Heb jij een lage dunk van jezelf: dit kun je er aan doen!

Heb jij een lage dunk van jezelf: dit kun je er aan doen!

Heb jij een lage dunk van jezelf: Een lage eigenwaarde hebben is vervelend en heeft veel invloed op de rest van je leven. Het veroorzaakt stress en zorgt voor een gevoel van minderwaardigheid. Is er iets dat we kunnen doen aan een lage eigenwaarde? Om die vraag te beantwoorden, gaan we eerst kijken naar de kenmerken en oorzaken van lage eigenwaarde.

Wat is eigenwaarde?

De eigenwaarde geeft het beeld dat iemand van zichzelf heeft op emotioneel gebied weer. Een positieve eigenwaarde betekent dat iemand genoeg zelfrespect heeft. Heb je een negatieve eigenwaarde dan heb je een lage dunk van jezelf. Het tegenovergestelde is dan weer iemand met een opgeblazen gevoel van eigenwaarde. Deze persoon heeft een hoge dunk van zichzelf en vindt zichzelf vaak beter dan anderen.

Het liefst heb je een positieve eigenwaarde. Hierdoor heb je genoeg zelfvertrouwen en kracht om problemen zelf op te lossen. Je denkt niet dat je beter bent dan anderen, maar wel dat je goed genoeg bent.

Leer je problemen aan te pakken: Vluchtgedrag – Hoe vind ik de oplossing voor mijn problemen?

Lage eigenwaarde

Heb je een lage eigendunk dan heb je vaak ook weinig zelfvertrouwen. Dit zorgt voor vervelende situaties. Doordat ze zichzelf constant onderschatten, waarderen ze zichzelf niet (genoeg) en laten ze hun mening vaak niet horen. Als de mening dan wel eens klinkt, wordt deze niet verdedigd.

Van mensen met een lage eigenwaarde wordt gezegd dat ze vaker ongelukkig zijn. Het gevoel van eigenwaarde daalt namelijk heel snel bij een tegenslag.

Twijfel jij of je last hebt van een lage eigenwaarde? Kijk even naar de volgende punten. Als je je in veel van deze punten herkent, heb je waarschijnlijk last van een lage dunk van jezelf:

  • ik kan mijn eigen talenten niet opnoemen.
  • Meten van eigenwaarde aan geld, status of hoeveelheid macht.
  • Je probeert je te houden aan het beeld waaraan je ‘moet' voldoen.
  • Negatief praten over jezelf.
  • Je verwacht (te) veel van jezelf. Dit doe je niet bij anderen.
  • In je jeugd heb je weinig erkenning gehad.

Je kunt het zo samenvatten: als je een te lage eigenwaarde hebt, luister je waarschijnlijk te weinig naar wat jij zelf wilt. Je loopt het risico je eigen leven in te richten op de wensen van anderen.

Lees ook: Hoe kom ik voor mezelf op: praktische tips en adviezen

Hoe komt het dat je een lage dunk hebt van jezelf?

Een veelvoorkomende oorzaak van een te lage eigenwaarde is vanwege het baseren op prestaties. Veel mensen baseren de eigenwaarde op de status die ze hebben, hoe ze eruit zien of hoe veel geld ze verdienen. Ze vertellen zichzelf bijvoorbeeld, ‘Als ik 10 kilo ben afgevallen, dan zal ik me goed over mezelf voelen'.

Het probleem is hierbij: het zal nooit genoeg zijn. Misschien zal je de 10 kilo wel gaan afvallen, maar wat komt daarna? Je zult al snel gaan verlangen naar een nóg beter lichaam, een nóg betere baan, een nóg mooier huis, etc. Je eigenwaarde zal opnieuw dalen.

Een andere oorzaak van een te lage eigenwaarde is het vergelijken met anderen. Anderen lijken het altijd beter te doen, meer geld te verdienen, of gelukkiger te zijn. Ook hier valt er niet te winnen: er zal altijd iemand ergens beter in zijn dan jij. Daarnaast laten anderen – zeker op social media – alleen zien wat ze willen laten zien. Wat je op social media en tv ziet, is niet de werkelijkheid. Toch kan dit vaak wel zo lijken. Je eigenwaarde daalt.

Een laatste oorzaak van het hebben van een lage dunk is het niet durven staan voor een eigen mening. Zo lang je niet weet wat voor jezelf belangrijk is, zal je sneller meegaan in een ander zijn of haar mening. Dit maakt je alleen maar onzekerder. Je denkt dat de meningen van anderen meer waard zijn dan die van jou.

Leer om te gaan met de mening van anderen: Hoe ga ik om met kritiek?

Lage dunk van jezelf

Lage dunk van jezelf: wat zijn de gevolgen?

Het is belangrijk om te werken naar een positieve eigenwaarde. Een lage eigenwaarde hangt namelijk samen met symptomen van depressie, angstklachten, slecht functioneren en een slechte relatie met jezelf of met andere mensen.

Ook zal je, zo lang je weinig respect voor jezelf hebt, kwetsbaarder zijn. Een voorbeeld hiervan is dat mensen met een lage eigenwaarde zichzelf na falen nog minderwaardiger zullen voelen. Terwijl mensen met hoge eigenwaarde in zo'n geval tijdelijk onzeker op het werk zijn, maar zichzelf verder blijven waarderen (Brown & Mankowski, 1993).

Lees hier verder: Waarom gaan mentale en fysieke vaak samen?

Wat te doen tegen een lage eigenwaarde

Ook jij mag er zijn. En het wordt tijd dat je dat zelf ook in gaat zien. Aan een lage eigenwaarde is gelukkig genoeg te doen. Hier een lijstje met tips en oefeningen, om aan je eigenwaarde te werken:

  • Zorg voor positiviteit om je heen. Waar je mee omgaat word je mee besmet. Merk je dat die ene vriendin altijd aan het klagen is? Spreek iets minder met haar af. Merk je daarentegen wel dat je altijd positief uit een date met je partner komt? Doe dat dan iets vaker.
  • Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Je leeft alleen voor jezelf, maar als jij geen keuzes in je leven maakt, zal iemand anders dat wel voor je doen. Denk na over wat jij wilt in jouw leven, en ga daar voor.
  • Schrijf jouw waarden op. Wat vind jij belangrijk? En waar ben je goed in? Als je jouw waarden en talenten op een rijtje hebt, weet je wat jij als persoon belangrijk vindt.
  • Stel doelen. Op basis van de waarden en talenten uit bovenstaand punt, kun je doelen gaan stellen. Weet je bijvoorbeeld dat je creatief bent en houdt van mode? Ga zelf sieraden maken. Door je doelen vervolgens te halen, neemt je zelfverzekerdheid toe.
  • Let goed op hoe je tegen, en over jezelf praat. Doe je iets goed, erken het. Vraag daarnaast aan mensen om je heen om op je te letten. Zodra je weer negatief over jezelf praat, kunnen zij je eraan herinneren om dit niet te doen. Op een gegeven moment word je je hier dan zelf bewust van.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
arrow_drop_up arrow_drop_down