arrow_drop_up arrow_drop_down

Lusteloosheid: symptomen + dit kun je er aan doen!

Iedereen heeft weleens een dag waarop je nergens zin in hebt. Je voelt je moe, uitgeput en alles lijkt je teveel moeite te kosten. Op zulke dagen kun je eigenlijk alleen maar languit op de bank liggen en jezelf afleiden totdat de dag weer voorbij is. En dat is prima. Soms is het goed om naar je lichaam te luisteren en even helemaal niks te doen. Maar wat als dat gevoel langer blijft aanhouden? Wanneer verandert oververmoeid zijn in een aanhoudend gevoel van lusteloosheid? En als dat gebeurt, wat kun je er dan aan doen?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

Ebook: burnout en stress

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Wat houdt lusteloosheid eigenlijk in?

Als er een goed evenwicht is tussen de energie die je opneemt en spendeert, heb je de energie om de dingen te doen die je moet doen en die je wilt doen. Maar wat gebeurt er wanneer er een disbalans in dit energie huishouden ontstaat? Dan krijg je dat gevoel van nergens meer zin in te hebben. Je kunt jezelf nergens meer aan toe zetten, zelfs niet dingen waar je zin in hebt. Als dit eens in de zoveel tijd gebeurt, kun je dit oplossen door even extra lief voor jezelf te zijn.

Neem even geen verplichtingen op je; dit geeft je lichaam en geest de kans om goed uit te rusten. Maar als dit gevoel van moe zijn en nergens zin in hebben langere tijd aanhoudt, kun je spreken van lusteloosheid. Wanneer dit gebeurt, is het belangrijk om naar je leven te kijken om te zien hoe je door systematische veranderingen de balans in je energiehuishouding terug kunt brengen.

Zie ook: Rusteloos: innerlijke onrust in je lichaam en je hoofd

Symptomen lusteloosheid

Als je kijkt naar moe zijn en lusteloosheid, kan het lastig zijn een onderscheid tussen de twee te maken. Daarom is het goed om te kijken naar de belangrijkste symptomen van lusteloosheid. Houd in je hoofd dat iedereen weleens last heeft van deze symptomen, we spreken alleen van lusteloosheid als deze langere tijd aanhouden.

  • Je blijft liever in bed dan dat je op staat
  • Je hebt nergens zin in, zelfs niet dingen waar je normaal gesproken plezier uithaalt
  • Je moeheid vermindert niet meer, ook niet na voldoende rust
  • Je hebt last van negatieve gedachten en piekert meer
  • Je kunt je niet concentreren
  • Je voelt je apathisch
  • Je komt traag en met moeite op gang
  • Je komt altijd energie tekort

Lusteloosheid of lusteloos voelen: stress en burnout

Naast deze geestelijke symptomen zijn er ook een aantal lichamelijke klachten die kunnen komen kijken bij lusteloosheid.

Lusteloosheid werkt dus niet alleen op je geestestoestand. Wat je ook kunt merken bij lusteloosheid is dat je overmatig zweet. Maar hoe komt dat? De theorie is dat de adrenaline die ons lichaam vrijgeeft bij stress, op de zweetklieren werkt. Adrenaline verhoogt de temperatuur van je lichaam, vervolgens probeert je lichaam af te koelen door te gaan zweten. Hoe langer een stressvolle periode aanhoudt, hoe meer adrenaline je lichaam blijft aanmaken. Het kan verleidelijk zijn de lichamelijke symptomen van lusteloosheid aan te pakken, maar het is belangrijker om te weten wat de oorzaak is en wat je er aan kan doen.

Zie ook: Het verschil tussen adrenaline en cortisol

Wil je dat wij je helpen?

twijfelen aan jezelf

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Oorzaak van lusteloos voelen

Lusteloosheid is feitelijk een gevolg van een energiehuishouden dat overhoop ligt. Dit kan een aantal oorzaken hebben. In een gezond, gebalanceerd leven, zijn je taken verdeeld onder taken die je energie leveren en die je energie kosten. Als je steeds meer taken moet doen die je energie kosten en steeds minder tijd hebt voor taken die je energie opleveren, kan dit desastreus zijn. Dit kan leiden tot een gevoel van oververmoeidheid en uiteindelijk lusteloosheid.

In het moderne leven hebben we het steeds drukker en veel mensen gaan structureel over hun eigen grenzen heen. Wanneer we het druk hebben, is het eerste dat mensen opgeven vaak de dingen die ze voor zichzelf doen. Als je het bijvoorbeeld extra druk op je werk hebt en in tijdnood komt te zitten, ben je misschien te moe om in het weekend te wandelen in het bos. Het is verleidelijk om uitgeput op de bank te liggen totdat de werkweek weer begint. Maar dit werkt juist averechts. Want, hoewel op de bank liggen minder energie kost dan een boswandeling, een wandeling levert je uiteindelijk juist energie op.

Zie ook: Meer energie overhouden?

Hoe pak je lusteloosheid aan?

Je voelt je uitgeput en hebt nergens zin in. De meeste mensen zullen zichzelf proberen te dwingen door te blijven gaan, maar eigenlijk is het nu zaak om jezelf de tijd te geven om te herstellen. Zowel lichamelijk als geestelijk. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je herstel te bevorderen. Hieronder zetten we ze voor je op een rijtje.

De eerste stap

Herstellen van lusteloosheid kan lang duren. Het is belangrijk om dat te accepteren en jezelf de tijd te geven om te herstellen. De eerste stap is even helemaal niks doen. Maak je rooster leeg en voel je niet schuldig. Wanneer je je beter uitgerust voelt, kun je denken aan de volgende stap.

Taken waar je energie van krijgt

Mensen krijgen energie van dingen doen waar ze voldoening uithalen en die ze leuk vinden. Om een gezonde energiehuishouding te hebben, is het belangrijk om elke dag iets te doen waar jij energie van krijgt, zelfs als je er geen zin in hebt. Begin met het maken van een lijstje van de dingen die jij echt leuk vindt om te doen. Spreek met jezelf af dat je elke dag een van deze dingen doet. Begin met de kleinere dingen op de lijst en bouw ze op naarmate je herstel bevordert. Naast dingen die je leuk vindt, krijg je ook energie van dingen doen die er toedoen. Denk aan boodschappen doen voor je buurvrouw, je ouders helpen met hun verbouwing of vrijwilligerswerk.

Voeding

Ook je voeding is belangrijk voor een goede energiehuishouding. Als je oververmoeid bent is het verleidelijk om fastfood te eten. Het kost weinig moeite en is vullend, maar uiteindelijk werkt het alleen maar averechts. Van vet voedsel met veel suiker word je uiteindelijk alleen maar lethargisch. Je krijgt veel meer echte energie uit gezond eten, vooral uit groenten en fruit.

Zie ook: Goede voeding bij burn-out

Lusteloosheid of lusteloos voelen: stress en burnout

Slaap

Slaap is ook erg belangrijk voor het herstel van lusteloosheid. Maar je moet wel de juiste soort slaap krijgen. Probeer niet overdag te slapen, in plaats daarvan moet je voldoende nachtrust krijgen. Het is belangrijk om een vast dag en nacht ritme aan te houden, dus op tijd naar bed en op tijd opstaan.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging bevordert een gezonde energiehuishouding en kan je stemming verbeteren. Het is dus duidelijk dat voldoende lichaamsbeweging je herstel van lusteloosheid kan steunen. Zorg dat je elke dag minstens 30 minuten aan lichaamsbeweging krijgt. Of dat nou sporten is, wandelingen maken of gewoon een stukje fietsen.

Zie ook: Geen zin om te sporten? Bewegen tegen de stress!

Lusteloosheid of lusteloos voelen: stress en burnout

Doe rustig aan met dagelijkse taken

Iedereen heeft taken waar ze niet onderdoor kunnen. Het is belangrijk om deze taken rustig aan te pakken. Wees lief voor jezelf, jaag jezelf niet op en verwacht niet teveel van jezelf. Als er taken zijn die je moet doen, focus je op een taak tegelijkertijd, zonder je zorgen te maken over de andere dingen die je nog moet doen. Als je bijvoorbeeld aan het opruimen bent, concentreer je op de afwas, zonder je zorgen te maken over de was die nog moet worden gedaan. En als een taak niet op tijd afkomt, neem het jezelf niet kwalijk

Menselijk contact

Het is belangrijk om goed contact te onderhouden met mensen waar je goed mee omgaat. Mensen waar je goed mee kunt praten geven je energie. Vaak als mensen zich lusteloos voelen, zonderen ze zich af van anderen, maar het is belangrijk om dat te voorkomen. Wel is het goed om afstand te nemen van die mensen die je alleen maar energie kosten.

Leer te ontspannen

Ontspannen is belangrijk voor elk mens. Ga na wat jij nou echt ontspannend vindt. Is het muziek luisteren, mediteren, wandelen of misschien wel creatief zijn? Probeer een aantal dingen uit, koop een kleurboek, ga wandelen en volg een guided meditation. Zo kun je ontdekken welke activiteit jou laat ontspannen na een lange dag. Dit is niet alleen belangrijk voor je herstel, maar ook om een terugval te voorkomen.

Zie ook: Meditatie bij stress en burn-out

Lusteloosheid of lusteloos voelen: stress en burnout

Het belangrijkste voor je herstel is om goed naar je lichaam te luisteren. Deze lusteloosheid kwam niet aanzetten van de ene op de andere dag, dus het zal ook tijd kosten om te herstellen. Bouw langzaam op, waar het om jezelf belasten gaat. Vergeet niet te ontspannen en een goede balans te houden tussen taken die energie kosten en taken die energie leveren. Ga niet over je eigen grenzen heen, omdat je hoopt sneller te herstellen. Herstel kost tijd, dus gun jezelf dat en vooral wees lief voor jezelf.

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies