Ik voel mij niet serieus genomen: oorzaken en tips

Ik voel mij niet serieus genomen: oorzaken en tips

Ik voel mij niet serieus genomen: Voel je jezelf vaak niet serieus genomen? Dit kan op werk, bij je kinderen of tijdens een discussie met je partner voorkomen. Een vervelend gevoel. Kun je hier iets aan veranderen? Het belangrijkste is dat je eerst jezelf serieus neemt. Want als je dat zelf niet doet, waarom zou een ander dat dan wel doen? In dit blog leggen we hier meer over uit en geven we je wat tips.

Neem jij jezelf niet serieus: wat betekent het?

Serieus betekent ook wel oprecht, gemeend en waarde hechten aan. Wil je serieus genomen worden? Gun jezelf dan eerst dat je jezelf ook serieus neemt. Zorg dat je jezelf ziet staan, interesse hebt in wat je zelf wilt en in wie je nu echt bent.

Lees ook: Hoe ga ik om met een lage dunk van mezelf: dit kun je er aan doen!

Jezelf serieus nemen

Let hierbij vooral op je eigen behoeften, eigen grenzen, eigen energiehuishouding, en eigen gevoelens.

Je eigen behoeften serieus nemen is zorgen voor jezelf. Als jij dat niet gaat doen, doet niemand het. Behoeften betekent dingen die je nodig hebt. Die moeten gebeuren. Stop het niet weg: jij hebt het nodig, je verdient het.

Als het gaat om je eigen behoeften kan je denken aan je basisbehoeften, dus gezond eten en drinken en een behoefte aan respect. Zorg dat je jezelf respecteert en waardeert. Bij de behoefte aan aandacht geef je jezelf de aandacht die je zo nodig hebt. Ga eens extra lang in bad, of ga eens Netflix-en zonder schuldgevoel. Tot slot is er een behoefte aan rust en structuur. Gun jezelf die 8 uur nachtrust.

Neem ook je eigen grenzen serieus. Hoe vaak ga je er overheen? Toch nog even doorwerken, toch maar even de lunch overslaan. Als jij over je eigen grenzen heen gaat, zal een ander dat ook gaan doen.

Leer ook hoe je opkomt voor jezelf: Waarom cijfer ik mezelf weg: leer grenzen stellen

Dit gaat ook samen met het serieus nemen van je energiehuishouding. Zorg dat je op het juiste energieniveau zit en dat je energie geeft aan wie, of wat, jij energie wilt geven. Dit mag ook aan jezelf zijn.

En neem tot slot je eigen gevoelens serieus. Ben je boos? Of verdrietig? Laat die gevoelens toe, want ook vervelende gevoelens mogen er zijn. Stop je gevoelens dan ook vooral niet weg.

Niet serieus genomen worden

Serieus genomen worden door anderen

Jezelf serieus nemen is dus een belangrijke eerste stap. Maar hoe zorg je vervolgens dat ook de ander jou serieus neemt? Je merkt dat de ander dit doet door waarde te hechten aan wat jij zegt, respect voor je mening te hebben en je niet te kleineren.

Gebeurt dit niet? Volg dan de volgende tips:

  • Straal zelfvertrouwen uit. Dit hangt wat samen met de vorige punten. Door zelfvertrouwen uit te stralen pakken anderen dit op. ‘Als zij zo zelfverzekerd is, zal ze daar vast een goede reden voor hebben'. Je kent ze ook vast wel, die mensen op een feestje met uitstraling en zelfvertrouwen. Deze mensen hoeven zich niet te bewijzen, maar worden zonder moeite serieus genomen. Als je het uitstraalt, dwing je het af.
  • Zorg dat mensen je serieus kunnen nemen. Geef ze dan ook geen reden om iets anders te denken. Leef volgens waarden die voor jou belangrijk zijn en wees daar standvastig in. Vind je het klimaat belangrijk? Zorg dan dat je hier ook naar leeft. Mensen waarderen dit vaak. Je bouwt er respect mee op.
  • Stop met het vechten tegen het niet serieus nemen. Zodra je uitstraalt dat je jezelf niet probeert te bewijzen, dan hoef je dit ook niet te doen. Weet jij zelf dat je goed genoeg bent, dan valt er niets te bewijzen. Je kunt stoppen met je gelijk halen. Zodra je niets probeert te bewijzen lijk, en ben je veel interessanter. Dan word je pas écht serieus genomen.

Leer je communicatie te verbeteren met: Geweldloze communicatie: hoe word ik gehoord?

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
arrow_drop_up arrow_drop_down