder aan de slag. Zo houd je het gevoel dat je altijd maar druk bent.

Jezelf verzuipen in het werk

Werk je om te leven, of leef je om te werken? Er zit een cruciaal verschil tussen beiden. Door je te verzuipen in het werk, sta je nooit eens even stil. Door maar door te blijven gaan, houd je het gevoel dat je druk bent. Het is daarom goed om een vast werkschema aan te houden. Werk vijf dagen per week en geef het je volle aandacht en geniet vervolgens van twee dagen weekend.

Deze dagen bekijk je jouw werkmail niet en beantwoord je ook geen telefoontjes. Door altijd maar bereikbaar te zijn, blijf je maar werken. Het is goed om jouw werk de volle aandacht te geven, maar af en toe een break van het werk is zeer belangrijk.

Zorg dat je een gezonde verhouding weet te vinden met jouw werk. Heb je het gevoel dat je het werk nooit afkrijgt en altijd maar bezig bent? Overleg dan met de baas over versterking van het bedrijf. Werk je voor jezelf? Huur dan iemand in die je kan helpen met belangrijke taken.

Vaak te druk hebben

Het onmogelijke mogelijk willen maken

Denk jij dat jij de enige bent die capabel is voor bepaalde zaken? Dat is helaas niet zo. Door taken niet uit handen te kunnen geven, blijf je druk. Neem jij altijd taken op je of schuiven collega’s werk op jou af? Vergeet niet dat je om hulp kunt vragen. Blijf jij voor je gevoel maar bezig? Durf dan om hulp te vragen. Heb je een drukke periode op het werk? Schakel dan bijvoorbeeld hulp in voor het gezinsleven.

Heb je het druk op je werk, maar ook een moeilijke situatie in huis dat jouw aandacht vereist? Vraag dan aan collega’s of zij jou kunnen helpen. Jij bent niet de enige die alle ballen in de lucht moet houden. Geef een bal uit handen en geniet van de mogelijkheid om dingen te laten voor wat ze zijn.

Slecht kunnen plannen

Heb je het gevoel dat je het altijd druk hebt? Zet dan eens op een lijstje wat je allemaal nog moet doen. Verdeel de taken over de dagen van de week. Door te plannen kun je al veel rust krijgen in je hoofd. Plan je niet? Dan kun je vaak het gevoel hebben dat je nog zo veel moet doen. Door inzicht te hebben in jouw activiteiten en taken en deze goed te plannen, zul je zien dat het vaak wel meevalt. Je hebt op deze manier de tijd en volledige aandacht voor de taken. Om te zorgen dat je minder stress ervaart, kan een goede planning zeker helpen.

Start jouw week met het maken van een planning en zie dat je genoeg tijd hebt om al jouw taken te volbrengen en nog tijd voor jezelf overhoudt. Het is ook cruciaal om rustmomenten in te plannen. Heb je bijvoorbeeld deze week een drukke periode op het werk en werk je veel over? Zorg dan dat je de volgende week het rustiger aan doet en een aantal avonden vrijhoudt.

Geen prioriteiten stellen

Ga je als kip zonder kop aan de slag en stel je geen prioriteiten voor jouw taken? Dan heb je het gevoel dat je altijd maar bezig bent. De ene taak is echt een stuk belangrijker dan de andere. Zorg ervoor dat je jouw prioriteiten op een rijtje hebt. Zo kun je ook makkelijker een onderscheid maken tussen dingen die écht moeten en zaken die er misschien helemaal niet zo toe doen.

Alle ballen in de lucht houden is op korte termijn zeker mogelijk, maar op de lange termijn is het belangrijk om de ballen in de lucht te houden die er werkelijk toe doen.

Wat is er nu belangrijker? Het geluk en de gezondheid van jouw kinderen of een borrel van het werk? Het is goed om jouw prioriteiten letterlijk op een rijtje te zetten. Ga je de komende week plannen? Kies dan per kleur wat er echt belangrijk is.

Het altijd druk hebben

Een leven zonder stress, het is zeker mogelijk. Het is belangrijk om in te zien waardoor jij geprikkeld wordt en het gevoel krijgt dat je altijd maar bezig bent. Zorg dat je overzicht houdt, prioriteiten stelt en tijd voor jezelf inplant om weer op te laden. Voorkom dat je overspannen wordt of te kampen krijgt met een burn-out en leer om minder druk te leven. Zo leer je om een einde te maken aan het altijd druk hebben

Tijd overhouden?

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

autorijden stress

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies