arrow_drop_up arrow_drop_down

Stilstaan bij jezelf - Hoe doe je dat?

Stilstaan bij jezelf, hoe doe je dat? In de week van 13-19 november is het de week van de werkstress. De social media stroomt vol met velerlei tips en adviezen. Prachtig hoe meer aandacht voor stress hoe beter zou je zeggen. Maar waarom slechts één week per jaar? Dat lijkt me niet handig! Want hoe vergaat het je buiten die week om? Sta je daar wel eens bij stil? En stel jij jezelf de vraag wel eens: Hoe gaat het momenteel (echt) met mij?

Niemand vind het leuk om stil te staan die momenten die niet goed gaan of wanneer je je niet goed voelt. En al helemaal niet als die momenten langer lijken te gaan duren, want dat gebeurt vaak. Of dat er meer klachten bijkomen. De vraag is dan ook: moet je wachten tot dat het noodlot toeslaat? Dat je ziek wordt van stress. Want stress kan hele nadelige en impactvolle gevolgen hebben.

jachtig gevoel hebben

Nooit stilstaan bij jezelf

Jarenlang heb ik zelf met een soort oogkleppen op geleefd en gewerkt. Ik had plezier en deed wat ik leuk vond. Maar als ik me in die tijd misschien eens wat vaker had afgevraagd: gaat het wel echt goed met me? Dan was me mogelijk een beste burn-out me bespaard gebleven.

Maar hoe doe je dat: stilstaan bij jezelf? Want even vluchtig zoals je tegen iemand die je onverwachts op straat tegen komt antwoord geeft op de vraagt: hoe gaat het? Waarop maar al te vaak ogenschijnlijk vrolijk gezegd wordt: het gaat goed hoor! Zo vluchtig geef je misschien ook antwoord op de vraag als je deze aan jezelf stelt: hoe gaat het met mij?

Stilstaan bij jezelf in slechts 5 minuten

Aan de tijdsduur zal het niet liggen, aan de bereidheid en lef om echt bij jezelf stil te staan mogelijk wel!

Gun jij jezelf 5 minuten en een eerlijk antwoord? Doe dan het volgende:

  • Laat werk of datgene waar je mee bezig bent even voor wat het is.
  • Ga rechtop zitten en wordt eens bewust van dat je zit. Aandacht bij je lijf: voeten op de grond,   waar raakt je lichaam de stoel? Gewoon even met aandacht bij jezelf zijn.
  • Haal 3x diep adem…. in en uit….. Volg hierbij je ademhaling.
  • Stel jezelf dan nu de vraag: hoe gaat het met mij? LET OP:

Wacht even met antwoord geven en laat de vraag eerst eens binnen komen. Misschien zijn er neigingen om gelijk antwoord te geven en weer door te gaan met werken. Zo van hup, zo is het, en nu weer verder.  Dan zit je een patroon van doorgaan en gun je jezelf niet  de tijd om echt naar jezelf te kijken.

  • Stel jezelf nog een keer de vraag: hoe gaat het met me?

Als ik je digitaal een minuutje stilte kon geven dan deed ik dat hier!

  • Stel dan jezelf hierna één of meerdere van de volgende vragen:
    • Hoe is het met mijn energie? Heb ik genoeg energie? Momenteel, maar ook over de hele dag / week genomen
    • Ben ik druk in mijn hoofd of valt het mee? En zo ja waarmee?
    • Doet mijn lijf ergens pijn? Ervaar ik lichamelijk ongemak (spierpijn, stijfheid, pijn)?
    • Heb ik grip op mijn week qua werkzaamheden of bezigheden? Of ervaar ik veel onrust of hectiek?
    • Wat voel ik op dit moment?

Kun je nu, na deze vragen, oprecht aan jezelf aangeven hoe het met je gaat?

stilstaan bij jezelf

Stilstaan bij jezelf: Gun het jezelf

Ongeacht het antwoord: gun jezelf eens wat vaker een moment om bij jezelf stil te staan. Pas als je weet hoe het echt met je gaat kun je bijsturen of oprecht genieten. Gaat het echt niet goed met je en wil je daar graag hulp bij of wil je checken in hoeverre je kans loopt op een burn-out: doe dan hier de burn-out check.

Ons gespecialiseerde team van coaches staan je bij vragen graag te woord. Allen weten uit ervaring hoe naar het is als het leven even tegenzit. Blijf niet rondlopen met klachten, maar gun jezelf zicht op herstel en vooruitgang!

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Kiezen voor jezelf

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Ina Vedder

Door

Ina Vedder

op 17 July 2018

Hallo Jettie Lang verhaal.... Oktober thuis geraakt inmiddels weer aan het werk merk dat niet goed gaat. Vraag is hoe pak ik dit op

Ruud Meulenberg
Jessie Reitsema

Door

Jessie Reitsema

op 19 July 2018

Hallo Ina, gun jezelf op de dag eens een moment om bij stil te staan en jezelf de vraag te stellen: waar heb ik nu behoefte aan? Je schrijft een ‘lang verhaal’ als je er midden in zit zie je de uitgang niet altijd. Mogelijk doe je er goed aan zoals Ruud al schrijft contact op te nemen, zodat we op basis van je verhaal je kunnen aangeven waar je goed aan doet.

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies